Pris för delfodervärd?

Jag hade tyckt att det var för dyrt. Men sen beror det ju också på vad det är för häst, vilka förutsättningar som finns i stallet, vad man förväntas göra för stallarbete, om man på ett enkelt sätt kan rida för tränare och hur långt hemifrån stallet ligger.

Jag betalar 500 kr/månad för 2 dagar/vecka som medryttare. De dagarna mockar jag, fixar vatten ute och inne och packar hö.
 
Spin off. Jag skulle i rent avlastningssyfte hellre betala någon att mocka - hellre än ta risken att häst eller utrustning skadas. Skulle hellre betala ett proffs för att rida till hästen än bara låna ut den. Om det var avlastning i meningen stallfri dag alt hästen riden jag ville åt.

Saknade jag däremot tid/ekonomi för att ha egen häst på heltid och därför ville dela med någon annan så just delar man. Då handlar det inte om att delfodervärdeb gör mig en tjänst eller avlastar mig. Utan att del av ansvaret är delfodervärdens och inte mitt.

Så jag förstår inte riktigt hur du tänker?

Det finns väldigt många som skaffar medryttare just för avlastningen. För att få någon/några dagar ledigt. De dagar jag har min medryttarhäst sparar ägaren tid (1-2 timmar minst). Min hästägare har mindre tid för hästen nu än när hen köpte den för 10 år sen och då har den tiden som medryttaren tar hand om hästen (och hen slipper stressa) ett värde också. Det är ju en win-win situation. Om hen inte haft en medryttare hade alternativet varit att sälja och det vill hen inte.
 
Det finns väldigt många som skaffar medryttare just för avlastningen. För att få någon/några dagar ledigt. De dagar jag har min medryttarhäst sparar ägaren tid (1-2 timmar minst). Min hästägare har mindre tid för hästen nu än när hen köpte den för 10 år sen och då har den tiden som medryttaren tar hand om hästen (och hen slipper stressa) ett värde också. Det är ju en win-win situation. Om hen inte haft en medryttare hade alternativet varit att sälja och det vill hen inte.


Absolut finns det fördelar med medryttare. Jag skulle själv då angående värdet/besparingen inte anse att vinna tid vara värt risken. Det betyder inte att andra har samma läge eller resonemang. Det var mer som komplement till att en hästägare ska se ett ekonomiskt värde i att slippa mocka/rida en dag. För vissa är det så - men inte för alla. Dvs man kan inte invända mot att ta betalt för medryttare/delfodervärd med att ”ja men ägaren sparar tid/pengar”. För det kanske ägaren gör - men denne tar en ekonomisk risk med. Och risk va fördel och bedömningen beror helt på förutsättningen för individen.
 
Tack för allas svar.
Hade jag haft hästen 3 dagar/v klassar jag det som delfodervärd. Då kan jag känna 2000kr är rimligt. Jag får göra vad jag vill med hästen de dagarna.
Men "medryttare" 1-2 dagar i v för över tusenlappen känns inte värt det. Kostar lika mycket som 3 lektioner i v på min ridskola.

Och då ska du välja en annan häst helt enkelt.

Man extremt billig ridskola..
 
Det finns väldigt många som skaffar medryttare just för avlastningen. För att få någon/några dagar ledigt. De dagar jag har min medryttarhäst sparar ägaren tid (1-2 timmar minst). Min hästägare har mindre tid för hästen nu än när hen köpte den för 10 år sen och då har den tiden som medryttaren tar hand om hästen (och hen slipper stressa) ett värde också. Det är ju en win-win situation. Om hen inte haft en medryttare hade alternativet varit att sälja och det vill hen inte.


Det är väl snarare ett alternativ att sälja, ett annat kan vara att ändra stall/uppstallningsform eller byta tjänste med stallkompisar.
 
Det är väl snarare ett alternativ att sälja, ett annat kan vara att ändra stall/uppstallningsform eller byta tjänste med stallkompisar.

Ja, jag inser att jag har haft tur (och skicklighet) att hitta inte bara en utan två underbara hästägare som verkligen uppskattar att ha mig som medryttare och som tyckt att det var en jättebra lösning :banana:
 
Ja, jag inser att jag har haft tur (och skicklighet) att hitta inte bara en utan två underbara hästägare som verkligen uppskattar att ha mig som medryttare och som tyckt att det var en jättebra lösning :banana:
Eller så bor du på rätt plats. Hästägare i Sockholmsområdet som är de som oftast tar betalt uppskattar sina medryttare lima mycket som i övriga landet trots att de ofta tar betalt. Jag kommenterade dock endast att det finns fler alternativ än att ha medryttare. Bra sammarbete och uppskattning mäts knappast om det är gratis eller inte.
 
Hejhej
Fått erbjudande att få ha en häst "som min egen" ett visst antal dagar i veckan.
Här är prislistan.
1 dag: 1200kr/mån
2dag: 1600kr/mån
3dag 2000kr/mån
Kan tillägga att detta inte är nära stan eller liknande. Förstår att jag då ska betala för mig vad hästen kostar de dagarna jag har honom, men förstår då inte vad han nu kostar varje dag. 1 dag för 1200kr? Nej.

Hade ni tagit det?
Vad betalar ni för att vara delfodervärd?

Hur ser villkoren ut?
Jag tycker att det är jättebilligt om du inte behöver betala något mer eller stå för någon risk (dvs blir hästen halt så behöver du inte betala veterinär och kan säga upp ert avtal med omedelbar verkan, mao du betalar bara om hästen är ridbar).
Behöver du stå för någon risk (tex del av självrisken vid veterinärvård) så hade jag aldrig tackat ja. Men det beror helt enkelt på att jag inte tänker sätta mig i en situation där jag behöver betala för vård av en häst jag inte har full bestämmanderätt över (som tex att välja stall, foder, rutiner osv).
 
Vad menar du med "rättvis" betalning?

Jag kan nog se hur du har tänkt, men på vilket sätt är det "rättvisa" inblandat i resonemanget?

Hästägaren har ju en del osynliga omkostnader också.
Som till exempel att ha köpt hästen.

Tycker personligen inte att man kan räkna med någon kostnad för ägaren köpt hästen, det har ju inte en fodervärd delaktighet i oavsett om det är del eller hel fodervärd man är.
 
Tycker personligen inte att man kan räkna med någon kostnad för ägaren köpt hästen, det har ju inte en fodervärd delaktighet i oavsett om det är del eller hel fodervärd man är.
Man är i högsta grad delaktig, utan den investeringen hade det inte funnits en häst att rida. Det är grundförutsättningen. Man bör dock snarare räkna på värdet och inte inköpspriset. Värdet ger en god indikation om utbildning och ridbarhet, dvs hur attraktiv hästen är. En välutbildad häst är mer attraktiv än en oriden eller med dålig ridbarhet.
 
Senast ändrad:
Man är i högsta grad delaktig, utan den investeringen hade det inte funnits en häst att rida. Det är grundförutsättningen. Man bör dock snarare räkna på värdet och inte inköpspriset. Värdet ger en god indikation om utbildning och ridbarhet, dvs hur attraktiv hästen är. En välutbildad häst är mer attraktiv än en oriden eller med dålig ridbarhet.
Om fodervärden har lust/möjlighet att betala för hästens värde så hade hen nog köpt en egen häst istället. Det är ju den enda anledningen till att man väljer fodervärd (oavsett omfattning) - att man inte kan/vill bekosta inköpet.
Om ägaren vill få in pengar för sin investering får den nog sälja..
 
Om fodervärden har lust/möjlighet att betala för hästens värde så hade hen nog köpt en egen häst istället. Det är ju den enda anledningen till att man väljer fodervärd (oavsett omfattning) - att man inte kan/vill bekosta inköpet.
Om ägaren vill få in pengar för sin investering får den nog sälja..

Invändningen handlade ju egentligen om att man eftersökte "rättvis" prissättning.
Vad man sedan menar med rättvis.
 
Invändningen handlade ju egentligen om att man eftersökte "rättvis" prissättning.
Vad man sedan menar med rättvis.
Det finns väl knappast något vedertaget sätt att ”rättvist” prissätta. Och det är definitivt inte vedertaget att hästens inköpspris är inräknat i priset för att vara ngn form av fodervärd. Tvärt om så är väl det mest vedertagna att fodervärdar endast betalar utifrån hästens omkostnader.
 
Det finns väl knappast något vedertaget sätt att ”rättvist” prissätta. Och det är definitivt inte vedertaget att hästens inköpspris är inräknat i priset för att vara ngn form av fodervärd. Tvärt om så är väl det mest vedertagna att fodervärdar endast betalar utifrån hästens omkostnader.

Nej, det var ju det man reflekterade över.
Att det inte finns "vedertaget rättvist" pris.

När det gäller fodervärd så skiljer det sig ju lite också: hur stor del av veterinärkostnader bekostas av ägare resp fodervärd? Försäkringen?

Men jag tänker att i den aktuella frågeställningen, med ett valfritt antal dagar per vecka, så handlar det ju egentligen inte heller om fodervärdsskap utan om något slags hyresförhållande.
Och då är det ju upp till hästägaren att sätta ett pris, och upp till den potentielle kunden att tacka ja eller nej. Och vad man tycker är "rättvist" är ju så olika.
Å ena sidan: "rättvist" att den som hyr betalar "sin del" av direkt omkostnad.
Å andra sidan "rättvist" att också få betalt för del av försäkring, utrustning, slitage (på både häst och utrustning).

Olika sätt att se på saken.
 
Att vara delfodervärd på den hästen en dag i veckan kostar mer än att rida en lektion en dag i veckan på vår ridskola. Jag antar att du den dagen ska mocka, fodra osv också? Så du får ingen instruktör i priset utan jobb i stället (vilket kan vara mysigt, missförstå mig inte men ändå). För mig är man inte fodervärd en dag i veckan utan medryttare och då känns det svindyrt. Vi betalar inget för att vara medryttare ca tre dagar i veckan men köper ibland något till hästen, som en ny grimma eller så. Mest för att vi tycker det är kul. Nu är det en pensionerad tävlingshäst på 25+ år och han kan inte ridas hur hårt som helst och inte tävlas och hästen TS pratar om kanske är världsmästare i dressyr eller så och det går kanske inte att jämföra men jag tycker oavsett det låter dyrt. Ägaren har valt att ha häst och hen vill uppenbarligen ha kvar sin häst eftersom hen är villig att ha någon som bara tar den en dag i veckan så för mig låter det som om ägaren vill ha avlastning och försöker göra en ordentlig hacka på det. Vilket så klart är tillåtet men det är ju upp till dig om det är värt det. För mig skulle det inte vara det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp