Prismatchning – en rättighet?

Monimaker

Trådstartare
Min mamma säger alltid att "den/det säkert kommer på rea sedan!" När jag köper saker, men ibland kan jag bara inte låta bli. :D

När jag har tråkigt brukar jag fördriva tiden med att läsa omdömen om diverse företag. En ständigt återkommande variabel som drar ned betyget förefaller vara huruvida företaget är villigt att prismatcha sig själv eller inte.

Låt oss säga att jag köper en klänning för 500:- en dag, bara för att under de kommamde dagarna se att den är nedsatt på rea hos samma butik som jag köpte den hos. Jag blir lite frustrerad över att ha missat en bra/bättre affär och hör av mig till butiken med önskan om att få ta del av erbjudandet – men de återkopplar med att den enda lösningen är att lämna/skicka tillbaka klänningen och köpa den igen till reducerat pris, förutsatt att kraven för återköp är uppfyllda. Oavsett vad jag väljer att göra så ger jag sedan butiken ett negativt omdöme för att de inte varit tillmötesgående genom att prismatcha det nedsatta priset.

Jag har själv relativt starka åsikter om vad jag tycker om den här typen av negativa omdömen och personerna bakom dem; och allt eftersom jag sett fler och fler kommentarer om just detta fenomen undrar jag hur Buke ser på att efterfråga – eller begära, som många verkar ha gjort – en prismatchning? Är det något ni gör själva, med vilka resultat? Borde det vara skillnad vid onlinebeställningar eller köp i fysisk butik?

Till sist så hoppas jag att prefixet stämmer någorlunda. :D
 
Jag har lagt märke till "fenomenet", men har svårt att förstå det. Om ett erbjudande gäller från dag Y, är det självklart för mig att det gäller för köp som genomförs från den dagen - inte dagarna innan. Så är det ju med både nedsatta priser, rabattkoder etc etc. Det är klart att det känns lite surt - det tycker jag också när jag köper saker och så dyker ett supererbjudande upp alldeles efter - men jag tycker ändå att det är märkligt att tycka att en borde ha rätt att få priset sänkt retroaktivt. Det är priset som gäller vid köptillfället som gäller. Likadant åt andra hållet: om priset höjs med 50% så kan inte företaget försöka kräva det högre priset från de kunder som köpte varan dagarna innan.
 
Oj, det här har jag aldrig sett eller hört talas om. Skulle aldrig falla mig in att tänka att jag på något vis har "rätt" till en rabatt sedan jag betalat fullpris för en vara, uppenbarligen tyckte jag ju att varan var värd priset vid tillfället. Hur långt i efterhand ska man i så fall kunna gå och gnälla?
Så knäppt.
 
Jag gör ett avtal med affären som gäller för ett visst pris när jag köper en vara. Varför tänker en att det ingår där att kunna omförhandla i efterhand?

Hela ideen med rea försvinner om det skulle betyda att det som sålts tidigare måste sänkas retroaktivt. Hur ska handel kunna fungera då?

Utbud och efterfrågan... ny, attraktiv produkt eller överbliven i impopulär färg... kunden tar själv ställning till vad hen vill ha och vilket pris hen är beredd att betala...
 
Min mamma säger alltid att "den/det säkert kommer på rea sedan!" När jag köper saker, men ibland kan jag bara inte låta bli. :D

När jag har tråkigt brukar jag fördriva tiden med att läsa omdömen om diverse företag. En ständigt återkommande variabel som drar ned betyget förefaller vara huruvida företaget är villigt att prismatcha sig själv eller inte.

Låt oss säga att jag köper en klänning för 500:- en dag, bara för att under de kommamde dagarna se att den är nedsatt på rea hos samma butik som jag köpte den hos. Jag blir lite frustrerad över att ha missat en bra/bättre affär och hör av mig till butiken med önskan om att få ta del av erbjudandet – men de återkopplar med att den enda lösningen är att lämna/skicka tillbaka klänningen och köpa den igen till reducerat pris, förutsatt att kraven för återköp är uppfyllda. Oavsett vad jag väljer att göra så ger jag sedan butiken ett negativt omdöme för att de inte varit tillmötesgående genom att prismatcha det nedsatta priset.

Jag har själv relativt starka åsikter om vad jag tycker om den här typen av negativa omdömen och personerna bakom dem; och allt eftersom jag sett fler och fler kommentarer om just detta fenomen undrar jag hur Buke ser på att efterfråga – eller begära, som många verkar ha gjort – en prismatchning? Är det något ni gör själva, med vilka resultat? Borde det vara skillnad vid onlinebeställningar eller köp i fysisk butik?

Till sist så hoppas jag att prefixet stämmer någorlunda. :D
Skulle aldrig falla mig in att kräva något i efterhand. Om det händer mig att en vara reas precis efter jag köpt den tänker jag "attans vilken otur", och går sedan vidare med livet.....
 
Men oj det var de sjukaste jag hört faktiskt. Aldrig varit med om att någon försökt ta del av ett erbjudande på det sättet och då har jag jobbat med handel i många år. Vanligt däremot att folk returnerar en vara för att sedan köpa den igen på nedsatt pris. Extremt störigt för ofta kan vi inte sälja varan igen pga varan blivit defekt och det är sånt slöseri.

Skulle aldrig få för mig att hålla på så. Känns bara snålt.
 
Men oj det var de sjukaste jag hört faktiskt. Aldrig varit med om att någon försökt ta del av ett erbjudande på det sättet och då har jag jobbat med handel i många år. Vanligt däremot att folk returnerar en vara för att sedan köpa den igen på nedsatt pris. Extremt störigt för ofta kan vi inte sälja varan igen pga varan blivit defekt och det är sånt slöseri.

Skulle aldrig få för mig att hålla på så. Känns bara snålt.
Inte jag heller. Det skulle kännas väldigt fel att göra så.
 
Jag har aldrig ens tänkt på att man skulle kunna göra så.

Å andra sidan skulle jag heller inte märka att priset sänkts, för om jag just köpt en produkt så är jag inte kort efter inne i den butiken eller på den hemsidan igen. Jag har ju redan köpt det jag ville ha, så det finns ingen anledning för mig att återvända efter bara några dagar.
 
Jag har aldrig ens tänkt på att man skulle kunna göra så.

Å andra sidan skulle jag heller inte märka att priset sänkts, för om jag just köpt en produkt så är jag inte kort efter inne i den butiken eller på den hemsidan igen. Jag har ju redan köpt det jag ville ha, så det finns ingen anledning för mig att återvända efter bara några dagar.
Inte jag heller. Men det händer ju ibland att man får någon bra rabatt på mejlen PRECIS efter man redan har handlat. Men, som sagt, då blir det ett litet "attans" och sedan är det bra med det.....
 
Jag har frågat om rabatt sådär i efterhand en gång!

Jag hade beställt kläder och ca 3 timmar efter jag beställt så fick jag ett sms med erbjudande om typ "handla för 500 kr och få 200kr rabatt." Då mailade jag företaget och frågade om jag skulle avboka ordern och lägga den på nytt eller om de ville dra av rabatten i efterhand. Inga problem, de fixade det!

Hade sms:et kommit flera dagar efteråt hade jag inte gjort samma sak.
 
Jag har aldrig ens tänkt på att man skulle kunna göra så.

Å andra sidan skulle jag heller inte märka att priset sänkts, för om jag just köpt en produkt så är jag inte kort efter inne i den butiken eller på den hemsidan igen. Jag har ju redan köpt det jag ville ha, så det finns ingen anledning för mig att återvända efter bara några dagar.

Samma här. När jag köper något är det i regel för att jag vill och behöver det, och jag kan sondera terrängen innan köp, givetvis, men sitter i regel inte inne på samma sidor eller går in i samma butiker i efterhand. Någon gång har det hänt att jag blivit varse att en vara blivit prissänkt, typ som när jag fick hem en lokaltidning med reklam där priset på taklampan jag ganska nyligen köpt var ganska kraftigt nedsatt, men då tänker jag mest att det var ju typiskt.

Däremot skulle jag bli jätteglad om jag fick en hint av butiken om kommande kampanj, men kan inte på rak arm komma på att jag varit med om det.
 
Min mamma säger alltid att "den/det säkert kommer på rea sedan!" När jag köper saker, men ibland kan jag bara inte låta bli. :D

När jag har tråkigt brukar jag fördriva tiden med att läsa omdömen om diverse företag. En ständigt återkommande variabel som drar ned betyget förefaller vara huruvida företaget är villigt att prismatcha sig själv eller inte.

Låt oss säga att jag köper en klänning för 500:- en dag, bara för att under de kommamde dagarna se att den är nedsatt på rea hos samma butik som jag köpte den hos. Jag blir lite frustrerad över att ha missat en bra/bättre affär och hör av mig till butiken med önskan om att få ta del av erbjudandet – men de återkopplar med att den enda lösningen är att lämna/skicka tillbaka klänningen och köpa den igen till reducerat pris, förutsatt att kraven för återköp är uppfyllda. Oavsett vad jag väljer att göra så ger jag sedan butiken ett negativt omdöme för att de inte varit tillmötesgående genom att prismatcha det nedsatta priset.

Jag har själv relativt starka åsikter om vad jag tycker om den här typen av negativa omdömen och personerna bakom dem; och allt eftersom jag sett fler och fler kommentarer om just detta fenomen undrar jag hur Buke ser på att efterfråga – eller begära, som många verkar ha gjort – en prismatchning? Är det något ni gör själva, med vilka resultat? Borde det vara skillnad vid onlinebeställningar eller köp i fysisk butik?

Till sist så hoppas jag att prefixet stämmer någorlunda. :D
Nej det skulle jag inte göra. Dvs den risken/tryggheten får jag ta själv, vill jag väldigt gärna ha klänningen och tycker priset är ok då får jag köpa den för att vara säker på att få den helt enkelt. Är den helt simpelt för dyr för mig ja då väntar jag. Om den senare gick på rea är det självklart mitt problem inte butikens, man blir såklart lite surlig men så är det.

Så jag skulle inte göra som din mamma och hoppas på att ngt jag faktiskt vill ha dyker upp senare på rea.

Det beror väl såklart på hur mycket jag behöver och vill ha ett klädesplagg. Om man köper jättemånga och inte behöver plaggen så kan man nog alltid vänta och hoppas på rea. (kanske så det går till för de tre som jämt jämt lägger ut plagg billigt i lokala säljgruppen -underbar klänning, aldrig använd. (om den nu var så underbar, varför då))
 
Senast ändrad:
Skulle aldrig komma på tanken, men har varit med om att butiker har hintat om att det snart blir kampanj. Exempelvis köpte vi sängar för många år sedan till sommarstugan, vi var in och pratade med försäljaren och han tipsade oss om att köpa dem dagen efter om vi hade möjlighet.
 
Helt galet. Men visst, hade jag köpt något väldigt dyrt och det rea på det dagen efter hade jag nog gjort som @Malibu_Stacy och lämnat tillbaka varan (under förutsättning att den är möjlig att lämna tillbaka) och köpt en ny till reapriset.

Men att ge ett dåligt omdöme för något sådant? Nä. Det är ju urfjantigt.

Jag har blivit tipsad om saker jag varit intresserad av som kommer att vara på kampanj flera gånger, speciellt på Jysk men även i andra affärer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp