Prispengar på hopptävlingar

Det beror på att travet var tvunget att få till en lösning när Skatteverket hotade med dra in momsregistreringen för företag inom trav/hästnäringen. Genom att alla startande får 1500 + moms räcker det i princip med en start per år för att kunna påvisa att man har momspengar in.
Gäller det även för privatpersoner? De jag sett på närmare håll har haft 1-2 hästar var och ingen annan verksamhet kring dessa.

Samtidigt blir det nästan ännu löjligare då med prispengar när det har definitivt har absolut ingenting med prestationen att göra?
 
Gäller det även för privatpersoner? De jag sett på närmare håll har haft 1-2 hästar var och ingen annan verksamhet kring dessa.

Samtidigt blir det nästan ännu löjligare då med prispengar när det har definitivt har absolut ingenting med prestationen att göra?
Det gäller alla startande hästar oavsett om de är amatör- eller proffstränade. Många gånger är även amatörer och hästägare hos proffstränare momsregistrerade (oavsett antal hästar) och utan att få dra momsen hade väldigt många avvecklat sina rörelser.
Om hästen är prisplacerad särredovisas de 1500 + moms och dras av från insprungna pengar.

Jag tror att det är väldigt svårt att hitta ett annat sätt som hjälper även de minsta företagen att ha garanterad moms in. Jag är glad att vi har ST:s jurister och ekonomer som driver frågan mot Skatteverket, det gynnar ju inte bara travet utan hästnäringen i stort.

Utan de 1500 hade väldigt många fler travaktiva slutat nu, de täcker åtminstone anmälningsavgift och boxhyra och (en del av) resan.
 
Det gäller alla startande hästar oavsett om de är amatör- eller proffstränade. Många gånger är även amatörer och hästägare hos proffstränare momsregistrerade (oavsett antal hästar) och utan att få dra momsen hade väldigt många avvecklat sina rörelser.
Om hästen är prisplacerad särredovisas de 1500 + moms och dras av från insprungna pengar.

Jag tror att det är väldigt svårt att hitta ett annat sätt som hjälper även de minsta företagen att ha garanterad moms in. Jag är glad att vi har ST:s jurister och ekonomer som driver frågan mot Skatteverket, det gynnar ju inte bara travet utan hästnäringen i stort.

Utan de 1500 hade väldigt många fler travaktiva slutat nu, de täcker åtminstone anmälningsavgift och boxhyra och (en del av) resan.
De jag sett på närmare håll hade varit väldigt bra om de slutade med hästar eftersom de ändå skött dem så ruskigt dåligt, så jag vidhåller nog att det inte bara är löjligt att få pengar för noll prestation utan även kan vara dåligt för en del hästars välfärd.

(Och som jag skrev i något tidigare inlägg är det få travaktiva jag sett på närmare håll, men de som jag har sett och haft insikt i deras hästhållning var riktigt usla på att ta hand om sina hästar)
 
Väldigt tråkigt att du stött på de undantag som finns i vår sport. Men blir ju samtidigt fel att alla ska dömas för att några missköter sig. Sen är det ju inte bara att starta, det krävs poäng för att komma med och är hästen i dåligt skick så kan den inte prestera så får den inga poäng osv. Vi har ju också strikta kontroller, både av banveterinär, travarhälsan och ST. Om hästarna du skriver om är i såpass dåligt skick tycker jag att du ska ringa ST och anmäla, de är bra på att snabbt åka ut och kontrollera.

Betänk också att STs momsarbete gentemot Skatteverket även gynnar hela hästnäringen, inte bara travet.

Av de 1500 får man sen betala % till kusken och är hästen i proffsträning ska även tränaren ha sin % så det blir ändå inte så mycket kvar i slutändan.
 
Det gäller alla startande hästar oavsett om de är amatör- eller proffstränade. Många gånger är även amatörer och hästägare hos proffstränare momsregistrerade (oavsett antal hästar) och utan att få dra momsen hade väldigt många avvecklat sina rörelser.
Om hästen är prisplacerad särredovisas de 1500 + moms och dras av från insprungna pengar.

Jag tror att det är väldigt svårt att hitta ett annat sätt som hjälper även de minsta företagen att ha garanterad moms in. Jag är glad att vi har ST:s jurister och ekonomer som driver frågan mot Skatteverket, det gynnar ju inte bara travet utan hästnäringen i stort.

Utan de 1500 hade väldigt många fler travaktiva slutat nu, de täcker åtminstone anmälningsavgift och boxhyra och (en del av) resan.
Så man ger 1500 kr till alla som startar för att ge sken av att de drar in pengar trots att de egentligen inte gör det?
Vart kommer pengarna från? Skyhöga anmälningsavgifter?
 
Det besvarade inte riktigt frågan?
Nej, det kanske var mer allmän information, ber om ursäkt för det.

Jag kan kolla vilken budget just de 1500 tas ifrån men just nu har jag varken tid eller ork med det.

Vad är egentligen en prestation? Det är ju väldigt subjektivt.
Till exempel kan en häst göra sitt livs lopp genom att gå i dödens på storfavoriten ett helt lopp men blir omspurtad av klungan på upploppet och bli första utan pengar - är inte det också en prestation?
 
Nej, det kanske var mer allmän information, ber om ursäkt för det.

Jag kan kolla vilken budget just de 1500 tas ifrån men just nu har jag varken tid eller ork med det.

Vad är egentligen en prestation? Det är ju väldigt subjektivt.
Till exempel kan en häst göra sitt livs lopp genom att gå i dödens på storfavoriten ett helt lopp men blir omspurtad av klungan på upploppet och bli första utan pengar - är inte det också en prestation?
Klart att det är en prestation, men det känns ändå jättekonstigt. Är det inte bättre isf att göra det billigare att tävla? Billigare anmälningsavgift osv? Om man nu har en massa pengar att dela ut.

Inom ridsporten finns inte de pengarna, men det är å andra sidan ingen som förväntar sig att man ska kunna ha någon slags verksamhet av att tävla på hobbynivå. Att varenda hästägare som tävlar skulle vara momsregistrerade känns ju lite sådär? Som att utnyttja systemet.
 
Fick upp en bild på fb i helgen, där en travhäst vunnit första pris i ett lopp, där första priset var 10k. Tänker en häst som går i dessa lapp aldrig kommer kunna gå ens plus minus noll? Borde ju behöva vinna minst ett lopp i månaden för att täcka träningskostnaden?
 
Så man ger 1500 kr till alla som startar för att ge sken av att de drar in pengar trots att de egentligen inte gör det?
Vart kommer pengarna från? Skyhöga anmälningsavgifter?
Spelet - och spelet kräver att det finns ett startfält och ett engagemang, vilket innebär att det måste löna sig att ta ditt även The God of Gamblers som när andan faller på vinner var 42:e start och Tappra Tilda som kämpar sig till sista matlappen. Amatörer måste få tillbaka något. Utan bredden ingen topp. (Och alla hästar som startar har kvalat - så detta är ungefär lika mycket utan prestation som när ryttare får betalt för att delta i vissa meetings etc)
 
Med anledning av trådstarten - jag skulle säga att när det gäller idrott är ridsportens premiesystem mer norm och det är travet som är ett undantag. Det är inte så att man vinner en massa prispengar i alla idrotter förutom ridsportgrenarna. Skälet till att travet är ett undantag är givetvis spelet.
 
Spelet - och spelet kräver att det finns ett startfält och ett engagemang, vilket innebär att det måste löna sig att ta ditt även The God of Gamblers som när andan faller på vinner var 42:e start och Tappra Tilda som kämpar sig till sista matlappen. Amatörer måste få tillbaka något. Utan bredden ingen topp. (Och alla hästar som startar har kvalat - så detta är ungefär lika mycket utan prestation som när ryttare får betalt för att delta i vissa meetings etc)
Ah okej, så spelpengarna finansierar både prispengarna och denna peng?

Det är ju inte särskilt vanligt att ryttare får betalt för att delta i meetings dock.
 
Anledningarna till att tävla kan vara många oavsett vilken sport man än håller på med och ska för individen inte bara vara av ekonomiska skäll. Blir däremot förvånad över att höra hur många som är negativa till att denna fråga lyfts upp.

Prispengar internationellt sätt är högre i relation till kostnad och beroende på status på tävling så finns det krav på olika nivåer för prispengar. Detta gäller även i lägre klasser och på många tävlingar som är direkt jämför bara med svenska 1*,2*,3* tävlingar. Att prispengarna ligger på vissa nivåer i förhållande till startfält och kostnader för att ställa upp ger incitament och möjlighet för ryttare att arbeta med detta. Att svenska tävlingar inte har valt att anpassa sig efter detta tror jag tyvärr är negativt för sporten då många ryttare väljer att avsluta sina karriärer då man måste leva helt på handel av hästar istället.

Kan också vara värt att nämna att de stora arrangörerna i Sverige tar intäkter från ridsporten från start och uppstallnings avgifter för att bla. arrangera ytterligare travtävlingar. Prispengar som iaf delvis borde tillfalla ridsportens ryttare.
 
Prispengar internationellt sätt är högre i relation till kostnad och beroende på status på tävling så finns det krav på olika nivåer för prispengar. Detta gäller även i lägre klasser och på många tävlingar som är direkt jämför bara med svenska 1*,2*,3* tävlingar. Att prispengarna ligger på vissa nivåer i förhållande till startfält och kostnader för att ställa upp ger incitament och möjlighet för ryttare att arbeta med detta. Att svenska tävlingar inte har valt att anpassa sig efter detta tror jag tyvärr är negativt för sporten då många ryttare väljer att avsluta sina karriärer då man måste leva helt på handel av hästar istället.
Det kan vara så att att ekonomin inte ger möjlighet att ta det valet. Man kan inte dela ut pengar man inte har.
 
Kan också vara värt att nämna att de stora arrangörerna i Sverige tar intäkter från ridsporten från start och uppstallnings avgifter för att bla. arrangera ytterligare travtävlingar. Prispengar som iaf delvis borde tillfalla ridsportens ryttare.
Är väl tvärtom?

”ATG bidrar inte bara till trav- och galoppsport utan även till övrig hästsport, bland annat genom de pengar som via Svensk Travsport satsas i Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). ATG är även en av förbundssponsorerna för Svenska Ridsportförbundet”
https://omatg.se/hastnaringens-motor/
 
Är väl tvärtom?

”ATG bidrar inte bara till trav- och galoppsport utan även till övrig hästsport, bland annat genom de pengar som via Svensk Travsport satsas i Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). ATG är även en av förbundssponsorerna för Svenska Ridsportförbundet”
https://omatg.se/hastnaringens-motor/

Det stämmer att ATG är bra och lägger in en liten del pengar från spelet för att försöka främja andra hästsportgrenar. Hari inget emot detta, de har i hoppningen anordnat bla. V5 och vinnarspel mm. Detta är pengar från spelet som satsas för att stötta och förhoppningsvis för ATG's del hitta nya marknader. Det jag syftar på är start och boxavgifter från ridsportens tävlingar som tillfaller arrangör och anläggningsägare som används för att arrangera ytterligare V75 omgångar.

Det kan vara så att att ekonomin inte ger möjlighet att ta det valet. Man kan inte dela ut pengar man inte har.

Då ska man självfallet inte heller behöva dela ut pengar man inte har. Det finns däremot flertalet tävlingsplatser i landet som har mer än goda marginaler och skulle kunna ge ut bättre prispengar och samtidigt göra god förtjänst.
Man kanske skulle titta på att ha procentuella prispengar i förhållande till antal starter. Är stor skillnad om det är 10 eller 100 ryttare i startfältet så prispengarna borde rimligtvis korrigeras därefter.
 
Det stämmer att ATG är bra och lägger in en liten del pengar från spelet för att försöka främja andra hästsportgrenar. Hari inget emot detta, de har i hoppningen anordnat bla. V5 och vinnarspel mm. Detta är pengar från spelet som satsas för att stötta och förhoppningsvis för ATG's del hitta nya marknader. Det jag syftar på är start och boxavgifter från ridsportens tävlingar som tillfaller arrangör och anläggningsägare som används för att arrangera ytterligare V75 omgångar.
Har du nån källa till det? För start- och boxavgifter inom ridsporten kan väl inte ge så mycket? De som arrangerar ridsporttävlingar skulle väl inte göra det om de inte gick runt på det. :confused:
 
Har du nån källa till det? För start- och boxavgifter inom ridsporten kan väl inte ge så mycket? De som arrangerar ridsporttävlingar skulle väl inte göra det om de inte gick runt på det. :confused:
Jag undrar också om det finns källa på påståendet och jag förstår inte riktigt hur @Dluxe menar? Att hyra en box under meeting är dyrt, det säger jag inget om. 1500 kostar det till exempel att hyra box på Sundbyholm. Men sedan om man räknar på det så är det från onsdag (ibland tisdag) till söndag. Att jämföra med att boxkostnaden på travtävling, som är några timmar, kostar 4-500 om de inte gjort om det sedan jag var aktiv... Det är med andra ord billigare att hyra meetingbox för ryttaren än att hyra box på travets egendom för travtränaren.

Att ridsportarrangörer får betala för att hyra anläggningar om de inte har egen och har kostnader, inte minst för att betala funktionärer så som domare, banbyggare etc och om de har högre klasser veterinär är ju i sig inget konstigt tycker jag. Klart att startavgifter måste täcka de kostnader som finns... Senast på vårt meeting tog till exempel banbyggaren 14000, vi behövde även hyra in extra boxar, det är dyrt att använda equipe där startlistorna är och vi behövde domare som kunde döma inverkanshoppning på nationell nivå då det var en trestjärnig tävling med kval till SM, veterinär tre dagar, summa summarium säkerligen minst 75000 i rena kostnader (även om jag själv inte sett kalkylatorn). Det kostar att arrangera tävlingar och mig veterligen har vi inte lämnat något till ATG.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 080
Senast: Cambrie
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 605
Senast: muslidag
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 203
Senast: kryddelydd
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 750
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp