Pris på medryttare/fodervärd

Hästens

Trådstartare
Hej…
Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ
Det ända jag tänker är att det kostar minst 100-150kr Minst…..

Snälla hjälp mig!

Sen när ni ändå håller på så kan ni väl ändå också skriva hur jag får mina föräldrar att säga ja till en häst
Mest min pappa för han är lätt att ”övertala”/övertyga

Mvh Alicia
 
Fodervärd står vanligtvis för hästens alla kostnader, inklusive stallhyra. Det enda en fodervärd inte alltid betalar som en hästägare betalar är försäkring. Det kostar alltså någonstans mellan 5000-10 000 per månad (jag har ingen koll på Dalarna specifikt, men att ha häst är en dyr hobby).

Medryttare är en annan diskussion. Vissa hästägare tar inte betalt av sina medryttare, medan vissa gör det. Enklaste sättet att ta reda på vad du kan förvänta dig är att kolla annonser i ditt område och se vad som skrivs. Du kan kolla t ex på Facebook, Hästnet och Blocket.
 
Jag har haft en medryttare och hon red gratis. Men det var för att jag behövde avlastning och hon ville rida någon gång i veckan (”följde med” när vi köpte ponnyn och red hos oss i ca ett år)
 
Som de andra har skrivit så kan det variera i upplägg. Men fodervärden tar ju ofta väldigt stor del/hela kostnaden för hästen. Jag lägger minst 7000 kr i månaden på min ena häst, och då har jag inte räknat med träningar eller veterinärkostnad. Medryttare är ju olika beroende på upplägg. Är det någon som vill ha medryttare enbart för avlastning så kan det ju vara gratis, men många häromkring (inte samma område som dig) tar betalt. Och har man bra möjligheter att ta sig till hästen (körkort tex, villig att köra ut en bit på landet) och är duktig, både på marken och på hästryggen, så har man större utbud att välja på.

Och du har fått mycket input om att övertala sina föräldrar att köpa häst i dina tidigare trådar. Jag står tyvärr fast vid att vill föräldrarna inte skaffa häst så vill de inte, och har föräldrarna inte hästkunskap så bör man, i de allra flesta fall, inte heller som barn få häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 479
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 018
Senast: Mauen
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 855
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 816
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Självplock jordgubbar?
  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp