Prisutveckling blandrasvalpar

Jag begriper inte hur säljaren motiverar priset? Om jag t.ex. visade intresse för en valp men vänligt ifrågasatte hur priset kan vara så extremt jämfört med en renrasig hälsokollad valp med dokumenterat frisk bakgrund..... Vilka är då argumenten? "Köp nån annanstans, då!" eller liknande?
Ja typ. Ofta motiveras priserna med att efterfrågan är hög*, att hundarna är friskare än "sönderavlade renraser" och att de är så exceptionellt bra familjehundar att de är värda priset.

*vilket stämmer, men bara för att efterfrågan är hög är man ju inte tvungen att höja priset, ett höjt pris i det läget har ju bara med girighet att göra, dvs tjäna så mycket pengar som det bara är möjligt och använda konkurrensen bland köparna för att lyckas med det.
 
Det där med att inte fråga om pris är ju väldigt omdiskuterat. Har hört att folk tror att man "inte får" fråga om pris eftersom inköpssumman är så liten del av kostnaden för hundens hela liv. Typ att det skulle anses dåligt att fråga om pris.

Men för oss som är mer insatta i våra raser så handlar det inte om att inte våga fråga utan att man vet på ett ungefär vad valppriserna ligger på. När man sedan valt en seriös uppfödare så litar man liksom på att valppriset ligger "där omkring" +- någon 1000lapp.

Men visst skulle en börja backa från ett valpköp för att valpen kostar 16 000 istället för förväntade 15000 så är väl det absolut ett litet varningstecken för uppfödaren också.
För mig som är intresserad av en numerärt liten ras, haft kontakt med flera uppfödare, men inte riktigt är i läge att köpa valp, j ag har inte den blekaste aning om vad en valp i den rasen kostar, för jag har inte vågat fråga och kullarna är så få i Sverige att de aldrig annonseras ut så en kan inte jämföra där heller. Det blir ju jättesvårt att veta då!
 
Ja typ. Ofta motiveras priserna med att efterfrågan är hög*, att hundarna är friskare än "sönderavlade renraser" och att de är så exceptionellt bra familjehundar att de är värda priset.

*vilket stämmer, men bara för att efterfrågan är hög är man ju inte tvungen att höja priset, ett höjt pris i det läget har ju bara med girighet att göra, dvs tjäna så mycket pengar som det bara är möjligt och använda konkurrensen bland köparna för att lyckas med det.
Det är ju egentligen bara skitsnack. Skulle två söndriga hundar få kärnfriska avkommor när man parar dem - går det trasiga bara i arv mellan hundar av samma ras? Men det är ju det eviga påståendet om dessa jättefriska blandraser.....

I vilket fall som helst så motiverar det ju inte ockerpriser. Lura i folk nåt trams och sen ta hutlöst betalt.
 
Jag begriper inte hur säljaren motiverar priset? Om jag t.ex. visade intresse för en valp men vänligt ifrågasatte hur priset kan vara så extremt jämfört med en renrasig hälsokollad valp med dokumenterat frisk bakgrund..... Vilka är då argumenten? "Köp nån annanstans, då!" eller liknande?
Troligtvis blir det något sånt till svar.. :down:
 
För mig som är intresserad av en numerärt liten ras, haft kontakt med flera uppfödare, men inte riktigt är i läge att köpa valp, j ag har inte den blekaste aning om vad en valp i den rasen kostar, för jag har inte vågat fråga och kullarna är så få i Sverige att de aldrig annonseras ut så en kan inte jämföra där heller. Det blir ju jättesvårt att veta då!
Verkligen. Du får ta mod till dig och fråga nästa gång. Om du inte riktigt är i läge för valp just nu som du skriver så kanske det inte blir så laddat ändå?
 
Ja jag tänker att det vore annorlunda om det var stora diffar, tänker man sig 15 men hunden visar sig kosta 30 kanske man inte är beredd eller har möjlighet att fixa fram de där extra 15 där och då när man ska skriva på och hämta valpen. Det kan ju kräva lite förberedelser.
Ja precis.
‐---
Men oroande tycker jag att det inte pratas mer om priserna på renrasiga hundar. Tänker att de som bara kollar blocket och som är ny inom hundvärden kanske inte vet att renrasiga hundar numera är billigare än många blandisar.
Så länge kennlar undviker att skriva ut valppris på sina sidor är det ju heller inte bara att göra en "snabb googling" för att få mer kunskap om prissättningen på hund.

Det kanske skulle vara en vinst för SKK att rekomender sina kennlar att skriva ut sina valppriser tydligare på hemsidor och annonser.
 
För mig som är intresserad av en numerärt liten ras, haft kontakt med flera uppfödare, men inte riktigt är i läge att köpa valp, j ag har inte den blekaste aning om vad en valp i den rasen kostar, för jag har inte vågat fråga och kullarna är så få i Sverige att de aldrig annonseras ut så en kan inte jämföra där heller. Det blir ju jättesvårt att veta då!
Hör med rasklubben, de borde åtminstone kunna ge nåt slags prisspann även om det är fri prissättning.
 
Ja precis.
‐---
Men oroande tycker jag att det inte pratas mer om priserna på renrasiga hundar. Tänker att de som bara kollar blocket och som är ny inom hundvärden kanske inte vet att renrasiga hundar numera är billigare än många blandisar.
Så länge kennlar undviker att skriva ut valppris på sina sidor är det ju heller inte bara att göra en "snabb googling" för att få mer kunskap om prissättningen på hund.

Det kanske skulle vara en vinst för SKK att rekomender sina kennlar att skriva ut sina valppriser tydligare på hemsidor och annonser.
Det är en jätteintressant tanke.

Tänk om många går runt och antar att hundar med "fina papper" är dubbelt så dyra som blandraserna. Det skulle ju förklara en del av det totala vansinne vi sett på sista tiden.
 
Beror kanske vilken storlek av pudel man använder. Pudel är ingen tunn hund, utan får väl anses vara en normalkonstruerad hund. Ingen tunn benstomme i förhållande till storleken alltså. Cavalieren har ju kraftigare benstomme i förhållande till sin storlek. Det finns naturligtvis cavalierer med tunnare benstomme. Även om man skulle använda en riktigt grov cavalier till en tunn pudel, så behöver man knappast bekymra sig över avkommans fysik. Möjligen att en liten tunn pudeltik skulle kunna få problem att föda väldigt stora och kraftiga valpar, men jag tror inte heller att det är någon fara.
Hundar med tunn benstomme i förhållande till sin storlek finns ju inom alla raser, även de raser som ska vara tunga. Så länge hundarna inte hålls feta, så är det inget att bekymra sig över. Tunn benstomme handlar inte bara om hur tjocka benen är utan visar ju sig i hela konstruktionen, även hos blandraser. En hund med tunn benstomme kommer att vara lättare byggd helt enkelt, i alla fall så länge den inte göds upp till att bli fet, men det är ju inte hälsosamt för någon hund, oavsett ras eller rasblandning.
Här håller jag inte med, pudel har en tunn benstomme. Frakturer är inte ovanligt hos pudelvalpar.
 
Här håller jag inte med, pudel har en tunn benstomme. Frakturer är inte ovanligt hos pudelvalpar.
Enligt rasstandarden så ska en pudel ha god benstomme.
Skärmavbild 2021-04-09 kl. 08.12.47.png
 
Jag begriper inte hur säljaren motiverar priset? Om jag t.ex. visade intresse för en valp men vänligt ifrågasatte hur priset kan vara så extremt jämfört med en renrasig hälsokollad valp med dokumenterat frisk bakgrund..... Vilka är då argumenten? "Köp nån annanstans, då!" eller liknande?
Eftersom folk faktiskt betalar dessa summar så kan ju uppfödarna ta dessa pengar. Inget konstigt med det. Jag har hört talas om köpare som försökt bjuda över andra när de fått veta att en uppfödare har alla valpar sålda i en kull. Vanligen brukar SKK-uppfödare inte gå på eller ens uppskatta sådant.
 
Inte bara blandraser, utställningsaussie ligger på minimum 20k nu och jag såg någon som betalat 26k..
I min ras tycks de mest oseriösa uppfödarna som ändå avlar (hyfsat) enligt skk ta mest pengar. 🙄 såg en som köpt en valp av en tjej för 23’, normalpriset är 15-16, kanske 18-20 för de riktigt fint meriterade föräldrarna men mycket sällan mer. Tiken där de tog valpar för 23’ styck är helt omeriterad, inte ens visad för en domare, inget bph, och har haft diffusa hältor. Uppfödaren till tiken var förtvivlad att de valde att avla på henne och de hade dessutom valt en hane som inte heller är riktigt bra.
 
Enligt rasstandarden så ska en pudel ha god benstomme.
Visa bifogad fil 67602
Har du sett en pudel utan päls?
Ja dom har god benstomme och en sund kropp överlag men dom är fortfarande tunna och det är inte helt ovanligt att pudelvalpar bryter sig.
Cavalierer är riktigt tunga jämfört med en pudel och får du benen från pudeln och kroppen från cavalier så är det som att be om problem, sen blir ju inte alla blandningar på det viset men jag tycker risken är för stor för att blanda pudel med tunga raser, nu blandas ju även storpudel med Berner sennen som exempel..
 
“God” betyder ju verkligen ingenting. Det kan ju vara allt från tunn till grov.
Nej faktiskt inte. Jag har ingen aning om hur van du är att läsa och tolka rasstandarder, men god benstomme betyder att den inte ska vara tunn. Om benstommen ska vara tunn så brukar den beskrivas som t ex "fin".
Gällande cavalier anges benstommen som "måttlig" i rasstandarden. Den rasen ska alltså inte ha för kraftig benstomme, utan den ska bara vara måttlig, jämfört med pudeln som ska ha god benstomme (jämför hur ordet god används i meningen "God tillgång på mat", vilket alltså inte betyder mycket eller lite, utan att tillgången ska vara god/stark/tillräckligt mycket för ändamålet etc).
För att förstå vad rasstandarder beskriver så måste man vara lite insatt i anatomi och i hur rasstandarder är uppbyggda samt den vokabulär som används..
 
Nej faktiskt inte. Jag har ingen aning om hur van du är att läsa och tolka rasstandarder, men god benstomme betyder att den inte ska vara tunn. Om benstommen ska vara tunn så brukar den beskrivas som t ex "fin".
Gällande cavalier anges benstommen som "måttlig" i rasstandarden. Den rasen ska alltså inte ha för kraftig benstomme, utan den ska bara vara måttlig, jämfört med pudeln som ska ha god benstomme (jämför hur ordet god används i meningen "God tillgång på mat", vilket alltså inte betyder mycket eller lite, utan att tillgången ska vara god/stark/tillräckligt mycket för ändamålet etc).
För att förstå vad rasstandarder beskriver så måste man vara lite insatt i anatomi och i hur rasstandarder är uppbyggda samt den vokabulär som används..
Wow det är imponerande hur mycket nedlåtande språk du kan trycka in i ett enda inlägg. Är ju inte så att jag är utbildad hundinstruktör, har gått SKK’s uppfödarutbildning samt går en kurs i avel och anatomi.
 
Nej faktiskt inte. Jag har ingen aning om hur van du är att läsa och tolka rasstandarder, men god benstomme betyder att den inte ska vara tunn. Om benstommen ska vara tunn så brukar den beskrivas som t ex "fin".
Gällande cavalier anges benstommen som "måttlig" i rasstandarden. Den rasen ska alltså inte ha för kraftig benstomme, utan den ska bara vara måttlig, jämfört med pudeln som ska ha god benstomme (jämför hur ordet god används i meningen "God tillgång på mat", vilket alltså inte betyder mycket eller lite, utan att tillgången ska vara god/stark/tillräckligt mycket för ändamålet etc).
För att förstå vad rasstandarder beskriver så måste man vara lite insatt i anatomi och i hur rasstandarder är uppbyggda samt den vokabulär som används..

En god idé att utgå ifrån är att det även finns andra på forumet med tillräcklig kompetens för att kunna läsa en rasstandard. Det är inte hjärnkirurgi vi pratar om.

Jag håller med @Fisherling om att "god benstomme" blir smått innehållslöst. Det används till höger och vänster utan någon egentlig eftertanke om vad man faktiskt avser.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Raderad medlem 94602
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 781
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp