Pris på grushage?

bettysmatte

Trådstartare
Mina fånghästar behöver en grusrasthage nu i sommar. Jag vill anlägga en liten hage som är 20 x 20 m. Hur djupt ska grusen ligga för att inte hästarna ska sparka fram gräs och rötter - 20 cm? Antar att man kan använda den billigaste typen av grus (fyllnadsgrus) till en hage? Hur mycket kommer det att gå åt, och vad blir priset för detta? Om jag räknar med måtten jag har går det ju åt 80 kubikmeter, men det verkar som om grus oftast mäts i ton i stället. Det fixar inte jag att "översätta".

Sedan måste ju matjorden "hyvlas bort". Den behöver inte köras någonstans, utan kan dumpas precis utanför staketet. Vad brukar det gå på att få något sådan gjort?
 
Sv: Pris på grushage?

När jag grusade upp en del min vinterhage, något större yta än vad du har tänkt tog det ungefär 8 timmar inklusive schaktning och grus hämtning-lämning, beräkna minst två personer och dess löner.
Vi lånade schaktmaskin av sambons bror (och sambon schaktade) så det betalade jag inte för.
Gruset blev 8 lass, det betalade jag 2500 kr plus moms för men då har vi grusgropen nära och det kostar ju mer om det är långt bort.

Vi schaktade bort ca 2 dm jord (mer på vissa ställen än andra) och det har inte kommit gräs där än iallafall men vi gjorde det förra sommaren så man vet ju inte hur det ser ut om några år.
Sedan fyllde vi med 2-3 dm grus.

Fråga de som kör grus, de brukar ha bra koll på vad för grus som passar.

Vi ville ha bort geggan så det var ju lite annat, vi tog grövre i botten och finare ovanpå men tänk på att inte ta för fint grus eftersom det blir tungt för hästarna att gå i det.
 
Sv: Pris på grushage?

Körde ni gruset också själva, eller ingick frakt i det priset?

Tack för svaret förresten:)! Jag vill höra från fler, för det måste väl finnas fler bukare som har anlagt grushage?!
 
Sv: Pris på grushage?

har inte anlagd någon hage, men har grusat gångvägar ut till hagar od. har hämtat grus från en lokal grusgrop, och betalt 200 spänn för en helt full släpkärra. billigt att hämta själv, kan dock inte rekommendera metoden för det är eg för tungt för en vanlig släpkärra...

billigast blir det om du kan låna en lastbil eller traktor med hängare, ev om du har någon granne som kan hjälpa dig. ska man anlita en fraktfirma och en grävmaskin så blir det snabbt dyrare!
 
Sv: Pris på grushage?

Ja, men det var ju inte så farligt dyrt alls, men det kanske är schaktningen som jag ska oroa mig för prismässigt då...:crazy:

Verkligen INGEN mer som anlagt en grushage....????
 
Sv: Pris på grushage?

Jag har kört på skogshage istället för grushage när jag hade fånghäst.
 
Sv: Pris på grushage?

Någon sådan har jag tyvärr inte tillgång till här, så grushage måste det bli om hästarna över huvudtaget ska kunna gå ut någon gång!
 
Sv: Pris på grushage?

men något litet grässtrå tål även en fånghäst... gör den inte det har den knappast något bra liv längre. du har väl någon hage med mindre gräs eller en upptrampad som det inte växer så mkt i längre?

låter inte som någon bra lösning att bara ha dom i grushage.
 
Sv: Pris på grushage?

Jo, den här sommaren vill jag inte släppa dem på något gräs ALLS. Det här är hästar med allvarliga rotationer, som fortfarande står på boxvila, så de närmsta månaderna rör det sig bara om att få komma ut från boxen. Beta får vi fundera på till nästa sommar. Eventuellt att de kan få komma ut och beta lite vid hand mot slutet av sommaren.
 
Sv: Pris på grushage?

Då kan jag ju berätta om priset jag fått... Vi har schaktat matjord på en ca 20x25 m yta, dvs ungefär 500 m2. Två decimeter har schaktats bort.

Nu ska vi då köpa grus. Det finns inte längre fyllnadsgrus som är någorlunda liten i storleken, utan det varierar och kan vara jättestora stenar (gubben måttade nog 30 cm mellan händerna) i också, säger "grusgubben". Nej, han pratade om någon annan sand som fanns i ett grustag lite drygt en mil härifrån. Den skulle gå på ca 15000 kr inkl. frakt och moms hit. Det var billigast. Men "grusmannen" hade egentligen ingen aning om hur den här sanden blir. Jag vill ha grus/sand som packar sig någorlunda. Självklart måste det ändå vara "smått" nog för att inte mina fånghästar ska få ont i fötterna, men jag kan ju inte ha hästarna till att vada fram i tung sand. Men det kunde han alltså inte säga. Hans förslag var att jag åker med upp till grustaget, och så sprider han ut en bit, så får jag "provgå" sanden. Men det fungerar ju knappast :crazy:! Hur ska jag, på ca 60 kg, veta hur det blir när mina 200 resp. 500 kg hästar går på detta? Hur blir det när det regnar? När det är snustorrt väder?

Ja, alternativ två var ju stenmjöl då, som skulle gå på 20-25000 kr för min lilla grushage.
 
Sv: Pris på grushage?

Ytterligare ett förslag... Hur blir det om man förvandlar grushagen till en "jättebox" i stället och lägger flis och/eller sågspån där i stället? Vi har nu pratat med en annan person och den sand som "grusmannen" föreslog packade sig INTE. Det visste han. Han skrattade åt förslaget att jag skulle åka och provgå sanden...

Men hans andra förslag var att göra något helt annat, som då att lägga flis/sågspån i ett 2-3 dm tjock lager i stället. Vad kostnaden blir vet jag inte, men den lär inte vara så hög som grus/sand i alla fall. Närmsta såg ligger ca 300 m bort och det är ett stort sågverk med massor av lagrad spån och flis. Sedan finns det ytterligare ett lite mindre sågverk ungefär en mil härifrån, där jag brukar hämta spån till hästarna, där det "svämmar över" av spån i deras förråd.
 
Sv: Pris på grushage?

HEJ!..
min fånghäst har nu gått ute i ca 8-9 veckor , först i en sjukhage på ca 5*4, och nu i en större hage., jag la i sk 0-8 grus..(sopsand även kallad här), dom har runda korn , har samma på ridbanan funkar super. blandade det med sågspån , håller sig där det ska och är lättmockat och flyger inte iväg.
(i början hade jag enbart spån det funkade så länge det inte blåste)

hoppades det hjälpte i dina funderingar..
 
Sv: Pris på grushage?

Jo, det hjälpte en del :)! Sågspån inte bra vid blåst... Det är ju logiskt egentligen! Men om man lägger spån underst och flis överst, eller BARA flis. Hur blir det tros? Hur fungerar din hage vid blött väder? Blir det väldigt geggigt, eller håller det sig hyfsat stabilt och torrt?
 
Sv: Pris på grushage?

jag tycker den håller riktigt bra, jag brukar kratta till "hopp och bock" groparna på kvällen vid insläpp. sanden binder sig bra med spånet och blir lagom fluffigt.
vad för flis ska du lägga?
vi flisade tall förra året och la på vägarna ned mot hagen, helt värdelöst blev som potatismos ,sen blev den lera:crazy:
dessutom så får man kolla om flisen är färsk då börjar den "brinna" och det kan jag tänka mig inte är så bra för våra fångisar att sätta mulen i .
 
Sv: Pris på grushage?

Jag vet inte säkert vad det är för flis, men antagligen granflis skulle jag tro.
 
Sv: Pris på grushage?

De förslag du fått låter dyrt tycker jag. Och den "grusmannen" verkar inte så förtroendeingivande. Annars brukar mitt standardsvar vara att göra studiebesök i grusgropen och be någon som jobbar där att guida runt. De brukar ha bra koll på vilken sort man bör använda till vad.

Att sprida ut och provgå ger nog ingenting. Men man kan ta sand i handen och titta/känna på den. Har den runda eller kantiga korn? Fukta och krama den så ser man lite grann om den hänger ihop (packar sig) eller bara smular runt (blir tungt att gå i).

Du ska akta dig för "natursand" och liknande namn för de har väldigt runda korn och packar sig inte alls. Blir som en sandstrand, väldigt jobbigt att gå på. Krossade produkter ska det vara om man vill ha fastare.

Jag rekommenderar att du lägger geotextil under gruset. Då slipper du att det växer upp gräs/ogräs och det går åt betydligt mindre mängder grus (geotextil är billigare än grus).

Flis kan nog funka bra ett tag, men då får man räkna med att schakta bort och göra om lite då och då, om inte hästen ska stå till knäna i lera.

Jag skulle nog lägga bärlagergrus 0/16 eller 0/32 i botten (5-10 cm) och sedan några cm sand (tex "sandningssand" 0/8) eller stenmjöl 0/8 eller 0/4 uppepå så att man inte riskerar några vassa stenar på ytan mot hästarnas hovar. (siffrorna anger storleksintervall, dvs 0/8 betyder att kornen varierar mellan 0 och 8 mm)

Sand/grus väger ungefär 1.5 ton per kubikmeter. (varierar förstås med sort, fuktighet mm, men det brukar ligga mellan 1.3-1.8 ungefär) och en normal grusbil får med sig (också här väldigt ungefärligt förstås!) runt 15 ton = ca 10 m3. Så har du kanske lite siffror att räkna på.
 
Sv: Pris på grushage?

Nu har vi haft kontakt med sågverket. Det finns grusblandad flis som vi kan få ta gratis. Det är sådant som de ändå inte kan sälja, och bara vill bli av med. Gratis är bra, och det är ju värt ett försök :)!
 

Liknande trådar

Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 203
Senast: Mysaan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 394
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 893
Senast: Madick
·
P
Hästmänniskan I vårat stall har vi en mysig hage där hästarna har fin mark utan gegga och annat jobbigt underlag. Mjukat och bra för hovarna.liksom...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp