Pris på avdankad travare ??

TheWickedWitch

Trådstartare
Ungefär hur mycket får man räkna med att betala för en fd. starthäst ??
Den utbildning han har som ridhäst är det jag som stått för, och det är väl inte överdrivet mycket, och han är väldigt trevlig i sättet och av bra modell ur ridhästsynpunkt.
 
det varierar men inte över 10.000. Mest vanligt är det att de kostar mellan tre och åttatusen.
 
Jag fick 15.000 för ett varmblod som ridhäst. Visserligen inte travtränad och maxad d-ponny, underbar i psyket, men bara lite riden. Rids i form i alla gångarter och bra fattningar och bra galopp. Men ingen vidare utbildning. Så de som är riktigt bra blir ofta lite dyrare...
 
Det har ökat i värdet på avdankade travare just nu pga rädsla att de skulle skickas med slakttransporter till sydeuropa.
Vet några i mina bekantskretsar som hellre säljer sina avdankade travare till någon som de känner för 2-4 tusen men skulle de sälja hästen till okända personer blir det oftast 10.000kr om det är en häst med bra stam men inte presterat sej så bra på travet.
Är det en fölmärr blir priset ca 10.000kr för dem som är rädda om fölmärrar och oftast säljs de bara till travfolk som ska ha dem i aveln.
Jag har ett exempel här, en märr som jag köpt för snart 2½år sedan skulle va tänkt ibörjan att hon endast skulle gå som fölmärr/alt. starta på travet, jag fick henne för en liten summa av min förra stallägare.

Det är lite olika.

//Carolrita
 
Slaktvärdet? Menar du vad man får betalt på slakteriet för köttet? För en normalstor travare ca 1500. Kanske nån hundring mer eller mindre beroende på.
 
Under 5000.- skulle jag iaf inte sälja den för.
Är man inte beredd att betala det(oavsett häst)för en häst då tycker iaf jag att det är lätt och fatta misstanke... :crazy:
 
fick 9000 för min travare.
iof tävlad hopp/dressyr.

hade en på prov som kostade 5000 kr.
startad 1.20 hoppning.
 
du får ca 1500:- i sverige och tyvärr får de som skickar hästarna till Italien ca 8600:- för hästen så säljer man dem billigare än det så kan de hamna på en transport till sydeuropa. min travare är värd ett mycket bättre öde än så i mina ögon.
 
Min kompis fick betala 8500kr för sin. Jag skulle aldrig ge över 10 000kr för en fd travare!
 
Travare kan man garanterat få om man vill...
jag får höra regelbundet om travare här som ska "bort", annars går dom till slakt... :crazy:
 
ne men min kompis brukar få runt 23st per år som hon sedan säljer till mkt seriösa hem,men kan även tillägga att en del travare som har kommit till henne har varit rent utsagt ouppfostrade,och ändå har dom gått på banan och är ca 8år,så det är mkt jobb för henne,men det trivs hon med :)
 
Vi skickade en vbl travare rätt nyss, fick ca 2200:- då... Henns kunde du ha fått gratis :) Jag tycker man hör var och varannan dag om vbl travare som folk skänker bort, för att slippa slakta, och om du erbjuder ett gott hem. Det kan var fullt friska hästar, som är ridna en hel del, men det är sånt överflöd av dem.
 
en gång så fick hon en vbl val 10år som var tävlad lb/la och var otroligt välriden,hon fick den enbart pga att den var sur när man fodrade den,men det visade sig att dom aldrig hade sagt till hästen på skärpen vid fodringarna,så när min kompis sålde den så var det inget problem längre.
 
Jag har en på foder nu, men hade tänkt höra om jag kan få köpa lös honom, ville höra på ett ungefär vad de kan tänkas vilja ha betalt för honom ;)
 
En avdankad travare som endast har travet som bakrund, som ej är inriden eller som behöver väldigt mkt jobbas med och typ betraktas som lite "problemhäst": max 5000:-

En travare som betraktas som inriden (riden i skritt, trav och galopp) men som saknar utb. och är svår att 'göra ngt med' pga. exteriör och endast duger till typ promenadhäst: Max ca 7000:-

En travare som är ordentligt grundriden av kunnig person, som trots att den är travare är bra exteriört byggd, kan
arbeta i form, som är stabil och trevlig, lättlärd och ev.
även är ngt tävlad med i lätt klass dressyr/hopp, max 10 år gammal: Max 10-12.000:-


Äldre travare som är trevlig, stabil, grundriden, riden i form, och tävlad lättare klass hoppning och dressyr. Om den
är äldre än ca 13-14 år max 9-10.000:- sedan sjunker priset
lite allt efter hur mkt äldre hästen är...



Det är ungefär vad jag skulle tippa på och vad jag själv skulle kunna tänka mig att ge för en fd. travare i dagsläget. Men travare är ju rel. lätta att få tag på till låga priser, eftersom att det hela tiden kommer så många som 'gjort sitt' eller inte alls klarat av pressen på banan..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 210
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 709
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp