pris på liten blandras

Breccia_

Trådstartare
vad tror ni?
ska skaffa mig en hund nu, en valp, eftersom jag har alldeles för mkt dötid och vill bara ha en liten trevlig, blandras.
har kollat lite på priser och de låg på samma nivå som våran renrasiga papillon vi köpte för 8 år sedan :crazy:
 
Sv: pris på liten blandras

Priserna har stigit men det finns fortfarande dom som säljer sina hundvalpar hyfsat billiga. Jag hade turen och fick en unghund på 10 månader mot att jag vaccinerar och id-märker han. Kolla upp olika annonser och kolla även runtomkring och hör efter om det inte är nån som vill placera om sin hund. Såg senast idag en 2,5 år gammal blandras för 1000kr på blocket.
 
Sv: pris på liten blandras

Inköpet är inte stora utgiften, det som kostar är att ha råd varje månad med hund, har du ont om pengar till själva inköpet, har du då råd att ha en vovve varje månad?
Bättre att du då väntar och sparar pengar och köper en renrasig :)
 
Sv: pris på liten blandras

Är hundköpet planerat ?

Du kommer knappast ha dötid i fler år ( som hunden lever )
Vad jag minns så går du fortfarande på högstadiet/gymnasiet ?

Är det en familjehund där alla ska dela på ansvaret?

Inköpet ( som fillidutt ) skriver är den billigaste biten, det är månadskostnaden och oväntade besök hos vet. som är det dyra med att ha hund.
 
Sv: pris på liten blandras

Jag blir alltid lika uppgiven när folk "bara skall ha en liten blandras". Varför just en blandras? Som jag uppfattar det är det inköpspriset som avgör om det skall vara en renras eller en blandis, och det är en dålig bevekelsegrund tycker jag. Avgörande borde vara hur stor, vilket hårlag, vilket temperament, hur stor arbetslust och behov, hur lång medelålder, förväntad hälsa etc. hunden har. En billig hund kan bli mycket dyr, både i plånbok och känslomässigt.

Mvh,
Duvan
 
Sv: pris på liten blandras

Det kan en dyr också bli, så det är inget argument.

Det finns massor av folk som inte kan lägga ut 6-12 000 på en hund idag, ensamma penionärer t ex, och hundarna kan få det MYCKET bättre än en sk dyr hund....

vet o mat kostnaderna är det samma vilket hunden kostat 12 000 eller 2000....

Alla är inte intresserade av utställning och tävlingar, en del vill ha en god vän och nån att "prata" med....

Tror inte t ex faster Hulda 67 år skulle skaffa sig en rottisblandning....
 
Sv: pris på liten blandras

cillamuffins skrev:
jag skulle aldrig betala mer än 3 papp för en oreggad/blandras.
Instämmer med till fullo med dig! (möjligen 4.000 om jag var så d8m att jag åkte för att titta på valparna. då är man ju såld sedan *lol*)

/B
 
Sv: pris på liten blandras

Om du kan tänka dig en lite äldre valp/hund finns det gott om omplaceringsställen, hundstallet i stockholm till exempel. Och nätet är ju fullt av annonser....
 
Sv: pris på liten blandras

det har dom nog...men för min egen del skulle det inte spela nån roll...det är inte i pengarna det sitter...jag kan köpa en hund för 40 000 om det skulle vara för dens skull...

är jag intresserad av utställning o avel och köper en mycket dyr "fin" hund så är det ju klart att den försäkringen skulle vara till gagn, men vad säger att jag får en lika "fin" hund "tillbaka"?(förutom felet då)

Men alla är inte avelsintresserade eller utställningintresserade, och fel kan det bli på alla hundar.
 
Sv: pris på liten blandras

Är det inte så att hundar är att jämställa med tex ett kylskåp vid inköp, och att dolda fel eller tillverkningsfel eller vad man nu ska kalla det går under konsumenköplagen?
 
Sv: pris på liten blandras

kom på att jag kanske också ska nämna att det kan vara väldigt dyrt med hund även om dom inte blir sjuka. denna månaden har jag lagt ner nästan 2000 på mina två, i träningsutrustning, tävlingsavgifter, foder, försäkring mm. minimum för mina två (stora visserligen, men små i maten, är runt 7-800 kr per månad.
 
Sv: pris på liten blandras

Ja, men det är ju upp till dig....så dyrt har inte jag det med mina 2 stora hundar...
försäkring ca 70kr/mån , Coops torrfoder 119 kr för 15 kg x 2
ca 300 i månaden kostar dom....

har man dessutom bara EN hund...och den är liten...så kostar det ju nästan ingenting...typ...
 
Senast ändrad:
Sv: pris på liten blandras

Med dom förutsättningarna skulle jag aldrig köpa hund.

Min sambo och jag är två stundenter = FATTIGA

Men nog ger vi våra hundar bra mat, vi får helt enkelt ta bort något nöje från våra liv ( men hundarna är våra liv )

Man måste ju räkna med att oföutsedd vet räkning kan komma när som helst och försäkring täcker inte allt.
 
Sv: pris på liten blandras

Men är du helt sjuk?????

KAN du tala om för mig vad det är för fel på det fodret???

Innehåller INGET spannmål och DESSUTOM är det det enda fodret min ena schäfer övht ÄTER mer än 3 dagar i rad......Har HAN fel menar du???

ok...var ute o kollade i soptunnan på säcken...det innehåller korn...men jag förstår ändå inte varför det skulle vara skitfoder??? mina hundar är fina i både hull o päls..är det bara för att det är billigt???
Tror du min hund blir GLADARE om han får foder som han inte vill äta ???

Nu kommer nästa chock...han gillar även BONZO....huuuuaaa...va hemskt va??
 
Senast ändrad:
Sv: pris på liten blandras

Du....jag kan tala om för dig att jag kan både köpa foder för 100kr kg om det skulle var för dens skull...sen hade jag en felförsäkrad häst förrförra året som kostade mig 60 000 i vet vård....så kom inte här o snacka skit.

Och om jag vore så fattiga som ni är skulle jag inte skaffa djur övht.
 
Sv: pris på liten blandras

Fniss:

Herregud vad du tar i.

Ge du det foder som du vill jag tänker inte lägga mig i hat haft nog med "gapiga" människor för tillfället.

Ang foder:

Antingen köper man kvantitet eller kavlitet så är det !
Skit eller fakta får stå för dig.

För övrigt så har vi råd med våra hundar, du missade poängen.

Våran hundar är våra intressen så pengarna går till att dom ska ha det bra !
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min ena gamla hund är mer eller mindre döv och eftersom han inte kan vara lös längre när han vimsar iväg får han ha rullkoppel. Köpte...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 506
Senast: Toktass
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 454
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp