Pris för privatlektion

Nu hittade jag den häst som @Bonica sa hade gått msv. Det står att det är en bekväm herre. Bara där backar jag. Det låter inte det minsta lockande att rida en stor och lat häst. Dessutom med en restid på över en timme till stallet.

Du kan ju kanske prova att fråga om utbildningsnivå?

Det är jättemånga gånger som information inte finns, oavsett om det handlar om privata annonser eller verksamhetssidor. Det innebär inte per automatik att det man söker inte finns där, utan att det har glömts att skrivas ut eller att man bara inte skyltar med allt utbud.

Då får man helt enkelt fråga själv om de har det man söker - och ibland har man sån tur att det man söker kanske inte fanns från början, men att mottagaren gillar idén och erbjuder det ändå :)
Stallet ligger ändå mellan 1 och 1½ timme bort så det lockar inte.
 
Jag kan väl säga att jag tidigare ridit en häst som var utbildad till msv c, en annan som var utbildad till st george och sen ytterligare en som var utbildad till st george samt hade gått svår hoppning och svår fälttävlan. dessa hästar red jag alltså i en följd efter varandra. Det är drygt 1½ år sedan den sistnämnda avlivades och jag har sedan dess inte hittat något ens i närheten av detta. Jag trodde liksom att det gick att hitta en häst som var åtminstone lite utbildad, typ LB-LA och som kunde hoppa lite, men det verkar hopplöst svårt. Jag ser inga annonser på det, varken nära eller långt bort.
Jag har ridit hela livet på andras hästar, och det är väl kanske två gånger (alltså två ridtillfällen) som jag har kunnat rida dressyrpass på hästar som tävlat St Georg. Några månader fick jag hoppträna en gång i veckan på en proffsutbildad häst som gått 1,30 med kapacitet för mer. Själv ligger jag på nivån att jag kan tävla LC/90 med godkända resultat på en normal häst.

Min poäng är att har man ingen egen häst, och själv rider på lättklassnivå, då är ridtimmarna på fina tävlingshästar ofta begränsade. Ibland kan man ha turen att få rida någon sådan häst en period, och då får man suga åt sig kunskap allt man kan, men det normala är att man får rida hästar som är på samma nivå som man själv är. Sen varierar ju tillgången på hästar våldsamt beroende på var man bor - kanske är det så att priset för att bo där du bor nu, med alla fördelar det innebär, är att tillgången på välutbildade hästar med träningsmöjligheter är begränsad?
 
Nu hittade jag den häst som @Bonica sa hade gått msv. Det står att det är en bekväm herre. Bara där backar jag. Det låter inte det minsta lockande att rida en stor och lat häst. Dessutom med en restid på över en timme till stallet.


Stallet ligger ändå mellan 1 och 1½ timme bort så det lockar inte.

Jaha, men då var det ju inte pga avsaknaden av information som det inte var intressant? Då måste jag ha uppfattat ditt inlägg fel. Så kan det bli!
 
Jaha, men då var det ju inte pga avsaknaden av information som det inte var intressant? Då måste jag ha uppfattat ditt inlägg fel. Så kan det bli!
Det vara en kombination av faktorer som gjorde det ointressant. Står det inget om utbildningsnivå så går ju inte jag vidare om det dessutom är lång restid.
 
Nu hittade jag den häst som @Bonica sa hade gått msv. Det står att det är en bekväm herre. Bara där backar jag. Det låter inte det minsta lockande att rida en stor och lat häst. Dessutom med en restid på över en timme till stallet.
Bekväm kan ha väldigt olika betydelser för olika personer.
Jag hade en gång en häst med vad jag skulle vilja kalla egen motor. Min kompis red den en gång och tyckte den var tokhet. :D
 
Jag tänker också att det kan vara taktiskt att åka och provrida även om det känns långt iväg, eller att det inte är helt rätt häst. Dels ger det erfarenhet rent ridmässigt, men framförallt kontakter! Det är så man hittar medryttarhästarna som inte finns på annons, för plötsligt är det någon som vet att Nisse i stallet ett par kilometer från dig funderar på att skaffa medryttare till sin trevliga, välutbildade häst.
 
Jag tänker också att det kan vara taktiskt att åka och provrida även om det känns långt iväg, eller att det inte är helt rätt häst. Dels ger det erfarenhet rent ridmässigt, men framförallt kontakter! Det är så man hittar medryttarhästarna som inte finns på annons, för plötsligt är det någon som vet att Nisse i stallet ett par kilometer från dig funderar på att skaffa medryttare till sin trevliga, välutbildade häst.
Men inte ska man väl provrida medryttarhästar för att skapa kontakter? Respektlöst mot häst och ägare att ta upp deras tid om man redan vet att hästen inte passar.

Och jag fattar att @Magiana inte är intresserad av att ha typ en timma enkel resväg till stallet, vissa kanske är ok med sånt men det blir ju extremt tidskrävande (och dyrt).
 
Men inte ska man väl provrida medryttarhästar för att skapa kontakter? Respektlöst mot häst och ägare att ta upp deras tid om man redan vet att hästen inte passar.

Och jag fattar att @Magiana inte är intresserad av att ha typ en timma enkel resväg till stallet, vissa kanske är ok med sånt men det blir ju extremt tidskrävande (och dyrt).
Faktum är att det är omöjligt att veta om hästen passar eller inte, innan man har ridit den. Andra människors beskrivningar är som sagt inte alltid vad man själv tycker.
 
Jag har full förståelse för att man inte vill köra 1 - 1,5 timme enkel väg till en medryttarhäst och jag håller med @MiniLi att det är oförskämt att åka runt och provrida när man inte är intresserad, vem skulle tycka det är en bra idé om man skulle köpa häst? Hur kul tycker någon det är att lägga ner tid på ointresserade köpare som bara vill rida men inte egentligen köpa?

@Magiana Du kan nog räkna med att de flesta ridhästar är grundutbildade och kan gå LA, sen är det en sak hur ägaren förvaltat det genom sin egen ridning, men är de högre utbildade brukar de flesta ägare vilja antingen att man rider ut eller håller en högre nivå själv.
 
Nej men det är ju fullt rimligt att sortera utifrån beskrivningen. Man kan ju inte provrida varenda häst.
Det beror ju på hur många det finns tillgängliga, och hur mycket tid och lust man har att åka omkring och leta. Jag tycker man tjänar på att ha ett öppet sinne och inte gå på ägarens beskrivning till 100%, jag har själv blivit positivt överraskad ett par gånger av hästar som på pappret inte var något för mig. Och tvärtom. ;) Klart man ska sortera, letar man efter en häst som är utbildad LA/LA ska man förstås inte åka och provrida en treåring.... Men inte sortera i överkant!
 
Mitt sista förslag i denna tråd är försäljnings stall, du kanske kan kontakta något sådant som är inriktat på dressyr och hopphästar och erbjuda ridhjälp?
 
Jag har full förståelse för att man inte vill köra 1 - 1,5 timme enkel väg till en medryttarhäst och jag håller med @MiniLi att det är oförskämt att åka runt och provrida när man inte är intresserad, vem skulle tycka det är en bra idé om man skulle köpa häst? Hur kul tycker någon det är att lägga ner tid på ointresserade köpare som bara vill rida men inte egentligen köpa?
Fast om du läser mina inlägg igen så ser du säkert att det var inte så jag skrev.
 
Jag har full förståelse för att man inte vill köra 1 - 1,5 timme enkel väg till en medryttarhäst och jag håller med @MiniLi att det är oförskämt att åka runt och provrida när man inte är intresserad, vem skulle tycka det är en bra idé om man skulle köpa häst? Hur kul tycker någon det är att lägga ner tid på ointresserade köpare som bara vill rida men inte egentligen köpa?

@Magiana Du kan nog räkna med att de flesta ridhästar är grundutbildade och kan gå LA, sen är det en sak hur ägaren förvaltat det genom sin egen ridning, men är de högre utbildade brukar de flesta ägare vilja antingen att man rider ut eller håller en högre nivå själv.
Men VAD är alternativet? Ts VILL rida en häst som inte finns i närområdet? Då är det att åka längre eller fortsätta rida hästar som inte passar.
 
1 timmes resväg tycker inte jag är så mycket att åka kanske 2 dagar i veckan för att få göra något man verkligen vill göra. Jag VET att ts inte har ork men samtidigt- hur många timmar har hon inte Hittills lagt på att diskutera detta på buke?
 
Nej men det är ju fullt rimligt att sortera utifrån beskrivningen. Man kan ju inte provrida varenda häst.
Beskrivningar brukar inte alltid stämma, folk har mycket olika uppfattning
En fjordingryttare som sätter sig på ett halvblod får en annan uppfattning än en fullblodsryttare som sätter sig på ett halvblod.
Angående detta halvblod tyckte jag mest han beskrevs som en läromästare.
 
Jag har full förståelse för att man inte vill köra 1 - 1,5 timme enkel väg till en medryttarhäst och jag håller med @MiniLi att det är oförskämt att åka runt och provrida när man inte är intresserad, vem skulle tycka det är en bra idé om man skulle köpa häst? Hur kul tycker någon det är att lägga ner tid på ointresserade köpare som bara vill rida men inte egentligen köpa?

@Magiana Du kan nog räkna med att de flesta ridhästar är grundutbildade och kan gå LA, sen är det en sak hur ägaren förvaltat det genom sin egen ridning, men är de högre utbildade brukar de flesta ägare vilja antingen att man rider ut eller håller en högre nivå själv.
Tyvärr tycks det vara svårt att även hitta hästar här som kan gå LA. Ingen av de medryttarhästar jag haft efter fälttävlanshästen, har kunnat det. De har i princip bara varit skogsmullar.

I övrigt verkar det vara ett moment 22 med de högre utbildade hästarna. Jag får inte rida dem för att jag kan för lite och jag lär mig aldrig rida bättre när jag bara får rida skogsmullar.

Mitt sista förslag i denna tråd är försäljnings stall, du kanske kan kontakta något sådant som är inriktat på dressyr och hopphästar och erbjuda ridhjälp?
Jag känner inte till någon, men tror att den tränare jag rider för säljer lite hästar åt folk. Jag har redan frågat honom om han vet någon som söker medryttare och svaret var nej.
 
Tyvärr tycks det vara svårt att även hitta hästar här som kan gå LA. Ingen av de medryttarhästar jag haft efter fälttävlanshästen, har kunnat det. De har i princip bara varit skogsmullar.
Mja, det är min åsikt att vilken frisk och normalskapt häst som helst ska kunna ta sig runt en lätt klass i dressyr på åtminstone 50-60%, med adekvat träning. Även skogsmullar. Sedan de kanske inte har gången för att plocka rosetter, men man kommer långt med en ändamålsenlig form, noggranna vägar och att göra övergångar och rörelser på rätt ställen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 223
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp