prisutveckling på hästar (utbruten från Annonsera mera VI)

När jag skrev travare så tänkte jag mer på de varmblodiga travarna. Sen vet jag att de finns många fina kallblodstravare men vet inte var man hittar de som ligger på runt 160 cm. Har skrivit på några som funnits på hästnet med de flesta har varit väldigt heta ute i skogen och mest dragit på.

För som sagt ras spelar ingen roll men vill gärna ha en häst med tretaktig galopp då jag i framtiden kanske hade velat träna, komma vidare i dressyren. Har haft varmblodig travare tidigare och tycker tyvärr de flesta inte riktigt får till de i galoppen. Sen finns det ju undantag men letar inte riktigt efter det.

Men har plötsligt 2 st hästar jag ska provrida nästa vecka :D. De är båda 160 cm, sto på 11 år och en valack på 6 år. De är båda importer från Irland och kom nu i veckan till en säljare ca 3 h ifrån mig.
Ska bli spännande!
Kan vara 2 st irländare jag sett hos en känd irländsk hästförsäljare. Men det märker vi :)
 
När jag skrev travare så tänkte jag mer på de varmblodiga travarna. Sen vet jag att de finns många fina kallblodstravare men vet inte var man hittar de som ligger på runt 160 cm. Har skrivit på några som funnits på hästnet med de flesta har varit väldigt heta ute i skogen och mest dragit på.

För som sagt ras spelar ingen roll men vill gärna ha en häst med tretaktig galopp då jag i framtiden kanske hade velat träna, komma vidare i dressyren. Har haft varmblodig travare tidigare och tycker tyvärr de flesta inte riktigt får till de i galoppen. Sen finns det ju undantag men letar inte riktigt efter det.

Men har plötsligt 2 st hästar jag ska provrida nästa vecka :D. De är båda 160 cm, sto på 11 år och en valack på 6 år. De är båda importer från Irland och kom nu i veckan till en säljare ca 3 h ifrån mig.
Ska bli spännande!
Kan vara 2 st irländare jag sett hos en känd irländsk hästförsäljare. Men det märker vi :)
Om du tittar på kallblodstravare - om de är 160 är de STORA. Kan du tänka dig en 160 häst av halvblods-/cobtyp kan du lätt titta på både kallblodstravare och nordisar strax över ponnymåttet
 
Lycka till med de du ska provrida!
Annars säger jag som föregående talare, om du tittar på en häst av grövre modell, typ cob, då behöver de verkligen inte vara 160 för att upplevas stora.
Det kan jag skriva under på. Vi har en Connemara som är 148 cm. Han känns stor, och då är han inte kallblodstyp, utan endast "rejäl ponny", med lång hals och lite hingstkaraktär.

Så om han känns som "mycket häst", vad är då inte ett riktigt kallblod?!
 
Jag har mer tänkt att jag är för "stor" för hästar under 160 cm eftersom jag blivit nekad att provrida hästar på 160 cm :cool:. Även om de varit lite grövre, då jag som sagt blev nekad att provrida en paint. De är ju ändå lite grövre.
För gillar verkligen hästar av cob modell men eftersom de oftast inte är över 148 cm så har jag tänkt på dem.
För jag är inte för lång då jag är 163 cm men eftersom jag väger 80 kg så har jag inte vågat kolla på mindre hästar.
 
Jag har mer tänkt att jag är för "stor" för hästar under 160 cm eftersom jag blivit nekad att provrida hästar på 160 cm :cool:. Även om de varit lite grövre, då jag som sagt blev nekad att provrida en paint. De är ju ändå lite grövre.
För gillar verkligen hästar av cob modell men eftersom de oftast inte är över 148 cm så har jag tänkt på dem.
För jag är inte för lång då jag är 163 cm men eftersom jag väger 80 kg så har jag inte vågat kolla på mindre hästar.

På de brittiska öarna kryllar det av cobbar som är över 148cm och som nog skulle kunna matcha det du letar efter - de har ofta ett bra huvud och helt ok ridbarhet. Det känns tråkigt om du inte kan hitta något vettigt alls i Sverige, men ja, UK/Ire har nog mycket av det du letar efter - skulle väl kanske förvänta mig att jobba mer med dressyren, då jag ofta tycker att grundridningen på många brittiska hobbyhästar kan vara lite fläckig..
 
På de brittiska öarna kryllar det av cobbar som är över 148cm och som nog skulle kunna matcha det du letar efter - de har ofta ett bra huvud och helt ok ridbarhet. Det känns tråkigt om du inte kan hitta något vettigt alls i Sverige, men ja, UK/Ire har nog mycket av det du letar efter - skulle väl kanske förvänta mig att jobba mer med dressyren, då jag ofta tycker att grundridningen på många brittiska hobbyhästar kan vara lite fläckig..

Jag har inga problem med att importera om jag kan få se videos/filmer på hästen. Men vet knappt vart jag ska vända mig.
Följer två irländska hästförsäljare men de verkar båda två ha slut på hästar.
Samt så sa den ena hästförsäljaren igår att cob är väldigt dyrt där nuförtiden? Han rekommenderade då istället en irish draught.

Men ja får se vilka dessa 2 irländska hästarna jag ska prova nu i veckan är för några :).
 
Jag har mer tänkt att jag är för "stor" för hästar under 160 cm eftersom jag blivit nekad att provrida hästar på 160 cm :cool:. Även om de varit lite grövre, då jag som sagt blev nekad att provrida en paint. De är ju ändå lite grövre.
För gillar verkligen hästar av cob modell men eftersom de oftast inte är över 148 cm så har jag tänkt på dem.
För jag är inte för lång då jag är 163 cm men eftersom jag väger 80 kg så har jag inte vågat kolla på mindre hästar.
Jag kan förstå aspekten med vikt. Jag är ca 165 men väger betydligt mindre.

Jag hade inte utan vidare ridit en mindre häst om jag var i lite högre viktklass.

Jag har en väninna som verkligen kämpat för att gå ned i vikt. Hon väger nog ungefär som du nu, och hon har ridit cobbar från ca 160 cm, men mestadels stora rejäla hästar på över 165 cm.
 
Jag har inga problem med att importera om jag kan få se videos/filmer på hästen. Men vet knappt vart jag ska vända mig.
Följer två irländska hästförsäljare men de verkar båda två ha slut på hästar.
Samt så sa den ena hästförsäljaren igår att cob är väldigt dyrt där nuförtiden? Han rekommenderade då istället en irish draught.

Men ja får se vilka dessa 2 irländska hästarna jag ska prova nu i veckan är för några :).
Vad roligt! Lycka till!

Tillbaka till trådens rubrik.

Jag scrollade genom hästnet igår och jeeeez...... vilka fantasipriser!

En tävlad d-ponny för 180 000. Visserligen på DM och LA hoppning, men ändå?!

En unghäst (swb), för 200 000.

Tur att jag redan har häst, tänkte jag. Det är alldeles för dyrt för min plånbok.
 
Jag letar också häst eftersom min nuvarande skadat sig och det är svårt att hitta något som matchar min plånbok, och krav.

Inte äldre än 8, trygg och sansad, ska kunna röra sig, och vara runt 170.
De flesta som passar min plånbok har avvikelser på röntgen, och det är jag inte intresserad av.

Eftersom jag har blivit en fegis med åren vill jag kunna prova hästen och vågar inte köpa osett från utlandet..
 
Vad roligt! Lycka till!

Tillbaka till trådens rubrik.

Jag scrollade genom hästnet igår och jeeeez...... vilka fantasipriser!

En tävlad d-ponny för 180 000. Visserligen på DM och LA hoppning, men ändå?!

En unghäst (swb), för 200 000.

Tur att jag redan har häst, tänkte jag. Det är alldeles för dyrt för min plånbok.

Fast just fantasi är det iofs inte. Det är högst verkligt :).
 
Jag har mer tänkt att jag är för "stor" för hästar under 160 cm eftersom jag blivit nekad att provrida hästar på 160 cm :cool:. Även om de varit lite grövre, då jag som sagt blev nekad att provrida en paint. De är ju ändå lite grövre.
För gillar verkligen hästar av cob modell men eftersom de oftast inte är över 148 cm så har jag tänkt på dem.
För jag är inte för lång då jag är 163 cm men eftersom jag väger 80 kg så har jag inte vågat kolla på mindre hästar.

Jag är 165 cm och väger mer än dig. Har fjordhäst på 143 cm och skulle tipsa om en sån ifall det fanns nån till salu... Men just nu kan man knappt få tag på föl. Lycka till med provridningarna!
 
Har nordsvenska brukshästar som jag både rider och kör. De är ofta väldigt viktbärande och det lär inte finnas en uppfödare som höjer på ögonbrynen för din vikt. Jag väger liknande och rider in alla mina själv. Det finns en hel del runt 155-160 cm särskilt valacker. Priserna har gått upp, vilket är bra för rasen. De är dock fortfarande väldigt prisvärda. När du väljer nordsvensk så stödjer du både den svenska hästnäringen och en svensk lantras som är på väg att bli utrotningshotad. På föreningens hemsida hittar du en del saluhästar. Jag tävlar min i lb dressyr och har startat lite pnr LA på 60-65% Bilden är från en pnr där även @Wilfa hamnade på bild. Nordsvensken på bilden är 159cm, jag är 173 cm. (Vi fick 67% i Lb1)
Od flame.jpg
 
Jag har mer tänkt att jag är för "stor" för hästar under 160 cm eftersom jag blivit nekad att provrida hästar på 160 cm :cool:. Även om de varit lite grövre, då jag som sagt blev nekad att provrida en paint. De är ju ändå lite grövre.
För gillar verkligen hästar av cob modell men eftersom de oftast inte är över 148 cm så har jag tänkt på dem.
För jag är inte för lång då jag är 163 cm men eftersom jag väger 80 kg så har jag inte vågat kolla på mindre hästar.
Jag har vägt mer än du och är lika lång och har utan några tveksamheter tränat vår kallblodstravare (tävlar på travet) som är ca 155 cm uppsuttet i alla möjliga former från galoppintervaller till dressyrpass. Så heja dig och jag hoppas att du hittar en trevlig häst!
 
Men ger alltså snart upp..

Jag letar häst och det behöver inte vara en häst med bra stam, gång eller så. Utan en snäll, schysst allround på mellan 4-17 och på ca 160 cm. Måste dock vara trygg vid uteritt och hantering. Här faller tyvärr många hästar bort. Eller pga jag är för tjock för att rida dem.
Har hittat några guldkorn som jag tyckt passat och velat provrida. Men där har jag fått nej då jag väger 80 kg.

Ras spelar ingen roll förutom travare.

Men detta är omöjligt om man inte har en budget över 80-120 000. Jag är en vanlig student som jobbar vid sidan om. Har råd att köpa häst och hålla den men vill inte riktigt ge dem summorna för en hobbyhäst som jag ska rida i skogen med, ta några dressyrpass och hoppa några kryss.

Ni som hittar dessa hästar för under det. Snälla berätta hur ni gör?

Kollar även utomlands men även där har priserna stigit.

Hittade senast igår en superfin 5 åring halvblod/welsh cob korsning på 162 cm men den vill de ha 120 000 kr för :(.

jag tycker det år helt sjukt att många tycker 80 kg är för mycket för sina storhästar. Det finns inte många män som kan rida med de kraven.
 
jag tycker det år helt sjukt att många tycker 80 kg är för mycket för sina storhästar. Det finns inte många män som kan rida med de kraven.

Eller långa kvinnor. Medellängden ökar, är själv närmare 180 och väger strax över 80.

Min häst är dessutom bara 162 cm men bred i bålen, och jag ser inte för stor ut på henne. Hon är egenuppfödd, skulle nog inte tittat på en så liten häst om jag kollat annonser.
 
Eller långa kvinnor. Medellängden ökar, är själv närmare 180 och väger strax över 80.

Min häst är dessutom bara 162 cm men bred i bålen, och jag ser inte för stor ut på henne. Hon är egenuppfödd, skulle nog inte tittat på en så liten häst om jag kollat annonser.

Samma mått för mig, när jag läser vissa annonser blir jag nästan lite sur när de skriver ”Max 70 kg”.
En person på 65 kilo kan jag vara tyngre rent tekniskt att bära än vad jag är.

Nu när jag letar ny häst så har jag inte ens tittat på annonser på de under 165.
Borde nog bredda min sökning och kika mer på modellen av häst också.
 
jag tycker det år helt sjukt att många tycker 80 kg är för mycket för sina storhästar. Det finns inte många män som kan rida med de kraven.
Verkligen inte!

Vi tittade på utomhus-SM i hoppning för ett par år sedan, och då reflekterade jag faktiskt över hur stora en del män var på förhållandevis små hästar.

En av dem måste dessutom vägt närmare hundra kilo (en rejäl ryttare), och hästen tog honom ändå runt felfritt på höjder på ca 1,50.

Så när en potentiell köpare nekas rida en stor häst pga vikt, så känns det nästan som om det handlar om diskriminering.

Andelen manliga köpare är i regel färre, men frågan är om de skulle avisas på samma sätt?

Ju mer jag tänker på det, desto mer irritation känner jag.

:mad:
 
Verkligen inte!

Vi tittade på utomhus-SM i hoppning för ett par år sedan, och då reflekterade jag faktiskt över hur stora en del män var på förhållandevis små hästar.

En av dem måste dessutom vägt närmare hundra kilo (en rejäl ryttare), och hästen tog honom ändå runt felfritt på höjder på ca 1,50.

Så när en potentiell köpare nekas rida en stor häst pga vikt, så känns det nästan som om det handlar om diskriminering.

Andelen manliga köpare är i regel färre, men frågan är om de skulle avisas på samma sätt?

Ju mer jag tänker på det, desto mer irritation känner jag.

:mad:
För min del som väger strax över 80 känner jag inte att det är diskriminering, jag känner mest att det är okunskap.
I annonserna står det ju oftast inte heller ”kvinnliga ryttare över 70 kg avböjer vi intresse från”
Har aldrig varit med om att jag blivit nekad på plats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp