Pris på läromästare

Problematisk

Trådstartare
Vad tycker ni är rimligt pris för en läromästare? Vad höjer respektive sänker värdet i era ögon?

Såg en annons som fick mig att fundera. Hästen marknadsförs som läromästare, juniorhäst osv, tävlingsnivå hoppning uppges vara 140 och den blev placerad så sent som häromdagen.
Om den skulle ligga på den nivån idag kan jag iallafall nästan tycka priset är rimligt. Men en snabb titt på tdb visar att den startat EN tävling, på lägre nivå, i år. Och där tagit en placering ganska långt ner, stort startfält.
Innan det är den senast tävlad (i Sverige iallafall, vet inte var jag kan se om den startat utomlands?) för 3,5 år sedan. 140 för 4,5 år sedan, då med minst 8 fel.

Jag tänker att såväl åldern (som i sig inte är jättehög, men ändå äldre och det är väl typ då försäkringsbolagen börjar sänka livvärdet?), som tävlingsuppehållet och resultaten, talar emot hästen.

Men hur tänker ni? Hur mycket tycker ni sånt påverkar priset, och tycker ni det är väsentligt till hur attraktiv hästen är på marknaden?

Jag behöver inte skriva ut hästens pris, då det inte är relevant. Den var bara vad som fick mig att börja fundera på hur mycket gamla resultat påverkar priset, hur mycket åldern väger in osv.
 
Det beror ju på så mycket. Kan den bära runt vem som helst i 120, ev gå Childrens och är okomplicerad med allt övrigt och är skadefri kan den vara värt hyfsat mycket, men är den däremot halvbränd och aldrig kommer gå över 1m igen är prisläget rätt mycket sämre.
 
Jag tycker tävlingsmeriternas datering är jätteviktig. Att säga att en häst är en 140 häst om det var 10 år sedan den gick 140 är ju väldigt missvisande. Hästen är ju egentligen inte bättre än sin dagsform. Samma med hästar som aldrig tävlat pga. t ex tidsbrist eller annat men ändå är prissatta som en tävlingshäst. Har hästen inte tävlat vet man ju inte om den ens fungerar på tävling varför priset bör bli mycket lägre än på en med tävlingsmeriter.
Sedan spelar såklart ålder också in anser jag. Efter typ 16-17 år anser jag att värdet sjunker - iaf om vi pratar om hästar av halvblodstyp.
 
En läromästare är för mig inte lika med tävlingshäst alls ? Utan en häst som lär ryttaren att rida och alltid är schysst. Ridskolehäst ex.
 
En läromästare är för mig inte lika med tävlingshäst alls ? Utan en häst som lär ryttaren att rida och alltid är schysst. Ridskolehäst ex.
Fast det där beror ju på var man själv befinner sig i sitt hästliv? En läromästare kan ju lika gärna vara en äldre tävlingshäst som en yngre ryttare kan lära sig på som en ridskolehäst.

Om hästen inte är tävlad på några år får man ju börja med att ta reda på varför. Om det finns helt ok skäl till frånvaron så hade ju jag tyckt att en 140 häst, dvs den har gått 140 för åtminstone 2-3 år sen med 8 fel är en bra läromästare. 140 är ju rätt högt o komplicerat så då kan 8 fel vara helt ok.
 
En läromästare är för mig inte lika med tävlingshäst alls ? Utan en häst som lär ryttaren att rida och alltid är schysst. Ridskolehäst ex.

För mig är en läromästare en häst som kan lära mig nåt, har jag inte ridit så länge kan ju en ridskolehäst vara klockren men har jag ridit ett par år bör ju hästen kunna mer för att lära mig nåt! Jag red ett tag på en äldre herre som gått höga klasser dressyr och kunde byten ner till varje. Vi tränade upp till LA, så han var en klockren läromästare för mig!
 
Angående läromästarbegreppet:
För min kan en läromästare vara två saker. Antingen en lite äldre ridskolehäst som lärt många ungar att rida och som har bra psyke. Eller en lite "äldre" (typ 12+) häst som är välutbildad i minst två grenar och funkar bra som just läromästare till någon mindre rutinerad.
H.H är ett perfekt exempel på det det sistnämnda. När jag började rida honom var han 13 år gammal. Utbildad MsvC dressyr i sin helhet (men en del ännu högre rörelser), LB hoppning, H90 FT, LB WE och grundligt inkörd. En riktig allrounder som kunde "allt och lite till". Som tagit mig från träningsnivå LC - LA dressyr på kort tid och som räddar upp de mest märkliga situationerna. Det är en riktig läromästare för mig!

När det gäller prissättningen på hästen i ditt exempel: Det beror mycket på anledningen till varför den inte tävlat så mycket på senare år. Men allt mellan säg 100-250k kan vara rimligt anser jag.
 
Angående läromästarbegreppet:
För min kan en läromästare vara två saker. Antingen en lite äldre ridskolehäst som lärt många ungar att rida och som har bra psyke. Eller en lite "äldre" (typ 12+) häst som är välutbildad i minst två grenar och funkar bra som just läromästare till någon mindre rutinerad.
H.H är ett perfekt exempel på det det sistnämnda. När jag började rida honom var han 13 år gammal. Utbildad MsvC dressyr i sin helhet (men en del ännu högre rörelser), LB hoppning, H90 FT, LB WE och grundligt inkörd. En riktig allrounder som kunde "allt och lite till". Som tagit mig från träningsnivå LC - LA dressyr på kort tid och som räddar upp de mest märkliga situationerna. Det är en riktig läromästare för mig!

När det gäller prissättningen på hästen i ditt exempel: Det beror mycket på anledningen till varför den inte tävlat så mycket på senare år. Men allt mellan säg 100-250k kan vara rimligt anser jag.

Vad olika tankar man kan ha om prissättning! Nu vet jag ju förstås inte hur gammal hästen i tänkta annons är, men är den äldre (över 17 kanske) så skulle jag kunna betala max 60,000kr men ju äldre desto billigare. Min kompis köpte ett sto född 98 förra året, stoet har gått 145 hoppning och kompisen betalade 10,000kr. Inte en enda anmärkning på vetbesiktning!
 
Vad olika tankar man kan ha om prissättning! Nu vet jag ju förstås inte hur gammal hästen i tänkta annons är, men är den äldre (över 17 kanske) så skulle jag kunna betala max 60,000kr men ju äldre desto billigare. Min kompis köpte ett sto född 98 förra året, stoet har gått 145 hoppning och kompisen betalade 10,000kr. Inte en enda anmärkning på vetbesiktning!

Ja alltså är den typ 16-17-18 år eller t.om. ännu äldre pratar vi definitivt kring kanske 50-80k. Jag tänkte mig dock att den var kanske 12-15 år, eller rättare sagt; jag fick iaf det intrycket av annonsen/TS.
 
Håller med
Fast det där beror ju på var man själv befinner sig i sitt hästliv? En läromästare kan ju lika gärna vara en äldre tävlingshäst som en yngre ryttare kan lära sig på som en ridskolehäst.

Om hästen inte är tävlad på några år får man ju börja med att ta reda på varför. Om det finns helt ok skäl till frånvaron så hade ju jag tyckt att en 140 häst, dvs den har gått 140 för åtminstone 2-3 år sen med 8 fel är en bra läromästare. 140 är ju rätt högt o komplicerat så då kan 8 fel vara helt ok.

Håller helt med. Dessutom så beror det ju på vem köparen är precis som du säger. Om det tex är en 1.10-1.15 ryttare så är det ju tämligen irrelevant om 140 hästen inte tävlat så mycket/samma klasser senaste åren eller om den har ett par nedslag i 140 liksom :cool:
 
Ja alltså är den typ 16-17-18 år eller t.om. ännu äldre pratar vi definitivt kring kanske 50-80k. Jag tänkte mig dock att den var kanske 12-15 år, eller rättare sagt; jag fick iaf det intrycket av annonsen/TS.

Eh nej det pratar vi väl ”definitivt” inte det är ju bara din egen högst godtyckliga uppfattning ?

Tycker det blir väldigt godtyckligt att öht ha åsikter om prisklass i såna här diskussioner - de som spekulerar rider inte 1.40 som exempel alls, och ingen har sett hästen eller ens annonsen :cool:
Ett bra pris f.ö, är vad marknaden är villig att betala för en frisk skadefri häst utifrån dess kriterier och köparens.
 
Tycker det blir väldigt godtyckligt att öht ha åsikter om prisklass i såna här diskussioner - de som spekulerar rider inte 1.40 som exempel alls, och ingen har sett hästen eller ens annonsen :cool:
Ett bra pris f.ö, är vad marknaden är villig att betala för en frisk skadefri häst utifrån dess kriterier och köparens.

Nåja, just den här hästen har jag ju faktiskt sett både på annons och i verkligheten. Men jag vill inte ha någon diskussion om just precis den hästen (eller någon annan specifik häst), utan det var den som väckte mina funderingar kring priser på läromästare :)

Och ja, för att förtydliga då jag ser att flera diskuterat det, en häst som gått 140 och säljs som läromästare tänker iallafall jag mig att man köper när man kommit en bit på väg i sin ridning och vill upp lite i klasserna. Jag tror inte de hästarna (eller långt ifrån alla iallafall) är den sortens läromästare man skaffar sig för att lära sig grunderna inom ridning :) Finns många lika trevliga, men mycket billigare, hästar att välja på då ;)
 
@Problematisk nej svaret ang pris och vad som ”är rätt pris” var inte till dig utan till de i tråden som börjat uttala sig om skäliga priser för x eller y ålder och x eller y antal nedslag senaste starter etc etc.

Du var mycket tydlig i din trådstart att du inte vill diskutera specifika hästar osv - helt rätt :)

Oavsett det så jodå - det finns alla typer av ryttare på väldigt olika nivåer som definitivt skulle köpa sig (och köper) en sån läromästare. Det gäller både hoppning och dressyr . Tävlar du 1.10-1.15 som hobbyryttare som jag uttalade mig om så har du ju lärt dig grunderna iallafall dvs det är många som är intresserade av riktiga läromästare under rätt förutsättningar och ”rätt” pris. Är de äldre och säljs just som ”läromästare” så är det ofta ekvivalent med att säljaren säljer utifrån att en spekulant skulle vara intresserad av att tävla lite högre för egen del men inte för den skull på hästens tidigare meritnivå.
 
Senast ändrad:
Eh nej det pratar vi väl ”definitivt” inte det är ju bara din egen högst godtyckliga uppfattning ?

Tycker det blir väldigt godtyckligt att öht ha åsikter om prisklass i såna här diskussioner - de som spekulerar rider inte 1.40 som exempel alls, och ingen har sett hästen eller ens annonsen :cool:
Ett bra pris f.ö, är vad marknaden är villig att betala för en frisk skadefri häst utifrån dess kriterier och köparens.

Jag kan inte se att någon diskuterat något pris alls. Bara vad man anser vara värdehöjande resp. sänkande (utan att ange några summor, sådant är ju ganska subjektivt).
Sedan undrar jag hur du vet vad alla här rider/ridit i för klasser?
 
Ang pris så är det ju idag så att det finns childrensklasser i hoppning och då kan en läromästare kosta väldigt mycket pengar! Men även till "vanliga" barn köps det hästar som gått 130-140 och är i åldern 17 år plus så det är nog inte helt lätt att hitta en sån läromästare utan att slanta upp.
 
För mig ska en läromästare vara ärlig, trygg, försöka efter bästa förmåga korrigera up för det ryttaren saknar/gör fel. Att en häst säljs som läromästare för 140 klass tar jag inte som att den ska tävla 140 med placeringar utan att den ska kunna lära upp ryttaren till att kunna rida en 140 banna.
 
Moderatorn påminner om att ni ska hålla rn trevlig ton i diskussionen och låta bli att diskutera varandras diskussionsteknik!
 
Vad tycker ni är rimligt pris för en läromästare? Vad höjer respektive sänker värdet i era ögon?

Såg en annons som fick mig att fundera. Hästen marknadsförs som läromästare, juniorhäst osv, tävlingsnivå hoppning uppges vara 140 och den blev placerad så sent som häromdagen.
Om den skulle ligga på den nivån idag kan jag iallafall nästan tycka priset är rimligt. Men en snabb titt på tdb visar att den startat EN tävling, på lägre nivå, i år. Och där tagit en placering ganska långt ner, stort startfält.
Innan det är den senast tävlad (i Sverige iallafall, vet inte var jag kan se om den startat utomlands?) för 3,5 år sedan. 140 för 4,5 år sedan, då med minst 8 fel.

Jag tänker att såväl åldern (som i sig inte är jättehög, men ändå äldre och det är väl typ då försäkringsbolagen börjar sänka livvärdet?), som tävlingsuppehållet och resultaten, talar emot hästen.

Men hur tänker ni? Hur mycket tycker ni sånt påverkar priset, och tycker ni det är väsentligt till hur attraktiv hästen är på marknaden?

Jag behöver inte skriva ut hästens pris, då det inte är relevant. Den var bara vad som fick mig att börja fundera på hur mycket gamla resultat påverkar priset, hur mycket åldern väger in osv.
Gamla resultat betyder mer eller mindre ingenting för mig. Dagsformen är det som betyder något. En hopphäst som inte hoppat på väldigt länge kanske inte alls är lika säker som den var osv. Kan hända så mycket på relativt kort tid beroende på vad hästen gjort.

En häst blir ju inte en läromästare heller bara för att den har presterat på tävlingar, det säger ju ingenting om hur hästen är.
 
Ska man vara sådan är väl egentligen alla hästar läromästare, på sina sätt. De lär oss nya saker, det kan vara allt från att ta hand om just den hästen till nya saker i ridningen osv.

När jag själv tänker läromästare, tänker jag på en rutinerad häst som kan lära mig nya saker inom ridningen först och främst. sen vilken nivå beror helt på var man står själv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: MiniLi
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: MiniLi
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 208
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 081
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp