prisutveckling på hästar (utbruten från Annonsera mera VI)

Jag betalade 49 000 kr för min super snälla, trygga import från Ungern för 4 år sedan. Han var 5 år, 160 cm och bara grundriden men va super snäll i allt.

Jag letar efter nåt liknande nu och har inga problem att köpa import. Jag vill ha en snäll, schysst häst som ska vara snäll och kunna grunderna i ridning. Mitt största krav är att den ska vara snäll att rida ut på i både sällskap och ensam.
Det känns som att leta efter en enhörning.. :arghh:

Jag kollade ändå priserna långt innan Corona kom och kan säga att priserna skenat sedan i våras! Jag kollade vad hästarna jag kunde tänkas köpa kostade då och de låg på mellan 50-65 000 kr.
Nu ligger de på 80-100 000 kr. Importer då och vill inte veta vad en svenskuppfödd kostar nu :angel:.

Menar nu inte att de svenska uppfödarna inte är värda deras hästars pris men jag som hobbyryttare som kommer rida i skogen, ta några skutt då och då samt träna lite dressyr, inte vill betala över 65 000 för min häst.

Jag vill inte ta lån för att kunna köpa min häst. Men samtidigt vill jag inte lägga över 65 000 kr för jag måste ha råd att den skulle skada sig och jag vill inte stå där med ett lån på en obrukbar häst. Låter hemskt men jag har inte lust till det.

Fast jag kollade i april och då fanns inte de som du beskriver för 55 - 60? Jag har kollat kontinuerligt sedan dess och priserna har legat väldigt jämnt och stilla. Dvs att under 100 k får man inte en frisk, bussig allroundhäst I vuxen ålder ens av icke swb ras. Vill man ha ett swb blir det dyrare ändå.

Visst har några enstaka ex passerat för 60 k men de är extremt få och oftast har det funnits en anledning till priset då.
 
Fast jag kollade i april och då fanns inte de som du beskriver för 55 - 60? Jag har kollat kontinuerligt sedan dess och priserna har legat väldigt jämnt och stilla. Dvs att under 100 k får man inte en frisk, bussig allroundhäst I vuxen ålder ens av icke swb ras. Vill man ha ett swb blir det dyrare ändå.

Visst har några enstaka ex passerat för 60 k men de är extremt få och oftast har det funnits en anledning till priset då.

Corona kom i februari/mars och då gick priserna direkt upp. Jag har kollat sedan förra sommaren och det fanns massor av hästar som jag skrev innan våren 2020.
Min vän köpte en fin frisk 6 årig import för 55 000 i början på 2020. Men nu när jag kontaktat samma säljare så säger de att priserna gått upp och att en sån snäll häst blivit sjukt eftertraktad och att priserna därför stigit.
Samma som priserna för hundar gjort till exempel.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jodå, och att nånstans ska förlusten för fölet eller stoet som omkom täckas och och och

Det var mer för att visa att det snabbt blir höga summor över åren även om det är lite då. Eller som att köpa ett föl för att "spara pengar" - när fölet är tre år har man sannolikt lagt minst 100 000 kr ändå. Dvs köpa ett föl för 50 eller en treåring för 150 går på ett ut rent så - och plötsligt inser man att 150 för en treåring inte var så orimligt...
Nej, det är inte svårt att räkna ut att man köper en utbildad häst till under självkostnadspris.

Hästar som säljs för miljonbelopp är en sak, de går sannolikt med vinst, men som du skriver, 150' är ingen konstig summa.

Svårigheten är dock att ha de där 150 000 liggandes och vänta på rätt häst.

Det krävs stor disciplin att spara ihop summan och invänta hästen.

Köper man ett föl, så har man flera års risker framför sig, vanliga omkostnader plus ev kostnader att rida in hästen.

Men som sagt, inte alla har förmånen att ha större summor skvalpandes på banken.

Så även om man vet att man får mycket mer för pengarna när man köper en dyrare och utbildad häst, så kan man inte.
 
Corona kom i februari/mars och då gick priserna direkt upp. Jag har kollat sedan förra sommaren och det fanns massor av hästar som jag skrev innan våren 2020.
Min vän köpte en fin frisk 6 årig import för 55 000 i början på 2020. Men nu när jag kontaktat samma säljare så säger de att priserna gått upp och att en sån snäll häst blivit sjukt eftertraktad och att priserna därför stigit.
Samma som priserna för hundar gjort till exempel.

Tja här är det knappt vår I april så vi har nog olika definitioner om vår då - och det är ju ett avlångt land. Dock så i februari var corona för de flesta inget som påverkade i februari. Så då ska prisökningen smällt till i mars då menar du?

Jag tycker dock alltid en sån häst kostat mycket. 2016 när jag köpte sist var det inte så att det haglade friska bussiga grundutbildade för 50-60 heller. Men vi kanske har lite olika definitioner där med? Det är ju svårigheten med att diskutera subjektiva uppfattningar
 
Nej, det är inte svårt att räkna ut att man köper en utbildad häst till under självkostnadspris.

Hästar som säljs för miljonbelopp är en sak, de går sannolikt med vinst, men som du skriver, 150' är ingen konstig summa.

Svårigheten är dock att ha de där 150 000 liggandes och vänta på rätt häst.

Det krävs stor disciplin att spara ihop summan och invänta hästen.

Köper man ett föl, så har man flera års risker framför sig, vanliga omkostnader plus ev kostnader att rida in hästen.

Men som sagt, inte alla har förmånen att ha större summor skvalpandes på banken.

Så även om man vet att man får mycket mer för pengarna när man köper en dyrare och utbildad häst, så kan man inte.

Nej och jag ser det som sagt inte konstigt att folk tex väljer att låna hellre än att spara ett år eller två. Var och en gör som de vill liksom.
 
Nej och jag ser det som sagt inte konstigt att folk tex väljer att låna hellre än att spara ett år eller två. Var och en gör som de vill liksom.
Absolut!

Problemet är väl när man tar större lån än man klarar av. Många har många olika krediter och om inkomsterna förändras till det sämre så kan sitta illa till.

Men det är ju inte unikt för hästarna.

Bekymret är ju att försörja hästen och alla löpande kostnader.
 
Absolut!

Problemet är väl när man tar större lån än man klarar av. Många har många olika krediter och om inkomsterna förändras till det sämre så kan sitta illa till.

Men det är ju inte unikt för hästarna.

Bekymret är ju att försörja hästen och alla löpande kostnader.

Nej det är ju inte unikt för just hästar. Mer än att det för många kan vara lättare göra sig av med bilen pga ekonomiska skäl än hästen t ex. Och ofta när hästar kostar mer än ägaren har råd med så är hästen trasig och man kan förvisso stoppa vidare utgifter genom att avliva - men inte direkt få in något.

Men där utgår jag från att vuxna myndiga kan ta ansvar för sin ekonomi. De som inte kan det kommer i alla fall inte vilja lyssna ;)
 
Kan du inte fråga om du får köpa tillbaka hästen?

Det var de första jag gjorde men de vill tyvärr inte sälja honom. Vilket jag kan förstå för såna som honom är svåra att hitta :(. Men när jag köpte honom så fanns det massor av liknande hästar till salu för under 55 000 men då bor jag i skåne och jag provred nog ca 6 hästar innan jag hittade honom och alla va snälla men fastnade för honom direkt.
Sen har jag som sagt inga höga krav på hästens utbildning eller ras. Utan vill den ska vara exteriört bra och framförallt ha ett bra huvud. För har de bra temperament och är snälla så löser de mesta sig i min värld.
Men jag är som sagt ingen tävlingsmänniska eller någon som ska träna högt i någon gren så nöjer mig med en "medelmåtta" häst som tar livet med en klackspark.
Och såna verkade finnas för under 60 000 iallafall vinter 2019.

Så jag har sparat undan så mycket jag kan och jobbar mycket vid sidan om universitetet och har nu en budget på 65 000 kr men hittar ingen att köpa. Eller de jag hittar försvinner inom 1 h efter de kommit ut på hästnet och underligt nog så finns ingen i Skåne :confused:. Har samtidigt blivit nekad minst 4 provridningar pga min vikt. Men det är ju en annan femma.
 
Nej det är ju inte unikt för just hästar. Mer än att det för många kan vara lättare göra sig av med bilen pga ekonomiska skäl än hästen t ex. Och ofta när hästar kostar mer än ägaren har råd med så är hästen trasig och man kan förvisso stoppa vidare utgifter genom att avliva - men inte direkt få in något.

Men där utgår jag från att vuxna myndiga kan ta ansvar för sin ekonomi. De som inte kan det kommer i alla fall inte vilja lyssna ;)
Ja, om nu vuxna vore vuxna, vill säga...

Men jag vill säga emot lite. Givetvis ryker hästen före bilen?
 
Det var de första jag gjorde men de vill tyvärr inte sälja honom. Vilket jag kan förstå för såna som honom är svåra att hitta :(. Men när jag köpte honom så fanns det massor av liknande hästar till salu för under 55 000 men då bor jag i skåne och jag provred nog ca 6 hästar innan jag hittade honom och alla va snälla men fastnade för honom direkt.
Sen har jag som sagt inga höga krav på hästens utbildning eller ras. Utan vill den ska vara exteriört bra och framförallt ha ett bra huvud. För har de bra temperament och är snälla så löser de mesta sig i min värld.
Men jag är som sagt ingen tävlingsmänniska eller någon som ska träna högt i någon gren så nöjer mig med en "medelmåtta" häst som tar livet med en klackspark.
Och såna verkade finnas för under 60 000 iallafall vinter 2019.

Jag tänker att vintern alltid är lite lägre pris/bättre läge göra fynden - så håll ut lite och se?

Sen kan du kika på en handlare i södra Sverige som har ett namn som börjar på T och slutar på gård. Där finns hästar i din budget och åtminstone en del ser trevliga ut och säljaren verkar ha gott rykte (ett handelsstall). Har ingen erf alls själv men ser dem i mitt flöde.
 
Ja, om nu vuxna vore vuxna, vill säga...

Men jag vill säga emot lite. Givetvis ryker hästen före bilen?

Det beror nog helt på från person till person, och kanske häst till häst. Men när det finns personer med mängder av aktiva skulder hos KFM och en bunt hästar som absolut inte ska säljas - så får man nog bara konstatera att alla är vi olika.
 
Jag tänker att vintern alltid är lite lägre pris/bättre läge göra fynden - så håll ut lite och se?

Sen kan du kika på en handlare i södra Sverige som har ett namn som börjar på T och slutar på gård. Där finns hästar i din budget och åtminstone en del ser trevliga ut och säljaren verkar ha gott rykte (ett handelsstall). Har ingen erf alls själv men ser dem i mitt flöde.

Ja jag har ju inte bråttom utan vill hitta en passande häst också och var senast igår och provred en häst 4 h 30 min enkel resa ifrån mig. Tråkiga där va att säljaren "glömt" nämna flera faktorer som hade gjort att jag aldrig kollat på den om jag vetat de i förhand, väldigt irriterande och tråkigt :(.

Den handlaren har jag koll på samt en del kontakt :D. Tack för tipset annars :heart
 
Ja jag har ju inte bråttom utan vill hitta en passande häst också och var senast igår och provred en häst 4 h 30 min enkel resa ifrån mig. Tråkiga där va att säljaren "glömt" nämna flera faktorer som hade gjort att jag aldrig kollat på den om jag vetat de i förhand, väldigt irriterande och tråkigt :(.

Den handlaren har jag koll på samt en del kontakt :D. Tack för tipset annars :heart

Det du beskriver med din provridning var det som gjorde jag köpte import sist fast jag från början sagt jag absolut inte skulle det. Folks helt urusla förmåga att nyktert beskriva sin hästs för och nackdelar.

Man tycker köpa häst skulle vara kul. Jag tycker mest det är ångest. Och folk är himla knepiga. Sist jag var intresserad av en häst så kl 09 på FM tyckte säljaren jag jättegärna fick komma och provrida, att vi kunde boka en tid. Jag såg det inte då. Kl 9.15 var annonsen markerad med såld (hästen behöver ju inte varit såld, kan ju varit för att ta bort annonsen, men själva grejen)
 
Det du beskriver med din provridning var det som gjorde jag köpte import sist fast jag från början sagt jag absolut inte skulle det. Folks helt urusla förmåga att nyktert beskriva sin hästs för och nackdelar.

Man tycker köpa häst skulle vara kul. Jag tycker mest det är ångest. Och folk är himla knepiga. Sist jag var intresserad av en häst så kl 09 på FM tyckte säljaren jag jättegärna fick komma och provrida, att vi kunde boka en tid. Jag såg det inte då. Kl 9.15 var annonsen markerad med såld (hästen behöver ju inte varit såld, kan ju varit för att ta bort annonsen, men själva grejen)


Ja men precis och hon visste hur långt jag hade att köra samt så var jag väldigt noga med vad jag letade efter..

Ja jag känner faktiskt just nu att de är mest ångest och förstår mig mindre och mindre på folk.
 
Det var de första jag gjorde men de vill tyvärr inte sälja honom. Vilket jag kan förstå för såna som honom är svåra att hitta :(. Men när jag köpte honom så fanns det massor av liknande hästar till salu för under 55 000 men då bor jag i skåne och jag provred nog ca 6 hästar innan jag hittade honom och alla va snälla men fastnade för honom direkt.
Sen har jag som sagt inga höga krav på hästens utbildning eller ras. Utan vill den ska vara exteriört bra och framförallt ha ett bra huvud. För har de bra temperament och är snälla så löser de mesta sig i min värld.
Men jag är som sagt ingen tävlingsmänniska eller någon som ska träna högt i någon gren så nöjer mig med en "medelmåtta" häst som tar livet med en klackspark.
Och såna verkade finnas för under 60 000 iallafall vinter 2019.

Så jag har sparat undan så mycket jag kan och jobbar mycket vid sidan om universitetet och har nu en budget på 65 000 kr men hittar ingen att köpa. Eller de jag hittar försvinner inom 1 h efter de kommit ut på hästnet och underligt nog så finns ingen i Skåne :confused:. Har samtidigt blivit nekad minst 4 provridningar pga min vikt. Men det är ju en annan femma.
Jag letade i samma banor för några månader sedan, och letar en del till min lokala ridskola - och det är svårt! Det är inte många hästar som säljs som ligger i de prisklasserna, och är det någon annons som kommer ut så går det j*kligt snabbt innan de är sålda.

Jag sålde min egen tidigare häst för 50 000 kr i början på hösten, ett 5-årigt klass I sto på 155 cm av en mer udda ras, uppfödd i Sverige och ingen skadehistorik. Hon var på inridning några månader i våras, och sedan vilat/jobbat lite hemma innan hon åkte tillbaka till inridaren för försäljning. Jag funkade inte med henne, men inridaren använde henne t.ex. som lugnare, stabilare sällskap till de andra unghästarna när de red ut, och hon var populär hos andra som red/pysslade med henne. Hon köptes i slutändan av en ridskola.

Hästen jag har nu köpte jag för 50 000 kr för 1-2 månader sedan, ett 8-årigt sto på 155 cm som var importerad från Frankrike (troligtvis något spanskt i henne). Ingen känd sjukdomshistorik, gick igenom besiktning ua (utöver skimmelmelanom), men inte helt igångsatt och har en udda bakgrund. Hon är inte särskilt utbildad utan bara precis grundriden - hon har framförallt gått som packhäst tidigare hos en grupp människor som var på långritt något år. Väldigt snäll i hantering och liknande, inga problem att rida ut i skogen själv på eller tömköra etc. - men har en hel del kvar när det gäller utbildning.

Innan jag köpte min nya var jag och provred en annan, ett 14-årigt nordsvenskt sto för 40 000 kr som vilat de senaste åren men som innan det var riden och körd. Supertrevlig i hantering, och snäll och stabil i ridningen men definitivt ur form. De bestämde sig dock för att inte sälja henne (vilket känns sådär, när man åkt 4 timmar enkel resa för att titta på hästen :grin: )

Och nu har ridskolan också hittat en, även den i samma prisklass (65 000 kr) - ett 6-årigt sto på 170 cm som importerades från Irland. Supermjuk och trevlig att rida (även om gångarterna var liiite större än de jag är vana vid på mina små hästar med "sämre" rörelser, det tog några steg att hitta rytmen :p ), och var lugn och trygg (dock lite kittlig på magen). Det var hos en försäljare i Kosta, så kanske någon du kan kontakta?

Så beroende på vad du letar efter så går det att hitta även nu. Men jo, de försvinner snabbt.
 
Med mindre nogräknade hästutbildare gör de nog tyvärr det även uppe i Sverige. Här nere hos oss har vi en 20-årig sk. "hästutbildare" på landslagsnivå som i våras sköt ut bilder på sig själv i sociala medier hoppandes de höjderna med en fyraåring. Vet sedan faktiskt inte vad som var värst. Det faktum att hon gjorde det från första början eller kommentarerna som löd "å men vad fint han hoppar". Såg typ inte en enda som ifrågasatte vad hon höll på med 😱

Att du inte ser det är för att sådana kommentarer raderas snabbare än fort och man blockas från kontona ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp