Prioriteringar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker ju att jag har skalat ner mitt liv rejält, släppt en massa saker på min to-do-lista, för att bara göra sådant jag verkligen måste eller behöver göra samt sådant som är kul. Ändå tycker jag tiden inte räcker till. Jag stör mig på saker jag har "släppt", för att det inte blir gjort O_o. Nåväl, det gäller väl mest de grejerna som jag behöver ta itu med inom snar framtid, men som det inte händer mycket med.

En Bukefalist undrade hur det kunde komma sig att jag inte har någon tid över när jag skalat ner. Bra fråga.

Så jag kollar tillbaka på de 2 senaste veckorna. Jag har varit i Stockholm under den tidsperioden och kommer ihåg vad jag har gjort. Jag behöver ju åka till Stockholm en gång i månaden, men det kan också bli oftare av olika anledningar.

Lördag och söndag för två veckor sedan, höll jag på med ved. En del ved var ju inte ordentligt kluven, så jag lånade hem en vedklyv och ägnade mig åt det under helgen. Lördag kväll blev det en trevlig middag med gott sällskap. Söndag kväll var jag i stallet. Det hade ju varit bra om jag sluppit hålla på med ved som jag köpt som färdigkluvet, en hel helg. Förvisso var det bara en mindre mängd av den totala mängden, men ändå tog det alltså en helg i anspråk, med hjälp.

Måndag kväll var jag ledig, men trött, så jag gjorde inget förutom att rensa bort lite reklam och tidningar. Tisdag och onsdag, red jag. Torsdag åkte jag till Stockholm. Efter jobbet på fredagen hade jag dö-tid, likaså på lördagen då jag under dagen gick på ridkurs. Söndagen ägnades också åt ridkursen. Jag hade kunnat åka hem efter ridkursen för att uträtta något vettigt hemma, men åkte hellre in till stan för att träffa @Tranan och stannade ett dygn till. Måndagkvällen gick åt till bilkörning för att komma hem. Tisdag och onsdag var jag i stallet igen. Torsdag, igår alltså, var första lediga kvällen under den här tiden utan något inbokat (förutom förra måndagen). Då råkade jag ha energi tillgodo så jag möblerade om i sovrummet, monterade en taklampa och gick sedan ut till verkstan och snickrade ihop en stomme till en hylla för städskrubben. Egentligen borde jag ha klippt gräset men det hade regnat så jag fick hoppa över det.

Gräsmattan ja, det är ju en jäkla tidstjuv. Den tar 2-3 timmar att klippa, en hel kväll alltså. När den växer som värst skulle den behöva klippas cirka var femte dag (vilket jag aldrig hinner), men i juli är den tacksam för då växer den inte alls.

Vad jag kan konstatera är att ridningen tar en del tid. Åker jag till Stockholm så tar det också en del tid i anspråk och då kan det bli att jag knappt har någon tid alls tillgodo hemma på 2 veckor, mer än kanske någon enstaka dag. Det finns 3 anledningar för mig att åka till Stockholm. Det ena är för att jag behöver åka till huvudkontoret och jobba. Det går minst 2 kvällar i transport fram och tillbaka vid sådana tillfällen, men ofta åker jag inte hem förrän på lördag förmiddag, för att jag inte orkar köra två dagar i rad efter jobbet. Sedan går jag ju på ridkurs ibland. Då går hela helgen plus vanligen också en arbetsdag då jag passar på att åka till kontoret när jag ändå är i trakten. Och de senaste månaderna har ytterligare en anledning tillkommit och det är ju att träffa @Tranan.

Så vad stryker jag? Jag rider vanligtvis 3 gånger i veckan. Den ligger nog närmast till hands. Jag har ju haft en svacka sedan i våras, men undrar om inte det kan ha berott på att jag inte har haft tillgång till ridbana? Och under sommaren var hästen seg. I förrgår red jag ju på ridbanan och det var kul.

Ridkurserna kanske jag kan stryka? Det går ju en hel helg, samt att jag då ofta får tråkig dötid, eftersom de ofta sammanfaller med tid jag inte kan göra annat på.

Att strunta i saker som jag vill och behöver göra här hemma, går inte att driva längre än jag gjort och jag prioriterar att också ha ett socialt liv.

Hur som helst så känns inte delarna av mitt liv som särskilt kompatibla med varann.
 
Senast ändrad:

Gräsmattan, investera i en robotgräsklippare :)
En kurs då och då ger dig energi gissar jag. Men strunta i att stressa iväg till jobbet direkt efter, ge dig själv lite eftergift och tid för reflektion.
 
Gräsmattan, investera i en robotgräsklippare :)
En kurs då och då ger dig energi gissar jag. Men strunta i att stressa iväg till jobbet direkt efter, ge dig själv lite eftergift och tid för reflektion.
Jag köpte min gräsklippare förra året. Ett krav jag inte kunde kompromissa med var att den skulle kunna samla upp gräsklippet. Så vitt jag vet har ingen robotgräsklippare den funktionen. Gräsklippet är helt ovärderligt i mina odlingar av 3 skäl. Som marktäckning minskar ogräset, den fungerar som gödning och den hjälper till att hålla fukten. De två sistnämnda är särskilt värdefullt då jag har sandjord.

Jag vet inte vad du menar med att stressa iväg till jobbet efter en ridkurs. Jag jobbar kontorstider. Kurserna är på helger.

Om du fick spåna helt fritt, utan ekonomin och tiden inblandad. Utan att försöka få bitarna i livet att passa ihop.

Hur skulle ditt liv se ut då? Vad vill du ha i ditt liv? Vad vill (inte ska) du göra?
Lätt fråga. Jag skulle inte lönearbeta.

I stället skulle jag odla mer, göra hantverk och olika byggprojekt, gå i skogen, rida, äta mat i trevligt sällskap, göra saker för att världen ska bli bättre (t.ex. volontärarbeta med något).

Och det enda jag inte kan stryka är lönearbetet.
 
Jag köpte min gräsklippare förra året. Ett krav jag inte kunde kompromissa med var att den skulle kunna samla upp gräsklippet. Så vitt jag vet har ingen robotgräsklippare den funktionen. Gräsklippet är helt ovärderligt i mina odlingar av 3 skäl. Som marktäckning minskar ogräset, den fungerar som gödning och den hjälper till att hålla fukten. De två sistnämnda är särskilt värdefullt då jag har sandjord.

Jag vet inte vad du menar med att stressa iväg till jobbet efter en ridkurs. Jag jobbar kontorstider. Kurserna är på helger.


Lätt fråga. Jag skulle inte lönearbeta.

I stället skulle jag odla mer, göra hantverk och olika byggprojekt, gå i skogen, rida, äta mat i trevligt sällskap, göra saker för att världen ska bli bättre (t.ex. volontärarbeta med något).

Och det enda jag inte kan stryka är lönearbetet.
Skriv en lista på det du vill göra i ditt liv för att må bra. Skriv sen en lista på det du gör nu i ditt liv. Jämför listorna.

Vad är rimligt att hinna med? Vad kan du ta bort och prioritera om?
 
Kan du gå kortare ridkurser? Endagars i stället för tvådagars?
Ridkurser på närmre håll?

Det är kanske bara relevant om ridkurserna inträffar ofta iofs, typ en gång i månaden.
 
Skriv en lista på det du vill göra i ditt liv för att må bra. Skriv sen en lista på det du gör nu i ditt liv. Jämför listorna.

Vad är rimligt att hinna med? Vad kan du ta bort och prioritera om?
Egentligen har jag redan det liv jag vill ha, förutom att jag är tvungen att lönearbeta. Jag har alltså bara vardagskvällar och helger att göra vad jag vill på. Det är den tiden jag försöker använda så bra jag kan och det känns en aning frustrerande att inte hinna med allt jag vill göra. Så jag har fått plocka ut det viktigaste. Och även där måste jag in och skära och ta bort saker.

Kan du gå kortare ridkurser? Endagars i stället för tvådagars?
Ridkurser på närmre håll?

Det är kanske bara relevant om ridkurserna inträffar ofta iofs, typ en gång i månaden.
Det är ingen slump att jag åker runt 25 mil (till min gamla ridskola) för att gå dessa ridkurser (som är cirka 1 gång per månad, 4 ggr denna termin). Hon jag rider för är den enda i Sverige som är utbildad till nivå 4 i centrerad ridning. Jag har ganska så svårt att förstå andra ridlärare då jag inte förstår hur de tänker sig att biomekaniken ska fungera för både häst och ryttare. Jag upplever att instruktionerna som dessa ger leder till biomekanisk inkorrekthet.

Jag har försökt hitta andra CR-tränare, men den som är närmast är inriktad på akademisk ridkonst, vilket väl inte riktigt är min kopp te. En timme bort finns det väl ett par och en och en halv timme bort finns det också en. Den sistnämnda rekommenderas av den jag rider för. Så jag kanske kan rida där i stället och då även ta med mig medryttarhästen (som då bor en halvtimme från mig och i rätt riktning när man ska åka dit).
 
Det låter ju som att du redan gör det ska. Gå ner i tid en period och se om du kan få orken tillbaka lite. Att jobba med sig själv är tungt. Väldigt tungt ibland och då kan man behöva mer tid till det för att orka. Och jag tror du redan jobbar en del med dig själv.
 
Det låter ju som att du redan gör det ska. Gå ner i tid en period och se om du kan få orken tillbaka lite. Att jobba med sig själv är tungt. Väldigt tungt ibland och då kan man behöva mer tid till det för att orka. Och jag tror du redan jobbar en del med dig själv.
Jag försöker hinna göra yoga, men oftast prioriteras det tyvärr bort. När jag gör det regelbundet så känns det bra. Men på morgonen har jag så svårt att komma upp ur sängen, främst för att jag är så omotiverad till "ännu en jävla dag". Och sen hinner jag vanligen inte. Eller jag prioriterar att snickra, klippa gräset, städa eller vad det nu kan vara.

Förra hösten gav jag upp helt med yogan då det bara kändes som ytterligare en sak att hinna med. Nu kan jag pressa in det eftersom jag ofta vaknar för tidigt, men då måste jag ju upp ur sängen om det ska hända.
 
Jag försöker hinna göra yoga, men oftast prioriteras det tyvärr bort. När jag gör det regelbundet så känns det bra. Men på morgonen har jag så svårt att komma upp ur sängen, främst för att jag är så omotiverad till "ännu en jävla dag". Och sen hinner jag vanligen inte. Eller jag prioriterar att snickra, klippa gräset, städa eller vad det nu kan vara.

Förra hösten gav jag upp helt med yogan då det bara kändes som ytterligare en sak att hinna med. Nu kan jag pressa in det eftersom jag ofta vaknar för tidigt, men då måste jag ju upp ur sängen om det ska hända.
Kom i håg en sak, du är vad du tänker.
När motivationen till att gå upp till ännu en jävla dag så säg nej till dig själv. I dag kanske blir en bra dag.
Då har du öppnat upp dörren för dig själv redan där att dagen kan bli bra.

Sen bara gör. Ibland är det enklast att inte tänka, bara gör. Gå upp som om det vore lika naturligt att dra ner byxorna innan du sätter dig på toa. Låt det inte bli en tanke kring detta. Bara gör. Som att du öppnar munnen för att kunna dricka ur glaset. Bara gör.
 
Ofta finns pyssel som går att ta med till dötider - ser de omkring mig som lyckas få så mycket gjort men ändå hinner med att vara trevliga och sociala, De har alltid nåt för händer så fort det blir lite över. Det kan vara allt från stickning till sådant de behöver läsa för jobbets skull.
Men sen ska man inte glömma att bara vara med - det är viktigt och en alldeles utmärkt syssla på dötid när man är iväg. Den där dötiden vid kursen kan vara ett sådant andningshål du behöver - då det helt enkelt är läge att bestämma sig för att gör ingenting, eller åtminstone bara flyta omkring och vara lagom trevlig och glo på de andra.
 
Kom i håg en sak, du är vad du tänker.
När motivationen till att gå upp till ännu en jävla dag så säg nej till dig själv. I dag kanske blir en bra dag.
Då har du öppnat upp dörren för dig själv redan där att dagen kan bli bra.

Sen bara gör. Ibland är det enklast att inte tänka, bara gör. Gå upp som om det vore lika naturligt att dra ner byxorna innan du sätter dig på toa. Låt det inte bli en tanke kring detta. Bara gör. Som att du öppnar munnen för att kunna dricka ur glaset. Bara gör.
Vore lättare om jag slapp jobba. Jag har tröttnat på mitt jobb trots att det egentligen är ett bra jobb. Tyvärr saknar jag alternativ här.

Och för att komma upp ur sängen måste jag motstå frestelsen att det är skönt att ligga kvar.

Ofta finns pyssel som går att ta med till dötider - ser de omkring mig som lyckas få så mycket gjort men ändå hinner med att vara trevliga och sociala, De har alltid nåt för händer så fort det blir lite över. Det kan vara allt från stickning till sådant de behöver läsa för jobbets skull.
Men sen ska man inte glömma att bara vara med - det är viktigt och en alldeles utmärkt syssla på dötid när man är iväg. Den där dötiden vid kursen kan vara ett sådant andningshål du behöver - då det helt enkelt är läge att bestämma sig för att gör ingenting, eller åtminstone bara flyta omkring och vara lagom trevlig och glo på de andra.
Vad jag märkte under den dötid jag fick, var att hjärnan började hitta på nya roliga saker som jag kunde göra sen. Nya planer, nya drömmar. Entusiasmen hoppade fram. Men jag vet ju hur det är med orken och tiden sen.

Jag gillar att brodera men vet inte var jag ska hitta nästa broderimönster. Jag gillar inte för enkla mönster och jag vill inte betala dyrt för stora mönster. Alla bra gratismönster i bra format är nog redan broderade. I lördags försökte jag komma på något att virka eller sticka med det garn som fanns till salu i mataffären. Men det fanns ingen inspiration. Vad skulle jag göra? Inte några jävla vantar, mössor eller strumpor igen i alla fall, efter samma mönster som jag alltid stickat efter. Och virka? Jag hade inget mönster eller ens en idé om vad jag ville göra.

Läsa är svårt. Jag orkar ofta inte hålla koncentrationen mer än 1-3 sidor i taget och när jag återupptar läsandet får jag repetera det jag läste innan för jag har då glömt vad jag läst.

Människor finns inte i närheten när jag har dötid eftersom jag antingen sitter ensam på kontoret eller i ridskolans klubbhus. Dötiden inträffar alltid på kvällen.
 
Egentligen har jag redan det liv jag vill ha, förutom att jag är tvungen att lönearbeta. Jag har alltså bara vardagskvällar och helger att göra vad jag vill på. Det är den tiden jag försöker använda så bra jag kan och det känns en aning frustrerande att inte hinna med allt jag vill göra. Så jag har fått plocka ut det viktigaste. Och även där måste jag in och skära och ta bort saker.


Det är ingen slump att jag åker runt 25 mil (till min gamla ridskola) för att gå dessa ridkurser (som är cirka 1 gång per månad, 4 ggr denna termin). Hon jag rider för är den enda i Sverige som är utbildad till nivå 4 i centrerad ridning. Jag har ganska så svårt att förstå andra ridlärare då jag inte förstår hur de tänker sig att biomekaniken ska fungera för både häst och ryttare. Jag upplever att instruktionerna som dessa ger leder till biomekanisk inkorrekthet.

Jag har försökt hitta andra CR-tränare, men den som är närmast är inriktad på akademisk ridkonst, vilket väl inte riktigt är min kopp te. En timme bort finns det väl ett par och en och en halv timme bort finns det också en. Den sistnämnda rekommenderas av den jag rider för. Så jag kanske kan rida där i stället och då även ta med mig medryttarhästen (som då bor en halvtimme från mig och i rätt riktning när man ska åka dit).

Det är ju iofs ganska vanligt att bara ha vardagskvällar och helger att göra vad man vill på :)

Kanske kan du rida hos den som är 1,5h bort lite oftare i så fall? Och åka till den andra tränaren varannan helg? Kanske kan hon du tränar för i Stockholm komma till dig, om ni är några stycken som är intresserade av att rida en dag?
 
Egentligen har jag redan det liv jag vill ha, förutom att jag är tvungen att lönearbeta. Jag har alltså bara vardagskvällar och helger att göra vad jag vill på.

Så här är det ju för typ 99% av alla, att livet man vill leva kräver ett lönearbete. Och för alla oss med heltidsjobb vardagar så är det ju så att vi bara har kvällar och helger att göra "vad vi vill". Det är ju också en extremt vanlig situation att jobba kontorstider.

Så frågan är ju varför du inte är nöjd med det du hinner göra? I flera trådar har jag lagt märke till att oavsett vad du gör, hur mycket du än gör, så är du aldrig nöjd utan du tycker att du borde gjort mer/gjort andra saker. Nyss skrev du t.ex att du hade fixat med veden massor under en dag. Hade jag gjort det hade jag tänkt "wiiiiie vad jag är bra och har jobbat bra idag, nu förtjänar jag vin och att ha det gött ikväll :D", medan du verkar tänka "jag borde hunnit med dubbelt så mycket och eftersom jag inte gjorde det så är även allt det arbete jag gjort värdelöst".

Kärnfrågan tycker jag är ju inte hur du ska hinna göra mer saker eller prioritera annorlunda, utan hur du ska lära dig att vara nöjd med det du gjort. Går man runt och hela tiden är missnöjd med sig själv så lägger det ju bara sten på börda.
 
Det är ju iofs ganska vanligt att bara ha vardagskvällar och helger att göra vad man vill på :)

Kanske kan du rida hos den som är 1,5h bort lite oftare i så fall? Och åka till den andra tränaren varannan helg? Kanske kan hon du tränar för i Stockholm komma till dig, om ni är några stycken som är intresserade av att rida en dag?
Jag vet att det är vanligt att bara ha kvällar och helger lediga. Däremot vet jag inte om det är lika vanligt att vilja göra så mycket som jag vill.

Hon jag tränar för i Stockholm åker inte ut och håller träningar på fler orter än hon gör i dagsläget. Enda möjligheten att rida för henne är på de helgkurser hon håller.

Så här är det ju för typ 99% av alla, att livet man vill leva kräver ett lönearbete. Och för alla oss med heltidsjobb vardagar så är det ju så att vi bara har kvällar och helger att göra "vad vi vill". Det är ju också en extremt vanlig situation att jobba kontorstider.

Så frågan är ju varför du inte är nöjd med det du hinner göra? I flera trådar har jag lagt märke till att oavsett vad du gör, hur mycket du än gör, så är du aldrig nöjd utan du tycker att du borde gjort mer/gjort andra saker. Nyss skrev du t.ex att du hade fixat med veden massor under en dag. Hade jag gjort det hade jag tänkt "wiiiiie vad jag är bra och har jobbat bra idag, nu förtjänar jag vin och att ha det gött ikväll :D", medan du verkar tänka "jag borde hunnit med dubbelt så mycket och eftersom jag inte gjorde det så är även allt det arbete jag gjort värdelöst".

Kärnfrågan tycker jag är ju inte hur du ska hinna göra mer saker eller prioritera annorlunda, utan hur du ska lära dig att vara nöjd med det du gjort. Går man runt och hela tiden är missnöjd med sig själv så lägger det ju bara sten på börda.
Jag tyckte veden tog alldeles för lång tid för jag hade räknat med att hinna en vedhög till samt kanske även ha hunnit börja med veden i lillboden som också är för grov. Och det kändes onödigt att lägga tid på veden eftersom den skulle vara färdigkluven när jag köpte den.

Men det är som du säger, jag är sällan nöjd. Eller rättare sagt, jag ägnar betydligt mer tid åt att sucka över sånt jag inte hunnit än att vara nöjd över vad jag gjort, för är det en sak jag har gjort så är det 20 andra saker som inte är gjorda än.
 
Senast ändrad:
Jag vet att det är vanligt att bara ha kvällar och helger lediga. Däremot vet jag inte om det är lika vanligt att vilja göra så mycket som jag vill.

Hon jag tränar för i Stockholm åker inte ut och håller träningar på fler orter än hon gör i dagsläget. Enda möjligheten är att rida för henne är på de helgkurser hon håller.

Ptja, kanske. Det finns ju inte hur mycket tid som helst och då hinner man ju inte heller med allt man vill. Jag tror man vunnit en stor seger om man kan se tillbaka på dagen och känna att man är nöjd med vad man åstadkommit, och inte att man är missnöjd med vad man inte hunnit med.

En annan sak som påverkar är ju när man slutar jobbet och när man går och lägger sig.

Jag jobbar t ex 7.30-16 och går och lägger mig ca 22.30-23. Det ger mig 5,5h efter jobbet att göra grejer på (avräknat ca 30min restid från jobbet inkl komma hem och varva ner/byta om osv). Vår gräsmatta tar ca 2h att klippa, men även om den skulle ta 3h att klippa så har ju bara halva min kväll gått. Jag går med hundarna ca 1h/dag och så turas jag och sambon om att göra kvällsmaten. En normal kväll hinner jag då t ex klippa gräset, gå runt huset/träden/garaget med grästrimmern, gå med hundarna, laga/äta kvällsmat och sedan duscha/göra mig nattklar. En annan eftermiddag/kväll (typ igår) var jag och fixade naglarna, handlade mat, bar in och skruvade ihop IKEA-möbler, gick med hundarna och snabbstädade. En annan kväll kanske jag tränar 2h med hundarna innan jag lägger mig i soffan med datorn och en påse chips.
 
Ptja, kanske. Det finns ju inte hur mycket tid som helst och då hinner man ju inte heller med allt man vill. Jag tror man vunnit en stor seger om man kan se tillbaka på dagen och känna att man är nöjd med vad man åstadkommit, och inte att man är missnöjd med vad man inte hunnit med.

En annan sak som påverkar är ju när man slutar jobbet och när man går och lägger sig.

Jag jobbar t ex 7.30-16 och går och lägger mig ca 22.30-23. Det ger mig 5,5h efter jobbet att göra grejer på (avräknat ca 30min restid från jobbet inkl komma hem och varva ner/byta om osv). Vår gräsmatta tar ca 2h att klippa, men även om den skulle ta 3h att klippa så har ju bara halva min kväll gått. Jag går med hundarna ca 1h/dag och så turas jag och sambon om att göra kvällsmaten. En normal kväll hinner jag då t ex klippa gräset, gå runt huset/träden/garaget med grästrimmern, gå med hundarna, laga/äta kvällsmat och sedan duscha/göra mig nattklar. En annan eftermiddag/kväll (typ igår) var jag och fixade naglarna, handlade mat, bar in och skruvade ihop IKEA-möbler, gick med hundarna och snabbstädade. En annan kväll kanske jag tränar 2h med hundarna innan jag lägger mig i soffan med datorn och en påse chips.
Jag har ingen som jag kan turas om med matlagningen med. Så jag fuskar ganska ofta med halvfabrikat eller färdiga rätter, men mat och disk tar ändå tid. En halvtimme får jag ändå räkna med per måltid. Resan till och från stallet tar nästan en timme. Jag har tur om jag är hemma före nio på kvällen. Sen behöver jag varva ner för att kunna sova, så det blir inget mer gjort hemma när jag kommit från stallet, möjligen dusch då. Jag försöker få till 8 timmar sömn men lyckas sällan eftersom jag vaknar för tidigt.

Trots att jag inte har någon restid till och från jobbet så är min lediga tid per kväll bara 3½ timme. (Jag slutar jobbet 17.00 och efter 21 vill jag inte hålla igång.) Sista timmen/timmarna före läggdags räknar jag inte.
 
Jag tycker ju att jag har skalat ner mitt liv rejält, släppt en massa saker på min to-do-lista, för att bara göra sådant jag verkligen måste eller behöver göra samt sådant som är kul. Ändå tycker jag tiden inte räcker till. Jag stör mig på saker jag har "släppt", för att det inte blir gjort O_o. Nåväl, det gäller väl mest de grejerna som jag behöver ta itu med inom snar framtid, men som det inte händer mycket med.

En Bukefalist undrade hur det kunde komma sig att jag inte har någon tid över när jag skalat ner. Bra fråga.

Så jag kollar tillbaka på de 2 senaste veckorna. Jag har varit i Stockholm under den tidsperioden och kommer ihåg vad jag har gjort. Jag behöver ju åka till Stockholm en gång i månaden, men det kan också bli oftare av olika anledningar.

Lördag och söndag för två veckor sedan, höll jag på med ved. En del ved var ju inte ordentligt kluven, så jag lånade hem en vedklyv och ägnade mig åt det under helgen. Lördag kväll blev det en trevlig middag med gott sällskap. Söndag kväll var jag i stallet. Det hade ju varit bra om jag sluppit hålla på med ved en hel helg som jag köpt som färdigkluvet. Förvisso var det bara en mindre mängd av den totala mängden, men ändå tog det alltså en helg i anspråk, med hjälp.

Måndagen kväll var jag ledig, men trött, så jag gjorde inget förutom att rensa bort lite reklam och tidningar. Tisdag och onsdag, red jag. Torsdag åkte jag till Stockholm. Efter jobbet på fredagen hade jag dö-tid, likaså på lördagen då jag under dagen gick på ridkurs. Söndagen ägnades också åt ridkursen. Jag hade kunnat åka hem efter ridkursen för att uträtta något vettigt hemma, men åkte hellre in till stan för att träffa @Tranan och stannade ett dygn till. Måndagkvällen gick åt till bilkörning för att komma hem. Tisdag och onsdag var jag i stallet igen. Torsdag, igår alltså, var första lediga kvällen under den här tiden utan något inbokat (förutom förra måndagen). Då råkade jag ha energi tillgodo så jag möblerade om i sovrummet, monterade en taklampa och gick sedan ut till verkstan och snickrade ihop en stomme till en hylla för städskrubben. Egentligen borde jag ha klippt gräset men det hade regnat så jag fick hoppa över det.

Gräsmattan ja, det är ju en jäkla tidstjuv. Den tar 2-3 timmar att klippa, en hel kväll alltså. När den växer som värst skulle den behöva klippas cirka var femte dag (vilket jag aldrig hinner), men i juli är den tacksam för då växer den inte alls.

Vad jag kan konstatera är att ridningen tar en del tid. Åker jag till Stockholm så tar det också en del tid i anspråk och då kan det bli att jag knappt har någon tid alls tillgodo hemma på 2 veckor, mer än kanske någon enstaka dag. Det finns 3 anledningar för mig att åka till Stockholm. Det ena är för att jag behöver åka till huvudkontoret och jobba. Det går minst 2 kvällar i transport fram och tillbaka vid sådana tillfällen, men ofta åker jag inte hem förrän på lördag förmiddag, för att jag inte orkar köra två dagar i rad efter jobbet. Sedan går jag ju på ridkurs ibland. Då går hela helgen plus vanligen också en arbetsdag då jag passar på att åka till kontoret när jag ändå är i trakten. Och de senaste månaderna har ytterligare en anledning tillkommit och det är ju att träffa @Tranan.

Så vad stryker jag? Jag rider vanligtvis 3 gånger i veckan. Den ligger nog närmast till hands. Jag har ju haft en svacka sedan i våras, men undrar om inte det kan ha berott på att jag inte har haft tillgång till ridbana? Och under sommaren var hästen seg. I förrgår red jag ju på ridbanan och det var kul.

Ridkurserna kanske jag kan stryka? Det går ju en hel helg, samt att jag då ofta får tråkig dötid, eftersom de ofta sammanfaller med tid jag inte kan göra annat på.

Att strunta i saker som jag vill och behöver göra här hemma, går inte att driva längre än jag gjort och jag prioriterar att också ha ett socialt liv.

Hur som helst så känns inte delarna av mitt liv som särskilt kompatibla med varann.

Jag tycker att du verkar hinna med massor! :) Att du inte har någon tid över - utöver det du gör - är ju för att du fyller dina dagar med saker att göra och så vitt jag ser det så verkar det vara en ganska god balans mellan meningsfulla saker och "måsten" hemma.

De saker som behöver göras hemma som du har släppt kanske du inte behöver göra bums? Istället kan planera in det längre fram och skriva upp det i din kalender så att det blir gjort vid en särskild tidpunkt. Då kan du släppa den lite stressande tanken på att det inte blir gjort just nu.
 
Jag tycker att du verkar hinna med massor! :) Att du inte har någon tid över - utöver det du gör - är ju för att du fyller dina dagar med saker att göra och så vitt jag ser det så verkar det vara en ganska god balans mellan meningsfulla saker och "måsten" hemma.

De saker som behöver göras hemma som du har släppt kanske du inte behöver göra bums? Istället kan planera in det längre fram och skriva upp det i din kalender så att det blir gjort vid en särskild tidpunkt. Då kan du släppa den lite stressande tanken på att det inte blir gjort just nu.
Jag stressar tyvärr över att jag inte hunnit ta hand om skörden i min trädgård. Och jordkällaren som ska härbärgera potatisen och morötterna är inte färdigfixad. Och gräsmattan är överjävligt lurvig just nu. Jag känner att jag hela tiden ligger steget efter.

Resten, att t.ex. ha det fint hemma och i min närmaste omgivning, tycks jag aldrig komma till skott med för det kommer hela tiden annat i vägen. Jag tycker jag lever i ständigt kaos. Det enda jag hinner med är att dra ett varv med dammsugaren ibland, gå ut med soporna och diska. En sak som jag hade hoppats på att hinna den här sommaren var att få fint på södra sidan av huset, för jag vill kunna vistas där, sitta där och sola och äta mat. Jag har börjat men det är fortfarande fullt kaos där. Så jag har inget ställe utomhus där jag kan vistas. Lite trist. Och inne är det också mer eller mindre kaos. Det är inte helt enkelt för mig att acceptera att ha kaos. Men just nu är jag tvungen att stå ut.

Och allt annat, som renoveringar och sånt, ligger så långt fram att jag inte ens greppar det än.
 
Vet du vad... du hinner JÄTTEMYCKET. Det påpekas i tråd efter tråd. Du ÄR skitduktig, du GÖR jättemycket. Du räcker till på alla sätt och vis i både det du gör och den du är!

Utom för den det betyder mest för. Dig själv.

Din hjärna hindrar dig något så kopiöst. Jag önskar så att du kunde ta till dig ännu lite mer utav de råd du har fått att försöka börja programmera om din hjärna till positivt och belönande tänkande, om så på egen hand. I tanke och inte minst i skrift. Formulera dig så positivt du bara kan. Ja, det kommer säkert att kännas löjligt och som att du luras och ljuger och är fånig.
Men din hjärna behöver matas med positiva belöningar - av dig själv.

Jag hoppas innerligt att du kommer att komma till ro och harmoni med ditt liv, du är värd det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 425
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 281
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 285
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp