Pris för privatlektion

Magiana

Trådstartare
Vad betalar ni för en privatlektion och hur lång tid pågår lektionen? Rider ni då med egen häst eller rider ni på hyrd häst? Ingår framskrittning i lektionen eller har ni möjlighet att göra detta innan lektionen börjar?
 
C-tränare dressyr som själv rider GP.
Rider 45 minuter, skrittar fram och joggar lite innan vi börjar.
Betalar 500:- per lektion vitt.

C-tränare hoppning.
Rider så länge det behövs, eftersom jag är själv så kan det bli lite olika. Beror på vad vi gör för övningar och hur mycket vi pratar men sällan kortare än 45 minuter, ofta upp emot en timme.
Skrittar fram under tiden hon fixar med hindren.
Betalar 375:- vitt.

Har egen häst 😄
 
Vad betalar ni för en privatlektion och hur lång tid pågår lektionen? Rider ni då med egen häst eller rider ni på hyrd häst? Ingår framskrittning i lektionen eller har ni möjlighet att göra detta innan lektionen börjar?

Nu var det ett par år sedan jag tränade men min tränare kom ut till stallet jag stod i, har för mig att hon tog 250-300:- för en lektion på typ 45 min. Extremt billigt! Då hade jag egen häst, brukade rida fram själv i skritt och trav innan hon kom. Hon var utbildad och ridskolechef i närheten.
 
Nu är det ca 5 år sedan jag red privat, då på egen häst. Kostade då 250 kr för 30 min dressyrlektion. Man fick då värma upp och skritta av själv. Hästen skulle vara redo att börja jobba när min tid började. Tränaren bokade då flera i rad i samma ridhus, så jag gissar att hon tog tillräckligt per person för att resekostnaden skulle täckas. Det kan ju annars tillkomma.
 
Jag betalar 700kr/45 min, vitt för den ena tränaren, jag åker till ridhus med hästen och jag rider fram innan, avgift för ridhus tillkommer. 500kr/timmen, vitt för den andra tränaren som kommer till mig. Rider min egna häst.
 
Nästan alla verkar betala mindre än vad jag får göra. För mig kostar en lektion 500 för 30 minuter. 100 kronor av detta är hyra för häst. Framskrittning är en del av lektionen så effektiv tid att rida blir cirka 20 minuter. Jag passar dessutom inte på hästen jag får rida då den är för stor och tungriden för mig.
 
Jag rider för tre olika dressyrtränare, tränare 1: 670 kr +100 i manegeavgift, 40 min, 2: 550+100 45 min, 3: 600, ingen manegeavgift, 45 min. Alla på egen häst, så det tillkommer alla kostnader för den + resan till de olika tränarna (från drygt 2 mil till ca 5 mil enkel väg) Jag rider fram och skrittar av självständigt.
 
Jag har ju flyttat från mina tränare och får nu åka 10 mil dit eller träna via ridesum.
Träna hemma hos dem går på 500 kr och 450 på ridesum för frun och ngt mer för maken. Åker de ut(när jag bodde närmre) tar de givetvis mer betalt. Jag brukar få rabatt av maken iom att jag jobbat där. Annars vet jag att det kan gå på en tusenlapp på bortaplan.
Frun har tävlat tom GP, är utbildad ridlärare, beridarstipendiat och utbildad gymnasielärare.
Maken har ingen utbildning på pappret. Men har lång erfarenhet av att utbilda hästar tom GP och skolor ovan mark. Han är den eliten använder för piaff/passage/piruetter främst.
Båda undervisar modern dressyr med en släng klassiskt.
Jag rider egen häst och rider fram innan.
Allt är vitt.
 
Jag har ju flyttat från mina tränare och får nu åka 10 mil dit eller träna via ridesum.
Träna hemma hos dem går på 500 kr och 450 på ridesum för frun och ngt mer för maken. Åker de ut(när jag bodde närmre) tar de givetvis mer betalt. Jag brukar få rabatt av maken iom att jag jobbat där. Annars vet jag att det kan gå på en tusenlapp på bortaplan.
Frun har tävlat tom GP, är utbildad ridlärare, beridarstipendiat och utbildad gymnasielärare.
Maken har ingen utbildning på pappret. Men har lång erfarenhet av att utbilda hästar tom GP och skolor ovan mark. Han är den eliten använder för piaff/passage/piruetter främst.
Båda undervisar modern dressyr med en släng klassiskt.
Jag rider egen häst och rider fram innan.
Allt är vitt.
OT fråga. Vad är skillnaden på klassisk dressyr och modern dressyr?
 
Nästan alla verkar betala mindre än vad jag får göra. För mig kostar en lektion 500 för 30 minuter. 100 kronor av detta är hyra för häst. Framskrittning är en del av lektionen så effektiv tid att rida blir cirka 20 minuter. Jag passar dessutom inte på hästen jag får rida då den är för stor och tungriden för mig.
På ridskolan betalade jag 700 för en timme. Då skulle du ha promenerat 10 minuter med hästen innan lektionen
 
Ni som rider de dyrare tränarna, vilken nivå tränar ni på?

Själv tränar jag på LC-nivå.
 
Jag har som mest betalat 800kr per gång för privatlektioner. Då ingick hyra av häst (väldigt högt utbildade), ridhusavgift och arvode för tränaren, 30 min. Svindyrt men helt guld värt! På min gamla vanliga ridskola kostar 30 min privatlektion på ridskolehäst 550kr, det tycker jag nästan känns dyrare eftersom jag vinner mindre på det.
 
550kr för 50min. Man ska vara framriden innan. Dressyr. Rider själv. Egen häst. C-tränare som tävlat upp till MSV hopp och GP dressyr. Vill jag hoppa så får jag göra det med. Tränar för tillfället upp till LA.

Min förra hopptränare åxå C-tränare tog 380 och man red ca 60min i grupp.
 
Min tränare tar 400:- när han åker ut till mig. Han har tävlat svår dressyr och är auktoriserad ridinstruktör. Jag rider min egen häst och skrittar fram innan lektionen (sedan brukar jag och min häst behöva ta en liten tankepaus mitt i passet också, men det är mer för att hjärnan ska hinna med).

Ridskolans privatlektioner kostar 640:- inkl hästhyra, de är 45 minuter och då är det + framskrittning om ryttaren har den kunskapen. Har för mig att 45 minuter med egen häst kostar 340.
 
Ni som rider de dyrare tränarna, vilken nivå tränar ni på?

Själv tränar jag på LC-nivå.
Jag började på LCnivå på min förra häst. Vi tävlade msvb sen.. tränade högre.

Min nuvarande häst klarar nog en LCklass med nöd och näppe typ.
Min tränare tar emot exakt alla ekipage och har alltid en bra nivå för ekipaget.
 
300 kr för 30 minuter för GP ryttare och högt utbildad tränare. Egen häst och står på anläggningen så betalar inget extra i resa/ridhusavgift osv. Självklart väl framtiden häst innan passet så det är att börja jobba direkt. Hur pass framtiden är upp till mig /de privatryttare som tränar. Man lägger upp det själv utifrån vad som fungerar bäst för att maxa det man får ut av träningen .

@Magiana det blir dyrare på lånad häst då du även betalar för själva nyttjandet av hästen inte bara själva träningen. Och eftersom hästen är lånad brukar det vara givet att framridning inte sker självständigt utan ingår i ”lektionen”.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 724
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp