Pris på varmblodstravare

Cilva

Trådstartare
En bekant till mig ska sälja sin varmblodsvalack som blir 11 år i år. En kompis funderar då på att köpa hästen för det pris bekantingen begär (7500) för att sedan rida till hästen och sälja den till sommaren för ett högre pris. Givetvis får jag vara med och älta för- och nackdelar med det. :D

Så nu undrar jag vad ni här tror att en sådan häst kan vara värd. Rent hypotetiskt alltså. Blev lite fundersam eftersom jag på senare tid sett flera travare till salu för mellan 10 - 15 000. Vilket är det kompisen skulle vilja ha ut. Är det så att de kanske håller på att gå upp i pris lite?

Lite fakta om hästen:
Valack 11 år. Otroligt lugn och snäll. Jag har kört den några gånger och har endast en gång fått fram "travartraven". Han är alltså lätt i munnen och ligger inte på vid körning. Likadant när man rider.

Han går i (någotsånär) stadig form. Har fina galoppfattningar. Kan fram- och bakdelsvändningar likaså skänkelvikning.

I dagsläget behöver han muskla sig rätt mycket och bygga upp konditionen och styrkan.

Han är lugn i alla situationer och blir inte så pigg som de flesta varmblod. Lite rädd för att gå på mjuk mark (har visst fastnat en gång hos tidigare ägare), men hur ofta rider man runt på myrar? :)

På minussidan så finns hans fransyskhet på ett framben. Men han har gått igenom vet.bes ua i somras.

Jag tycker att han är det närmaste man kan komma den perfekta första hästen. Kanske skulle vara något för en ridskola.

Så, nån som vill försöka sig på en gissning om pris?
 
låter inte som ngn vidare idé tyvärr,
delvis är travare svårsålda (tyvärr) delvis så varför ska hon köpa den och tillrida den och sälja den inom ett par månader. det kostar säkert mer än vad det smakar?
menar stallhyra, foder och allt kostar ju också och din kompis är snabbt uppe i den summa som hon kanske får sålt hästen för.?

Jag sålde min vbl travare, ostartad men inkörd, deltagit i bröllopkörning, pararder, tävlat med flertalet placeringar i hopp och dressyr (tävlad LB Dress, LC hopp) Hoppad ngt högre hemma. Även terränghoppad, lättlastad, otroligt bra första häst etc etc etc i samma ålder för ca 9000 kr med sadel....

(jag köpte den för 10.000 utan utrustning och outbildad i dress/hopp)
 
Hon har ingen stallhyra, hökostnaden är skrattretande liten, spånet kostar 500 spänn för 6-8 kubikmeter. Havren och hovis är det som kostar. Det hon vill först och främst är att få ut mer vid en försäljning än vad hon lagt ut vid köpet.

Varför hon vill göra det är för att se om hon kan helt enkelt. Kan hon rida till honom så att priset höjs, det är ju en bekräftelse på att man kan om det lyckas. Och så vill hon se till att hästen får ett bra hem. Säljs han nu är det inte så säkert.

I priset kommer det även att ingå sadel, träns, täcken osv.

Blev lite nyfiken på varför du sålde din häst billigare än du köpte den för? Spec med tanke på att du även utbildade den.
 
delvis gav jag ett överpris för hästen själv, (iaf i dåläget, detta var runt 6-7 års sen eller ngt)
så jag tyckte det var ett okey pris.
VBL är ju tyvärr i regel inte så dyra.
Många säljs för slaktvärdet, trots att dom är utbildade.

Jag för min egen del älskar denna hästras, så jag har inget emot dom.

Sen kan det ju förekomma att man får mer såklart.
men jag vet inte personligen ngn som köpt vbl travare för tex över 15.000 som kan skritt, trav och galopp i någorlunda form, om du förstår vad jag menar.

Dock så rekomenderas det att man ska sälja sin häst för 10.000 iaf, pga slaktransporterna.
 
Iom att de inte brukar vara så dyra så har jag lagt på minnet när det nu synts till annonser på varmblod för bla 12 000. Det vore ju bra om de kom upp i pris lite.

Och jag tror att den här hästen borde det gå att sälja för 10 - 12 000. Iom full utrustning och hyffsad utbildning. För när han isf säljs kommer han att gå i stadig form och ha finslipat en del rörelser oxå. Och så går han att köra med annat än rockard oxå, har bla testat timmerkälke.

Tror inte att ett varmblod som säljs här i trakten (norrbotten) för under 10 000 hamnar på en transport till Italien, det är för långt bort för att det ska löna sig helt enkelt.

Det jag tänkte på om priset är ju att han med den utbildningen kommer att vara billigare än motsvarande häst av ridhästras. Och att det borde locka köpare ex från ridskola.
 
Tycker inte det låter som en bra ide..
Inte så mycket pris på en sådan häst, dels för att det är en travare,och sen för att den inte är så mycket riden?!
 
Den är mycket riden, har inte ens gått premie el kval.

Den tjej som köpt honom efter travkarriären (som det ju inte blev nåt av) lade visst ned mycket tid på att utbilda honom, och det märks. Tyvärr har han nu tappat i muskler och kondition pga nuvarande ägarens ointresse och okunskap.
 
Jag personligen hade aldrig gett mer än 7 kanske 8000kr. Och jag skulle aldrig köpt en travare för över 10000kr.
Jag har en underbar vbl val på foder just nu och de vill ha 8000kr för honom vilket jag ALDRIG skulle kunna tänka mig att betala. Just för att det är ett vbl2.

Tyvärr så verkar vbl ofta bli vandringsobjekt som var och varannan 14-is får i födelsedags present och sedan tröttnar på den...

Jag skulle inte köpt hästen för att tjäna på den utan i så fall för att jag tycker om den. Och det går INTE att tjäna på en häst i den prisklassen...när foder och strö, hovsl och vet är betalat så är det ALLTID back...hur man än gör!
 
Jo jag vet att det är väldigt svårt (oavsett hästtyp) att få det att gå plus i slutänden. Men här är det frågan om att höja priset på hästen.

Varför vill du inte ge mer än 8000 för ett varmblod oavsett utb.stpnt? Jag tycker att det vore väldigt positivt om ridtravarna kom upp i pris. Åtminstone så att de är lika dyra/billiga som andra hästar med motsvarande utbildning och framtidsutsikter.

Själv skulle jag nog vara villig att betala 20 000+ för ett varmblod.
 
Anledningen att vbl blir vandringspokaler är just att folk inte värdesätter dem. Det är en billig häst att köpa och om det inte funkar pga att de flesta som köper en billig häst inte kan så mycket, så säljs den vidare för en liten slant till nästa "nolla".

Om du nu älskar rasen så mycket ändå inte är villig att betala för en häst som du tycker är underbar, vem ska då göra det? En hästhandlare med kontakter i Italien? :crazy:
 
Håller helt med dig. Varför värdesätts inte varmbloden på samma sätt som andra raser?

Vad tycker du förresten om ursprungsfrågan?
 
Det är svårt att få ut något högre pris för en travare. 10 000 kan du få en riktigt fin och utbildad travare för. Har svårt att tro att din kompis kommer få den såld för 15 000 senare.

Det finns så stora kvantiteter och priserna pressas eftersom många behöver få dem sålda. Tyvärr :smirk:
 
Han är fin och utbildad men i omusklad och med dålig kondition. 10 000 tror jag att hon skulle nöja sig med sas.
 
Tyvärr är det nog så som du redan fått svar. Det är svårt att sälja en fd travare för mer än 10', än svårare för 15'. Hade inte frysmärkningen stället till det så hade hon säkert kunnat få ända upp till 20' för honom, men nu så dömer folk honom efter ras istället för individ. :(

Jag tycker att hon absolut ska begära minst 10' för honom, för den som köper får ju både en kör- och ridhäst! ;)
 
När min kompis funderade på att sälja sin genomrara travare (bilder finns på: www.angelfire.com/ut/hille/nyabilder2.html ) så satte vi priset till 15000kr och de första som kom och provred ville köpa henne, många fler var intresserade, jag upplevde inte att priset avskräckte. Innan hon var till salu hade kompisen fått bud på 20 000kr. BRA pris för hästen ändå tycker jag, hade hon inte varit vbl. så hade hon ju aldrig sålts för under 30 000. Dock var hon 7 år då, 11 år tror jag är lite för gammalt för att man ska få ut så mycket pengar för en travare.
 
tycker absolut att hon borde kunna få ut mer, fast jag tycker ifs att hästen är värd mellan 10-15000 redan nu... fast samtidigt så tycker jag det är taskigt mot hästen att göra så... just för att de ofta byter ägare väldigt ofta...
 
Om man hittar rätt köpare så kanske man kan få ut mer pengar. Men de flesta är nog införstådda med hur priserna kan pressas på varmblodstravarna.

En tjej köpte sin häst i princip direkt fårn travet, lite riden för ca 10 000 (dyyr) och försökte senare säljahenne för 25 000. Då kunde hästen fortfarande inte galoppera på böjt spår. Behöver jag säga att hon inte fick hästen såld för det priset :smirk:

Har en gång sett en varmblodstravare utbildad tom St Georg. Honom skulle de ha 50 000. Jämför med hur mkt man får betala för ett halvblod på samma utbildningsnivå så ser ni en markant skillnad :crazy:
 
förstår givetvis varför hon inte fick det priset... men samtidigt, vem skulle köpa ett halvblod för det priset som inte kunde galoppera (nu är ju det en naturlig gångart hos halvblodet, men tänk om, de kan ju iaf ha urusel galopp...)

däremot en travare som går i fin form och kan bära sig i galoppen tycker jag absolut att man kan begära 15000:-, får man inte hästen såld får man ju sänka priset... :smirk:

angående travare för 50000:- är den ju perfekt för någon som rider på den nivån, behöver en häst men inte har pengar för att köpa ett halvblod på den nivån, eller???
 
Varför hon vill göra det är för att se om hon kan helt enkelt. Kan hon rida till honom så att priset höjs, det är ju en bekräftelse på att man kan om det lyckas. Och så vill hon se till att hästen får ett bra hem. Säljs han nu är det inte så säkert.

Nä, tyvärr så skulle jag kategorisera din kompis till dom där som hästen inte bör säljas till :crazy:
Köpa en häst för att sälja den efter några månader tycker jag är fel. Köper man en häst så är det för att man vill ha den, inte för att man vill tjäna pengar på den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 276
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp