Bukefalos 28 år!

Prisklass hingst?

KME

Trådstartare
Halloj.
I vilken prisklass skulle en häst som denne säljas i Sverige? ;

Hingst 12år
Fyrgångare
Islandsfödd
Svartskäck
Utbildad 3dje året på Hólar
Avelsbedömning: 7,92 gångarter (8,5 för allt förutom 5 för pass)
7,43 exteriört (varav 9 för man och svans)
7,72 totalt
Högsta poäng på tävling i fyrgång 6,57
Farfar Orri frá Þúfu

:confused:
 
Sv: Prisklass hingst?

Jag tippar på någonstans mellan 120-150 tusen, men då främst som tävlingshäst än som hingst. Det finns så många bra hästar till salu i Sverige och väldigt många hingstar på marknaden. Men, det är väldigt svårt att säga. En häst är ju så mycket mer än siffror. En bild säger kanske lite mer. Ska bli kul att höra andras gissningar.
 
Sv: Prisklass hingst?

Jag tror det var en optimistisk gissning av Brolinskan. ;)

Han är trots allt redan 12 år, har en medelmåttlig andraklassbedömning och så får man dras med eksemrisken.

Jag skulle snarare gissa på ungefär hälften, dvs kanske 70-90.000? Får man 100.000 eller mer för honom har man nog tokmycket tur :bow:
 
Sv: Prisklass hingst?

Jag tänkte mest på vad valacker i den tävlingsnivån kan gå på. För 70 000 skulle jag inte se att det går att få en bedömd häst med 8,5 för alla gångarter på svenska marknaden?

Jag vet några hingstar som kastrerats som har en medelmåttig bedömning men som sålts för samma summa. Exteriörbedömningen är inte lika illa om man nu vill satsa på en tävlingshäst, men jag tror inte marknaden är så stor för en hingst med de siffrorna.
 
Sv: Prisklass hingst?

Det är ju inte bara siffrorna som spelar roll.. Hur vida den kan ridas av nästan vem som helst spelar ganska stor roll.
Att den är utbildad och har gått som fyrgångare i ridlärar/tränardelen säger ju att hästen är väldigt välutbildad och de brukar höja priset.
Han har ju inte mycket att komma med exteriört men en bedömning med 8,5 på linan för gångarter är en väldigt jämnflott häst, har han kapacitet för tölttävlingar också? T1 eller T2 tex?

Men som sagt de största är väll VEM kan rida hästen.. Om det är en svårare häst blir priset lägre medan priset höjs om han går att använda som tävlingshäst för tex. juniorryttare.

Att sätta pris är inte lätt varken här på ön eller i Sverige.

//Petronella
 
Sv: Prisklass hingst?

70000-90000 känns väldigt lågt.
Ok att exteriörbedömningen inte är kanon, men som tävlingshäst tycker jag absolut den hästen LÅTER SOM om den är värd över 100.
Inte unghäst, men inte gammal heller.
Bra poäng på tävling, bra ridegenskaper. Bra färg ;)

Är den dessutom trevlig, välriden och utvecklingsbar (med detta menar jag alltså att de där tävlingspoängen inte bara var ett rent lyckoskott utan att det finns mycket i hästen) så ser jag inte varför den ska kosta under 100.

70-90, ja där hamnar för mig en häst som kan prestera som svartskäcken om ett par år.

Men jag kanske är kvar i gamla, vettiga prissättningar och inte de här konstiga dumpade priserna? :p
 
Sv: Prisklass hingst?

Men även om den har bra för alla gångarter på avelsbedömning betyder det inte att den fungera på tävlingsbanan. Holar utbildat men ändå inte mer än 6,5 som bäst i fyrgång, är det exteriören som gör att den inte klara sig på tävlingsbana eller hormoner, den är ju ändå 12 år.

Hade denna hästen varit valack kanske den kan går för 100.000 men som hingst har den tyvärr mycket lågt värde, varför är den sparat som hingst kan man ju undra.

Man kan köpa en första klass hingst för rund 150.000 idag.
 
Sv: Prisklass hingst?

Eller en pilot som inte är så tävlingssugen...

Visst, om den får MAX 6.50 och absolut inte kan pressas upp högre än det så är väl 80 lagom.
Men om den har kapacitet, och om man kastrerar den och säljer den till en duktig junior/YR- ja, då tycker åtminstone jag att priset borde bli annat.


Men det är spännande det här med dagens prissättningar tycker jag. Det är INTE lätt att sälja häst, helt klart!
Vad skulle man betala för en häst med medelbra/halvkass stam, inriden men inte tränad och med gång för final på SM? (Detta är ju ingen garanti, den ska ju tränas också. Och hålla. Och vara ridbar!)
Om det var en valack? Ett sto?

Och vad betalade man för fem år sedan?
 
Sv: Prisklass hingst?

Knapplån.

Tävlingsresultaten spelar ju också väldigt stor roll vem de var som tävlade, en medelmåttig ryttare som ridit i några år = gissningsvis lägra poäng och om de var en duktig ryttare = gissningsvis ca. resultat på vad hästen kan uppnå.

Nu vet jag vilken hingst de pratas om (så jäkla nyfiken..) så jag tror jag hoppar att säga ngt mer.

//Petronella
 
Sv: Prisklass hingst?

Ja hästen är inte mycket tävlad genom åren. och inte med nån "kändis" på ryggen. Sen skulle jag av erfarenhet vilja påstå att 6,57 på Island inte är samma i Sverige. Den skulle få över 7 i Sverige. En häst som får dom siffrorna gångarstmässigt här ÄR mycket flottare än en häst som får dom siffrorna på svensk tävling. Å andra sidan tycker jag att dom är slappare på hur noga folk rider programmen här.

Jag vet inte hur pass duktig ryttaren måste vara som rider honom men jag vet att han hade en tre-årig hästskötare förra året ;)

Men tack så mycket för alla svar, det har varit intressant att höra alla olika tankegångar. Och Petronella - han e inte till salu ;) Geiri ville bara veta vad han kunde vara värd i Sverige ! :D
 
Sv: Prisklass hingst?

Nej, min erfarenhet är nog precis tvärtom. Att poängen tenderar till att ligga lite högre på Island än i Sverige.;)
 
Sv: Prisklass hingst?

ser riktigt fin ut så jag skulle verkligen tippa på en bra bit över 100 tusen alltså utan tvekan.
MEN är det värt att exportera en så fin hingst? eller det finns för många?
som någon sa, eksemrisken men den finns väl hos alla importerade hingstar i den åldern som folk köper och sätter i avel här.

men sen får man tänka på den enorma mängden hästar som finns nu och hur svårt det verkar vara att sälja dem.

sen att folk inte har så gott om pengar heller längre.
Och det gäller ju att det är någon som verkligen vill sattsa på tävling och avel som köper, det finns ju hemskt mkt godkända hingstar här med så risken finns nog att han blir kasterad och tävlingshäst istället.

och någon som har bra med pengar för att kunna köpa en så dyr häst, vet inte om de är svårare eller lättare än 40-50 tusen krs medelmåtta hästen att sälja.
 
Sv: Prisklass hingst?

Okej, väldigt bra information Gullan. Har undrat mycket över hur islandshästmarknade ser ut i Sverige nuförtiden. Här på island är den absolut inte den bästa. Man mer eller mindre ger bort hästar och det är långa vänte köer för hästar i slakterierna. Folk har inte råd att fodra eller träna upp allting dem avlat fram. Det finns väldigt mycket fina hästar här, det gör det. Och många hingstar för den delen med. Men det som denne iallafall har till sin fördel är ju tex. hans fina färg som han nedärver bra. Och så har han super bra aktion, där det finns mer att hämta tror jag. Toppen trav. Mycket bra kort galopp osv.
Han är som sagt inte till salu men ägaren var nyfiken på om intresset är högt för en sådan häst utomlands :)
 
Sv: Prisklass hingst?

tycker det låter väldigt mkt, en 1.a klass hingst med riktigt bra bedömning och fin stam och färg såldes för 150, den här har riktigt låg exteriör, jag skulle tippa på typ 70-80, men islänningarna har en förmåga att ta väääldigt mkt betalt för hästar som faktiskt är sämre än det man får för pengarna i sverige
 
Sv: Prisklass hingst?

Nej, min erfarenhet är nog precis tvärtom. Att poängen tenderar till att ligga lite högre på Island än i Sverige.;)

Håller helt med dig poängen på island bruka vara rätt mycket högre än i sverige.

Sen är det svart med de bilder för i ökat tölt är den mot pass och traven är fyrtaktig. På island är det ok på många tävlingar här i sverige är det inte.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp