Pris på denna ponny?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen var(innan ekonomin kraschade)att ta ett föl eller två på henne.
Nu börjar ekonomin repa sig och även om det inte är tal om något hästköp än så har jag nu en så stabil inkomst att jag kan börja lägga undan mer betydande summor varje månad.
Jag har varit i kontakt med ridskolan som nu äger ponnyn och möjligheten finns att få köpa tillbaka henne i framtiden, ska maila igen och fråga vad dom tänker sig för pris.
Men eftersom jag är osäker på vad som är ett vettigt pris för denna ponny frågar jag nu Bukefolket om någon har nån idé?
Det handlar alltså om:
  • Renrasigt gotlandsruss med(enligt "dom som kan")god stam
  • Sto
  • född 99
  • Visad på premiering som 5 åring med 40 p och mycket gott omdöme, rekommenderad till avel av domaren.
  • Tävlad ponnytrav flera år, dock med medelmåttiga resultat(inget fel på förmågan men damen tyckte inte det var roligt, alls.)
  • Nu tävlad lättare klasser dressyr i ridskolans ägo med hyfsade resultat. Detta är något ponnyn alltid haft talang för, lätt för samling och rör sig bra.
  • Underbart temperament, lugn som en filbunke, van vid det mesta och lätt att arbeta med. Dock lite ponny-/stohumör förstås, har egna åsikter och vill hon inte så får man övertyga istället för att kräva ;)
Jag har ägt henne från hon var 3 år till hon såldes vid ungefär 10 års ålder. Jag har kört in henne, ridit in henne, utbildat, miljötränat, åkt på premieringar, ponnyridningar och andra spektakel. Så jag vet att grundarbetet är riktigt bra så att säga. Hon har heller aldrig varit halt eller sjuk under tiden hos mig. Vad som hänt därefter vet jag ju dock inte men får förstås försöka ta reda på om det blir aktuellt med ett köp längre fram i tiden.
Vad skulle ni betala för detta sto? Tanken är ju som sagt huvudsakligen avel och lättare ridning(av barn förstås) och körning som motion och för att det är roligt.
 
Runt 25.000 tror jag :)
Ungefär där jag har misstänkt också. Enligt den kontakt jag har haft med ridskolan fungerar ponnyn väldigt bra i många delar av verksamheten så jag misstänker dock att jag måste lägga mig lite över "normalpris" för att få köpa loss henne...

Helst hade jag avvaktat en 4-5 år till både av ekonomiska skäl men också för att hamna i ett läge i livet där det är lättare att hinna med egna hobbys. Tråkigt nog går det ju inte då ponnyn redan är 14 år gammal. De "avelsmänniskor" jag pratat med rekommenderar inte att betäcka ett maidensto efter 16 års ålder, ev. 17-18 år när det gäller ett frisk ponnysto i bra form... Så lite bråttom är det ju ändå...
 
Senast ändrad:
Ungefär där jag har misstänkt också. Enligt den kontakt jag har haft med ridskolan fungerar ponnyn väldigt bra i många delar av verksamheten så jag misstänker dock att jag måste lägga mig lite över "normalpris" för att få köpa loss henne...

Helst hade jag avvaktat en 4-5 år till både av ekonomiska skäl men också för att hamna i ett läge i livet där det är lättare att hinna med egna hobbys. Tråkigt nog går det ju inte då ponnyn redan är 14 år gammal. De "avelsmänniskor" jag pratat med rekommenderar inte att betäcka ett maidensto efter 16 års ålder, ev. 17-18 år när det gäller ett frisk ponnysto i bra form... Så lite bråttom är det ju ändå...

Jag tror du har helt rätt i att du kan få lägga dig lite över marknadspris för att få köpa loss henne. En äldre, välfungerande ridskolehäst är guld värd för en ridskola, såna finns i princip aldrig att köpa, utan måste skolas in under flera år på ridskolan, så för verksamheten är en välfungerande ridskolehäst ofta värd betydligt mer än marknadspriset.
 
Jag tror du har helt rätt i att du kan få lägga dig lite över marknadspris för att få köpa loss henne. En äldre, välfungerande ridskolehäst är guld värd för en ridskola, såna finns i princip aldrig att köpa, utan måste skolas in under flera år på ridskolan, så för verksamheten är en välfungerande ridskolehäst ofta värd betydligt mer än marknadspriset.
Jag instämmer i kören, en välfungerande ridskoleponny får man nog vara beredd att betala lite extra för.
 
Just pga. att det inte är helt lätt att hitta riktigt bra ridskoleponnyer tror jag du får räkna med runt 30 000. Med tanke på åldern tycker jag inte det är ett helt tokigt pris heller.
Men hoppas de inte tar i allt för mycket, en bekant skulle köpa loss tjejens favvoponny då stället lade ner: "120 000:- om han håller ponnymåttet" säger damen då. Vi höll på att svimma. Fin ponny ja, men 3 år på ridskola har ju inte gjort så mycket för att höja värdet på den 7-åriga ponnyn.
 
10 000 kr???? Det är väl ändå i underkant.

För ridskolan är ju ponnyn värd dels vad den drar in i verksamheten, dels vad en liknande ponny skulle kosta i inköp. En välutbildad B-ponny som dessutom fungerar i ridskoleverksamhet, är svårt att hitta. Sköter man ponnyn väl har den många år kvar i verksamheten och då är 10 000 kr ingenting.
 
Lägg till bra stam och att det är ett sto. Enda gången en sådan ponny kostar 10 000 är om den ät trasig! Alla snackar så mycket om att det inte finns någon marknas och att hästar slumpas bort, men friska hästar får man faktiskt betala för nu också. Ja det finns massor med superbilliga hästar, men sällan är de helt friska, särskilt inte om har stam, utbildning och bra temperament på papper. Då är något knasigt.
 
Runt 35.000 vill dom ha med motiveringen att hon är just svår att ersätta. Hon går snällt med vilket barn som helst, går att ha med på olika jippon även inne i stadsmiljö utan att hon tittar till på något alls och går i handikappverksamhet samt är lika lugn och trygg att köra som att rida. Snäll och försiktig med barnen också.
Tråkigt för mig att hon är så bra, jag kommer tyvärr inte ha möjlighet att köpa tillbaka henne i tid för att få ett föl på henne...
Men samtidigt blir jag stolt och nöjd. Hon var bara grundhanterad när jag köpte henne som 3 årig så det är ju tack vare mitt arbete hon är så härlig som hon är idag, ja och så att hon faktiskt har ett bra temperament förstås.

(och ponnyn kostade 15.000 redan som 3 åring så några 10.000 idag med utbildning och meriter det var en dröm det ^^)
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Runt 35.000 vill dom ha med motiveringen att hon är just svår att ersätta. Hon går snällt med vilket barn som helst, går att ha med på olika jippon även inne i stadsmiljö utan att hon tittar till på något alls och går i handikappverksamhet samt är lika lugn och trygg att köra som att rida. Snäll och försiktig med barnen också.
Tråkigt för mig att hon är så bra, jag kommer tyvärr inte ha möjlighet att köpa tillbaka henne i tid för att få ett föl på henne...
Men samtidigt blir jag stolt och nöjd. Hon var bara grundhanterad när jag köpte henne som 3 årig så det är ju tack vare mitt arbete hon är så härlig som hon är idag, ja och så att hon faktiskt har ett bra temperament förstås.

(och ponnyn kostade 15.000 redan som 3 åring så några 10.000 idag med utbildning och meriter det var en dröm det ^^)
Ja, där är nog prissättningen rätt. Synd om dig kanske men var glad att hon fungerar så bra och se dig om efter ett annat sto.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 384
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Vi har tittat på ponny ett tag till dottern på 12 år. Blir första ponnyn för oss. Söker ingen elitponny men en snäll ponny som är trygg...
2
Svar
22
· Visningar
5 324
Hästmänniskan Vi går letat ponny ett tag nu och provridit ett par som inte riktigt fallit oss i smaken. Nu såg jag en annons på en D ponny född -04...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp