Pris för att kunna tvätta?

Sixten

Trådstartare
Min stallägare tänker köpa in en bättre beg tvättmaskin (modell lite tuffare, tex wascator) till stallet så vi kan tvätta schabrak och täcken etc. Han tänker sig att vi får swisha per gång vi tvättar och självklart står man för tvättmedel själv och fixar med sin egen tvätt.
Vad är rimligt att betala för detta är nu frågan...? Vad tycker ni?
 
När jag bodde i Tyskland och inte hade tvättmaskin det första året tvättade jag i en tvättomat. Då kostade varje tvätt 2 euro.
Så 20 kr?
 
Fick betala 25kr per maskin för ett likande upplägg för en massa år sedan. Kanske 50kr?
Vad är det värt för dig? Här kostar det 80kr per maskin om man lämnar in (inkl impregnering), men det tycker jag allt är lite väl billigt egentligen.
 
Vi betalar 30kr/tvätt men då ingår tvättmedel.

En wascator gjord för djur-bruk (nåt med filter och päls....)
 
I förra stallet fanns en tvättmaskin (äldre wascator) man fick använda mot betalning. Det kostade 20 kr per tvätt. Man fick ordna eget tvättmedel.
Priset skulle täcka både maskinens inköp och löpande kostnader (främst el).
 
Ok, det ger mig ändå ett hum. Jag tänkte själv nånstans runt 50 kr så får vi se vad han säger.
 
Oj, nu känner jag att jag har en riktigt snäll stallägare som låter oss tvätta bäst vi vill i stallets maskin, jag har knappt tänkt tanken på att vi eventuellt skulle behöva betala. Det enda vi behöver fixa är eget tvättmedel 😊 Jag har kompisar som står på ridskola med tvättmaskin och de får också tvätta utan att betala. Har dock hört om ridskolor där man köper "tvättpoletter" för att få använda deras maskin, vet dock inte hur mkt det har varit.

Men om jag ska återgå till priset så har jag en privatperson i närheten som lagt ut på annons på Facebook om att tvätta och impregnera täcken, då har det varit runt 150 kr om jag inte minns helt fel.

Men om din stallägare fixar en maskin, finns det då någon möjlighet till att torka ett täcke ordentligt, det kan kanske spela in i vad ni kan tänkas betala. Tex om torkrum med god ventilation finns tillgängligt, eller om ni behöver förlita er på bra väder så att grejerna får hänga ute.
 
Oj, nu känner jag att jag har en riktigt snäll stallägare som låter oss tvätta bäst vi vill i stallets maskin, jag har knappt tänkt tanken på att vi eventuellt skulle behöva betala. Det enda vi behöver fixa är eget tvättmedel 😊 Jag har kompisar som står på ridskola med tvättmaskin och de får också tvätta utan att betala. Har dock hört om ridskolor där man köper "tvättpoletter" för att få använda deras maskin, vet dock inte hur mkt det har varit.

Men om jag ska återgå till priset så har jag en privatperson i närheten som lagt ut på annons på Facebook om att tvätta och impregnera täcken, då har det varit runt 150 kr om jag inte minns helt fel.

Men om din stallägare fixar en maskin, finns det då någon möjlighet till att torka ett täcke ordentligt, det kan kanske spela in i vad ni kan tänkas betala. Tex om torkrum med god ventilation finns tillgängligt, eller om ni behöver förlita er på bra väder så att grejerna får hänga ute.
Jag tycker att jag/vi har en bra stallägare som har lyssnat på vårt återkommande önskemål om en tvättmaskin 🙂 Samtidigt så vet han att alla av olika skäl inte kommer att nyttja den lika mycket och ville därför inte baka in det i hyran. Helt ok enligt mig.
Torkrum finns sen tidigare.
 
50 kr är väl det minsta tycker jag med tanke på hur dyr elen är och även om maskinen är begagnad så är wascator väldigt dyra i inköp.
Håller med! Vi har en begagnad som vi fick till ett rätt bra pris, men har behövt ta ut reparatör två gånger förutom att vi behövde både rörmokare och elektriker för att installera. Då hjälpte min pappa till med förankringen av maskinen i golvet, det måste ju också göras. När det gäller reparatör går det inte med vem som helst, de ska både kunna de här större maskinerna och ta privatpersoner som kunder (förstås annorlunda om man driver inack-stall) Det blir en hel del arbete och kostnad med det. 50 kr om man har eget tvättmedel tycker jag låter bra, specialtvättmedel (för att inte tala om impregnering) är dyrt! Schabrak och sånt tvättar jag med vanligt tvättmedel.
 
Med tanke på hur apjobbigt det är att tvätta hästgrejer hemma så hade jag betalat ganska mycket för att kunna göra det i stallet. Nu har min häst inte några tjocka vintertäcken så det är schabrak och tunna täcken och det tvättar jag hemma men fick inte göra det när jag bodde hos föräldrarna. Jag hade lätt betalat hundralappar för att kunna tvätta. Lämnade iväg täcken en gång och det kostade minst 500 spänn, det är dessutom länge sen.
 
En 8 kilos Wascator, drar ström för ungefär en 5:a pr tvätt, slitaget är obefintligt då det är industrimaskiner, så ett rimligt pris är 25 kr. pr. tvätt inklusive tvättmedel och impregnering. Självfallet gör hen rent alla filter från hår efter tvätt, så att näste hen som tvättar inte blir stående med maskin full av vatten när tvätt programmet avslutats.
 
En 8 kilos Wascator, drar ström för ungefär en 5:a pr tvätt, slitaget är obefintligt då det är industrimaskiner, så ett rimligt pris är 25 kr. pr. tvätt inklusive tvättmedel och impregnering. Självfallet gör hen rent alla filter från hår efter tvätt, så att näste hen som tvättar inte blir stående med maskin full av vatten när tvätt programmet avslutats.
Vet du vad täckestvätt och impregnering kostar? 25 kr inkl det är en rejäl subventionering. Dessutom är det rimligt att de som tvättar bidrar till avskrivning på investering och underhåll.
 
En 8 kilos Wascator, drar ström för ungefär en 5:a pr tvätt, slitaget är obefintligt då det är industrimaskiner, så ett rimligt pris är 25 kr. pr. tvätt inklusive tvättmedel och impregnering. Självfallet gör hen rent alla filter från hår efter tvätt, så att näste hen som tvättar inte blir stående med maskin full av vatten när tvätt programmet avslutats.

Öh... Om du kör med en vanlig täckesimpregnering (Nxxwxx) så kostar en flaska en bra bit över 200 kr och den räcker till 2 täcken. Dvs MINST 100 kr per täcke bara för själva impregneringen.
Visst - det finns billigare impregering också, men inte så att 25 kr räcker på långa vägar.
 
En 8 kilos Wascator, drar ström för ungefär en 5:a pr tvätt, slitaget är obefintligt då det är industrimaskiner, så ett rimligt pris är 25 kr. pr. tvätt inklusive tvättmedel och impregnering. Självfallet gör hen rent alla filter från hår efter tvätt, så att näste hen som tvättar inte blir stående med maskin full av vatten när tvätt programmet avslutats.
Finns väl ingen anledning att stallägaren ska stå för tvättmedel och impregnering när den bara tillhandahåller en tvättmaskin?

Däremot håller jag med dig om att typ 20/25 kr är rimligt per tvätt sålänge det inte ingår något medel. Iallafall om stallägaren vill att maskinen faktiskt ska användas frekvent. Finns det en tvättmaskin och priset är billigt så kommer man tvätta benskydd, schabrak, benlindor och sådana saker ofta. Kostar det typ 100 kr eller mer per maskin kan jag likagärna ta hem och tvätta de sakerna hemma, det blir för mycket pengar annars.
Täcken är ju en sak, de är man säkert villig att betala mer för men de tvättar man ju inte särskilt ofta. Ska man sätta pris utifrån vad folk är villiga att betala för att tvätta täcken så kommer maskinen stå oanvänd mycket.
 
Vet du vad täckestvätt och impregnering kostar? 25 kr inkl det är en rejäl subventionering. Dessutom är det rimligt att de som tvättar bidrar till avskrivning på investering och underhåll.
Jag håller med om att det inte finns någon anledning för stallägaren att bidra med impregnering. Men om man har ett billigt pris så kommer maskinen användas frekvent = drar förmodligen in mer pengar än om den står oanvänd förutom de fåtal gånger man tvättar täcken.
 
Jag håller med om att det inte finns någon anledning för stallägaren att bidra med impregnering. Men om man har ett billigt pris så kommer maskinen användas frekvent = drar förmodligen in mer pengar än om den står oanvänd förutom de fåtal gånger man tvättar täcken.
Ja, det är ju något man förstås får räkna på! Men tvättmedel för täcken och impregnering finns absolut ingen anledning att lägga in i priset. Bara impregneringen kostar över 50 kr per täcke liksom.
 
Öh... Om du kör med en vanlig täckesimpregnering (Nxxwxx) så kostar en flaska en bra bit över 200 kr och den räcker till 2 täcken. Dvs MINST 100 kr per täcke bara för själva impregneringen.
Visst - det finns billigare impregering också, men inte så att 25 kr räcker på långa vägar.
Precis, samma märke i stordunk landar ändå på runt 200 kr/litern, pressar man kan man få ut tre täcken på en liter. Och sen tvättmedelkostnaden på det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 385
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 811
Senast: Barbabelle
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 437
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 538
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp