Prismatchning – en rättighet?

Jag tycker det är märkligt att folk gör så att de kräver något annat pris än när avtalet ingåtts Har förstått att det är rätt vanligt när det gäller julklappar att man lämnar tillbaka och sen köper varan själv igen för ett lägre pris på mellandagsrea.

Själv brukar jag inte ha så bra koll på detta med rea så jag är nog inte medveten om något har sänkts dagarna efter jag köpt något och även om jag varit det så hade jag tyckt det varit mest pinsamt att gå tillbaka med det och kräva ett lägre pris.
 
Köper man en vara för ett pris så tycker man att detta pris är värt att betala för den varan. Är det däremot felskyltat i butiken så är det en annan sak. Då vill jag ha varan för det priset som står på skylten (som de oftast glömt att ta ner). men hävda sin rätt till rabatt i efterhand om rean kommer efter köpet. Det är ju bara pinsamt
 
Jag förstår inte varför det skulle vara pinsamt eller snålt att använda sig av de regler butiken satt upp. Har men t.ex. trettio dagars returrätt innebär det också i praktiken att man har rätt att få köpa varan till reapriset även om det formellt innebär att man skall lämna tillbaka och sedan köpa samma vara på rean, vilket nog de flesta butiker tycker är onödigt extraarbete såväl för kund som butik.
 
Men varför blev du arg för att de prissänkte varan? De får väl höja och sänka som de vill antar jag. Man köper ju om en anser att en vill ha en produkt för priset som anges.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Köpte en byrå en sen söndagkväll precis innan stängning på Jysk, kommer inte ihåg exakt pris nu men dagen efter var samma byrå nedsatt med 65% av priset och det handlade om mer än 1000 kronor. Jag blev arg, ringde till jysk och de sa att 'vårt reklammaterial har gått ut till alla hushåll och där står det klart och tydligt att priset är nedsatt från och med idag.." Då vände jag mig till den absolut bästa konsumentombudsmannen jag visste - min mamma. Och då jäklar fick de på lokala jysk och på centralkontoret sina fiskar varma. Mamma ringde mig senare samma dag och sa "du kan åka in till jysk så ska du få mellanskillnaden,vdå får alltså köpa byrån för reapriset och Jysk ber också om ursäkt, det hade varit 'god kutym' att upplysa om att just den varan skulle bli nedsänkt dagen efter"

Jag hade nog själv inte haft ork eller energi att gå vidare, men hade min mamma levt idag och detta hänt idag, så tror jag inte jag hade sagt något till henne - det hade blivit pinsamt då för jag är övertygad om att jag skulle få se byrå + mamma på tv4-nyheterna då, minst sagt.
Fast nu har Jysk en policy som säger att du får presentkort på mellanskillnaden om priset sänks inom en viss tid efter köpet. Använde mig av det för ngr veckor sedan!
De lärde sig kanske av klagomålen!
 
Fast nu har Jysk en policy som säger att du får presentkort på mellanskillnaden om priset sänks inom en viss tid efter köpet. Använde mig av det för ngr veckor sedan!
De lärde sig kanske av klagomålen!
Okej, det här var inget som hände vare sig idag eller förra veckan utan kanske 10-15 år sedan. Det var en anekdot som jag tyckte relaterade till ämnet, som upprörde några här.
 
Fast varför lämna tillbaka? Jag förstår inte resonemanget? Det var inte rea när du köpte och du var beredd att betala priset. Jag hade helt enkelt bitit i det sura äpplet och muttrat över otur.
Kan helt ärligt till och med tycka att det andra är lite tramsigt. Det var inite rea när jag köpte, om det så är rea dagen efter så är det liksom så, men när jag genomförde köpet var det inte. Punkt liksom.

Ja, jag muttrar något om "jamen så djäkla typiskt då" och sedan klart med det. Visst går det att beställa på rea och skicka tillbaka fullprisaren, men då får det vara värt besväret i pengar.
 
Vissa butiker har ju så att de anpassar sitt pris efter vad konkurrenterna har, så om jag hittar en vara billigare på något ställe kan jag få den billigt hos dem med. Kan vara bra ibland. Om jag handlar i någon butik med prisgaranti (av det slaget att man får pengar om varan blir billigare även efter ett köp) så håller jag koll för att se om det blir billigare sedan just för att om möjligt få tillbaka pengar.

Jag skulle dock aldrig(!) få för mig att klaga på personal som inte upplyst om kommande rea eller liknande.
 
Skulle aldrig falla mig in.
Däremot har jag en gång varit med om att personalen hintar om att en vara kommer sänkas i pris och då blev jag såklart jätteglad.

Så var det när jag köpte en utegrupp i våras. Den var redan lite nedsatt så jag gick till kassan för att fråga hur länge det priset gällde då jag egentligen hade velat vänta in lönen, fick då till svar att det gällde veckan ut, men att den skulle sänkas ytterligare på måndagen, och antingen om jag bokade och hämtade på måndag, eller om jag köpte samma dag så kunde jag komma in med kvittot på måndag så kunde dom prismatcha det då. Då bokade jag gruppen tills måndagen efter och betalade det lägre priset på direkten.

Hade det varit något akut så hade jag köpt det samma dag, och antagligen inte gått tillbaka med kvittot på måndagen.
 
Jag har faktiskt lämnat tillbaka något när det var nedsatt 50% veckan efter. Men då låg det kvar i förseglad originalförpackning. Av någon anledning bara hängde jag in påsen från affären i garderoben. Det var en, snygg som jag vill ha, men inte ha på mig just nu.

Tilläggas ska att jag inte krävde rabatt utan beställde samma sak igen och sedan gjorde ett återköp i affären utan problem.
 
Jag förstår inte varför det skulle vara pinsamt eller snålt att använda sig av de regler butiken satt upp. Har men t.ex. trettio dagars returrätt innebär det också i praktiken att man har rätt att få köpa varan till reapriset även om det formellt innebär att man skall lämna tillbaka och sedan köpa samma vara på rean, vilket nog de flesta butiker tycker är onödigt extraarbete såväl för kund som butik.

Fast det är ändå en viss skillnad på att lämna tillbaka och sen köpa på kampanjen, och på att kräva att få tillbaka pengar för att varan kom på kampanj senare.
Jag ser en hel del som blir förbannade när de beställt en produkt och företaget förklarar att de måste göra just det om de vill köpa på rean istället - alltså utnyttja ångerrätten (distansköp, 14 dagar) och sen göra en ny beställning. Med risk för att varan säljer slut (= de blir utan helt). De menar att de borde få behålla den första varan och få pengar tillbaka för att de köpte varan innan kampanjen. Kan tyckas att det är onödigt merarbete, men jag ser det ändå som självklart att företag/butiker generellt inte återbetalar delar av köpesumman i efterhand om det inte är något fel på varan. Sen finns det också en del företag med prisgaranti - de sänker priset om kunden kan visa att samma vara kostar mindre i en annan butik i närheten - men det är ju inte heller samma sak som att begära att få reapriset retroaktivt.

Jag vet de företag som lagt till en rabattkod på en beställning åt kunden, om kunden lagt en order ett par timmar innan ett erbjudande lanserats på hemsidan (alltså samma morgon tex.) . Det är förstås ren goodwill och schysst gjort av dem.
 
Jag lämnar tillbaka och köper den till det rabatterade priset. Skulle aldrig få för mig att skälla eller klaga. Men om det handlar om en slant så sparar jag hellre den. Inte om det handlar om billigare pryttlar, då orkar jag inte. Men det är bara om jag råkar ramla över att varan blev billigare, jag håller inte koll efter att jag köpt den med mening. :)
 
Jag skulle inte tänka tanken att kräva pengar om jag redan öppnat och använt varan, men om den gick att returnera och det rörde sig om ett belopp som var stort nog så skulle jag lämna tillbaka och köpa en ny. Samma gäller ju om jag skulle köpa en vara och sedan hitta samma grej billigare/en bättre och mer prisvärd vara i en annan butik, då skulle jag ju också returnera och köpa på det nya stället om det var tillräckligt stor skillnad för att vara värt det. Sällan det händer dock, jag är rätt snål och köper oftast på rea och efter mycket research 😅
 
Fast det är ändå en viss skillnad på att lämna tillbaka och sen köpa på kampanjen, och på att kräva att få tillbaka pengar för att varan kom på kampanj senare.
Jag ser en hel del som blir förbannade när de beställt en produkt och företaget förklarar att de måste göra just det om de vill köpa på rean istället - alltså utnyttja ångerrätten (distansköp, 14 dagar) och sen göra en ny beställning. Med risk för att varan säljer slut (= de blir utan helt). De menar att de borde få behålla den första varan och få pengar tillbaka för att de köpte varan innan kampanjen. Kan tyckas att det är onödigt merarbete, men jag ser det ändå som självklart att företag/butiker generellt inte återbetalar delar av köpesumman i efterhand om det inte är något fel på varan. Sen finns det också en del företag med prisgaranti - de sänker priset om kunden kan visa att samma vara kostar mindre i en annan butik i närheten - men det är ju inte heller samma sak som att begära att få reapriset retroaktivt.

Jag vet de företag som lagt till en rabattkod på en beställning åt kunden, om kunden lagt en order ett par timmar innan ett erbjudande lanserats på hemsidan (alltså samma morgon tex.) . Det är förstås ren goodwill och schysst gjort av dem.
Det är inget fel i att fråga men att bli förbannad om butiken inte går med på det utan vill att man lämnar tillbaka och köper på nytt är dumt, det håller jag med om.
 
Sådant irriterar mig inte så mycket. Däremot bojkottar jag endel affärer som höjer priset när de menar att de rear. Sådant tycker jag är så fult att jag inte vill handla där. En viss affär på tre bokstäver kör ofta det upplägget och för att slippa störa mig har jag slutat handla där.
 
Det har hänt några gånger att jag lämnat tillbaka en vara som kommit på rea dagarna efter om jag inte använt den och alla lappar är kvar, och sen köpt den igen fast billigare.
Att ställa till med en scen och tycka att jag har rätt till prissänkning för att jag köpt en vara till ordinarie pris innan sänkningen skulle aldrig falla mig in, har inte ens tänkt att något sånt skulle vara möjligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp