Prinsarna i Towern (Ulvspel)

Myrten

Trådstartare
Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu – även på den engelska medeltiden. I våra dagar är Richard III känd främst genom det skådespel Shakespeare skrev om honom omkring 1590. Där utmålade skalden Richard som en puckelryggig barnamördare. En bild som seglivat har bitit sig fast genom historiens gång. För vad hände egentligen med de unga sönerna till Richards äldre bror Edward IV? Pojkarna försvann i Towern någon gång under 1483 och därefter var plötsligt Richard själv Englands kung.

Det finns de som säger att allt är ett verk av Shakespeare. Han skapade en bra karaktär till sin pjäs. Hur den riktige Richard var vet vi inte och kommer aldrig att få veta. Hans grav är borta eftersom han begravdes i närheten av slagfältet. Kyrkan har försvunnit och platsen är man inte längre säker på. Men år 2012 gjordes en fantastisk arkeologisk upptäckt. Under en parkeringsplats påträffades ett skelett som efter många undersökningar visade sig vara den försvunne kungen. Och frågan är åter aktuell. Vem var Richard III? Nu ska vi ta reda på det!

ENGLAND år 1483. Edward IV har dött oväntat. Närmast i tur till tronen står hans son Edward, prins av Wales. Ännu en son, Richard av Shrewsbury (här kallad ”unge Richard”) finns, så tronföljden tycks säkrad. Men pojkarnas mor, Elizabeth Woodville, är vaksam och litar inte på någon. Allra minst på sin svåger och Richard av Gloucester. På vilken sida står han egentligen?


ROLLER SOM INTE HELT SORTERAS IN UNDER VANLIGA ONDA OCH GODA

Richard av Gloucester (väljer själv sida) – Vem är han? Skyddar han sina brorsöner och gör allt för att hjälpa den unge Edward till tronen? Eller spelar han ett spel? De enda som vet är han själv och de två unga prinsarna. Richard gör sitt val före Dag-DL1. Om han väljer att spela för den goda sidan är hans mål att få den unge prins Edward till tronen. Om han väljer onda sidan använder han Edwards yngre bror, Richard av Shrewsbury, som allierad för att själv ta tronen. En av tvillingarna är alltså Richards bundsförvant. Om denne dör blir Richard välsignad (överlever ett käkförsök), oavsett vilken sida han har valt. Om Richard väljer att spela som ond och blir kvar efter att ulvarna är döda övertar han deras förmåga att käka!

Edward prins av Wales (god) och Richard av Shrewsbury ”Unge Richard” (ond) (tvillingar med spionegenskaper, en är ond en är god) – söner till Edward IV och Elizabeth Woodville. Efter varje natt-DL får de spioninfo, men bara så länge båda tvillingarna är i livet. De väljer själva om de vill ha kontakt med varandra utanför leken. Tvillingarna får veta vilken sida Richard har valt, men inte hans identitet. Richard känner inte heller till vem ”hans” tvilling är.


GODA ROLLER

Elizabeth Woodville (siare – med lite twist) – som drottning har hon varit omstridd, men hon har vunnit striderna. Många säger att det beror på trolldom. Och visst kan Elizabeth se in i framtiden. Hon kan se vad människor tänker och planerar. Faktiskt kan hon även läsa Richards tankar. Men när hon gör det ser hon även vilken sida han har valt och efter det kan hon inte längre själv bestämma vem hon vill sia. Richard bestämmer åt henne, men han får inte veta hennes identitet. Gör sitt val vid natt-DL.

Elizabeth av York (ängel) – dotter till Edward IV och Elizabeth Woodville. Känd för sin klokhet. Många tror att hon en gång kommer att härska i England. Hon är trött på krig och skyddar därför varje natt en spelare från attack från de onda. Gör sitt val vid natt-DL.

Anne Neville (jägare) – gift med Richard och dotter till Warwick, även kallad kungamakaren då han var starkt bidragande till att sätta Edward IV på tronen. Hon är sin fars dotter och vill gärna påverka vem som blir kung. Om hon dör tar hon med sig en annan spelare som hon själv har valt i döden. Hennes make Richard är dock immun mot hennes krafter, oavsett vilken sida han har valt. Gör sitt val till dag-DL.

Sen finns det naturligtvis helt vanliga människor, typ bybor, även i det medeltida England.

När någon god spelare blir utmanövrerad kan det hända att hen får gå i exil. Det innebär att hen får fly med fara för sitt eget liv och ta sig någonstans där det är säkert. Till exempel till Frankrike, ett land ingen tycks ha någon koll på och där de styrande vänder kappan efter vinden. Eftersom de gör det är det säkrast att häcka i någon liten fiskestuga. Där kan de goda spelarna sitta och käka rå fisk och ibland, typ vid dag-DL skicka ett paket till en utvald spelare. Samma får inte få paket två dagar på raken. Det finns fyra paket: sia, beskydd, extra röst och spionrad (Exilspelarna får full info och väljer sedan en rad de skickar till en spelare). Exilgänget delar ut sina paket vid dag-DL. Extra röst används till nästa lynch. När exilspelarna vill ha sin spioninfo säger de till vid dag-DL, får infon efter natt-DL och kan sedan skicka den till vald spelare som får raden direkt.



ONDA ROLLER

Margaret Beaufort (ulv i fårakläder) – tycker inte att vare sig unge Edward eller Richard är något att hänga i granen. De tillhör ju båda ätten York och Margaret är fanatisk Lancaster-anhängare. Nu verkar Lancaster vara rätt körda, men Margaret arbetar i det tysta för att sätta sin egen son Henry Tudor på tronen. Varje DL avlägger hon två röster: en öppet som inte räknas och en dold som är den riktiga. Dessa två röster kan läggas på samma spelare.

Margaret har naturligtvis anhängare – ulvar. Alla sådana kan liksom Margaret själv begå lönnmord, men för enkelhetens skull säger vi att de äter om nätterna.

Deltagarlista och regler i nästa post!
 
LLs: Artline & Myrten

DELTAGARE
1. Q
2. Derring-Do
3. LenaH
4. cirkus
5. Snurrfian
6. Idahoe
7. hemlig
8. Modest
9. bollen__
10. Gabby_Ossi
11. Emtherlia
12. Sasse

REGLER
Var snälla mot varandra och mot LLs.

LLs bestämmer, men förslag och frågor är naturligtvis välkomna.

Vid missad röstning riskerar man att kickas från leken. Meddela LL vid förhinder! OBS! Lägg en säkerhetsröst om du vet att du kan ha svårt att hinna!

Spelare som missar att rösta ska lägga en röst direkt när de upptäcker detta och där ange vem de skulle ha röstat på samt motivera valet!

Röster ska fetstilas och motiveras, exempelvis Myrten röstar på Artline för att… Motiveringen ska finnas i röstinlägget. Det är ok med citat.

BOPar (blunda och peka = man röstar utan teori) är förbjudna

Önskvärt är att varje spelare teoriar om minst två spelare varje dag.

Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Man får inte god- eller ondförklara någon utan teori. Man får inte heller antyda sin egen roll. I slutändan är det LLs som avgör vad som är en hint.

Undvik att outa goda specialroller tidigt i leken (= före DL3). Även om du vet något, teoria om varför du tror att spelaren är god. Senare i leken är det alltid nödvändigt att börja diskutera roller, men vi LLs tycker att spänningen uppehålls bättre om man låter det komma senare. Det är dock inte ett regelbrott att outa en god specialroll, men att undvika det är ett önskemål från LLs.

Dubbellynch kan förekomma.

Det är tillåtet att spöka i tråden. Använd gärna OT-färg. Det är dock förbjudet att teoria i tråden när man är död.

Leken är slut när

Alt 1 (Richard väljer att spela som god): när samtliga onda är döda (= goda vinner) eller när onda är fler än de goda (=onda vinner).

Alt 2 (Richard väljer att spela som ond): när ulvarna och Richard är döda (=goda vinner) eller när onda är fler än goda (=onda vinner).
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är här men har inte fått min roll ännu.

Jag har direkt frågor om siaren.
Om hon siar Richard är det då han får börja välja vem som ska sias? Fast han vet inte vem hon är?

Kan den onda tvillingen käka? Vet ulvarna om hans identitet?
 
Också här utan roll! En fråga:

Står under Richard (den äldre) att bara han och en av tvillingarna vet hans val, men under tvillingarna står det att de får veta vad han valt. Är det en eller båda som får veta?
 
Också här utan roll! En fråga:

Står under Richard (den äldre) att bara han och en av tvillingarna vet hans val, men under tvillingarna står det att de får veta vad han valt. Är det en eller båda som får veta?

Det är för att vi ändrat oss under diskussionens gång och därför har saker hängt kvar. Egentligen skulle bara "Richards" tvilling få veta hans val. Men den andre lär ju märka att hen inte fått någon info insåg vi. Så då ändrade vi till att båda får veta.


Jag är här men har inte fått min roll ännu.

Jag har direkt frågor om siaren.
Om hon siar Richard är det då han får börja välja vem som ska sias? Fast han vet inte vem hon är?

Kan den onda tvillingen käka? Vet ulvarna om hans identitet?

Om hon siar den som spelar Richard får hon veta att det är Richard och vilken sida han har valt att spela för. Vid nästa DL styr Richard och meddelar oss vem som ska sias. Elizabeth får veta svaret vid natt-DL, men hon kan alltså inte påverka siar-valet själv. Richard får inte veta Elizabeths identitet. Så - ja, hon kan drabbas av att sia sig själv.

Den onde tvillingen kan inte käka, känner inte till ulvarna och de känner inte till honom.
 
Eftersom jag... eh... har klantat mig! Hallå! Moderatorer! @LenaH och @Snurrfian ! Jag glömde visst lägga in Goda lyan! Skulle jag kunna få in den här texten i roll-inlägget? Under goda roller, tack!


När någon god spelare blir utmanövrerad kan det hända att hen får gå i exil. Det innebär att hen får fly med fara för sitt eget liv och ta sig någonstans där det är säkert. Till exempel till Frankrike, ett land ingen tycks ha någon koll på och där de styrande vänder kappan efter vinden. Eftersom de gör det är det säkrast att häcka i någon liten fiskestuga. Där kan de goda spelarna sitta och käka rå fisk och ibland, typ vid dag-DL skicka ett paket till en utvald spelare. Samma får inte få paket två dagar på raken. Det finns fyra paket: sia, beskydd, extra röst och spionrad (Exilspelarna får full info och väljer sedan en rad de skickar till en spelare). Exilgänget delar ut sina paket vid dag-DL. Extra röst används till nästa lynch. När exilspelarna vill ha sin spioninfo säger de till vid dag-DL, får infon efter natt-DL och kan sedan skicka den till vald spelare som får raden direkt.
 
Eftersom jag... eh... har klantat mig! Hallå! Moderatorer! @LenaH och @Snurrfian ! Jag glömde visst lägga in Goda lyan! Skulle jag kunna få in den här texten i roll-inlägget? Under goda roller, tack!


När någon god spelare blir utmanövrerad kan det hända att hen får gå i exil. Det innebär att hen får fly med fara för sitt eget liv och ta sig någonstans där det är säkert. Till exempel till Frankrike, ett land ingen tycks ha någon koll på och där de styrande vänder kappan efter vinden. Eftersom de gör det är det säkrast att häcka i någon liten fiskestuga. Där kan de goda spelarna sitta och käka rå fisk och ibland, typ vid dag-DL skicka ett paket till en utvald spelare. Samma får inte få paket två dagar på raken. Det finns fyra paket: sia, beskydd, extra röst och spionrad (Exilspelarna får full info och väljer sedan en rad de skickar till en spelare). Exilgänget delar ut sina paket vid dag-DL. Extra röst används till nästa lynch. När exilspelarna vill ha sin spioninfo säger de till vid dag-DL, får infon efter natt-DL och kan sedan skicka den till vald spelare som får raden direkt.
Check + check på stavfelet... :angel:
 
Det är för att vi ändrat oss under diskussionens gång och därför har saker hängt kvar. Egentligen skulle bara "Richards" tvilling få veta hans val. Men den andre lär ju märka att hen inte fått någon info insåg vi. Så då ändrade vi till att båda får veta.




Om hon siar den som spelar Richard får hon veta att det är Richard och vilken sida han har valt att spela för. Vid nästa DL styr Richard och meddelar oss vem som ska sias. Elizabeth får veta svaret vid natt-DL, men hon kan alltså inte påverka siar-valet själv. Richard får inte veta Elizabeths identitet. Så - ja, hon kan drabbas av att sia sig själv.

Den onde tvillingen kan inte käka, känner inte till ulvarna och de känner inte till honom.
+ @Gabby_Ossi - jag ändrade i texten så den stämmer.
 
INFORMATION FRÅN LLS!

DL 1: Måndag 21.30
Natt-DL 1: Tisdag 09.30

Dessa DL-tider gäller tills vidare om vi inte säger annat. Ja - dagarna ändras alltså!
 
Det är för att vi ändrat oss under diskussionens gång och därför har saker hängt kvar. Egentligen skulle bara "Richards" tvilling få veta hans val. Men den andre lär ju märka att hen inte fått någon info insåg vi. Så då ändrade vi till att båda får veta.




Om hon siar den som spelar Richard får hon veta att det är Richard och vilken sida han har valt att spela för. Vid nästa DL styr Richard och meddelar oss vem som ska sias. Elizabeth får veta svaret vid natt-DL, men hon kan alltså inte påverka siar-valet själv. Richard får inte veta Elizabeths identitet. Så - ja, hon kan drabbas av att sia sig själv.

Den onde tvillingen kan inte käka, känner inte till ulvarna och de känner inte till honom.
Tack! Då var det som jag tolkade det.
 
INFORMATION FRÅN LLS I FORM AV EN OBLIGATORISK FRÅGA!

Det är klart att Richard III faktiskt var puckelrygg. Hade Shakespeare rätt om allt annat också? Mördade han sina brorsöner i Towern? År 1674 påträffades två barnskelett i en grund grav under en trappa i Towern. Än vet vi inte om det var prinsarna, men många tror det. Andra tror att Elizabeth Woodville lyckades rädda åtminstone en av sina söner till säkerheten i Frankrike. Och om pojkarna dog - var det verkligen Richards fel?

Vad tror du? Var Richard en ond typ eller är han helt missförstådd?
 
INFORMATION FRÅN LLS I FORM AV EN OBLIGATORISK FRÅGA!

Det är klart att Richard III faktiskt var puckelrygg. Hade Shakespeare rätt om allt annat också? Mördade han sina brorsöner i Towern? År 1674 påträffades två barnskelett i en grund grav under en trappa i Towern. Än vet vi inte om det var prinsarna, men många tror det. Andra tror att Elizabeth Woodville lyckades rädda åtminstone en av sina söner till säkerheten i Frankrike. Och om pojkarna dog - var det verkligen Richards fel?

Vad tror du? Var Richard en ond typ eller är han helt missförstådd?
Jag är faktiskt tveksam.
Han var ju lojal mot Edward under större delen av sitt liv och såg ju upp till honom och dessutom tror jag också att den förutseende Vita drottningen lyckades rädda den ene sonen i säkerhet.

Så därför vågar jag hoppas på att Richard valde (väljer :angel:) den goda sidan.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 895
Senast: Niyama
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 614
Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
11 006
Senast: Pegasus63
·
Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
22 847
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp