Pris eller Kvalite?????

Matte224

Trådstartare
Vad tänker ni på när ni ska köpa häst saker Kvaliten på hästens täcke te.x. eller priset? Finns jue alla pris klasser på täcken o kvaliter! Kan va lite roligt o se vad alla tycker och tänker . Förra året var jue pannband till hästar en hit alla skaffa det, Vad tror ni blir för häst sak i år då?
 
När det gäller täcken köper jag gärna på utförsäljningar till absolut bästa pris. Börjes har fått sälja en hel del till mig liksom Hööks. Nu hade jag turen att köpa bil av en som sålde ut sin hästsportsbutik och fick tag i några täcken där till suveränt pris...här spelar det ingen roll egentligen om det är s.k kvalitetstäcken eller budget. Rocket är en fruktansvärd marodör och sliter sönder ett stort antal täcken varje säsong. Priset avgör!

Jag är i övrigt westernryttare som inte rider "blingklasser" utan håller mig till ranch och kor. Är enbart intresserad av funktion således...:up:
 
När det gäller täcken köper jag gärna på utförsäljningar till absolut bästa pris. Börjes har fått sälja en hel del till mig liksom Hööks. Nu hade jag turen att köpa bil av en som sålde ut sin hästsportsbutik och fick tag i några täcken där till suveränt pris...här spelar det ingen roll egentligen om det är s.k kvalitetstäcken eller budget. Rocket är en fruktansvärd marodör och sliter sönder ett stort antal täcken varje säsong. Priset avgör!

Jag är i övrigt westernryttare som inte rider "blingklasser" utan håller mig till ranch och kor. Är enbart intresserad av funktion således...:up:
 
Ja du! verkligen inte många som tänker som du gör ! ja förstår inte riktigt mig på det här riktigt som ska ha märkes grejer till allt .
 
När det gäller täcken går kvalitet helt klart före pris för det lönar sig i längden enligt mig. Jag har täcken som är 6 år gamla och fortfarande i gott skick. Det handlar inte om märke utan att jag inte har lust att springa och köpa nytt i tid och otid. Hade kanske resonerat annorlunda om man haft en marodör men så har det inte varit.

B*rjes brukar ha bra saker men H**ks täcken är ju bara för taskiga. Kass passform och lotteri vad gäller vattentätheten. Dessutom är de inte ens billiga?
 
Jag har nästan bara billiga täcken. De flesta dyra täckena jag har köpt har jag blivit besviken på då de inte alls har varit särskilt bra. Vissa har varit dåligt sydda och vissa har fodret snabbt blivit dåligt i. Jag har köpt de flesta täckena från börjes, hööks och gekås och har varit nöjd med alla förutom två höökstäcken som gick sönder i en söm direkt men de reklamerade jag. Mina äldsta täcken är drygt 10 år gamla. De flesta är runt 8 år och de är alla i bra skick.

Att pannband skulle varit populära har jag helt missat. Jag köper det jag behöver och använder det tills det är förbrukat eller tills jag inte behöver det längre och då säljs det om det är i vettigt skick. Jag köper inte något för att det är populärt.
 
Jag köper det jag behöver, inte vad som är populärt. När det gäller täcken köper jag bästa kvalité till lägsta möjliga pris, jag har täcken som är 10 år då de flesta av mina hästar har dragit samma storlek, det är bara slyngeln som drar en storlek större av det mesta. De nyare täckena används mest men om det krisar dammar jag av de gamla. De enda täcken som slängs är de som inte är värda att laga längre.

De pannband jag äger följer med tränsen när jag köper ett sånt, köper inte de separat.
 
Täcken köper jag gärna från Börjes, eller begagnat. Börjes har i mitt tycke väldigt bra kvalitet till väldigt bra pris, och eftersom mina hästar går flera tillsammans blir det en del tuggande och lekande med varandras täcken :meh: Vill således inte köpa dyra märkestäcken som ändå riskerar att bli sönderbitna.
Tycker även det ofta går att hitta begagnade täcken i bra kvalitet, till riktigt bra priser.

Andra prylar beror mycket på vad det är. Bett, grimmor, grimskaft etc. köper jag var som helst, ofta blir det också billigare saker. Schabrak är min svaghet, där gillar jag bling, glitter och fina märken :angel: så det blir en del lite dyrare schabrak. Just schabrak tycker jag dessutom att de billigaste från typ Hööks och Börjes oftast inte har så bra passform och hållbarhet.

Men överlag, så går pris, kvalitet och funktionalitet alltid före märke.
 
Jag köper det som passar min häst och det som håller. Vilket i detta fallet blir de dyrare märkena. Visst har jag haft hästar som passar i hööks och börjes täcken. Men de håller inte för tuffare tag och har gett hästarna skav. Jag gav upp de billigare för några år sedan och nu kör jag bara Horseware. Finns inget annat som ligger så bra och funkar för oss. Sen att de håller sådär 10 år gör ju att de faktiskt är mer ekonomiskt att ge 2000:- för ett täcke än att lägga 1000:- per säsong för lågpristäcken. Och som sagt, hästen får inga skav och de sitter perfekt.

Gällande innetäcken, transporttäcken osv köper jag lite allt möjligt. Har inte lika höga krav på dem. Men utetäckena har mina hästar på sig dygnet runt och då krävs det lite mer.

Gällande annan utrustning köper jag det som passar hästen. Bryr mig inte om märke eller pris så länge det är utprovat för hästen.
 
På täcken så köper jag nästan uteslutande Horseware, mitt äldsta fortfarande fungerande är från mitten av 90-talet... Jag har oftast hästarna tillsammans med andra, så några få bitmärken är det på dem, men det har aldrig blivit några direkta "revor" i dem. Fantastisk kvalitet, mycket pengar som ska ut vid inköp, men sedan håller de i evigheter!
 
Vad tänker ni på när ni ska köpa häst saker Kvaliten på hästens täcke te.x. eller priset? Finns jue alla pris klasser på täcken o kvaliter! Kan va lite roligt o se vad alla tycker och tänker . Förra året var jue pannband till hästar en hit alla skaffa det, Vad tror ni blir för häst sak i år då?
Jag utgår från passform. Jag har en häst med lite uddamått, så jag får köpa det som passar. Samma för mig, jag vill ha 100% passform på mina kläder. Ofta kommer passform med högre pris.
 
Jag trodde alltid att billigt betydde sämre kvalitet, men efter att ha provat alla möjliga och omöjliga täcken på mina araber tänkte jag att man kan ju lika gärna prova ett billigt börjes- täcke, och- bingo!! Satt som en smäck, höll vätan ute, inte för tjockt och klumpigt, hållbart! Så nu köper jag bara sådana.
Jag tänker nog annars att kvalitet kostar, men för min del går det lika bra med bättre begagnat, så ska jag ha något till hästarna blir det gärna bra kvalitet men inköpt på hästnet eller tradera.
 
Det är helt olika beroende på vad det gäller och vilken livslängd produkten har. Tex sadel så köper jag det allra bästa jag kan. Boots till hagbruk köper jag det billigaste som finns som ändå skyddar bra. De går sönder lika snabbt oavsett om det står Eskadron eller Horze på dem. :grin:
 
Jag betalar gärna extra för kvalité, men inte för märke. Det är min filosofi det ;)
I praktiken innebär det att jag t.ex väljer bort Horseware täcken (där betalar man bara för märket), men väljer Mia RS schabrak för att de håller förevigt.
 
Jag betalar gärna extra för kvalité, men inte för märke. Det är min filosofi det ;)
I praktiken innebär det att jag t.ex väljer bort Horseware täcken (där betalar man bara för märket), men väljer Mia RS schabrak för att de håller förevigt.
Fast det där är ju sanning med modifikation. Det är stor skillnad i kvalitet på Amigo och Rambo fast båda är från Horseware. Amigo är som vilket täcke som helst medan Rambo är bättre.
 
Kvalitet och passform på grejer som ska hålla länge och som hästen ska ha på sig. Dvs lägger mer pengar på de saker som har påverkan på hästen rent fysiskt (sadel, träns, viktboots, täcke) än på förbrukningsvaror som grimskaft, borstar osv. Schabrak är både och, även fast jag vet att mina dyrare schabrak håller sig schyssta längre kan jag ändå inte låta bli att samla på mig massa billiga, men fina, eländen...
 
När det gäller täcken går kvalitet helt klart före pris för det lönar sig i längden enligt mig. Jag har täcken som är 6 år gamla och fortfarande i gott skick. Det handlar inte om märke utan att jag inte har lust att springa och köpa nytt i tid och otid. Hade kanske resonerat annorlunda om man haft en marodör men så har det inte varit.

B*rjes brukar ha bra saker men H**ks täcken är ju bara för taskiga. Kass passform och lotteri vad gäller vattentätheten. Dessutom är de inte ens billiga?
Hööks täcken är de "enda" som passar min häst, så jag är nöjd där. Att han sen tyvärr är för snäll och nyfiken/social på sura hästar gör att hans täcken får sig en hel del tuggor, så det är billigare för oss att köpa passande täcken därifrån. :D
 
Jag har köpt både dyra och billiga täcken till mina hästar. Det slutade med att numer köper jag bara billigt, då de dyra går sönder lika fort som de billiga...
 
På täcken prioriterar passform först då hästen har täcket i så många timmar.

Från en som önskar att det fanns möjlighet att åka på täckes provning på samma sätt som man kan åka på sadel provning.
 
För mig beror det på vad jag köper för något.

Sadel: bättre med kvalitet än billig. Jag tyckte att det var svettigt med 24000kr för en sadel även om jag är medveten om att många köper dyrare än så. Hellre det dock än en sämre för några tusenlappar. Med rätt skötsel håller sadlarna "en evighet". Dessutom ser jag till att få dem omstoppade då och då för att öka hållbarheten ytterligare.

Ridbyxor: billigt!!! Stort slitage hemma hos mig. Om jag inte sliter ut sömmarna i grenen så fastnar jag på någon kvist och drar hål i byxbenen (oftast höger lår, märkligt nog).

Grimmor: billigt. Tappas och plockas av oavsett dyr eller billig. Gillar faktiskt Biltemas grimmor: trevligt material, trevlig brun färg (jag är jättetrist), trevlig ställbarhet. Och bra pris.

Täcken: använder ganska sällan men har många hästar. Dessutom ett gäng hästar i varje hage. Stort slitage på täcken när de används, oavsett hage. Eftersom busgrabbar tag tand-tag och drar.
Billigt, alltså, eftersom även dyrare "går åt". Samma sak med eksemtäcken. Går sönder eftersom hästrackarn klarar att hitta något att sätta fast täcket i och dra.

Ytterkläder till mig: kvalitet men helst på rea, hemskt dyrt annars. Ytterkläderna brukar klara sig bättre än ridbyxorna.

Stövlar: använder till vardags mest gummistövlar. Köper med kvalitet och stålhätta hellre än att använda billiga sämre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 612
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
868
Senast: MiniLi
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
578
Senast: Ray
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
449
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp