prisutveckling på hästar (utbruten från Annonsera mera VI)

Jo nu I höstas ja. Men i våras slog det tvärnit närmast med annonser om nyimporterade eller som stod utomlands.

Men eg är ju alla gissningar lika bra, det lär knappast forskas om det. Tyvärr.
Ja, så var det nog. Jag dammsög inte hästnet pga tristess i våras....

Hösten har verkligen varit dödstråkig...

Jag skall inte ha häst, men har läst annonser ändå. För att... ja, ha ihjäl tid.
:angel::crazy:
 
Jag är en hobbyryttare som tycker allt över 100' är för dyrt. Det har resulterat i att vi har förhållandevis unga hästar och jag är beredd att träna och utbilda med hjälp av instruktör.

Men jag har, med tiden, insett att det vore fantastiskt roligt, att någon gång få glädjen att rida på någon riktigt välutbildad häst, och träna för instruktör.

Då får man vara beredd att betala en bra slant, även om hästen är något äldre.

Men samtidigt så är jag i grunden en hundmänniska som ser hästen som en långsiktig vän, som jag gärna formar själv.

Jag behöver nog mer tid innan jag sadlar om, så att säga. Men visst vore det kul med en riktig läromästare.

🤩
Om några år har du själv skapat läromästaren.
 
Om några år har du själv skapat läromästaren.
Haha

Sant. Då behöver jag inte köpa en dyrare.


Det är väl bara självförtroendet som sviker. Min tränare säger att min ponny har alla möjligheter att på sikt starta Msv dressyr och till och med hävda sig väl (mot stor häst). :bump:

Jag tror henne, men om jag skulle få honom till den nivån? :oO_o:nailbiting:

Jag vet inte...?

Som sagt min självkänsla är inte där. Jag är bäst på att umgås med hästen och jag ser mig inte som någon ryttare av rang, precis...
 
Haha

Sant. Då behöver jag inte köpa en dyrare.


Det är väl bara självförtroendet som sviker. Min tränare säger att min ponny har alla möjligheter att på sikt starta Msv dressyr och till och med hävda sig väl (mot stor häst). :bump:

Jag tror henne, men om jag skulle få honom till den nivån? :oO_o:nailbiting:

Jag vet inte...?

Som sagt min självkänsla är inte där. Jag är bäst på att umgås med hästen och jag ser mig inte som någon ryttare av rang, precis...
Det behöver man inte vara, är man bara envis (ödmjuk!) och verkligen vill så kan man. Jag är ingen duktig ryttare, men har lyckats rida msvb med min egna uppfödning med hyggliga resultat. Dressyr. Har aldrig ridit någon annans häst och gjort byten mm med utan jag o hästen lärde oss tillsammans.

Jag är helt övertygad om att den ponny jag nu har kommer klara samma med några års träning. Där är problemet snarare att jag tyvärr blivit för tung för henne så vi får se hur det blir med den biten framöver. Kanske tar mitt barn över henne istället.
 
Och jag hittar inte en enda? De hästar jag tycker skulle kunna passa ligger ute för minst 250’ 💸
Letar väl iofs efter det som typ alla verkar vilja ha... ~170, max 9 år, kunna röra sig hyfsat och tävla lite dressyr, behöver inte vara utbildad men gärna insutten, och vara mer åt det coola än reaktiva hållet.

Försöker sälja precis en sådan, väl under 250' men han är ännu 1-2 år under den åldern som är mest attraktiv för hans typ av häst. Har sett att det är ganska tomt på just 5-6-åringarna, om man inte vill ha "för mycket" häst så det skall räcka hela vägen, dvs. :grin:
 
Det behöver man inte vara, är man bara envis (ödmjuk!) och verkligen vill så kan man. Jag är ingen duktig ryttare, men har lyckats rida msvb med min egna uppfödning med hyggliga resultat. Dressyr. Har aldrig ridit någon annans häst och gjort byten mm med utan jag o hästen lärde oss tillsammans.

Jag är helt övertygad om att den ponny jag nu har kommer klara samma med några års träning. Där är problemet snarare att jag tyvärr blivit för tung för henne så vi får se hur det blir med den biten framöver. Kanske tar mitt barn över henne istället.

Tack! Vad glad jag blev av dina peppade ord!

Vad tråkigt om din tyngd sätter stopp för dina ambitioner, men du har ju också kommit långt! Vilken bedrift med egna uppfödningen! :bow:


Vi har som sagt en ponny, modell stor, med mycket kropp och hals. Han är precis lika bra som en swb på 160 eller 165 cm skulle vara för mig.

Så jag längtar inte efter en annan ridhäst, utan det är som sagt mitt självförtroende som spökar lite.

Men jag fick ju blodad tand när vi startade L:C och L:B här under hösten.

En domare gav oss muntlig återkoppling efter ritten och hon gav hästen en del superlativ (och hon utgick från att han var swb!), men konstaterade också att jag ännu behöver utveckla min timing i programridning.

Såklart sporrade det till mer engagemang och jag vill ju lära mig (och hästen) mer!

Men nu gjorde du min helg. Åh så roligt att höra från någon annan att man kan utvecklas till lite högre nivå med hästen tillsammans. Jag har alltid känt ett litet underläge, för jag har inte tävlat särskilt mycket. Jag har liksom inte tagit mig över unghästnivå.

Det tar lite längre tid att satsa på den häst jag har, men det får det vara värt.

Jag slipper ju som sagt att köpa en dyr läromästare.
 
Jag tycker att priserna är ganska låga nu när jag tittade igenom några sidor på Hästnet.
Allt under 150000 för ett friskt halvblod/varmblodig ridhäst är lite enligt mig, speciellt om hästen har bra stam.
Det ligger ute en hel del fina hästar runt 150000 kr klassen.

Nu har jag inte sålt häst på länge, så jag vet inte hur svårt/lätt det är att sälja idag, men jag kan tänka mig att dom större handels stallen har pressat ner priserna en del också?

Förr var hästarna i Sverige dyrare än i Tyskland (jämför då tex hästar som hoppar 130-145), nu upplever jag det snarare som tvärtom. Men visst, jag har inte letat häst eller haft häst till salu på länge, så riktigt insatt i prisutvecklingen vågar jag väl inte påstå att jag är i dagsläget.

Ni som sålt häst, har ni sålt på 1 dag, 1 vecka eller 1 månad? Vad för häst? Prisklass? Stam? Utbildningsnivå?
 
Jag tycker att priserna är ganska låga nu när jag tittade igenom några sidor på Hästnet.
Allt under 150000 för ett friskt halvblod/varmblodig ridhäst är lite enligt mig, speciellt om hästen har bra stam.
Det ligger ute en hel del fina hästar runt 150000 kr klassen.

Nu har jag inte sålt häst på länge, så jag vet inte hur svårt/lätt det är att sälja idag, men jag kan tänka mig att dom större handels stallen har pressat ner priserna en del också?

Förr var hästarna i Sverige dyrare än i Tyskland (jämför då tex hästar som hoppar 130-145), nu upplever jag det snarare som tvärtom. Men visst, jag har inte letat häst eller haft häst till salu på länge, så riktigt insatt i prisutvecklingen vågar jag väl inte påstå att jag är i dagsläget.

Ni som sålt häst, har ni sålt på 1 dag, 1 vecka eller 1 månad? Vad för häst? Prisklass? Stam? Utbildningsnivå?
Jag har sålt två hästar i höst, en av mina egna och en av ridskolans.

Min egen (sto) var en femåring på ca 155 cm av en udda ras som varit på inridning i två månader tidigare under våren och som åkte tillbaka till inridaren för utbildning och försäljning. Svenskuppfödd, inga skador, full stam och visad med klass I på 3-års, men det är allmänt lite avel i rasen. Såldes inom en vecka för 49 000 kr, till en ridskola som hade en långsiktig plan för henne.

Ridskolans (valack) var 12 år (om jag minns rätt) ca 160 cm, irländsk import. Supertrevlig på alla sätt och vis och fungerade kanon som ridskolehäst då alla kunde rida honom och han var supersnäll. Hoppade snällt, och tränade dressyr på LB-LA nivå (aldrig tävlade). Men han fick en inflammation i ett ben efter ett år som ridskolehäst, och efter ytterligare ett år av rehab och igångsättning såldes han eftersom det fanns en risk att han inte skulle hålla som ridskolehäst. Annons lades ut på onsdag kväll, och han var besiktad och hade åkt på måndagen. 55 000 kr.
 
Jag har sålt två hästar i höst, en av mina egna och en av ridskolans.

Min egen (sto) var en femåring på ca 155 cm av en udda ras som varit på inridning i två månader tidigare under våren och som åkte tillbaka till inridaren för utbildning och försäljning. Svenskuppfödd, inga skador, full stam och visad med klass I på 3-års, men det är allmänt lite avel i rasen. Såldes inom en vecka för 49 000 kr, till en ridskola som hade en långsiktig plan för henne.

Ridskolans (valack) var 12 år (om jag minns rätt) ca 160 cm, irländsk import. Supertrevlig på alla sätt och vis och fungerade kanon som ridskolehäst då alla kunde rida honom och han var supersnäll. Hoppade snällt, och tränade dressyr på LB-LA nivå (aldrig tävlade). Men han fick en inflammation i ett ben efter ett år som ridskolehäst, och efter ytterligare ett år av rehab och igångsättning såldes han eftersom det fanns en risk att han inte skulle hålla som ridskolehäst. Annons lades ut på onsdag kväll, och han var besiktad och hade åkt på måndagen. 55 000 kr.
Ja, det var ju väldigt låga priser och jag förstår att dom blev sålda fort!
Udda ras, var det en varmblodig ridhäst, ponny eller kallblod?
Alldeles för låga priser enligt mig.
 
Ja, det var ju väldigt låga priser och jag förstår att dom blev sålda fort!
Udda ras, var det en varmblodig ridhäst, ponny eller kallblod?
Alldeles för låga priser enligt mig.
Rysk basjkir (hästen på min avatar). Det är inte många som säljs och de som säljs är nästan bara unghästar, vilket gör det svårt att veta vad man ska lägga priset på, men under de senaste tre åren har de nyligen inridna unghästarna som sålts legat på runt 40-50 000 kr. Det är mycket möjligt att det hade gått att öka priset lite i och med hur marknaden såg ut, men det är sånt man kommer på i efterhand ;) Det var också svårt att veta pris i och med att det var svårt att jämföra med andra hästar jag eller inridaren haft - de flesta basjkirer är hobby- eller turridningshästar och det är väldigt få som tävlar - och de som tävlar gör det normalt sett på en ganska låg nivå (av de som idag tävlar dressyr är det t.ex. ingen som tävlat högre än LB, och ingen som fått över 60 %). Samtidigt är de väldigt allroundiga, med hästar som tävlar i hoppning, dressyr, fälttävlan, distans, western, WE etc. Rörelserna är väldigt mjuka att rida, men min behövde jobbas en del för att få bra galopp och längre bak i stammen fanns det hästar med fler gångarter. Det är väldigt tåliga hästar, men funkar kanske bättre på lösdrift än stall. Min var lite bakskygg och kanske lite mer känslig än man kunde tro om man såg henne och ganska "introvert" - hon kunde skritta på fint och snällt och verka avslappnad men egentligen vara på helspänn, tills det plötsligt rann över. Hon var väldigt stabil i att kunna gå ut i skogen på lång tygel direkt som nyinriden och liknande, men inridaren liknade henne flera gånger till ett fullblod i kroppen på ett kallblod. I alla fall, så inte helt lätt att komma på priset och det hade säkert gått att sälja henne för i alla fall 10 000 kr mer.

Ridskolehästen såldes billigare än han annars skulle i och med den tidigare skadan, vilken troligen uppstod p.g.a. inte helt bra exteriör och rörelsemönster. I hans fall ville vi också sälja ganska snabbt.
 
En lite mer allmän fundering/fråga kring annonser: Har varit ur sporten rätt länge och senast jag hade häst var 10+ år sedan. Nu har jag börjat kika lite på Hästnet igen och blir lite chockad över prisutvecklingen på vanliga storhästar som går 120-130 på hobbynivå. Jag kan inte minnas att en sådan häst gick på +150 k när jag tittade på annonser senast. Satte för skoj skull priset på max 100 k och det är ju väldigt klent utbud i den kategorin alltså.

Hur tänker ni om det här? Och min spontana tanke: hur har hobby-Svenssons råd med hästköp idag? Har folk alltså 100-200 k på fickan att köpa häst för eller tar man lån för att utöva sin hobby?
Ja, priserna har gått upp mycket! Tror många sparar länge innan de kan köpa. Många är nog också beredda att ta lån för att utöva sin hobby om de verkligen brinner för den. Just hästhobbyn är ju känd för att utvecklas mer till än livsstil än en hobby.😉 Många köper också unghäst som de utbildar eller häst utan vidare meriter för att få ner priset.😊
 
Jag kollar på alla raser på hästnet. Väljer bara ålder, storlek och pris. Men inte sett några?

Försökt hitta facebook grupper som säljer hästar men ska prova igen :D
Kanske lite sen, men risken är att du missar de flesta bra Nordsvenska Brukshästarna, om du söker hästar med minst 160 cm i mankhöjd.

Stona i rasen är oftast 150-155 cm, och valackerna något högre, men 160 är högt.

Rasen är grov och bred över ryggen, så det behövs inte så mycket mankhöjd för att bära upp vare sig en lång, eller tung ryttare.

Även de mindre Nordisarna bär lätt 80 + kg.

Det är dock vanligt att de är föga utbildade i ridningen.

Bra körhästar är numera rätt dyra, men bland icke inkörda Nordsvenska Brukshästar, går det att göra fynd av bra hästar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp