Prinskorv på magen??

D

Duplica

Nu har jag ältat detta med alla i min krets som över huvud taget vet något om katter, och jag måste bara göra det lite till :crazy:

Min honkatt blev kastrerad för 8 dagar sen, och nu ser det ut som att hon har en prinskorv under skinnet, precis där snittet är.

Jag började ringa djursjukhuset, tjejen jag pratade lät förvirrad och verkade inte riktigt fatta vad jag pratade om, men tyckte att jag skulle åka in. Därefter ringde jag min kompis som haft två kastrerade honor tidigare. Hon sa att båda hennes hade haft sånna korvar och att då hon ringt djursjukhuset om det sa de att det var normalt.
Ringde därefter min egen veterinär och förklarade läget:
- Är det rött? Var eller sårvätska? Verkar hon störas av det
Nej.
- Äter och dricker hon? Kissar och bajsar som vanligt? Är hon glad? Busig? Normal i övrigt?
Ja.
Då sa hon att det kunde förekomma och att jag skulle avvakta.



Nu undrar jag alltså om er erfarenhet av detta? Och om någon kanske vet vad det egentligen beror på?
 
Sv: Prinskorv på magen??

Väldigt vanligt.
Försvinner med tiden, har för mig att jag läst att det är en svullnad runt de inre stygnen och det verkar bli så nästan alltid. Så länge såret ser bra ut och kisse verkar må bra så är det inget att oroa sig för.
 
Sv: Prinskorv på magen??

Så skönt! Jag blev bara så konfunderad över djursjukhusreceptionistens till synes totala okunskap om vad detta skulle kunna vara. :crazy:
Det ser ju onekligen märkligt ut, inte som en vanlig svullnad..
 
Sv: Prinskorv på magen??

Dom syr i 2 lager, så det där är svullnaden runt dom inre stygnen. Hade det varit dom yttre så hade det sett mer "normalt" ut, men nu är ju svullnaden ganska långt in och då blir det sådär.
 
Sv: Prinskorv på magen??

Ja okej.. Jisses, jag visste väl att jag skulle få tillfredsställande svar från buke :bow: :bow:
 
Sv: Prinskorv på magen??

En viss svullnad och sammandragning av vävnaden är normalt, fast jag har svårt att se likheten med en prinskorv, men vi kanske bara uppfattar begreppet olika?

Har du möjlighet skulle det vara intressant att få se en bild.
 
Sv: Prinskorv på magen??

Så har det blivit på alla mina 3 kastrerade honkatter. Sålänge såret ser fint ut och man inte misstänker ngn infektion så är det nog fullt normalt.
 
Sv: Prinskorv på magen??

Näe, det var inte möjligt att ta en bild på den sprattelmajan. Nu är det inte så stort längre, såg jag :D
Stygnen ska tas på tisdag, då har det gått två veckor.
 
Sv: Prinskorv på magen??

En sån svullnad hade min kastrerade honkatt med när hon var nykastrerad. Den minskade i storlek hela tiden och försvann helt ca 3-4 veckor efter kastrering. Som tur är så lugnade min veterinär med att det bara är en invärtes svullnad som MissFideli skrev
 
Sv: Prinskorv på magen??

min kisse hade också så när jag kastrerat henne.. Veterinären tittade på det när vi var och tog bort stygnen o han sa att det förmodligen skulle försvinna med tiden vilket det också gjorde.. Bara några dagar efter att stygnen var tagna så hade svullnaden gått ner
 
Sv: Prinskorv på magen??

Min svarta fick så men det var inte ömt, varmt eller vätskande så jag lät det bara vara, är borta nu och det är väl en månad sen de blev kastrerade.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 483
Senast: Lingon
·
Katthälsa Jag har förvisso haft katt hela min uppväxt, men en hane. Nu har jag två honor, födda augusti -17 (syskon). Det börjar bli dags att...
2
Svar
32
· Visningar
3 139
Senast: Kiwifrukt
·
Hundhälsa Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp