Prissättning islandshäst

Icehorses

Trådstartare
Okej, jag vet att det är jättesvårt att uppskatta ett marknadsvärde på en häst så det ska jag inte fråga om. Istället tänkte jag mig på en rolig, enkel undersökning. Om vi säger att "normalpriset" för en islandshästhäst som är en medelmåtta på alla vis är 50 000 kr (kan det stämma??), hur mycket skulle ni då vilja dra bort alt. lägga till för följande egenskaper och egenheter;

Ex.
Höga benlyft = +7000 kr
Fång = - 10 000 kr
Ovanlig färg = + 2000 kr

Fyll i alla eller de ni orkar :-) Lägg gärna till egna förslag på egenskaper!

Unghäst:
Över 15:
Höga benlyft:
Importerad:
Svenskfödd:
Bedömd över 7.80:
Benlyft under medel:
En ovanlig färg:
Exem:
Fång:
Svårlastad:
Töltar orent:
Exceptionellt bra lynne:
Grinig:
Kan ridas av alla:
Enmanshäst:
Ej visade föräldrar:
Sto:
Valack:
Förstaklassföräldrar:
Har svårt för en eller flera gångarter:
Naturtöltare:
Ej tävlad:
Tävlad med medelresultat:
Regelbundet riden för instruktör:
Överviktig:
Ur kondition:
Sparsamt tränad:
Mycket tränad:
Lyhörd för hjälper:
Het:
Inriden av en känd tränare:
Över 140 cm:
Välrest:
Överbyggd:
God exteriör:
Tjock man:
Söt (?!):
Sticker ut i mängden:
 
Blev sugen på att svara själv :-P

Unghäst: Beror ju på åldern. Kanske + 10 per år upp till 5 år, sen ingen skillnad.
Över 15: - 5000
Höga benlyft: + 10 000
Importerad: -3000
Svenskfödd: +2000
Bedömd över 7.80: + 15 000
Benlyft under medel: - 5000
En ovanlig färg: + 3000
Exem: - 15 000
Fång: - 20 000
Svårlastad: - 5000
Töltar orent: Beror ju på grad såklart men -7-4 000
Exceptionellt bra lynne: +7000
Grinig: - 2000
Kan ridas av alla: + 5000
Enmanshäst: - 4000
Ej visade föräldrar: -3000
Sto: + 5000
Valack: - 2000
Förstaklassföräldrar: + 15 000
Har svårt för en eller flera gångarter: - 7000
Naturtöltare: -
Ej tävlad: -
Tävlad med medelresultat: + 5000
Regelbundet riden för instruktör: + 2000
Överviktig: - 5000
Ur kondition: Beroende på grad - 10-3000
Sparsamt tränad: - 1000
Mycket tränad: - (kan även gett slitage) Medel bäst
Lyhörd för hjälper: + 5000
Het: -
Inriden av en känd tränare: + 3000
Över 140 cm: + 2000
Välrest: + 4000
Överbyggd: - 4000
God exteriör: + 6000
Tjock man: -
Söt (?!): - tycker jag men marknadsvärdet ger kanske + 3000
Sticker ut i mängden: samma som ovan ?
 
Jag tycker att tidigare fång sätter ner priset till max 5-10 tusen kronor. Oavsett övriga parametrar.
Eksem - lite beroende på grad - sätter ner priset stenhårt också, max 15 tusen för en eksemhäst om den inte är en väldigt flott tävlingshäst.
 
intressant tråd! jag tog min ena häst och gick efter listan, fick +49,500:- så kanske inte så troligt men ändå intressant tänk :)
 
Jag tycker det är HELT omöjligt att svara på av flera anledningar. För det första är väldigt många punkter i högsta grad subjektiva. Vad är t.ex. bra benlyft respektive benlyft under medel? Vad är att ha svårt för gångarterna, under vilken ryttare? Vad är het? Lyhörd för hjälperna under hur kunnig/okunnig ryttare?
Osv i evighet.

För det andra så tror jag helt enkelt inte att man kan räkna så. Vad som är rätt pris för hästen beror på vad en potentiell köpare är villig att betala, det har mindre att göra med att checka av från en lista.
 
Fång och svår exem sätter ner priset till max 10.000 oavsett ras. Förstår inte hur folk vågar köpa en exemhäst för 40.000 kr när den kanske får avlivas nästa sommar av djurskyddsskäl.

I övrigt går det inte att räkna så som du beskriver, det som är en perfekt häst för dig kanske är en helt värdelös häst för mig. Rätt pris
är lika med vad rätt köpare kan tänka sig att betala. :)
 
Tänker inte att fylla i plus eller minus, allt handlar om betraktarens ögon. Men vill varna för en sak, uppvisar hästen hälta vid besiktning, avstå från köp om inte veterinär bedömer hälsan som tillfällig. Finns ingen orsak att köpa sig till problem, men lite otur så kommer de ändå.

Undvik att köpa en häst med utvecklad eksem, varför? Jo därför att ditt nyinköp kan uppvisa eksem genom flytt till nytt stall, och inget säljaren kan rå över.

Värdet på hästen är vad köparen accepterar, är man novis i angivna problem dylika behöver mer träning i tölt, klarar sig med bara täcke, pigg och kräver en van ryttare. Detta är några exempel, bör man avstå. Är man mer orädd, bör priset spegla problemet.
 
Prissättning är ganska komplicerat. Jag säljer endel hästar och tänker aldrig att jag drar bort/lägger till summor. Mer en blandning av hästens för/nackdelar och vad likvärdiga hästar ligger i pris hos andra. Priset måste matcha marknaden. :)
 
Undvik att köpa en häst med utvecklad eksem, varför? Jo därför att ditt nyinköp kan uppvisa eksem genom flytt till nytt stall, och inget säljaren kan rå över.
Varför undvika eksem? Har själv en eksem häst och tycker inte att hon är speciellt jobbigare än mina andra hästar. Hon har lite lindrigare typ, men fortfarande eksem. Klarar sig med täcke och lite smörja. Går alltid ute.

Köpte ett sto för ett par år sen där ägaren trodde att hästen hade eksem (kliat sig i manen) men som inte alls var eksem, utan bara "unghäst kli", och hos mig var hon minst känslig av alla mina hästar.. sålde henne vidare senare och där har hon heller aldrig kliat sig. Har man kunskap och kan se skillnad på "vanligt kli" och eksem kan man göra fynd
 
Varför undvika eksem? Har själv en eksem häst och tycker inte att hon är speciellt jobbigare än mina andra hästar. Hon har lite lindrigare typ, men fortfarande eksem. Klarar sig med täcke och lite smörja. Går alltid ute.

Köpte ett sto för ett par år sen där ägaren trodde att hästen hade eksem (kliat sig i manen) men som inte alls var eksem, utan bara "unghäst kli", och hos mig var hon minst känslig av alla mina hästar.. sålde henne vidare senare och där har hon heller aldrig kliat sig. Har man kunskap och kan se skillnad på "vanligt kli" och eksem kan man göra fynd
Att äga en eksemhäst är inget fynd, det är en kostnad både ekonomiskt och emotionellt.
 
Att äga en eksemhäst är inget fynd, det är en kostnad både ekonomiskt och emotionellt.
Jag tror inte du läste klart allt jag skrev (;
Beskrev en häst där gamla ägaren TRODDE att hästen hade eksem och drog ned priset rejält därefter. Och den hade INTE eksem utan hade bara kliat sig lite som vilken annan unghäst som helst (såg ut som alla våra unghästar här hemma). Sommaren efter var hon en av dem som var minst besvärad av knotten här hemma (av ca 100 hästar..) spruta på flugspray 2ggr i veckan bara....

Äger själv en (annan) eksem-häst och tycker inte alls att det är betungade på något sätt. Hästen mår bra och symptomfri med täcke och ökozon. Hon har dessutom gått tre SM och med ett guld med YR, hade hon inte haft eksem hade jag minst fått betala det dubbla.. Så för mig var hon faktiskt ett "fynd".
Tycker inte man alltid ska avråda från eksem-häst och "skrämma upp" folk. Beror helt på vad man har för förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Prissättning är ganska komplicerat. Jag säljer endel hästar och tänker aldrig att jag drar bort/lägger till summor. Mer en blandning av hästens för/nackdelar och vad likvärdiga hästar ligger i pris hos andra. Priset måste matcha marknaden. :)
Och så beror det på vem som säljer, om man kollar på några av de välkända namnen så kan de fläska på rätt mycket mer än mindre eller okända säljare.
 
Jag tror inte du läste klart allt jag skrev (;
Beskrev en häst där gamla ägaren TRODDE att hästen hade eksem och drog ned priset rejält därefter. Och den hade INTE eksem utan hade bara kliat sig lite som vilken annan unghäst som helst (såg ut som alla våra unghästar här hemma). Sommaren efter var hon en av dem som var minst besvärad av knotten här hemma (av ca 100 hästar..) spruta på flugspray 2ggr i veckan bara....

Äger själv en (annan) eksem-häst och tycker inte alls att det är betungade på något sätt. Hästen mår bra och symptomfri med täcke och ökozon. Hon har dessutom gått tre SM och med ett guld med YR, hade hon inte haft eksem hade jag minst fått betala det dubbla.. Så för mig var hon faktiskt ett "fynd".
Tycker inte man alltid ska avråda från eksem-häst och "skrämma upp" folk. Beror helt på vad man har för förutsättningar.
Fast att å andra sidan uppmuntra till "eksemfynd" är kanske inte heller helt hundra. Dumt om nån tror att det alltid är enkelt med eksem och köper på sig ett ansvar hen inte vill ha.
 
Fast att å andra sidan uppmuntra till "eksemfynd" är kanske inte heller helt hundra. Dumt om nån tror att det alltid är enkelt med eksem och köper på sig ett ansvar hen inte vill ha.
Ja speciellt när man behandlar med Ökozon som bara här kostar 3500 kr per säsong, lägg sedan till täcken och här är det ju bra med fler än ett. Samt den tid man kanske måste ägna till att smörja hästen första veckan 2 ggr per dag, andra veckan 1 gång per dag och tredje veckan varannan dag. Vad en invid uppvisar på ett ställe kan både bli värre eller i bättre fall mindre symptom.
Ja jag tycker det är tråkigt, men är inte ett dugg förvånad.
 
Fast att å andra sidan uppmuntra till "eksemfynd" är kanske inte heller helt hundra. Dumt om nån tror att det alltid är enkelt med eksem och köper på sig ett ansvar hen inte vill ha.
Skulle inte uppmuntra någon att köpa med eksem men heller inte säga "köp absolut inte en eksem häst". Beror som sagt helt på vad man har för förutsättningar.
Om man har mycket/lite knott. Tillgång till box eller inte. Möjlighet att vara ofta i stallet ect.
 
Ja speciellt när man behandlar med Ökozon som bara här kostar 3500 kr per säsong, lägg sedan till täcken och här är det ju bra med fler än ett. Samt den tid man kanske måste ägna till att smörja hästen första veckan 2 ggr per dag, andra veckan 1 gång per dag och tredje veckan varannan dag. Vad en invid uppvisar på ett ställe kan både bli värre eller i bättre fall mindre symptom.
Ja jag tycker det är tråkigt, men är inte ett dugg förvånad.
Ett ökozon paket kostade ca 4000kr, vi var två som delade : alltså ca 2000kr för mig och det räcker en hel säsong. Alltså 2000kr/år på "smörj", samt täcken , har köpt två begagnade så la totalt 800kr på täcken (ett boet och ett Jackson) totalt 2800kr har hon kostat mig extra iår pga eksem. I det stora hela tycker jag inte att det är speciellt mycket , då jag lägger mycket pengar överlag på mina hästar.
Återigen beror på vad man har för förutsättningar.
 
Ett ökozon paket kostade ca 4000kr, vi var två som delade : alltså ca 2000kr för mig och det räcker en hel säsong. Alltså 2000kr/år på "smörj", samt täcken , har köpt två begagnade så la totalt 800kr på täcken (ett boet och ett Jackson) totalt 2800kr har hon kostat mig extra iår pga eksem. I det stora hela tycker jag inte att det är speciellt mycket , då jag lägger mycket pengar överlag på mina hästar.
Återigen beror på vad man har för förutsättningar.

Det är så olika, det där.
Jag hade en eksem-häst (inte islänning men ändå). Han var en riktig täckes-marodör. Alldeles själv. Det gick åt ett täcke i veckan, ungefär. Och då fanns det inga träd att sätta fast täcket i, inga andra hästar att ta hjälp av utan han lyckades alldeles själv.

Så det kan vara ruskigt dyrt om man har otur.
 
Dom jag hyr in min häst hos har ett alldeles friskt och snyggt sto utan eksem eller fång, och jag vet inte vad dom betalde för henne, men det var i alla fall inte femtiotusen utan snarare hälften! Här ute i skogarna brukar inte hästarna bli så dyra om det inte är något speciellt med dom. Tillgången är god och efterfrågan inte så stor.
Bästa fyndet jag hört om var nog en fd stallkompis. Hon kände en relativt rik familj som köpt en tävlingshäst på Island för 120 000 kr. Men varken man eller hustru kom överens med honom. Det gjorde däremot min mjuka och kloka kompis. Han accepterade henne men ingen annan så det slutade med att hon fick betala det hon hade .- 30 000 kr! Låter som en story ur en sådandär hästbok som man slukade då man var barn, men den är faktiskt sann!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp