Bukefalos 28 år!

Prisen halt igen - åka till samma klinik eller byta?

C

cerrox

Jag börjar bli (eller är för längesedan) riktigt ledsen på att inte få något slut på min Prins hältor. 29:e september blev han friskförklarad från en carpit vänster fram, kände mej så glad då! Har följt veterinärens igångsättnings schema hela tiden, eller har kanske varit lite 'fegare' än vad han har sagt att jag ska vara. Har ridit (enbart i skogen, skritt & lite trav + provat galoppfattningar) ca 2-3 dagar i veckan & tömkört 3 dagar (både i skog & paddock i framförallt skritt & trav + lite galopp), varje pass har varit ca 30-45 min. Han har sett ok ut i rörelse flera veckor, men sedan har det kännts som om han mer & mer 'tappar' höger bak & iförrgår va vi där igen, han vägrade ta höger galopp, även igår, men den har sett ok ut i fler veckor innan. Nu ser han inte ok ut alls i benen, är gallig (igen) båda bak, samt vänster carpus där han hade carpit.

Jag har varit på en & samma klinik 8 gånger nu sedan i mars månad, han har blivit friskförklarad en gång innan, men halt sen igen. 22:e mars hade han knäledinflammaion båda bak, blev sprutad & fick specialskor med klack bak pga att han trampar igenom endel i kotorna. Igångsättning efter schema. På återbesöket 13:e april såg knäna ok ut, men hasledinflammation 3 leder vänster, röntgen UA, blev sprutad. Igångsättning efter schema. Återbesök 19:e maj blev han friskförklarad! Igångsättning efter schema.

Är ofräsch igen. 5:e juli tillbaka till kliniken denna gång hasledinflammation 2 leder höger + knäledinflammation igen höger bak, blir behandlad. Röntgen & ultraljud av höger has, broskskada i ena rullkammaren insidan i höger hasen. Veterinären tror ej att det ska bekymra honom, ska avvakta med det, pratar om ev. operation. Återbesök 28:e juli, ok i hasen, ultraljud höger utsida bakkota, ligament skada + kotledinflammation. Blir sprutad & chockvågsbehandlad. 8:e augusti en till chockvågsbehandling. Återbesök 1:e september OK i kotan, dock carpit vänster fram sprutas. Igångsättning efter schema. 29:e september Friskförklarad! Igångsättning efter schema.

& nu är vi här igen, han är återigen ofräsch. Gallig i carpus sedan 4:e oktober & from 8:e oktober är det tvärtstopp höger galopp (igen) & gallig båda bak.

Både kinesiolog (kiropraktor) & massör är ute med jämna mellanrum, det ändå som finns där är att han ofta är spänd ryggslutet, har även varit låst vänster bog & manke, men det är tillfixat nu.

Vad hade ni gjort? Åkt ännu en gång tillbaka till den första kliniken blir 9:e gången då på 7 månader!!? Eller bytt klinik & låtit en ny veterinär se honom & höra vad han anser om bla hasskadan osv? Jag har tagit upp hasskadan flera gånger, men nuvarande veterinär anser att han inte borde ha några bekymmer av den, tror snarare att det är ligamentskadan som har gjort det onda i höger bak. Men första gången pratade han ju om ev. operation, verkar som om han har ändrat sej! OM man nu byter veterinär ska man be om gamla plåtar osv eller ska man ta nya? Brukar f-bolaget stå för det? Alltså att man byter klinik & återigen gör en 'ny' hältutredning från början? Vill gärna höra era funderingar kring detta? Känner mej sååå nere bara, vill ju inte att han ska gå runt & ha ont. :(

Har ringt nuvarande klinik, ny tid om 4 veckor. Även ringt en annan klinik & där kan jag få tid om 1 vecka. det är också en av anledningarna till att jag funderar på att byta, kortare väntetid. Är ju jätte orolig att han ska ha ont, jag har så svårt att sova & kan inte sluta tänka på honom!
 
Sv: Prisen halt igen - åka till samma klinik eller byta?

Det är alltid bra ide att ta med plåtarna på skiva, sen kan nya kliniken välja omd e vill ta kompletterande eller ta om.

Försäkringsbolaget är intresserade av att hästen blir frisk och slutar kosta dem en massa pengar så de brukar sällan säga flaska om man byter klinik.

JAG skulle byta eftersom jag mellan raderna läser att du vill det och inte är helt nöjd. Och nya,f räscha ögon är aldrig fel. Ta med dig bilderna på skiva + alla papper, men låt dem bilda sig en egen uppfattning först och ge infot sen (du måste ju dock ge en kort summering ochnämna hasledsskadan)
 
Sv: Prisen halt igen - åka till samma klinik eller byta?

Det är alltid bra ide att ta med plåtarna på skiva, sen kan nya kliniken välja omd e vill ta kompletterande eller ta om.
Har man rätt att ringa nuvarande klinik & be dom skicka bilderna? Eller kan dom neka? Det är jag som är ägare & det är jag som har varit på kliniken med honom. Tänkte även på kan man be om kopia då på journalen också? Kanske även ultraljuds bilderna? Brukar dom inte vilja veta anledning till att man ska ha det? Ska man säga som det är, känns lite pinsamt?!

Försäkringsbolaget är intresserade av att hästen blir frisk och slutar kosta dem en massa pengar så de brukar sällan säga flaska om man byter klinik.
Fattar 0 nu faktiskt! Menar du att dom brukar tycka att det är ok att byta eller inte? :smirk:

JAG skulle byta eftersom jag mellan raderna läser att du vill det och inte är helt nöjd. Och nya,f räscha ögon är aldrig fel. Ta med dig bilderna på skiva + alla papper, men låt dem bilda sig en egen uppfattning först och ge infot sen (du måste ju dock ge en kort summering ochnämna hasledsskadan)
Njae jag är inte riktigt nöjd nä, jag tycker att nuvarande veterinär håller tillbaka information om Prinsen för mej, känns inte som om han är riktigt ärlig mot mej, han verkar inte tro på att Prinsen kommer bli bra även fast att han inte säger det rakt ut. Men det är just hasskadan som oroa mej, känns som om det är någon fara trots allt att där har vi boven till allt, dom andra skadorna, men att veterinären verkar ju inte tycka det & nu när han har tagit tillbaka det om att han tro på ev. operation så känns det ännu mer konstigare. Nuvarande klinik har ju 'bara' en veterinär, den jag ev. har tänkt byta till har fler dvs ännu fler ögon som kan kolla.
 
Sv: Prisen halt igen - åka till samma klinik eller byta?

Ringt om plåtarna & bilderna från ultraljudet samt journalen & dom ska skicka det omgående, ingen frågade om någonting. ;)
 
Sv: Prisen halt igen - åka till samma klinik eller byta?

Fattar 0 nu faktiskt! Menar du att dom brukar tycka att det är ok att byta eller inte? :smirk:

Hon menar att de brukar tycka att det är okej. De vill ju också att hästen ska bli frisk och då kan det vara bra med en "second opinion".
 
Sv: Prisen halt igen - åka till samma klinik eller byta?

Jag tycker att du gör alldeles rätt som byter klinik! Nya ögon och andra förslag kan säkert göra susen!

Lycka till!
 
Sv: Prisen halt igen - åka till samma klinik eller byta?

Jag har samma problem som dig.. eller nja nästan iallafall. In och ut på en och samma klinik. Veterinär som bara kliat sig i huvudet och har ingen som helst susning om hästen blir bra eller ej. Nu bytt klinik och hoppas hoppas att dom verkligen har hittat min hästs problem. Hon har nu haft kotledsinflammationer båda fram, has vä bak, knä hö bak och så nu höftledsinflammation vä. Allt verkar bero på ett trauma som hänt för länge sedan vilket har orsakat sned höft och så har det bara rullat på med inflammation efter inflammation. Höften är dock fixad nu men visst tappar man hopper, kommer pållen någonsin bli ok och om den blir det kommer den att hålla?
Men jag hoppas på den andra vet. och jag tror att han är på rätt väg. Lycka till, det kommer säkert att lösa sig för er.
 
Sv: Prisen halt igen - åka till samma klinik eller byta?

Har man rätt att ringa nuvarande klinik & be dom skicka bilderna? Eller kan dom neka? Det är jag som är ägare & det är jag som har varit på kliniken med honom. Tänkte även på kan man be om kopia då på journalen också? Kanske även ultraljuds bilderna? Brukar dom inte vilja veta anledning till att man ska ha det? Ska man säga som det är, känns lite pinsamt?!

Det är dina bilder, så du har rätt att få dem, ev kan du få betala en liten slant men oftast får du ut det gratis. journalkopior är bara att be om.

Fattar 0 nu faktiskt! Menar du att dom brukar tycka att det är ok att byta eller inte? :smirk:

Ja, de brukar inte protestera.
 
Sv: Prisen halt igen - åka till samma klinik eller byta?

Jag tycker du gör helt rätt i att byta klinik!!

Har själv haft en lång hältutredning på min egen häst, först gårdsveterinär och sen två kliniker...
Var på klinik 1 fyra gånger och hos två olika veterinärer utan att hästen blev riktigt bra, de kunde inte hitta vad som var fel. Inget ont om vare sig kliniken eller veterinärerna men bytte i alla fall till klinik 2. På fjärde besöket på klinik 2 hittade de äntligen felet...Ska tillägga att hästen inte har varit halt hela tiden och det fjärde besöket trodde jag skulle bli det sista då hon såg himla fin ut på besöket innan:cry:

Vad jag lärt mig är att om det inte känns riktigt bra eller om veterinären har svårt att ställa en diagnos så ska man fundera på att byta veterinär/klinik. De veterinärer jag har haft att göra med har haft full förståelse för att jag har bytt.

Lycka till med hästen!
 
Sv: Prisen halt igen - åka till samma klinik eller byta?

De veterinärer jag har haft att göra med har haft full förståelse för att jag har bytt.

Lycka till med hästen!


Jag har samma erfarenhet, att veterinärerna inte blir 'sura' eller liknande för att man väljer att ta en second opinion. Många veterinärer ber ju ofta en kollega att titta omd e känenr att de kört fast, för nya ögon är alltid bra.

Keles vet sa faktiskt på senaste besöket, när hon uppgivet tyckte att 'Jag vet verkligen inte VAD som är fel i höger bak!' att jag gärna fick kolla med någon annan veterinär (på någon annan klinik) om jag ville.

Samma sak har jag alltid mött hos alla de som JAG uppfattat som bra och duktiga inom sitt yrke med stort kunnande, oavsett om det varit hovslagare, veterinärer, kiropraktorer, equiatriker etc - de blir aldrig sura/griniga/annat om man tar en secon opinion (iaf inte om man är öppen med det), och uppskattar ofta att få ett par 'andra ögon' på problemet.
 
Sv: Prisen halt igen - åka till samma klinik eller byta?

Jag har samma erfarenhet, att veterinärerna inte blir 'sura' eller liknande för att man väljer att ta en second opinion. Många veterinärer ber ju ofta en kollega att titta omd e känenr att de kört fast, för nya ögon är alltid bra.

Precis! Jag har haft 7 (:eek: ) veterinärer som har varit mer eller mindre involverade i min häst:crazy: Det tog 11 månader innan de kunde hitta källan till hältan så det har inte varit helt lätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 197
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 077
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp