Prisskillnad stallbygge loge vs nytt

MiniLi

Trådstartare
Jag spekulerar väldigt löst kring framtiden.
Vi bor på min sambos familjegård där jag delar ett pyttelitet stall med sambons lillasyster.
I framtiden, om vi inte flyttar någon annan stans, kommer det eventuellt finnas behov av ett större stall.

Som jag ser det så finns tre alternativ.
1. Bygga om befintlig stallbyggnad.
Stallet är 1/3 av byggnaden så då får man riva ut hela "inredningen" och utnyttja hela byggnaden. Loft osv måste bort för högre takhöjd.
Det är inte gjutet i hela byggnaden utan bara i den delen stallet är nu.

2. Bygga helt nytt från grunden.

3. Bygga i en befintlig loge.
Ej gjutet golv.

Vilket alternativ tror ni är billigast/dyrast?
Vad skulle du själv välja?
Hur stor prisskillnad skulle du gissa att det rör sig om?

Vi har idag tre boxar. Jag kanske skulle vilja ha 4-6 st + bättre förvaringsutrymmen och skötselmöjligheter än idag.

Vi är inga hantverkare någon av oss så vi skulle behöva anlita firma som gör det mesta jobbet.
Det finns ett stort företag på gården och jag vet inte i dagsläget om det kommer bli företaget som står för bygget eller vi som privatpersoner.
 
Sv: Prisskillnad stallbygge loge vs nytt

Jag skulle bygga nytt, o verkligen bygga inte köpa ngt färdigt skräp från tex bruksbalken.
 
Sv: Prisskillnad stallbygge loge vs nytt

Ja bygga helt nytt känns bäst, då kan man se till att allt blir bra från grunden.. Men frågan är om det blir väldigt mycket dyrare eller?
Nu vet jag ju inte alls hur den ekonomiska situationen kommer se ut när det är dags men..
 
Sv: Prisskillnad stallbygge loge vs nytt

Iom att ni ändå måste gjuta golv o ev isolera o greja så skulle jag satsa på nytt.
Står själv i ett litet stall som är nybyggt från grunden, o vilket stall! Det kommer stå i minst hundra år, byggt som man byggde förr med eftertanke o rejält material. Precis så vill jag ha det om jag ska bygga.
 
Sv: Prisskillnad stallbygge loge vs nytt

Är man inte händig och kan hugga i med bygget själv så skulle jag valt att bygga nytt från grunden. Att riva och rikta gammalt innan man kan bygga på med nytt tar tid och när det gäller lejd arbetskraft så är tid = dyra pengar.
 
Sv: Prisskillnad stallbygge loge vs nytt

Får man fråga varför du inte gillar bruksbalken mm?

Är inte insatt alls i färdiga paket eftersom vi inte hade tänkt något sådant alls men jag trodde "alla" som byggde ett "vanligt" stall gjorde det efter sådana modulstall och att det var bra. Därav frågan.
 
Sv: Prisskillnad stallbygge loge vs nytt

jag undrar samma sak. vet inte en enda med bruksbalken stall som är missnöjd! har ju det själv och har hittils inte upptäckt något negativt med konstruktionen. pratade med många nöjda stallägare innan vi bestämde oss för bb. dom jag känner till som byggt själv så har det absolut inte blivit bättre än modulstallen, tvärtom...
men visst, om man har många miljoner att tillgå och inga ekonomiska begränsningar så kan man få det mer gediget och lyxigare. det är ju som att jämföra älvsbyhus med någon arktiketritad och specialbyggd sak med bara dom allra finaste materialen och hantverkarna.

ts; oftast är det lika bra att bygga nytt om det är en omfattande renovering som är alternativet. men det beror ju lite på i vilket skick befintliga byggnader är också, ladugårdar är ju ofta i rätt dålig förfatning...
 
Sv: Prisskillnad stallbygge loge vs nytt

Vad är det för uppbyggnad av de befintliga alternativen... Kanske inte lönt att börja rota i en halvrutten träloge- men är det stenväggar så tycker jag det är skam att inte använda om det går ;)

Jag har murat upp mitt stall fårn grunden nu under vår/sommar. Har kostat ungefär vad ett modulstall kostar...
 
Sv: Prisskillnad stallbygge loge vs nytt

Har du inga bilder på ditt stall? Du borde göra en egen "jag bygger stall"-tråd som alla andra tycker jag, ditt stall verkar väldigt värt att se!
 
Sv: Prisskillnad stallbygge loge vs nytt

Vad är det för uppbyggnad av de befintliga alternativen... Kanske inte lönt att börja rota i en halvrutten träloge- men är det stenväggar så tycker jag det är skam att inte använda om det går ;)

Jag har murat upp mitt stall fårn grunden nu under vår/sommar. Har kostat ungefär vad ett modulstall kostar...

Det är träväggar. Dock inte ruttna utan i bra skick.
Murade stallar är ju bara såå fina! Jag vill också se bilder!
 
Sv: Prisskillnad stallbygge loge vs nytt

Det är nog mer att jag gillar det äkta o mer gedigna, har väldigt svårt för modulbyggen öht. Jag vill ha rejält virke o en riktig stomme. Jag ser väldigt stor skillnad på moduler o de som är byggda från grunden. Har en god vän som är en väldigt skicklig snickare o han avråder från modulerna pga de klena virke som används.
 
Senast ändrad:
Sv: Prisskillnad stallbygge loge vs nytt

Haha- det är inte så kul att se bilder just nu. Bara en stor byggnadsställning ivägen. Men jag ska kolla lite om jag hittar lite bilder senare...
MEN det är verkligen en byggarbetsplats så ni får stå ut med oredan :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 264
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp