Priskategorier på hästannonser?

Muninn

Trådstartare
Har en synpunkt, eller kanske snarare ett förslag.

Blir så ledsen varje gång jag läser på annonssidorna och hittar alla dessa hästar som säljs till vrakpriser. Det är allmänt känt att stora hästar som säljs för udnder 10 000 kr löper stor risk att sättas på slakttransport till södra europa, och många organisationer försöker få säljare att få upp ögonen för detta och INTE sälja häst så billigt, utan istället isåfall låna ut eller slakta här hemma.

Här på vårt Bukefalos gäller ju samma annonssystem för alla annonser, och priskategorierna man kan välja är ju samma både för en häst som för ett träns.
Min fundering är om det inte går att göra en avgränsning mellan systemet för häst/ponnyannonser och övriga, så att priskategorierna som går att välja för hästannons börjar på 10 000 kr (för ponny något lägre) och det alltså inte går att välja "under 5000 kr" som kategori vare sig när man sätter in annons, som när man söker efter annons!

Bukefalos är en så stor och populär sajt, och så fantastiskt bra! Denna lilla ändring skulle visa att även Bukefalos visar sin ståndpunkt i frågan gällande slakttransporter, och kan kanske hjälpa säljare att sätta ett korrekt pris på sina saluhästar, för att eliminera risken att dessa säljs till de ohyggliga slakttransporterna!

:bow:
Maria
 
Sv: Priskategorier på hästannonser?

Men om hästen inte är värd över 10 000?:confused: Om man tittar bland de stora hästarna är det mest avdankade travare som säljs för under 10 000. Tror knappast att det är så många som är villiga att lägga ut mer än så för en sådan...
 
Sv: Priskategorier på hästannonser?

Det där är väl en diskussion som inte helt hör hemma i det här forumet visserligen, men om man vill motverka slakttransporterna skall hästar inte säljas för ett så lågt pris så att det lönar sig att slakta dem utomlands. 10 000 kr är enligt flera organisationer ett minimipris.

Min högst personliga åsikt är att en häst som inte går att sälja för över 10 000 kr inte borde säljas alls. Utlåning eller avlivning i lugn och ro här hemma är mycket bättre alternativ då, när den här risken med utlandstransport faktiskt finns.
En väl fungerande travare är inte värd under 10 000 kr. Är den inte väl fungerande på ett eller annat sätt så är ju frågan varför den ska säljas alls, som sagt.
 
Sv: Priskategorier på hästannonser?

Det kan vara så att man på grund av ändrade förhållanden snabbt behöver bli av med sin häst och därför sätter ett lågt på den trots att den är värd mer.
Jag tycker inte att man ska moralisera över andras prissättning utan låta folk få försöka sälja sin häst till det pris de vill. Istället får man som säljare ta ansvar för att kontrollera att hästen kommer till ett gott hem.
 
Sv: Priskategorier på hästannonser?

Jag anser inte att det är fel att sälja en häst för 3000kr.
En avdankad travhäst säljs nog hellre för 3000 än slaktas då man får betala 3000. Kanske dags för ridsporten att ta sig an flera klasser där man får tävla med travare så att dessa hästar kanske får en andra chans där.
Jag skulle vilja ha fler kategorier istället och fram för allt fler raskategorier, ex varmblod/isis för tävling, varmblod/isis ej för tävling osv.
 
Sv: Priskategorier på hästannonser?

Lånad knapp

Jag ska ju köpa sällskapsshettis och dem kostar ju nästan alla under 6000 kronor. Om alla dem skulle ligga i kategori för minst 10000 kronor så skulle det ju bli jättekonstigt. Sen skulle ju säkert alla skriva i annonsen att "obs priset är inte 10000 kronor det är 5000 kronor". Så hjälper ju inte med det?
 
Sv: Priskategorier på hästannonser?

Kanske dags för ridsporten att ta sig an flera klasser där man får tävla med travare så att dessa hästar kanske får en andra chans där.

Vad menar du? I normala klasser inom ridsport är det fritt fram att starta fd travare. Det finns inga begränsningar angående vilka raser som får vara med i vanlig hopp-, dressyr- eller fälttävlan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan verkar vara riktigt svårt. Kikar på ponnyer mest hela tiden för att se vad som finns på marknaden. Varför låter man sitt barn skriva...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 996
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 276
Senast: Lena_B
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
37 625
Senast: moholmarabs
·
O
Hästmänniskan Hej, Jag har en flickvän som är helt tokig i hästar. Alla resurser i tid och pengar går till hästar. "Skulle du be mig att sluta med...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
36 322
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp