prisutveckling på hästar (utbruten från Annonsera mera VI)

Men att låna för att köpa en häst på hobbynivå är ju helt absurt! Det kanske de gjorde men idag verkar man ju få ge uppåt 150 för en "vettig" häst. Eller så har mina referensramar förändrats.

Varför är det absurt? Folk lånar till olika saker, inkl konsumtion och resor. Ser inte varför det skulle vara så konstigt att ta lån för att finansiera ett hästköp.
 
Gör de ju i Världscupen, undrar hur många hästar Pessoa, Fredricson och gänget förstörd i jakten på nästa "stjärna" som går 150 klasserna som 6 åringar i Världscupen och OS

OT men nu hänger jag inte riktigt med. Finns inga unghästar som startar i världscupen. De flesta hästarna i världscupen är väl snarare mellan 10 och 15 år...
En fyraåring för tävla max 1 m
Femåring 1,20
Sexåring 1,30-1,35
 
Varför är det absurt? Folk lånar till olika saker, inkl konsumtion och resor. Ser inte varför det skulle vara så konstigt att ta lån för att finansiera ett hästköp.

Nej, alltså det är väl min inställning att man inte lånar konsumtion som ställer till det. Jag tänker alltså inte bara så gällande hästköp. :) Bil och bostad undantagna, för någonstans att bo måste man ju ha och bil behöver man också rätt ofta.
 
Sen skulle jag själv kunna låna 150 till en bil men inte till en häst. Men det sitter bara i att jag inte vill låna till något jag inte har råd att försäkra fullt ut så att säga. Det är otroligt ledsamt att I flera år betala på ett lån på en häst som inte längre är i livet. Men man kan ju spara en del och låna en del om man är sån som jag tex och ändå vill ha något som kostar 150.

Det är så nästa steg i min tankegång går. En hobbyryttare som lagt flera hundratusen (ev t o m lånade då) på en häst som skadar sig och blir obrukbar t ex. Jag hade blivit skräckslagen av att se de pengarna försvinna upp i rök.

(Givetvis är det lika tråkigt för professionella ryttare men jag tänker att det ändå är lite annorlunda, ett yrke och kanske någon annan som betalar eller i alla fall sponsrar satsningen).
 
Varför är det absurt? Folk lånar till olika saker, inkl konsumtion och resor. Ser inte varför det skulle vara så konstigt att ta lån för att finansiera ett hästköp.
Så sade min kompis också, när jag ojade mig hur dyr vår ponny var. Vilken vettig människa köper en D- ponny för 70 papp, liksom?!

Min väninna, som inte alls har koll på hästar eller hästsport, konsterade krasst, "att det är väl ingenting?"

"Folk köper motorcyklar för mycket mer och för att inte tala om vad människor lägger på krogen, sommarstugan, husbilen eller till och med skönhetsoperationer!"

Efter det så har jag rättfärdigat även andra hästar med argumentet "äh, folk köper motorcyklar, eller segelbåtar, en liten häst är väl ingenting?"

Märk väl att jag lade till lite mer.... :angel:
 
Det är så nästa steg i min tankegång går. En hobbyryttare som lagt flera hundratusen (ev t o m lånade då) på en häst som skadar sig och blir obrukbar t ex. Jag hade blivit skräckslagen av att se de pengarna försvinna upp i rök.

(Givetvis är det lika tråkigt för professionella ryttare men jag tänker att det ändå är lite annorlunda, ett yrke och kanske någon annan som betalar eller i alla fall sponsrar satsningen).
Alltså, budgeten bör vara att man kan leva med förlusten, tycker jag, alltså.

En del kan leva med en förlust av flera hundra tusen. Jag kan inte det, och jag har därför inte min vildaste fantasi idéer om att köpa häst för så stora summor.
 
Det är så nästa steg i min tankegång går. En hobbyryttare som lagt flera hundratusen (ev t o m lånade då) på en häst som skadar sig och blir obrukbar t ex. Jag hade blivit skräckslagen av att se de pengarna försvinna upp i rök.

(Givetvis är det lika tråkigt för professionella ryttare men jag tänker att det ändå är lite annorlunda, ett yrke och kanske någon annan som betalar eller i alla fall sponsrar satsningen).

Det är ju inte inköpspriset som är det dyra med häst. Risk för skada är ju detsamma oavsett hur du finansierat köpet, men skulle hästen bli obrukbar får man ju hoppas att man varit så smart innan och försäkrat för användbarhet så man åtminstone kan få ut lite av livvärdet.

Tycker det är lite hårt att kalla det absurt att ta lån för häst bara för att DU inte kan tänka dig det.
 
OT men nu hänger jag inte riktigt med. Finns inga unghästar som startar i världscupen. De flesta hästarna i världscupen är väl snarare mellan 10 och 15 år...
En fyraåring för tävla max 1 m
Femåring 1,20
Sexåring 1,30-1,35

Jodå, det är så vårat Svenska TR ser ut för oss vanliga dödliga baserade i Sverige, men det hindrar ändå inte alla svenska "profetionella" ryttare baserade i Holland och Tyskland att starta ett SWB i högre klasser utomlands.
 
Alltså, budgeten bör vara att man kan leva med förlusten, tycker jag, alltså.

En del kan leva med en förlust av flera hundra tusen. Jag kan inte det, och jag har därför inte min vildaste fantasi idéer om att köpa häst för så stora summor.

Det håller jag med om! Det är där det här med lån blir svårt för mig.
 
Så sade min kompis också, när jag ojade mig hur dyr vår ponny var. Vilken vettig människa köper en D- ponny för 70 papp, liksom?!

Min väninna, som inte alls har koll på hästar eller hästsport, konsterade krasst, "att det är väl ingenting?"

"Folk köper motorcyklar för mycket mer och för att inte tala om vad människor lägger på krogen, sommarstugan, husbilen eller till och med skönhetsoperationer!"

Efter det så har jag rättfärdigat även andra hästar med argumentet "äh, folk köper motorcyklar, eller segelbåtar, en liten häst är väl ingenting?"

Märk väl att jag lade till lite mer.... :angel:

Inte riktat mot just dig @prinsessfeminist utan bara en reflektion från min sida, men det här är ett inte så bra perspektiv alltid. Undertecknad höll på ställa till det rejält för sig i yngre år för att "alla andra spenderar x, lånar till y, varför ska inte jag?". Häst på blanco, sadel på kredit, släp på avbetalning osv. Många kanske gör så, men det måste kännas bra i just din mage och du ska kunna sova gott med din ekonomi. Vad andra tar sig råd till spelar ingen roll. Såvitt jag vet betalar flera bekanta fortfarande av sina första hästar, trots att det passerat en eller två till. Häst är så svindyrt att hålla (och nyttja som man drömt om) så det är lätt att skulden inte blir direkt mindre med åren. Hästmarknaden är inte den enda som kräver mer av vår plånbok så har man andra mål tex boende är det viktigt att reda ut sina prioriteringar och inte fippla med kreditvärdigheten. Det här är ju knappast något någon på buke motsätter sig så mitt inlägg kunde jag hoppat över, men att normalisera de stora kostnaderna och utgifterna kopplat till ridningen höll på ruinera åtminstone mig.
 
Det är ju inte inköpspriset som är det dyra med häst. Risk för skada är ju detsamma oavsett hur du finansierat köpet, men skulle hästen bli obrukbar får man ju hoppas att man varit så smart innan och försäkrat för användbarhet så man åtminstone kan få ut lite av livvärdet.

Tycker det är lite hårt att kalla det absurt att ta lån för häst bara för att DU inte kan tänka dig det.

Det är sant, det kanske var ett onödigt starkt ordval. :) Obegripligt, är kanske mindre laddat.
 
Gör de ju i Världscupen, undrar hur många hästar Pessoa, Fredricson och gänget förstörd i jakten på nästa "stjärna" som går 150 klasserna som 6 åringar i Världscupen och OS

Nu har du många fel på en gång. Världscupen och OS i hoppning går i 1,55-1,60.
Sexåringar och yngre får definitivt inte starta de klasserna. De yngsta brukar vara nio år med någon enstaka åttaåring. De brukar dock inte gå mot klockan.
 
Men är verkligen hobbyhästarna så mycket dyrare nu om man ser till löneutveckling och vad pengarna är värda? Hur många månadslöner fick man lägga för att köpa en medelbegåvad häst på 90 talet, eller för 10-15 år sedan jämfört med nu? Diskussionen om att hästarna blivit så dyra ser jag lite överallt men saknar jämförelsen med lönenivåerna.
 
Men är verkligen hobbyhästarna så mycket dyrare nu om man ser till löneutveckling och vad pengarna är värda? Hur många månadslöner fick man lägga för att köpa en medelbegåvad häst på 90 talet, eller för 10-15 år sedan jämfört med nu? Diskussionen om att hästarna blivit så dyra ser jag lite överallt men saknar jämförelsen med lönenivåerna.

Det jag tycker är den stora skillnaden är eg mest att det försvunnit ett billigt segment de säg senaste 10 åren.
Jag gissar det bidrar rejält till känslan av att det blivit mycket dyrare. Att det som kostade 10 - 30 då nu ligger på 30 - 50. Samtidigt som många verkar ha en tro/åsikt att en frisk, sund hobbyhäst ska kosta 30-60 k.
Då blir det en stor kalldusch kolla priset.
 
Ser du en annons för en 4 - 5 åring som säger utbildad LA och hoppar 130, kan du glatt räkna med att utbilda den till LA nivå själv, 130 hindret den hoppat 2 eller 3 gånger är nästan garanterad löshoppning så du får även lära den hoppa från grunden. Inte många timmar som är nerlagd på utbildning. Största kostnaden lär vara språng och levande föl avgifter, i övrigt inte många 1000 lapparna extra.
130 löshoppar de flesta 2,5 - 3-åringar eftersom det är vad som hoppas på 3-årstesterna.
 
Inte riktat mot just dig @prinsessfeminist utan bara en reflektion från min sida, men det här är ett inte så bra perspektiv alltid. Undertecknad höll på ställa till det rejält för sig i yngre år för att "alla andra spenderar x, lånar till y, varför ska inte jag?". Häst på blanco, sadel på kredit, släp på avbetalning osv. Många kanske gör så, men det måste kännas bra i just din mage och du ska kunna sova gott med din ekonomi. Vad andra tar sig råd till spelar ingen roll. Såvitt jag vet betalar flera bekanta fortfarande av sina första hästar, trots att det passerat en eller två till. Häst är så svindyrt att hålla (och nyttja som man drömt om) så det är lätt att skulden inte blir direkt mindre med åren. Hästmarknaden är inte den enda som kräver mer av vår plånbok så har man andra mål tex boende är det viktigt att reda ut sina prioriteringar och inte fippla med kreditvärdigheten. Det här är ju knappast något någon på buke motsätter sig så mitt inlägg kunde jag hoppat över, men att normalisera de stora kostnaderna och utgifterna kopplat till ridningen höll på ruinera åtminstone mig.
Jag beklagar vilken sits du befunnit dig i och jag håller med dig, det kan lätt gå över styr med all konsumtion.

Det verkar vara så att de som minst skall låna, gör det. Alla lån kräver framförhållning, ansvar och god ekonomi i grunden. Jag brukar tänka att lån är till för nödvändiga saker, såsom hem och fordon. Det skulle vara svårt att ta ett lån för en häst, som ju verkligen är dyr i drift och dessutom riskerar att skada sig.

Men där är vi olika. Jag minns att en kompis jag hade, lånade 45000 kronor för en ridhäst 1994, eller om det var 1995.

Vi var unga då och jag var överraskad över att hon vågade låna, plus att hon hade stallhyra etc.

Men det gick bra, hon klarade ekonomin och hästen var väldigt fin.

Men det är vanskligt och det är det jag menar med att vara beredd att förlora summan.

Har man sparat och kämpat för att kunna köpa sig en häst, så får man ändå vara beredd att förlora summan.

Krasst, men sant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp