Prisskillnad ponny med och utan känd stam

Aifos

Trådstartare
Jag ska köpa en ny D-ponny till familjen, ålder 3-5 år. Letar bland connemara, new forest, sv ridponny m.fl. raser. Hur tycker ni att känd/okänd stam ska speglas i priset på en häst som utbildningsmässigt är manövrerbar i alla gångarter men inte mer. Har nyss provat en trevlig connemara från en stor uppfödare (säljs inte av honom) som av skäl som jag inte vill nämna här har fått ett nytt pass, där härstamning och uppfödare inte anges.

Och hur bör okänd historik, pga av import eller annat skäl påverka priset för ponnys som inte är ridna i någon större omfattning.

Vi köper ju ponny så sällan, det är inte lätt detta :D
 
Jag ska köpa en ny D-ponny till familjen, ålder 3-5 år. Letar bland connemara, new forest, sv ridponny m.fl. raser. Hur tycker ni att känd/okänd stam ska speglas i priset på en häst som utbildningsmässigt är manövrerbar i alla gångarter men inte mer. Har nyss provat en trevlig connemara från en stor uppfödare (säljs inte av honom) som av skäl som jag inte vill nämna här har fått ett nytt pass, där härstamning och uppfödare inte anges.

Och hur bör okänd historik, pga av import eller annat skäl påverka priset för ponnys som inte är ridna i någon större omfattning.

Vi köper ju ponny så sällan, det är inte lätt detta :D
Rent krasst så spelar det ingen roll vad du vet om ponnyn eftersom passet säger något annat.
En ponny utan stam som går att manövrera hyggligt hade jag inte betalt mer än en normal månadslön för.
Minst det dubbla för en känd stam som tilltalade mig, eventuellt mer.
 
Hur vet du att det är en connemara om den inte har stam?
Connemaror har en sluten stambok, så utan stam - ingen connemara.

Plus att det inom bla connemara finns den genetiska hovsjukdomen HWSD, som i stort sett innebär att hovväggen lätt spricker upp och lossnar.
Det finns många exempel på renrasiga connemaror från Irland där man manipulerat med passet eller registrerat dom utan stam bara för att de har HWSD, och exporterar dom till andra länder. Nu har ju inte det med priset att göra, men mer med varför en del uppfödare och eller säljare väljer att mörka stammen och ponnyns ursprung och argument för vikten av att veta var en ponny kommer ifrån.

HWSD kan man testa för och jag skulle inte köpa en connemara eller "connemara utan stam" utan känd HWSD status.
 
Senast ändrad:
Jag ska köpa en ny D-ponny till familjen, ålder 3-5 år. Letar bland connemara, new forest, sv ridponny m.fl. raser. Hur tycker ni att känd/okänd stam ska speglas i priset på en häst som utbildningsmässigt är manövrerbar i alla gångarter men inte mer. Har nyss provat en trevlig connemara från en stor uppfödare (säljs inte av honom) som av skäl som jag inte vill nämna här har fått ett nytt pass, där härstamning och uppfödare inte anges.

Och hur bör okänd historik, pga av import eller annat skäl påverka priset för ponnys som inte är ridna i någon större omfattning.

Vi köper ju ponny så sällan, det är inte lätt detta :D
Jag hade jämfört med priser på tex hästnet. Hur mycket behöver du lägga för att få en styrbar ungponny 3-5 år ? Ja, priset bör va lägre på en utan stam men idag är ponnyerna ganska dyra så det kanske inte är jättestor prisskillnad.

Säljaren sätter priset och sen är det upp till spekulanten om denne tycker att man vill betala det eller inte.
 
Jag ska köpa en ny D-ponny till familjen, ålder 3-5 år. Letar bland connemara, new forest, sv ridponny m.fl. raser. Hur tycker ni att känd/okänd stam ska speglas i priset på en häst som utbildningsmässigt är manövrerbar i alla gångarter men inte mer. Har nyss provat en trevlig connemara från en stor uppfödare (säljs inte av honom) som av skäl som jag inte vill nämna här har fått ett nytt pass, där härstamning och uppfödare inte anges.

Och hur bör okänd historik, pga av import eller annat skäl påverka priset för ponnys som inte är ridna i någon större omfattning.

Vi köper ju ponny så sällan, det är inte lätt detta :D
Nya pass, med i princip valfri ursäkt, hade jag varit skeptisk till. Kanske är jag cynisk men jag har fått ta del av många historier där uppgifter om åldern inte stämmer. Det är helt omöjligt att få veta någon historik.

Om hästen ändå är bra och man hävdar att det är en connemara, så hade jag bett säljaren att göra ett gentest på hwsd. Det är en vidrigt plågsam sjukdom och gör ponnyn obrukbar = avlivning till sist.

En fullstammad connemara betingar självklart ett högre värde.

Men priset borde också avspeglas i om det är ett sto eller en valack.

I övrigt så är ponnier i den åldern dyra. Kanske är en treåring lite billigare.

Jag såg en fullstammad svenskfödd valack för 65'.
 
Ska jag inte syssla med avel ser jag till det djuret jag har framför mig. Ett sto som eventuellt ska säljas vidare kan ju givetvis betinga ett högre värde när jag säljer henne om hon kommer med en vettig, verifierad stam. Och själv är vettig, så klart. Någon annan kanske vill avla?

Men annars är hästen värd det jag ser framför mig. I relation till resten av marknaden alltså.
 
Om man har två precis likadana ponnyer framför sig, eller är intresserad av utställning och/eller avel så är förstås stammen viktig, speciellt för ston. Och det är jätteroligt att även för en valack känna igen syskon och bra att kunna spåra bakåt vid köp.
Men, min erfarenhet (som visserligen är några år gammal) är att värdet på ponnyer till stor del beror på hur bra de fungerar för barn att rida och sköta samt deras kapacitet inom önskad gren. En period var en stor del av eliten inom ponnyhoppning importer utan känd stam.
Även för hobbyryttare, och speciellt kanske föräldrar, är en bussig ponny mycket värd. För de flesta är en ponny som kanske hoppar LB snällt bättre än en som kan baxas över msv med livet som insats (det gäller bara att inse det när man på provridningen förblindas av den med kapacitet ...).
Det är tråkigt att det inom ponny är så utbrett med okänd stam, så är det ju inte alls för "stora" hästar. Om en ponny med känd stam var dyrare än en utan, så skulle det kanske ändras. Men står man där och ska köpa en ponny till barnet som ska fungera några få år så är det kanske inte så många som tänker så.
En tränare som jag känner var enormt tacksam för den - i andras ögon - mediokre, "tråkige" ponny som hon köpt till barnet. Hon behövde aldrig oroa sig. Tids nog har barnet avancerat på mer avancerad nivå.
/mamman som tyvärr inte lyckades ge sina barn de där bussiga ponnyerna, men de flesta hade känd stam.
 
Om man har två precis likadana ponnyer framför sig, eller är intresserad av utställning och/eller avel så är förstås stammen viktig, speciellt för ston. Och det är jätteroligt att även för en valack känna igen syskon och bra att kunna spåra bakåt vid köp.
Men, min erfarenhet (som visserligen är några år gammal) är att värdet på ponnyer till stor del beror på hur bra de fungerar för barn att rida och sköta samt deras kapacitet inom önskad gren. En period var en stor del av eliten inom ponnyhoppning importer utan känd stam.
Även för hobbyryttare, och speciellt kanske föräldrar, är en bussig ponny mycket värd. För de flesta är en ponny som kanske hoppar LB snällt bättre än en som kan baxas över msv med livet som insats (det gäller bara att inse det när man på provridningen förblindas av den med kapacitet ...).
Det är tråkigt att det inom ponny är så utbrett med okänd stam, så är det ju inte alls för "stora" hästar. Om en ponny med känd stam var dyrare än en utan, så skulle det kanske ändras. Men står man där och ska köpa en ponny till barnet som ska fungera några få år så är det kanske inte så många som tänker så.
En tränare som jag känner var enormt tacksam för den - i andras ögon - mediokre, "tråkige" ponny som hon köpt till barnet. Hon behövde aldrig oroa sig. Tids nog har barnet avancerat på mer avancerad nivå.
/mamman som tyvärr inte lyckades ge sina barn de där bussiga ponnyerna, men de flesta hade känd stam.
Du har flera poänger här. De flesta betalar nästan "vad-som-helst" för en ponny att lita på i alla väder.
 
Om jag ska köpa ponny är det till min dotter. Då är individen viktigare än stammen. Hade inte tittat på stammen öht. Så jag hade betalat samma pris för en okänd som för en med fin stam om jag gillade hästen.

Sen hade jag dragit öronen åt mig ang det där med passet…
 
Om jag ska köpa ponny är det till min dotter. Då är individen viktigare än stammen. Hade inte tittat på stammen öht. Så jag hade betalat samma pris för en okänd som för en med fin stam om jag gillade hästen.
haha, det kan jag relatera till till 100 %.
 
Det enda som skulle göra mig osäker på att köpa häst med okänd stam igen är att du aldrig kan veta exakt hur gammal hästen. Min häst är antagligen minst sex år äldre än vad passet anger. Så jag hade verkligen kollat tänderna vid besiktning
 
Rent krasst så spelar det ingen roll vad du vet om ponnyn eftersom passet säger något annat.
En ponny utan stam som går att manövrera hyggligt hade jag inte betalt mer än en normal månadslön för.
Minst det dubbla för en känd stam som tilltalade mig, eventuellt mer.
Inte jag heller egentligen men då får man ha bra hög månadslön om man ska hitta något. Denna ponny kostade 70' och ligger klart i det lägre prisintervallet.
 
Hur vet du att det är en connemara om den inte har stam?
Connemaror har en sluten stambok, så utan stam - ingen connemara.

Plus att det inom bla connemara finns den genetiska hovsjukdomen HWSD, som i stort sett innebär att hovväggen lätt spricker upp och lossnar.
Det finns många exempel på renrasiga connemaror från Irland där man manipulerat med passet eller registrerat dom utan stam bara för att de har HWSD, och exporterar dom till andra länder. Nu har ju inte det med priset att göra, men mer med varför en del uppfödare och eller säljare väljer att mörka stammen och ponnyns ursprung och argument för vikten av att veta var en ponny kommer ifrån.

HWSD kan man testa för och jag skulle inte köpa en connemara eller "connemara utan stam" utan känd HWSD status.
Klart att den inte räknas som renrasig utan papper, slarvar lite med begreppen här :cool:
 
Det enda som skulle göra mig osäker på att köpa häst med okänd stam igen är att du aldrig kan veta exakt hur gammal hästen. Min häst är antagligen minst sex år äldre än vad passet anger. Så jag hade verkligen kollat tänderna vid besiktning
Håller med, som tur är så är det lättare att bedöma ålder på unga individer. Det här köpet föll ändå, fastän köparen kunde visa på annat sätt var ponnyn kom ifrån (omhändertagen av lst). Ponnyn har som ung varit med om någon form av trauma mot ena bakbenet (läkt och ohalt) och då vill jag inte köpa utan full veterinär dokumentation från skadetillfället om det inte är ordentlig rabatt. 70 000 kr känns inte som tillräckligt billigt för att man ska ta risken.
 
/mamman som tyvärr inte lyckades ge sina barn de där bussiga ponnyerna, men de flesta hade känd stam.
Det är inte lätt....:nailbiting: Jag har lyckats köpa någon bussig ponny - men där andra saker, som skador ställt till det. Så nu är jag inte heller sugen på lite äldre o erfarna ponnyer även om det kanske hade varit bästa alternativet. Inte kul att betala 80-100' för något snällt men trasigt.

Det är ur det perspektivet intressant, men inte konstigt, att en riden ordinär unghäst är lika dyr som en ordinär lätt klass-ponny 12-årsåldern med massor av trygghet och erfarenhet. Jag hade ju önskat att de unga och oprövade var liiite billigare :angel:
 
Skulle säga att stam är rätt oviktigt på ponnyer. Och att snälla trygga och okomplicerade ponnyer kostar mer än de flesta månadslön...
Efter ganska mycket letande och provridningar på ostammade ponnyer för över 100 t köpte vi en svenskstammad ponny med delvis bra stam för rätt mycket mindre pengar.
Och den var billigare för att den är mer komplicerad. Bättre utbildad och bättre kapacitet men inte den där trygga barnponnyn... Snäll och trygg är sjukt värdefullt på ponnyer!
 
Det är inte lätt....:nailbiting: Jag har lyckats köpa någon bussig ponny - men där andra saker, som skador ställt till det. Så nu är jag inte heller sugen på lite äldre o erfarna ponnyer även om det kanske hade varit bästa alternativet. Inte kul att betala 80-100' för något snällt men trasigt.

Det är ur det perspektivet intressant, men inte konstigt, att en riden ordinär unghäst är lika dyr som en ordinär lätt klass-ponny 12-årsåldern med massor av trygghet och erfarenhet. Jag hade ju önskat att de unga och oprövade var liiite billigare :angel:
Grejen med de yngre är väl att man alltid betalar lite extra för att de är "utvecklingsbara" och lovande ...
 
Det är inte lätt....:nailbiting: Jag har lyckats köpa någon bussig ponny - men där andra saker, som skador ställt till det. Så nu är jag inte heller sugen på lite äldre o erfarna ponnyer även om det kanske hade varit bästa alternativet. Inte kul att betala 80-100' för något snällt men trasigt.

Det är ur det perspektivet intressant, men inte konstigt, att en riden ordinär unghäst är lika dyr som en ordinär lätt klass-ponny 12-årsåldern med massor av trygghet och erfarenhet. Jag hade ju önskat att de unga och oprövade var liiite billigare :angel:
Min bild av ponnymarknaden (efter att ha varit ute och letat D-ponny till dottern) är att en trygg och lättriden ponny i 12-årsåldern som är etablerad i lätt klass (säg tävlar stabilt med bra resultat i LB-LA) kostar mer än 70 kSEK. De vi tittade på i den erfarenhetsklassen låg uppåt det dubbla. För 70 kSEK fick man knappt något som ens startat, på sin höjd vinglat runt en LD. (Det kan i och för sig ha förändrats nu.)

Men till ursprungsfrågan. Jag var ute efter en individ som passade dotterns kunskapsnivå, trygg, snäll, lätthanterad. Jag tror att många resonerar som jag då ponnyer ska fungera till barn. Barnen har inte heller en massa år på sig att lära sig och bonda med en häst med speciella behov, utan det behöver ske ganska direkt. Som vuxen kan jag ju köpa något som jag sedan lägger 3 år på att få lugn, hanterbar osv innan jag kan börja träna, men ett barn har ju vid det laget vuxit ur den ponnyn.

Sedan är det, jämfört med ridhästar, många ponnyer med okänd stam som faktiskt går msv och startar i SM osv. Så vad är det som är "fint" i stammen på en ponny? Att den är känd, eller att det finns prestation bakom? (Prestation kan också vara utställning, om det är den "grenen" man är intresserad av och tävlar i.)
 
För mig som är intresserad av att köpa en specifik ras i framtiden är stammen avgörande, finns det ingen dokumentation kan det ju vara ”vad som helst”. Vilket inte är samma som att det är fel på ponnyn men det är inte det jag vill ha.
 
Avel är spännande.
Men stammen är egentligen bara ett riktmärke för vad du ev kan förvänta dig av individen.
Just på ponnyer tycker jag individen är viktigare än stammen. Om man nu inte är avelsintresserad såklart.

Ang prissättningen så är 70.000:- för en c/d ponny idag inget högt pris. Mycket pengar såklart. Men ponnyerna i den prissättningen är antingen orutinerade, svåra, eller haft någon skada.
 
  • Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 848
Avel På ridskolan där jag rider har vi en häst vars namn börjar med prefixet "Kilberry". Hästen i fråga är född i mitten av 90-talet...
Svar
12
· Visningar
2 602
C
Avel Vad ska vi göra åt alla dessa ponnyer med okänd härstamning ? Ingen ponny som föds idag har okända föräldrar, alla har en far & mor &...
2
Svar
32
· Visningar
3 968
Senast: Lady_S
·
Avel Startlistorna för Ponny-SM i hoppning inomhus (27-29 oktober) ligger nu ute, och är knappast någon rolig läsning för en svensk...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
17 451
Senast: peråke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp