Pris för delfodervärd?

kaninälskare

Trådstartare
Hejhej
Fått erbjudande att få ha en häst "som min egen" ett visst antal dagar i veckan.
Här är prislistan.
1 dag: 1200kr/mån
2dag: 1600kr/mån
3dag 2000kr/mån
Kan tillägga att detta inte är nära stan eller liknande. Förstår att jag då ska betala för mig vad hästen kostar de dagarna jag har honom, men förstår då inte vad han nu kostar varje dag. 1 dag för 1200kr? Nej.

Hade ni tagit det?
Vad betalar ni för att vara delfodervärd?
 
Jag hade först velat se en redovisning på faktiska kostnader varje månad, sen ett rejält kontrakt vad som gäller vid veterinärvård, inköp av utrustning m.m. Vem som står för vad eller om det är att man delar alla kostnader.
 
Jag var delfodervärd under ett år ungefär. Jag hade hästen 5 dagar i veckan, 1 dag skulle den vila (den gick privatlektion med annan person 1 gång i veckan under de 2 dagar jag inte hade den), allt ingick med foder strö och in/utsläpp och fordringar, även om jag såklart hjälpte till att ta in dom andra hästarna om jag ändå var ute. Fanns stor ridbana med rejäl hinderpark och möjligheten att ha lektion på gården för stallägaren. Betalade 1600 kr/mån och 200 kr extra/lektion, plus att jag betalade skoningen var 6-8 vecka. Fanns även möjlighet att åka iväg till ridhus för lektion vintertid om tränaren/stallägaren hade möjlighet.
Jag skulle inte kalla det delfodervärd om jag hade en häst 1-2 dagar i veckan, då är man väl snarare medryttare...

För att få en rättvis betalning så hade jag velat se månadskostnaden, och sen dela det på antal dagar på en månad, sen gånger antal dagar man själv har hästen om det handlar om så få dagar som 1 eller två i veckan bara. Skulle hästen kosta 2500 kr/mån (vilket inte är orimligt låg summa enligt mig) delat på 30 = 83 kr x 4 (om man har hästen 1 gång i veckan) blir det 333 kr/mån...
Jag hade inte tagit "erbjudandet" du fått.
 
Jag var delfodervärd under ett år ungefär. Jag hade hästen 5 dagar i veckan, 1 dag skulle den vila (den gick privatlektion med annan person 1 gång i veckan under de 2 dagar jag inte hade den), allt ingick med foder strö och in/utsläpp och fordringar, även om jag såklart hjälpte till att ta in dom andra hästarna om jag ändå var ute. Fanns stor ridbana med rejäl hinderpark och möjligheten att ha lektion på gården för stallägaren. Betalade 1600 kr/mån och 200 kr extra/lektion, plus att jag betalade skoningen var 6-8 vecka. Fanns även möjlighet att åka iväg till ridhus för lektion vintertid om tränaren/stallägaren hade möjlighet.
Jag skulle inte kalla det delfodervärd om jag hade en häst 1-2 dagar i veckan, då är man väl snarare medryttare...

För att få en rättvis betalning så hade jag velat se månadskostnaden, och sen dela det på antal dagar på en månad, sen gånger antal dagar man själv har hästen om det handlar om så få dagar som 1 eller två i veckan bara. Skulle hästen kosta 2500 kr/mån (vilket inte är orimligt låg summa enligt mig) delat på 30 = 83 kr x 4 (om man har hästen 1 gång i veckan) blir det 333 kr/mån...
Jag hade inte tagit "erbjudandet" du fått.
Ditt pris var ju rimligare iallafall!
Jag hade kunnat betala 2000kr/mån för typ 5 dagar. Absolut. Men det var lite väl högt, och även mina föräldrar som betalar lixom. Stallplatsen jag hade till min gamla häst var lägre t.o.m.
 
För exempel tar jag mina kostnader
Stallhyra plus strö plus mineraler = minst 3000
Försäkring drygt 1000
Hovslagare 1400 (var femte vecka men i gengäld har jag inte tagit med sulor och snösulor och broddar osv så blir rättvisande pris)
/5400 kr redan där. Då är en massa kostnader utelämnade

Det blir 180 kr per dag. 720 kr om 4 dagar per månad.

Om man räknar på verklig kostnad som inkluderar bla vaccination, tandkoll, träckprov, avmaskning etc så blir summan högre. Men för ex lägger vi på 20 kr per dag. Då blir månadssumman 800 kr för 4 dagar på en månad (en per vecka och 4 v)

Kvar är då av de 1200 kr ca 400 kr per månad för slitage på utrustning och häst samt risken att hästen blir skadad etc.

Kan inte tycka det är orimligt för möjligheten att ha en häst som sin egen 1 dag per vecka men slippa baksidan med hästeriet. OM dealen nu är sådan.

Sen så är det ju i slutänden helt en fråga om utbud och efterfrågan och om man tycker det är för dyrt ska man avstå.
 
Tycker detta låter jättedyrt faktiskt. Kostar hästen 36 000 i månaden att hålla? Inte särskilt troligt.

Hur får du det till 36000? 1200 för en dag i veckan blir ju 400 per dag om det är fyra av den aktuella veckodagen den månaden. Då blir det snarare ca 12000.
 
Hur får du det till 36000? 1200 för en dag i veckan blir ju 400 per dag om det är fyra av den aktuella veckodagen den månaden. Då blir det snarare ca 12000.

Dessutom tycks det inte tas betalt per verklig dagskostnad då alternativen med fler dagar är billigare. 12 dagar per månad (3 per vecka och 4 v) kostar 2000/12= 167 kr per dag. Vilket skulle ge en månadskostnad på 167*30 = ca 5000.

Skulle tro risken eller liknande är invävd i ”en dag per vecka-priset”.

Tycker fortfarande det är en bra deal OM man slipper ansvar för veträkningar osv.
 
Hejhej
Fått erbjudande att få ha en häst "som min egen" ett visst antal dagar i veckan.
Här är prislistan.
1 dag: 1200kr/mån
2dag: 1600kr/mån
3dag 2000kr/mån
Kan tillägga att detta inte är nära stan eller liknande. Förstår att jag då ska betala för mig vad hästen kostar de dagarna jag har honom, men förstår då inte vad han nu kostar varje dag. 1 dag för 1200kr? Nej.

Nej- 300 kr/dagen om du har hästen en dag/vecka för totala priset 1200 kr/månad.
osv.
 
Rent spontant tycker jag det låter mycket. Och visst är det en bra måttstock att räkna ut alla kostnader och dela de på antal dagar i månaden. Begära att få ta del av hur ägaren resonerat kring kostnaderna hade jag aldrig krävt, Det avgörande är ju ändå att ägaren kan begära vad den vill och bara att tacka nej om det inte är rätt prisnivå.
 
För att få en rättvis betalning så hade jag velat se månadskostnaden, och sen dela det på antal dagar på en månad, sen gånger antal dagar man själv har hästen om det handlar om så få dagar som 1 eller två i veckan bara. Skulle hästen kosta 2500 kr/mån (vilket inte är orimligt låg summa enligt mig) delat på 30 = 83 kr x 4 (om man har hästen 1 gång i veckan) blir det 333 kr/mån...
Jag hade inte tagit "erbjudandet" du fått.

Vad menar du med "rättvis" betalning?

Jag kan nog se hur du har tänkt, men på vilket sätt är det "rättvisa" inblandat i resonemanget?

Hästägaren har ju en del osynliga omkostnader också.
Som till exempel att ha köpt hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 103
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 254
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp