Pris för delfodervärd?

För mig låter 2500/mån extremt billigt O_o
Om vår häst bara kostat 2500 i månaden hade vi haft minst en till.
Men lågt räknat kostar nog våran strax över 7500 kr/månaden :cool:.

Ärlig kostnad inklusive allt är det även i eget stall svårt komma så mycket under 4 - 5000 kr per månad givet man betalar för foder mm
 
Ditt pris var ju rimligare iallafall!
Jag hade kunnat betala 2000kr/mån för typ 5 dagar. Absolut. Men det var lite väl högt, och även mina föräldrar som betalar lixom. Stallplatsen jag hade till min gamla häst var lägre t.o.m.
Har man haft egen häst innan brukar det sällan vara svårt att hitta en medryttarhäst?
 
För exempel tar jag mina kostnader
Stallhyra plus strö plus mineraler = minst 3000
Försäkring drygt 1000
Hovslagare 1400 (var femte vecka men i gengäld har jag inte tagit med sulor och snösulor och broddar osv så blir rättvisande pris)
/5400 kr redan där. Då är en massa kostnader utelämnade

Det blir 180 kr per dag. 720 kr om 4 dagar per månad.

Om man räknar på verklig kostnad som inkluderar bla vaccination, tandkoll, träckprov, avmaskning etc så blir summan högre. Men för ex lägger vi på 20 kr per dag. Då blir månadssumman 800 kr för 4 dagar på en månad (en per vecka och 4 v)

Kvar är då av de 1200 kr ca 400 kr per månad för slitage på utrustning och häst samt risken att hästen blir skadad etc.

Kan inte tycka det är orimligt för möjligheten att ha en häst som sin egen 1 dag per vecka men slippa baksidan med hästeriet. OM dealen nu är sådan.

Sen så är det ju i slutänden helt en fråga om utbud och efterfrågan och om man tycker det är för dyrt ska man avstå.

Jag saknar en uträkning på hur mycket avlastning det är för ägaren :idea:

Vad hade någon annan tagit för att åka ut, mocka, fixa mat osv. Vad hade ridhjälp kostat (förutsatt att det är någon hjälp, annars är ju inte den posten aktuell.). Ingår stallpass även för medryttaren?
 
Ditt pris var ju rimligare iallafall!
Jag hade kunnat betala 2000kr/mån för typ 5 dagar. Absolut. Men det var lite väl högt, och även mina föräldrar som betalar lixom. Stallplatsen jag hade till min gamla häst var lägre t.o.m.
Stallplatsen är kanske halva kostnaden om den är på den nivån. Utöver den har man kostnader för försäkring, vaccinationer, hovslagare mm. På det så ligger man ute med hästens pris, är det en måttligt dyr häst är det kanske 50.000.

Sen beror det på vad som ingår i stallhyran, det är stor skillnad på att betala kallhyra och köpa in allt strö och foder själv + betala för att rida i ridhus/på ridbana och en full hyra som inkluderar allt inklusive allt foder (hö, kraft vitaminer),allt strö och anläggningshyra.
 
Jag saknar en uträkning på hur mycket avlastning det är för ägaren :idea:

Vad hade någon annan tagit för att åka ut, mocka, fixa mat osv. Vad hade ridhjälp kostat (förutsatt att det är någon hjälp, annars är ju inte den posten aktuell.). Ingår stallpass även för medryttaren?
Fast delfoder handlar om att dela hästägarskapet, inte bara att hyra en häst för ridning. Har man en häst som sin egen ingår det att att ta hand om hästen. Sen kanske alla fodringar + mockning ingår (det framgår inte) och då finns det inget att räkna på.
 
Jag saknar en uträkning på hur mycket avlastning det är för ägaren :idea:

Vad hade någon annan tagit för att åka ut, mocka, fixa mat osv. Vad hade ridhjälp kostat (förutsatt att det är någon hjälp, annars är ju inte den posten aktuell.). Ingår stallpass även för medryttaren?

Spin off. Jag skulle i rent avlastningssyfte hellre betala någon att mocka - hellre än ta risken att häst eller utrustning skadas. Skulle hellre betala ett proffs för att rida till hästen än bara låna ut den. Om det var avlastning i meningen stallfri dag alt hästen riden jag ville åt.

Saknade jag däremot tid/ekonomi för att ha egen häst på heltid och därför ville dela med någon annan så just delar man. Då handlar det inte om att delfodervärdeb gör mig en tjänst eller avlastar mig. Utan att del av ansvaret är delfodervärdens och inte mitt.

Så jag förstår inte riktigt hur du tänker?
 
Jag saknar en uträkning på hur mycket avlastning det är för ägaren :idea:

Vad hade någon annan tagit för att åka ut, mocka, fixa mat osv. Vad hade ridhjälp kostat (förutsatt att det är någon hjälp, annars är ju inte den posten aktuell.). Ingår stallpass även för medryttaren?
Tycker det är rätt irrelevant i sammanhanget. Varför pruta? Stämmer inte priset med vad man vill betala, ta en annan häst?
 
Jag saknar en uträkning på hur mycket avlastning det är för ägaren :idea:

Vad hade någon annan tagit för att åka ut, mocka, fixa mat osv. Vad hade ridhjälp kostat (förutsatt att det är någon hjälp, annars är ju inte den posten aktuell.). Ingår stallpass även för medryttaren?
Avlastning? här har dom som vill rida dåliga eller obefintliga kunskaper om att bygga hagar eller köra traktor (mockning sköts med traktor), även om någon annan rider en häst så har jag en eller flera till som måste tas om hand.

Så skulle jag ta in en annan ryttare som rider ibland behöver inte personen göra mer än vad som behövs på en ridskola + att ta in och ut hästen i fråga.
 
Missade nog lite där ja :banghead:
Har missuppfattat tråden, sorry @nullo-modo , @Cherarriduracell , @Lobelia och om det var någon mer.

Aldrig hört talas om en delfodervärd med bara en dag i veckan, och läste väl slarvigt.

Jag håller med om att benämningen delfodervärd kan kännas lite off i sammanhanget per se. Utöver det är det ju likväl väldigt tydligt redovisat vad priset är per månad beroende på x antal dagar.

Jag tror en del använder benämningen när det är betalning involverad. Även om medryttare är en vanligare benämning även när betalning är på tapeten.
 
Avlastning? här har dom som vill rida dåliga eller obefintliga kunskaper om att bygga hagar eller köra traktor (mockning sköts med traktor), även om någon annan rider en häst så har jag en eller flera till som måste tas om hand.

Så skulle jag ta in en annan ryttare som rider ibland behöver inte personen göra mer än vad som behövs på en ridskola + att ta in och ut hästen i fråga.

Ja det är väl avlastning om du bestämmer att du behöver någon som rider en av dina hästar för att du inte hinner eller vad nu för anledning?

Det är ju du själv som isåfall eftersöker avlastning ? För du är ju inte ute efter att ”bara för att” leta efter nån som isåfall rider /mockar den dagen eller hur ?
 
Ja det är väl avlastning om du bestämmer att du behöver någon som rider en av dina hästar för att du inte hinner eller vad nu för anledning?

Det är ju du själv som isåfall eftersöker avlastning ? För du är ju inte ute efter att ”bara för att” leta efter nån som isåfall rider /mockar den dagen eller hur ?
Blir avlastning om jag tar med en som handhäst om båda måste gå just den dagen.
Mocka gör jag 1 gång/ år i ligghallen och boxen på nyårsdagen och efter storm, väga foder förkommer inte så kvar finns att göra rent vattentråget och fylla vatten.
Ska i och för sig skaffa mockredskap till traktorn så hagarna kan mockas under vår/ sommar/ höst, kräver dock att ryttaren kan köra traktor för att få hjälp med det.
 
Blir avlastning om jag tar med en som handhäst om båda måste gå just den dagen.
Mocka gör jag 1 gång/ år i ligghallen och boxen på nyårsdagen och efter storm, väga foder förkommer inte så kvar finns att göra rent vattentråget och fylla vatten.
Ska i och för sig skaffa mockredskap till traktorn så hagarna kan mockas under vår/ sommar/ höst, kräver dock att ryttaren kan köra traktor för att få hjälp med det.


Men då behöver du ju ingen medryttare 👍 så varför då ha någon/vad är det utifrån tråden du argumenterar ?
 
F.ö så gällande matematiken och svar ang summor här i tråden om kostnaderna TS redovisat så blir man lite fundersam 😅
Folk har otroligt engagemang, men samtidigt blir det rätt tvärfel 😅
 
När jag var halvfodervärd på min kusins häst delade vi alla kostnader på hälften och red ungefär 3 dagar var i veckan vardera och hästen hade en vilodag.
Minns dock inte vad jag betalade då, men jag tror de priserna jag betalade då är inaktuella idag, då det skett viss prishöjning sedan dess. :p
 
Tack för allas svar.
Hade jag haft hästen 3 dagar/v klassar jag det som delfodervärd. Då kan jag känna 2000kr är rimligt. Jag får göra vad jag vill med hästen de dagarna.
Men "medryttare" 1-2 dagar i v för över tusenlappen känns inte värt det. Kostar lika mycket som 3 lektioner i v på min ridskola.
 
Tack för allas svar.
Hade jag haft hästen 3 dagar/v klassar jag det som delfodervärd. Då kan jag känna 2000kr är rimligt. Jag får göra vad jag vill med hästen de dagarna.
Men "medryttare" 1-2 dagar i v för över tusenlappen känns inte värt det. Kostar lika mycket som 3 lektioner i v på min ridskola.
Oj vilken billig ridskola? 100kr/lektion?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp