Prismatchning – en rättighet?

Jag har aldrig krävt prismatchning av en butik som inte erbjuder prismatchning men företag som erbjuder prismatchning t.ex. de flesta linsföretag och XXL brukar jag be om prismatchning när de inte är billigast eller sänker priset inom den tid de garanterar priset.
 
Jag tycker också att det är jättemärkligt, snålt och lite pinsamt men kan bekräfta att det är förhållandevis vanligt. Jag jobbade i kundtjänsten för ett större klädesföretag för några år sedan och vi fick ofta mail från folk som ville ha x kr tillbaka eftersom priset på varan sänkts sedan de köpte den. Vår approach var att ifall köpet skett inom de senaste 14 dagarna (och därmed omfattades av ångerrätten) så gav vi dem pengarna rakt av. Egentligen skulle de ju ha skickat tillbaka och beställt på nytt för att det skulle gå helt rätt till, men det blev för mycket av en logistisk mardröm för att det skulle vara värt det.
 
Jag brukar fråga om jag handlar i reatider ’Det är väl inte så att ni kommer att rea den här inom ngr dagar?’. Då får man i regel ett ärligt svar och är svaret ja så brukar man antingen få en rabatt eller svaret om när rean början!
Har också varit med om att bli tipsad utan att ha frågat, men då är ofta det mer om en kommande kampanj som ngn annan har nämnt. De gånger jag har återvänt och velat ha rabatt är när jag har beställt ngt och priset sätts ner innan jag ens fått varan och exakt samma vara finns nedsatt. Då tror jag alltid jag också fått rabatten utan att behöva argumentera.
 
Köpte en byrå en sen söndagkväll precis innan stängning på Jysk, kommer inte ihåg exakt pris nu men dagen efter var samma byrå nedsatt med 65% av priset och det handlade om mer än 1000 kronor. Jag blev arg, ringde till jysk och de sa att 'vårt reklammaterial har gått ut till alla hushåll och där står det klart och tydligt att priset är nedsatt från och med idag.." Då vände jag mig till den absolut bästa konsumentombudsmannen jag visste - min mamma. Och då jäklar fick de på lokala jysk och på centralkontoret sina fiskar varma. Mamma ringde mig senare samma dag och sa "du kan åka in till jysk så ska du få mellanskillnaden,vdå får alltså köpa byrån för reapriset och Jysk ber också om ursäkt, det hade varit 'god kutym' att upplysa om att just den varan skulle bli nedsänkt dagen efter"

Jag hade nog själv inte haft ork eller energi att gå vidare, men hade min mamma levt idag och detta hänt idag, så tror jag inte jag hade sagt något till henne - det hade blivit pinsamt då för jag är övertygad om att jag skulle få se byrå + mamma på tv4-nyheterna då, minst sagt.
 
Oj, har aldrig ens hört talas om den formen av prismatchning. Skulle kännas helfel att begära reapriset i efterhand. När jag såg rubriken trodde jag det handlade om att få varan billigare för att matcha ett annat företags pris, det är en annan grej tycker jag.
 
Köpte en byrå en sen söndagkväll precis innan stängning på Jysk, kommer inte ihåg exakt pris nu men dagen efter var samma byrå nedsatt med 65% av priset och det handlade om mer än 1000 kronor. Jag blev arg, ringde till jysk och de sa att 'vårt reklammaterial har gått ut till alla hushåll och där står det klart och tydligt att priset är nedsatt från och med idag.." Då vände jag mig till den absolut bästa konsumentombudsmannen jag visste - min mamma. Och då jäklar fick de på lokala jysk och på centralkontoret sina fiskar varma. Mamma ringde mig senare samma dag och sa "du kan åka in till jysk så ska du få mellanskillnaden,vdå får alltså köpa byrån för reapriset och Jysk ber också om ursäkt, det hade varit 'god kutym' att upplysa om att just den varan skulle bli nedsänkt dagen efter"

Jag hade nog själv inte haft ork eller energi att gå vidare, men hade min mamma levt idag och detta hänt idag, så tror jag inte jag hade sagt något till henne - det hade blivit pinsamt då för jag är övertygad om att jag skulle få se byrå + mamma på tv4-nyheterna då, minst sagt.
Men så pinsamt att bli arg på kundtjänsten. Är du medveten om hur många reklamblad som går ut varje år från de större firmorna? Hur fasen ska personalen kunna ha koll på varenda möbel som kommer på kampanj framöver?

Nej, jag tycker faktiskt att din mammas agerande var rent bedrövligt. Jag hade skämts ögonen ur mig om min mamma hade ringt på samma sätt och bråkat på det sättet.
 
Men så pinsamt att bli arg på kundtjänsten. Är du medveten om hur många reklamblad som går ut varje år från de större firmorna? Hur fasen ska personalen kunna ha koll på varenda möbel som kommer på kampanj framöver?

Nej, jag tycker faktiskt att din mammas agerande var rent bedrövligt. Jag hade skämts ögonen ur mig om min mamma hade ringt på samma sätt och bråkat på det sättet.
Oj, ska jag skämmas nu? Ack, livet på bukefalos är i sanning ett riktigt parallellt universum! 😁
 
Jag kan absolut ringa och fråga om det är så att det går att få pengar tillbaka eller om det behövs lämna tillbaka en vara och köpa den igen om det skett en stor prissänkning ett par dagar efter jag köpt den. De flesta företag tycker jag brukar vara samarbetsvilliga eftersom det helt enkelt blir billigare för dem om de bara ger en tillbaka pengar istället för att de ska behöva få tillbaka den fysiska varan och man köper en ny. Att bli arg och upprörd över det känns inte värt besväret och är det bara några kronor hit eller dit så brukar jag inte orka bry mig.
 
Jag hade skämts otroligt mycket om min mamma ringde för min räkning och bråkade med ett företag om en sådan skitgrej, speciellt när jag själv redan varit i kontakt med kundtjänsten och fått ett svar därifrån.
Men du, ta då och skäms en stund å mina vägnar så slipper jag ELLER min avlidna mamma skämmas för en historisk anekdot jag tillförde tråden. Skäms å hela bukes vägnar då jag är en del av denna dömmande församling vettja! Rasa på!
 
Helt galet. Men visst, hade jag köpt något väldigt dyrt och det rea på det dagen efter hade jag nog gjort som @Malibu_Stacy och lämnat tillbaka varan (under förutsättning att den är möjlig att lämna tillbaka) och köpt en ny till reapriset.

Men att ge ett dåligt omdöme för något sådant? Nä. Det är ju urfjantigt.

Jag har blivit tipsad om saker jag varit intresserad av som kommer att vara på kampanj flera gånger, speciellt på Jysk men även i andra affärer.
Fast varför lämna tillbaka? Jag förstår inte resonemanget? Det var inte rea när du köpte och du var beredd att betala priset. Jag hade helt enkelt bitit i det sura äpplet och muttrat över otur.
Kan helt ärligt till och med tycka att det andra är lite tramsigt. Det var inite rea när jag köpte, om det så är rea dagen efter så är det liksom så, men när jag genomförde köpet var det inte. Punkt liksom.
 
Men du, ta då och skäms en stund å mina vägnar så slipper jag ELLER min avlidna mamma skämmas för en historisk anekdot jag tillförde tråden. Skäms å hela bukes vägnar då jag är en del av denna dömmande församling vettja! Rasa på!
Jag behöver inte skämmas. Min mamma skulle liksom aldrig ringa och bråka med ett företag för min räkning och själv skulle jag inte heller bli arg över att priset på en vara gått upp från ena dagen till den andra - i synnerhet inte när det handlar om Jysk som endast säljer väldigt billiga möbler.
 
Värt att tänka på också är att många butiker/varuhus inte basunerar ut info om sina kommande kampanjer ens till anställda på golvet förrän någon dag innan. Det är helt enkelt känslig info som man inte vill att personalen ska veta om flera veckor på förhand. Att då bli förbannad för att personalen inte upplyste om kommande kampanjpris är så himla skevt.
 
Värt att tänka på också är att många butiker/varuhus inte basunerar ut info om sina kommande kampanjer ens till anställda på golvet förrän någon dag innan. Det är helt enkelt känslig info som man inte vill att personalen ska veta om flera veckor på förhand. Att då bli förbannad för att personalen inte upplyste om kommande kampanjpris är så himla skevt.
Men eller hur. Det är jag och min chef som vet vad som ska reas ut när och varför. Att då skälla på mina kollegor som bara försöker göra sitt jobb känns så himla konstigt.
 
Det hände ganska ofta när jag jobbade i klädbutik. Vissa kunder var asotrevliga dock så de ville man ju inte direkt hjälpa…

En kund jag hade var så himla trevlig och gullig och handlade massor så hon fick faktiskt 25 % på hela köpet trots att det egentligen bara gällde mellan 10-12 och hon kom typ 12.20. Hon visste inte ens om att vi hade haft rabatten så hon blev glatt överraskad.
 
Fast varför lämna tillbaka? Jag förstår inte resonemanget? Det var inte rea när du köpte och du var beredd att betala priset. Jag hade helt enkelt bitit i det sura äpplet och muttrat över otur.
Kan helt ärligt till och med tycka att det andra är lite tramsigt. Det var inite rea när jag köpte, om det så är rea dagen efter så är det liksom så, men när jag genomförde köpet var det inte. Punkt liksom.

Jag sa dyrare saker... och kan jag få något kring en tusenlapp billigare pga rea så har jag faktiskt inte riktigt råd att låta bli. De pengarna har jag inte. Det får väl vara tramsigt för dig om du har råd att låta bli.

Rör det sig om några hundra orkar jag inte bry mig.
 
Värt att tänka på också är att många butiker/varuhus inte basunerar ut info om sina kommande kampanjer ens till anställda på golvet förrän någon dag innan. Det är helt enkelt känslig info som man inte vill att personalen ska veta om flera veckor på förhand. Att då bli förbannad för att personalen inte upplyste om kommande kampanjpris är så himla skevt.

Att skälla på personalen är ALLTID skevt. Plus att är man trevlig så brukar det löna sig i längden... jag har fått fördelar och bättre service på många ställen genom att vara trevlig (och en bra kund, dvs handla rätt mycket). Börjar en gapa och bråka brukar servicen bli minsta möjliga, dvs inget extra.
 
Det hände ganska ofta när jag jobbade i klädbutik. Vissa kunder var asotrevliga dock så de ville man ju inte direkt hjälpa…

En kund jag hade var så himla trevlig och gullig och handlade massor så hon fick faktiskt 25 % på hela köpet trots att det egentligen bara gällde mellan 10-12 och hon kom typ 12.20. Hon visste inte ens om att vi hade haft rabatten så hon blev glatt överraskad.

Exakt. Trevliga kunder fick alltid lite extra service, de andra endast grundläggande nivå (jag har aldrig varit otrevlig mot en kund, det är man bara inte).
 
Jag sa dyrare saker... och kan jag få något kring en tusenlapp billigare pga rea så har jag faktiskt inte riktigt råd att låta bli. De pengarna har jag inte. Det får väl vara tramsigt för dig om du har råd att låta bli.

Rör det sig om några hundra orkar jag inte bry mig.
Om jag inte hade råd hade jag ju inte köpt från början tänker jag. Å andra sidan köper jag sällan saker för tusentals kronor.
Det är ett fritt land och du får absolut göra som du vill ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp