Pris på ponny???

EmblaAsk

Trådstartare
Satt och läste i Hästfynd, och hittade en annons jag "fastnade för"

I stora drag så här..

Connemarahingst, fd -99 grundriden. Full stam. Knottallergi och klapphingst
PRIS: 32000kr

är det rimligt???
Jag tyckte det var skyhögt ...
Eller gör jag bort mig??? :o
Det kanske är så priserna ligger på ponny??
Vad tycker ni är rimligt pris på en sådan pålle?? :confused:
 
Tycker att de flesta annonser man läser (särskilt ponnyer) så är priserna skyhöga :crazy: Allt e ju dyrt nu för tiden :(
 
...låter dyrt... utan allergin kanske...men nej inte 32...snarare 22-25...fö lite konstigt att de inte har kastrerat den ännu är ju 5 år...
 
Jag brukar roa mig med att läsa ponny-annonserna i Ridsport, och där är ju var och varannan ponny ämne för högre klasser och är prissatta högre än hästarna!
 
en klaphingst brukar dra ner värdet med minst 6000kr sen att den har allergi drar ner priset ännu mer. men runt 10000-15000kr är rimligt men jag hade aldrig betalt 10000kr för en klapp hingst med allergi. men visst vill man lägga ner en kast på en sån hingst som ligger runt 7000kr och man får inte ut det på försäkringen
 
Äh, det var väll inte så farligt. Svårt att avgöra dock eftersom det inte står något om hästens övriga egenskaper. Sen beror det ju också på hur allvarlig allergin är... :smirk:
 
Varför inte? Han kan ha talanger vi inte vet om. Jag tycker inte att någon häst borde säljas för under 25 000:- med tanke på vad det kostar att föda upp dem och utbilda dem så ska man inte skänka bort dem. Klapphingst behöver inte betyda problem. Det kan vara så att han har kulorna ytliga så de pluppar fram om han öppnas. Kanske är det så att han är lugn och inte hingstig hos nuvarande ägare som därför valt att inte göra bukoperation. han kanske hade bra exteriör och bra stam som gjorde att ägaren in i det sista hoppades på att kulorna skulle ramla ner. Knottallergi, vilket ord! Känslig mot knottbett låter mer rimligt. I ena sommarhagen så går det en flock ston och av dem så har bara en klitendenser i vanliga fall. När det är mkt knott så ser jag att alla har kliat sig men har de knott allergi för det??? Säljaren kanske bara vill akta sin rygg och skriver så för att inte få det som dolda fel senare. ELLER så är den hingstig och jävlig med stora såriga eksemsår i man och svans och knappt ridbar och då är det nog bättre att ta bort honom.
Jag ser bara till mig själv, jag vill ha ut 35 000 för årets (numera) enda stoföl, ras welsh cob, meriter fölchampion kanonstam.........prutat och klart! (obs ingen annons)
 
För mig är knottallergi = sommareksem = allergisk dermatit och det är ett veritabelt helvete för både hästen och ägaren. En eksemhäst kan inte vara för billig, man har inte råd att få dem gratis eftersom det kostar så oerhört mycket i tid och pengar att hålla dem besvärsfria att "prisnedsättningen" snart är uppäten.
 
Men då är frågan alla hästar som kliar sig när knotten kläcks, är de knottallergiker?????
Mitt ena sto är känslig just mot knott. Jag smörjer henne med Nyhlanders utspädd iggr/v och hon har inte kliat sig mer än de andra stona, inga sår eller eksekmvalkar eller ngt. Likväl så gick hon på retur med benämningen grava eksem från köparen. Köpte en stor Nyhlanders förra året som är knappt påbörjad. I mitt fall så skriver jag i annons att hon är knott känslig men inte skulle jag dumpa priset för det, hon kostar inte mer än vad stoet med bläsen kostar som har solskyddsfaktor hela sommaren på sig. Vad jag ville mena med förra inlägget att det behöver inte vara en eksemhäst med smörjning, täcken och hela baletten utan det kan ju vara en i samma situation som mitt sto men att säljaren vill gardera sig mot dolda fel redan i annonsen. Det är ju egentligen svårt att debattera en annons som är så kort och man inte vet mer bakgrundsfakta om. I grunden så är Connemara inte en så billig ras heller.
 
Jag vet att denna hästen har betäckt hos nuvarande ägaren :mad:. Uppfödaren nästan gav bort hästen som treåring pga hälsoskäl (blev själv tillfrågad).Den har haft fostermor för modern dog efter fölningen. Den har dock syskorn som har blivit bra tävlings ponnyer.
Lycka till med försäljningen........
 
I allmänhet brukar inte säljare överdriva hästens fel i annonserna :smirk:

"Eksemfri" i en annons för islandshäst kan betyda vad som helst - oftast att hästen inte ser slaktfärdig ut pga eksem just för dagen. Nämns eksem eller knott över huvudtaget brukar situationen vara närmast olidlig.

*luttrad*
 
Usch måste vara jobbigt att ha en så tung sjukdom på den rasen man avlar på. Inom welsh så finns eksem men inte i så hög grad. Har inte hört att connemara har det heller. kan det vara så att vi med mindre risk för eksem raser vågar skriva ut mer än islansfolket gör? Bara en tanke.
Hur stor procent av alla islänningar i Sverige har eksem? Någon ungefärlig siffra? När man bara läser om islännigar här på forumet så skulle man kunna tro att det är en ras som inte skulle vara någon annanstans än på Island, men jag tror att den bistra sanningen inte är så hård eller hur!
 
Minst hälften av individerna har en allergisk disposition om man inte selekterar bort de sjuka ur aveln.

Av importerna jag följt som importerats till knottrika områden har över 65% fått eksem inom åtta år om de inte behandlats som om de hade det och skyddats helt mot knotten från början.

Svenskfödda behöver en större benägenhet för allergi innan de får symtom eftersom de är till stor del skyddade genom sin uppväxt bland knotten. (barn med katter blir mindre djurallergiska också)

Avlar du på importerade eksemhästar eller svenskfödda efter eksemföräldrar har du i storleksordning 10-20% risk för eksem hos avkomman om det kommer från ett håll och dubbelt från båda.

Avlar du på en svenskfödd med eksem är nedärvningen upp emot 50% vilket TYDLIGT märks efter vissa hingstar.

Naturligtvis står eksem på defektlistan men det skiter både de flesta avlare och SIF i av ekonomiska skäl. Det är många eksemhingstar i avel i landet, och vad jag vet är vi de enda hingstägarna som nekar att ta emot eksemston.

Kortsiktiga ekonomiska intressen är det som styr :mad:

Och det brukar det ju ofta vara även i saluannonser :cool:
 
Det vet man också, det finns studier som visar att eksemfrekvensen ökar stadigt för varje generation om man inte utesluter de defekta djuren från aveln.

Men de som skulle kunna besluta om sådant avlar ofta själva på eksemhästar så du fattar att det inte precis sker någon upprensning i träsket :angel:
 
Deprimerande siffror. Det låter som att Islandshästen går mot sin egen undergång sakta men säkert om inget händer. Tur att det finns hingsthållare med råg i ryggen och itne dollartecken i ögonen ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 117
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 977
Senast: mackan
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
16 639
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 968
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp