prisutveckling på hästar (utbruten från Annonsera mera VI)

Men ger alltså snart upp..

Jag letar häst och det behöver inte vara en häst med bra stam, gång eller så. Utan en snäll, schysst allround på mellan 4-17 och på ca 160 cm. Måste dock vara trygg vid uteritt och hantering. Här faller tyvärr många hästar bort. Eller pga jag är för tjock för att rida dem.
Har hittat några guldkorn som jag tyckt passat och velat provrida. Men där har jag fått nej då jag väger 80 kg.

Ras spelar ingen roll förutom travare.

Men detta är omöjligt om man inte har en budget över 80-120 000. Jag är en vanlig student som jobbar vid sidan om. Har råd att köpa häst och hålla den men vill inte riktigt ge dem summorna för en hobbyhäst som jag ska rida i skogen med, ta några dressyrpass och hoppa några kryss.

Ni som hittar dessa hästar för under det. Snälla berätta hur ni gör?

Kollar även utomlands men även där har priserna stigit.

Hittade senast igår en superfin 5 åring halvblod/welsh cob korsning på 162 cm men den vill de ha 120 000 kr för :(.
 
@border_kelpie
80 kg? Det är vad många män väger. Varför får du inte provrida pga det? Låter ju sjukt.

Skulle råda dig att titta hos mindre uppfödare. 😊

Ja det har jag tänkt varje gång men blivit nekad 4 gånger och en av hästarna va en paint som tidigare gått western. Samtliga har även varit över 160 cm.

Ska höra mig för :). Tack för tipset!
 
Ja det har jag tänkt varje gång men blivit nekad 4 gånger och en av hästarna va en paint som tidigare gått western. Samtliga har även varit över 160 cm.

Ska höra mig för :). Tack för tipset!

Min man väger ca 83-84 kg men är lång, 187 cm ca. Ingen skulle ens fråga honom om vikten eller ifrågasätta att han skulle vara för tung. Han har blivit erbjuden att rida hästar från 158 cm och uppåt som inte alltid har varit viktbärande ens. Irriterad jag blir över detta. Hade du vägt 120+ hafe jag kanske förstått det mer eftersom det inte är självklart att få rida men 80 kg är som sagt ganska normalt för många män som aldrig skulle blivit nekade pga den vikten.
 
Jag kollar på alla raser på hästnet. Väljer bara ålder, storlek och pris. Men inte sett några?

Försökt hitta facebook grupper som säljer hästar men ska prova igen :D

Vilken ålder söker du? Nordsvensk säljs främst som föl sen hålls de i rätt länge, men kan du tänka dig en yngre icke färdig häst finns det än en i vuxen ålder. :)
 
Vilken ålder söker du? Nordsvensk säljs främst som föl sen hålls de i rätt länge, men kan du tänka dig en yngre icke färdig häst finns det än en i vuxen ålder. :)

Ja nej jag söker efter 4 och uppåt i åldern och det är väl mest det som gör att det inte finns några :(.
 
Titta under 160 i mankhöjd också. Du kommer inte märka någon skillnad på några cm när du rider om hästen bär sig väl.

Ja nej jag kollar 149 och uppåt ;). Det beror ju helt på hur hästen är byggd, musklad osv. Men undrar om jag verkligen får provrida de under 170 typ då alla säljarna nästan reagerar på min vikt. Eller alla förutom hästförsäljarna.
 
Men att låna för att köpa en häst på hobbynivå är ju helt absurt! Det kanske de gjorde men idag verkar man ju få ge uppåt 150 för en "vettig" häst. Eller så har mina referensramar förändrats.
Håller fullständigt med helt galet ta ett banklån för att köpa en häst (levande djur överhuvudtaget) såvida man inte är en satsande ryttare. Jag har full förståelse folk väljer importer! Nej här har hästarna mina köpts för sparade pengar kontant!
 
Ja nej jag kollar 149 och uppåt ;). Det beror ju helt på hur hästen är byggd, musklad osv. Men undrar om jag verkligen får provrida de under 170 typ då alla säljarna nästan reagerar på min vikt. Eller alla förutom hästförsäljarna.

Håll tyst om din vikt, eller är de så fräcka att de frågar? 80 kg är ju generellt sett ingen fara att sätta upp på en 160 cm hög häst, kära nån.
 
Men ger alltså snart upp..

Jag letar häst och det behöver inte vara en häst med bra stam, gång eller så. Utan en snäll, schysst allround på mellan 4-17 och på ca 160 cm. Måste dock vara trygg vid uteritt och hantering. Här faller tyvärr många hästar bort. Eller pga jag är för tjock för att rida dem.
Har hittat några guldkorn som jag tyckt passat och velat provrida. Men där har jag fått nej då jag väger 80 kg.

Ras spelar ingen roll förutom travare.

Men detta är omöjligt om man inte har en budget över 80-120 000. Jag är en vanlig student som jobbar vid sidan om. Har råd att köpa häst och hålla den men vill inte riktigt ge dem summorna för en hobbyhäst som jag ska rida i skogen med, ta några dressyrpass och hoppa några kryss.

Ni som hittar dessa hästar för under det. Snälla berätta hur ni gör?

Kollar även utomlands men även där har priserna stigit.

Hittade senast igår en superfin 5 åring halvblod/welsh cob korsning på 162 cm men den vill de ha 120 000 kr för :(.

Du kan inte tänka dig en ardenner? Jag vet att det är många som tänker tungriden och seg men de jag har ridit har varit pigga och med lite nerv, men inte hysteriska på något sätt. En som stod hos mig ett längre tag hade gjort sig bra även på dressyrbanan, gick i stadig form och hade mycket rörelser. Sen finns det såklart tunga, sega och svårpåverkade ardennrar också. Kanske inte helt rätt att hitta alltid men en helt annan prisbild än halvblod. Även bruksnordis men där är prisbilden högre och efterfrågan större, men det finns Facebooksidor om bruksnordsvensk där en del annonseras ut.
 
Men frågar säljarna vad du väger? Det har jag aldrig varit med om :eek:
Håll tyst om din vikt, eller är de så fräcka att de frågar? 80 kg är ju generellt sett ingen fara att sätta upp på en 160 cm hög häst, kära nån.

Vi har pratat och så har de frågat om längd och så. Eller bett om en ridfilm och sen sagt jag är för stor. Så jo det finns de som frågar 😅🤔.

Du kan inte tänka dig en ardenner? Jag vet att det är många som tänker tungriden och seg men de jag har ridit har varit pigga och med lite nerv, men inte hysteriska på något sätt. En som stod hos mig ett längre tag hade gjort sig bra även på dressyrbanan, gick i stadig form och hade mycket rörelser. Sen finns det såklart tunga, sega och svårpåverkade ardennrar också. Kanske inte helt rätt att hitta alltid men en helt annan prisbild än halvblod. Även bruksnordis men där är prisbilden högre och efterfrågan större, men det finns Facebooksidor om bruksnordsvensk där en del annonseras ut.

Nej vill gärna kunna hoppa upp till 1 meter och de blir nog för tunga då 😔.
 
@border_kelpie såg du skrivit att du inte vill ha travare, men jag kan inte komma ifrån att tänka att en välriden kallblodig travare skulle vara perfekt till din använding... Kanske helst en som inte varit travtränad alls, brukar finnas vissa sådana. Jag känner inte exakt till skillnaden mellan de svenska och norska linjerna men tror de blandas en del nu...? Här i Norge så finns det iaf flera kallblod som tävlar dressyr upp till MsvB, och vissa som tävlar hoppning och fälttävlan, min kompis tog flera placeringar i 1,10 hoppning med sitt kbl som även tävlat trav i flera år.
 
@border_kelpie såg du skrivit att du inte vill ha travare, men jag kan inte komma ifrån att tänka att en välriden kallblodig travare skulle vara perfekt till din använding... Kanske helst en som inte varit travtränad alls, brukar finnas vissa sådana. Jag känner inte exakt till skillnaden mellan de svenska och norska linjerna men tror de blandas en del nu...? Här i Norge så finns det iaf flera kallblod som tävlar dressyr upp till MsvB, och vissa som tävlar hoppning och fälttävlan, min kompis tog flera placeringar i 1,10 hoppning med sitt kbl som även tävlat trav i flera år.
Jag har en kallblodstravare, dock en som trivs bäst framför vagn eller dragandes på stockar. Men jag kommer från kallblodstravarmeckat i Sverige och vet att det finns så många fina kallblodstravare.
Mest sett dom i dressyr en dock då jag har noll intresse för hoppning, men där har de absolut potential med rätt ryttare.

Dock tycker jag de ska få köras också, det är deras rätta natur. Tycker samma om ardenner och nordsvensk, att det är synd när inte deras köregenskaper utnyttjas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp