Priser på travare

Tagliabue

Trådstartare
Jag sitter och funderar på vad det är egentligen som sätter priset på en travare. Senaste prestationer? Stam? Prispengar? Rekord? Antal starter/prissumma? Skador? Monté/sulky häst? Går ni på exteriören? Eller hur hästen rör sig?

Vad äre egentligen som sätter priset? Vad tycker ni? Jag kan ta min egen häst som exempel, så slipper jag hänga ut någon annans :p Hästen är INTE till salu men jag tar honom som exempel ändå, vad skulle ni ge för honom t ex?

Valack född 2006, 165 cm hög, brun e. Tagliabue ue. Mack Lobell. Gjorde sin debut som 5 åring pga skador; hörnstödsavlösning, bruten överkäke och gaffelband. Var innan sista skadan till salu för ett lågt 6 siffrigt pris. Här kan ni se hästens resultatrad; https://www.travsport.se/hast/visa/614665/resultat

På 6 starter; 1-1-1 tjänat 50 000 gått 14,9AK 16,0K 18,0M. Mamman själv verkar ha haft galoppskorna på i löp och inte gjort många starter, 6 avkommor och av de har 4 startar och alla tjänat pengar. Pappa Tagliabue behöver väl kanske ej någon närmre presentation inte heller Macken him self.
 
Sv: Priser på travare

På en gammal valack är stammen av totalt noll intresse. Då är bara prestationer och fräschör som sätter priset.
 
Sv: Priser på travare

Varför då egentligen? Dum fråga .. han har ju inget att göra i aveln kom jag på :p Om han fortfarande hade varit hingst lr ett sto t ex då? Fyll på med mer .. alltid intressant att veta hur folk tänker
 
Sv: Priser på travare

Efter Right Over vunnit V75 fick vi bud på henne, på 100 000:- :crazy:
Det var det hon vann då och jag skulle enligt köparen inte räkna med att få så mycket mer, vi sålde inte och hon vann V75 igen, känns som bara avels värdet på henne var högre.

Din häst skulle du kanske skulle få 50´för, högre än så tror folk du kört det som finns kvar och det finns inget mer att hämta.
Jag är kanske för knusslig när det gäller häst köp och inbillar mig att ingen säljer en häst de tror de kommer fortsätta köra in större summor med?
Det gäller att smida när järnet är varm...

Annars verkar det vara vanligt att hålla koll på mindre tränare och när de har en häst som visar framhovar så lägger man ett bud...
 
Sv: Priser på travare

Efter Right Over vunnit V75 fick vi bud på henne, på 100 000:- :crazy:
Det var det hon vann då och jag skulle enligt köparen inte räkna med att få så mycket mer, vi sålde inte och hon vann V75 igen, känns som bara avels värdet på henne var högre.

Din häst skulle du kanske skulle få 50´för, högre än så tror folk du kört det som finns kvar och det finns inget mer att hämta.
Jag är kanske för knusslig när det gäller häst köp och inbillar mig att ingen säljer en häst de tror de kommer fortsätta köra in större summor med?
Det gäller att smida när järnet är varm...

Annars verkar det vara vanligt att hålla koll på mindre tränare och när de har en häst som visar framhovar så lägger man ett bud...

Skulle jag sälja min skulle de troligast vara pga tappat intresse eller att jag känner att vi verkligen inte kommer någonstans. Men nu är ju inte fallet så :D Men 50 är iaf mer än vad jag köpte honom för.

Jag får också lite dom tankarna, varför säljer folk egentligen? Men jag är glad så länge min tar pngar och står på benen efter varje lopp, han har bara gjort 6 starter i hela sitt liv, känns som han borde kunna tjäna lite mer :p

Men går du någonsin efter t ex exteriören på en häst eller stammen? T ex att du inte vill ha en me för lång/kort rygg eller någon som är efter just den hingsten, lr den mamman i kombination me nå helt annat? :D
 
Sv: Priser på travare

För att en hingst ska ha något avelsvärde alls krävs det nästan att det är en kulltopp och/eller har extraordinär stam så för att det ska dra upp priset nämnvärt.
För ett sto ser situationen lite annorlunda ut men även där krävs det något speciellt för att priset ska stiga till skyarna.
Skador drar naturligtvis ner priset och särskilt skador som kräver lång konvalecens som gaffelband, böjsenor och liknande.
50k kan nog vara en rimlig bedömning på din häst.

På unghästar är det stammen och exteriören som bestämmer priset, Sören Nordin hade väldigt bestämda åsikter om hur hästen skulle vara byggd, hasvinklar, bogvinklar, kors och kotbenslängd var bara några av alla saker han mätte och betygsatte när han skulle köpa häst. Stefan Melander och Jörgen Westholm är några av de som fortsätter enligt Sörens läror medan t.ex. Lutfi Kolgjini går hårdare på stammen när han väljer.
 
Sv: Priser på travare

Som Humelibumlan är inne på, pris är färskvara. Om resultaten uteblir under några månder rasar prisbilden. Speciellt på hästar i den åldersgrupp du har som exempel.

En av mina vänner sa vid något tillfälle att man ska titta på vad hästen sprang in föregående år för att få en riktlinje. Det verkar klokt när man sitter och läser annonser vilket jag gör för att vara förberedd för alla eventualiteter.
 
Sv: Priser på travare

Kul tråd :)
Hur det har ( och borde vara) är nog en sak..... och nuläget en annan.
En travhäst är ju knappast en värdehandling längre, snarare en kostnad. Och att köpa på sig "fel" häst, dvs en häst som har dolda skador/sjukdomar eller visar sig inte "duga till" är ju oerhört svårt att få såld,och kostar både arbete och driftskostnader.
Förr kunde man ju ofta resonera så att om man köpte ett sto kunde man ju alltid ta ett föl efter henne, om hon av någon anledning kändes duglig med hyfsad stam, men av olika anledningar inte kunde starta. Så resonerar väldigt få idag.

Men jag får ändå känslan av att det som gör det möjligt idag att sälja (och således borde sätta priset, sedan vad som är rimligt i pris en annan sak)
är på en ung häst:

* Stam (hingstar på modet, eller kända lyckade kombinationer)
*Syskons prestationer
* Moderns prestationer
*Exteriör
*avelsindex framförallt ston (står ju för ett förväntat värde)


På en äldre häst utan avelsambitioner:
*Ålder
* Resultat,(placeringar och tider)
*Fräschör


Egentligen borde det väl vara lättast att sätta pris/sälja en 2-åring som klarat premie och kanske närmar sig kval, då man har en ungefärlig uppfattning om hur hästen förväntas bli, hur mkt till den ska växa, om den blir tidig eller inte och vilken kapacitet den visat, och hur den uppför sig i fältet.

Då finns ju alla parametrarna på plats, och me en grundlig vet.undersökning så torde man ha en ganska klar bild.
 
Sv: Priser på travare

På en gammal valack är stammen av totalt noll intresse. Då är bara prestationer och fräschör som sätter priset.

Håller med där, jag köpte min ena häst för en billig peng, han debuterade förra året och sprang in åttio tusen, så han har betalat sig själva massa gånger om, den sneaste köptes för samma peng, där var ägaren hemskt noga med hemmet, och tyckte därför det var viktigare än pris. Den första var åtta år när jag köpte honom, cirka 260 tusen, 1 seger på typ 72 starter, den senare är 7 år, har 200.000, v75 starter, 6 segrar på 30 startar, varav fyra raka som fyraåring.

Jag köper hästen mer för att jag gillar den än vad den gjort, jag som amatör och kär i alla mina hästar tycker det är viktigare :D
 
Sv: Priser på travare

Jag köper hästen mer för att jag gillar den än vad den gjort, jag som amatör och kär i alla mina hästar tycker det är viktigare :D

I agree :D Jag köpte min tok fast han är en komplett idiot ibland .. jag gick på personligheten och vilken underbar häst han är egentligen :love:

Men åter till ämnet, om vi går in på exteriör på t ex en unghäst då, vad letar ni efter då?
 
Sv: Priser på travare

Håller med där, jag köpte min ena häst för en billig peng, han debuterade förra året och sprang in åttio tusen,

lät missandvisande ser jag, han debuterade för mig, hade alltså startat 70 gånger cirka innan jag köpte honom.
 
Sv: Priser på travare

extriört vill jag ha en rätt lätt häst i typen, raka fina ben, och personligen skulle jag aldrig vilja ha en häst med aktionsproblem, men det är endast för jag har en sådan och det har varit så jävla mycket jobb med honom, utan att det har lett någonstans.
 
Sv: Priser på travare

Hellre en häst me auktionsproblem än en utan skalle!
Jag vill ha en rättställd och vill gärna ha en stor, runt 170cm. Lite åt det grövre hållet.
 
Sv: Priser på travare

Hoppar in i diskussionen... :)

På starthästar brukar jag förenklat uppskatta värdet på enligt följande formel.
Intjänat senaste 12 månaderna och intjänat senaste 6 månaderna x2.
Då får man ett skaplig hum om värdet.
(I ditt fall 50.000 kr senaste 12 månaderna och 43.000 kr de senaste 6 månaderna x2=86.000 kr. Mellan 50.000-86.000 kr skulle min formel säga.)
Sedan får man korrigera priset utifrån, ålder, status, startpoäng och andrahandsvärde m.m. Det klart att en 5-åring är mer värd än en 11-åring med samma resultat. Precis som att man får dra av om hästen är skadad. Andrahandsvärdet är väl främst om det är ett sto som skulle kunna tänkas användas till avel senare. Då räknas härstamning och unghästprestationer in i beräkningen också.
Kom ihåg att detta bara är en schablon. Påpekar också som någon annan redan gjort att ett pris är en färskvara.
 
Sv: Priser på travare

Det håller jag med om! min med problem hade också turen att födas utan någon som helst skalle.
 
Sv: Priser på travare

Hoppar in i diskussionen... :)

På starthästar brukar jag förenklat uppskatta värdet på enligt följande formel.
Intjänat senaste 12 månaderna och intjänat senaste 6 månaderna x2.
Då får man ett skaplig hum om värdet.
(I ditt fall 50.000 kr senaste 12 månaderna och 43.000 kr de senaste 6 månaderna x2=86.000 kr. Mellan 50.000-86.000 kr skulle min formel säga.)
Sedan får man korrigera priset utifrån, ålder, status, startpoäng och andrahandsvärde m.m. Det klart att en 5-åring är mer värd än en 11-åring med samma resultat. Precis som att man får dra av om hästen är skadad. Andrahandsvärdet är väl främst om det är ett sto som skulle kunna tänkas användas till avel senare. Då räknas härstamning och unghästprestationer in i beräkningen också.
Kom ihåg att detta bara är en schablon. Påpekar också som någon annan redan gjort att ett pris är en färskvara.

Vad är det som har fått dig räkna ut den formeln? Drar ni av om hästen HAR varit skadad en gång i tiden men inte är de nu?
 
Sv: Priser på travare

Vad är det som har fått dig räkna ut den formeln? Drar ni av om hästen HAR varit skadad en gång i tiden men inte är de nu?
Det är lite på känsla och lite på erfarenhet att jag tycker att den ofta (inte alltid) stämmer ganska bra. Den är knappast allmänt vedertagen. Vad hästen har gjort den sista tiden är ju ett färskt mått på vad den har presterat, så på så sätt stämmer det rätt bra.

För mig spelar det stor roll vilken skada hästen har haft. Ex. passar jag mig för gaffelband/böjsenor. Då sjunker priset rejält, eftersom risken med en sådan häst ökar. Det jag i första hand menade om hästen ÄR skadad är att formeln inte alls stämmer.
 
Sv: Priser på travare

Kom på en till sak .. mitt russto ska få föl nu i sommar e. Gumino ni kanske inte har koll på travrussen men han är snabbaste russet i världen. Avkomman ska säljas, men hur fan ska jag veta vad jag ska sätta för pris på den? Iom att den är bra stammad må man ju kunna elda på lite, men åh andra sidan är det lite svårsålt på russfronten nu. Lägger ni till vad de kostar att föda upp en häst (typ betäckningsavgifter, dagligt foder, hovvård osv)? Vad grundar ni pris på då? Nu behöver ni ju inte ta russpris utan stora hästar ;)

Det är lite på känsla och lite på erfarenhet att jag tycker att den ofta (inte alltid) stämmer ganska bra. Den är knappast allmänt vedertagen. Vad hästen har gjort den sista tiden är ju ett färskt mått på vad den har presterat, så på så sätt stämmer det rätt bra.

För mig spelar det stor roll vilken skada hästen har haft. Ex. passar jag mig för gaffelband/böjsenor. Då sjunker priset rejält, eftersom risken med en sådan häst ökar. Det jag i första hand menade om hästen ÄR skadad är att formeln inte alls stämmer.

Helt klart spännande :) Ska försöka lägga detta på minnet! Då är inte min häst aktuell för dig med tanke på hans skadehistorik då ;)
 
Sv: Priser på travare

Om du kollar hur många ung-russ efter Gumino som finns på till exempel Hästnet nu och ser vilka mammor de har så får du en fingervisning. Jag tycker det ser ut som om marknaden är sikall nu, ett par stycken försvinner men de flesta ligger kvar vecka efter vecka.

Man kan absolut inte räkna med att gå med vinst på en uppfödning om den inte har något alldeles extra. Snarare får man räkna med förlust.
 
Sv: Priser på travare

Om du kollar hur många ung-russ efter Gumino som finns på till exempel Hästnet nu och ser vilka mammor de har så får du en fingervisning. Jag tycker det ser ut som om marknaden är sikall nu, ett par stycken försvinner men de flesta ligger kvar vecka efter vecka.

Man kan absolut inte räkna med att gå med vinst på en uppfödning om den inte har något alldeles extra. Snarare får man räkna med förlust.

Jag har absolut inte räknat med någon vinst, jag är bara nyfiken på vad man kan sälja dom för. Givetvis får ma ju se hur marknaden är då, det är ju trots allt drygt 1 år kvar innan denna kommer säljas .. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 476
Senast: MiniLi
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: sydney
·
S
Trav Hur mkt är ett rimligt pris för en travare?. Jag funderar på att köpa en sen i vår, och jag har några krav. Den skall vara över 2 år...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: gladys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp