prisutveckling på hästar (utbruten från Annonsera mera VI)

Vad roligt! Lycka till!

Tillbaka till trådens rubrik.

Jag scrollade genom hästnet igår och jeeeez...... vilka fantasipriser!

En tävlad d-ponny för 180 000. Visserligen på DM och LA hoppning, men ändå?!

En unghäst (swb), för 200 000.

Tur att jag redan har häst, tänkte jag. Det är alldeles för dyrt för min plånbok.
Känns inte som något orimligt pris om den är snäll och vettig i skallen.
Har sett en ungponny(5år) som låg ute för 290´då börjar jag tycka det är väldigt mycket pengaräven om den är väldigt fin.
 
Känns inte som något orimligt pris om den är snäll och vettig i skallen.
Har sett en ungponny(5år) som låg ute för 290´då börjar jag tycka det är väldigt mycket pengaräven om den är väldigt fin.
Nej, alltså, när man vet hur mycket det kostar att få fram en trevlig häst, så är kanske inte summan är helt fel.

Men det är ändå mycket pengar.
I alla fall med mina preferenser.
 
Har nordsvenska brukshästar som jag både rider och kör. De är ofta väldigt viktbärande och det lär inte finnas en uppfödare som höjer på ögonbrynen för din vikt. Jag väger liknande och rider in alla mina själv. Det finns en hel del runt 155-160 cm särskilt valacker. Priserna har gått upp, vilket är bra för rasen. De är dock fortfarande väldigt prisvärda. När du väljer nordsvensk så stödjer du både den svenska hästnäringen och en svensk lantras som är på väg att bli utrotningshotad. På föreningens hemsida hittar du en del saluhästar. Jag tävlar min i lb dressyr och har startat lite pnr LA på 60-65% Bilden är från en pnr där även @Wilfa hamnade på bild. Nordsvensken på bilden är 159cm, jag är 173 cm. (Vi fick 67% i Lb1)
Visa bifogad fil 61133

Nu råkar ju du dessutom ha finaste Nordisen, han är helt fantastisk i både utseende och psyke :love:. Annars kan ju jag rekommendera frieser, min skulle inte ha några problem med din vikt.
 
Hänger så mycket på hästnet och den senaste veckan har det kommit många trevliga hobbyhästar för lagom pengar. Nog finns dom😃.
Ja nu gick proppen ur typ? Plötsligt är de där hobbyhästarna I lägre prisklass tillbaka.

Och jag hittar inte en enda? De hästar jag tycker skulle kunna passa ligger ute för minst 250’ 💸
Letar väl iofs efter det som typ alla verkar vilja ha... ~170, max 9 år, kunna röra sig hyfsat och tävla lite dressyr, behöver inte vara utbildad men gärna insutten, och vara mer åt det coola än reaktiva hållet.
 
Och jag hittar inte en enda? De hästar jag tycker skulle kunna passa ligger ute för minst 250’ 💸
Letar väl iofs efter det som typ alla verkar vilja ha... ~170, max 9 år, kunna röra sig hyfsat och tävla lite dressyr, behöver inte vara utbildad men gärna insutten, och vara mer åt det coola än reaktiva hållet.

Jag har inte sagt det är vad alla vill ha - men plötsligt så segmentet kring 45-65 k är fyllt igen med ridbara hobbyhästar. Skulle jag kolla igenom kanske några av dem skulle var intressanta. Men det var TOMT där tidigare. Så proppen har gått ur helt enkelt. Sen exakt hur många som är x höjd osv det har jag dock inte kollat. Gör jag en snabb sökning utefter mina kriterier och max 70 k får jag upp rätt bra med träffar. Mot tidigare i princip noll.

Undrar om det är en effekt av corona?
 
Och jag hittar inte en enda? De hästar jag tycker skulle kunna passa ligger ute för minst 250’ 💸
Letar väl iofs efter det som typ alla verkar vilja ha... ~170, max 9 år, kunna röra sig hyfsat och tävla lite dressyr, behöver inte vara utbildad men gärna insutten, och vara mer åt det coola än reaktiva hållet.
Fast det du beskriver är en rätt dyr typ av häst. Helst frisk och utan röntgenfynd också? (Eller ja alla vill väl ha en frisk häst, men ex sommareksem, fd fång, gammal skada osv osv tänker jag på. Sånt som kräver lite extra pyssel.) Just den där trevliga, felfria hästen som är snäll och har lite talang dessutom ÄR (och ska vara) dyr.
 
Fast det du beskriver är en rätt dyr typ av häst. Helst frisk och utan röntgenfynd också? (Eller ja alla vill väl ha en frisk häst, men ex sommareksem, fd fång, gammal skada osv osv tänker jag på. Sånt som kräver lite extra pyssel.) Just den där trevliga, felfria hästen som är snäll och har lite talang dessutom ÄR (och ska vara dyr).

Vad är en hobbyhäst för dig?

Fynd är okej om hästen inte är tre och helt oprövad, benbitar på rätt ställe också okej.
Jag trodde faktiskt inte det skulle vara såhär svårt. Av de jag pratat med så har det funnits fyraåringar som knappt är ridna för 225 och täta i ryggen plus lite annat skrammel. Det känns inte rimligt?
 
Jag har inte sagt det är vad alla vill ha - men plötsligt så segmentet kring 45-65 k är fyllt igen med ridbara hobbyhästar. Skulle jag kolla igenom kanske några av dem skulle var intressanta. Men det var TOMT där tidigare. Så proppen har gått ur helt enkelt. Sen exakt hur många som är x höjd osv det har jag dock inte kollat. Gör jag en snabb sökning utefter mina kriterier och max 70 k får jag upp rätt bra med träffar. Mot tidigare i princip noll.

Undrar om det är en effekt av corona?
Menar du att priserna börjar falla nu när fler och fler förlorar jobben?

Corona-effekt har ju hittills varit att priserna stigit. Nu är situationen för många arbetstagare allvarlig, särskilt inom handeln och i viss mån industrin.

Permissioner och uppsägningar verkar vara att vänta, och då kanske man inte har råd att ha alla sina hästar (om man har flera), eller ens en häst.

Kanske blir det nu motsatt effekt, att det är köparen som kan pruta?
 
Menar du att priserna börjar falla nu när fler och fler förlorar jobben?

Corona-effekt har ju hittills varit att priserna stigit. Nu är situationen för många arbetstagare allvarlig, särskilt inom handeln och i viss mån industrin.

Permissioner och uppsägningar verkar vara att vänta, och då kanske man inte har råd att ha alla sina hästar (om man har flera), eller ens en häst.

Kanske blir det nu motsatt effekt, att det är köparen som kan pruta?

Jag vet inte. Det var min fråga, faller priserna i någon slags Corona effekt, att folk måste/vill få sålt. Eller är det bara en slump helt oberoende av corona?
 
Vad är en hobbyhäst för dig?

Fynd är okej om hästen inte är tre och helt oprövad, benbitar på rätt ställe också okej.
Jag trodde faktiskt inte det skulle vara såhär svårt. Av de jag pratat med så har det funnits fyraåringar som knappt är ridna för 225 och täta i ryggen plus lite annat skrammel. Det känns inte rimligt?
Det är möjligt att jag omvärderat min idé kring vad som är en hobbyhäst. Det finns lite olika sorters hobbyryttare så egentligen finns det åtminstone två typer av hobbyhästar som skiljer sig rätt mycket.

Den första sorten är den jag tror folk tycker borde kosta runt 50-60'. Den där snälla kompisen att rida ut mycket med, ta nåt litet pass på banan ibland och som snällt hoppar vad en styr på. Ingen tävlingshäst utan en kompis.

Den andra hästen är däremot svårare att hitta och mycket dyrare. Denna ska vara till den ambitiösa hobbyryttaren. Denna häst ska vara snäll, ridbar, kunna tävlas (minst) MsvC och/eller 1.20-1.30. Den ska inte ha röntgenfynd och gemene man ska kunna hantera den. Denna hästen kostar 250'. För denna hästen vill ALLA ha.

Som ambitiös hobbyryttare får en bli bättre på att rida. En får utbilda själv, ta dom lite knepiga hästarna, udda raserna, importerna, de med pyssel och fix osv. Det vi inte har i plånboken måste vi ge i tid.
 
Jag vet inte. Det var min fråga, faller priserna i någon slags Corona effekt, att folk måste/vill få sålt. Eller är det bara en slump helt oberoende av corona?
Ja, alltså, min gissning har ju varit att priserna skulle falla förr eller senare, med tanke på ekonomin.

Men jag var faktiskt överraskad över hur priserna steg. Det är ett betydligt dyrare åtagande att ta sig an en häst än att tex köpa hund.
 
Det är möjligt att jag omvärderat min idé kring vad som är en hobbyhäst. Det finns lite olika sorters hobbyryttare så egentligen finns det åtminstone två typer av hobbyhästar som skiljer sig rätt mycket.

Den första sorten är den jag tror folk tycker borde kosta runt 50-60'. Den där snälla kompisen att rida ut mycket med, ta nåt litet pass på banan ibland och som snällt hoppar vad en styr på. Ingen tävlingshäst utan en kompis.

Den andra hästen är däremot svårare att hitta och mycket dyrare. Denna ska vara till den ambitiösa hobbyryttaren. Denna häst ska vara snäll, ridbar, kunna tävlas (minst) MsvC och/eller 1.20-1.30. Den ska inte ha röntgenfynd och gemene man ska kunna hantera den. Denna hästen kostar 250'. För denna hästen vill ALLA ha.

Som ambitiös hobbyryttare får en bli bättre på att rida. En får utbilda själv, ta dom lite knepiga hästarna, udda raserna, importerna, de med pyssel och fix osv. Det vi inte har i plånboken måste vi ge i tid.

Det är det första alt jag menar nu dykt upp igen.

Alt 2 kommer för alltid vara betydligt dyrare.
 
Ja, alltså, min gissning har ju varit att priserna skulle falla förr eller senare, med tanke på ekonomin.

Men jag var faktiskt överraskad över hur priserna steg. Det är ett betydligt dyrare åtagande att ta sig an en häst än att tex köpa hund.

Känns iofs bra det inte rasade, dvs folk hade ändå råd att behålla. Men sen bromsade importen upp och så blev det brist? Det gissar jag är det som påverkade priset. Tror inte det är som på hund en ökad efterfrågan pga corona.
 
Det är möjligt att jag omvärderat min idé kring vad som är en hobbyhäst. Det finns lite olika sorters hobbyryttare så egentligen finns det åtminstone två typer av hobbyhästar som skiljer sig rätt mycket.

Den första sorten är den jag tror folk tycker borde kosta runt 50-60'. Den där snälla kompisen att rida ut mycket med, ta nåt litet pass på banan ibland och som snällt hoppar vad en styr på. Ingen tävlingshäst utan en kompis.

Den andra hästen är däremot svårare att hitta och mycket dyrare. Denna ska vara till den ambitiösa hobbyryttaren. Denna häst ska vara snäll, ridbar, kunna tävlas (minst) MsvC och/eller 1.20-1.30. Den ska inte ha röntgenfynd och gemene man ska kunna hantera den. Denna hästen kostar 250'. För denna hästen vill ALLA ha.

Som ambitiös hobbyryttare får en bli bättre på att rida. En får utbilda själv, ta dom lite knepiga hästarna, udda raserna, importerna, de med pyssel och fix osv. Det vi inte har i plånboken måste vi ge i tid.
Jag är en hobbyryttare som tycker allt över 100' är för dyrt. Det har resulterat i att vi har förhållandevis unga hästar och jag är beredd att träna och utbilda med hjälp av instruktör.

Men jag har, med tiden, insett att det vore fantastiskt roligt, att någon gång få glädjen att rida på någon riktigt välutbildad häst, och träna för instruktör.

Då får man vara beredd att betala en bra slant, även om hästen är något äldre.

Men samtidigt så är jag i grunden en hundmänniska som ser hästen som en långsiktig vän, som jag gärna formar själv.

Jag behöver nog mer tid innan jag sadlar om, så att säga. Men visst vore det kul med en riktig läromästare.

🤩
 
Jag har inte sagt det är vad alla vill ha - men plötsligt så segmentet kring 45-65 k är fyllt igen med ridbara hobbyhästar. Skulle jag kolla igenom kanske några av dem skulle var intressanta. Men det var TOMT där tidigare. Så proppen har gått ur helt enkelt. Sen exakt hur många som är x höjd osv det har jag dock inte kollat. Gör jag en snabb sökning utefter mina kriterier och max 70 k får jag upp rätt bra med träffar. Mot tidigare i princip noll.

Undrar om det är en effekt av corona?

Nej, det var en tanke från mig själv att det kanske är vad ”alla” vill ha..
Men efterfrågan spelar ju en stor roll på priset.
 
Känns iofs bra det inte rasade, dvs folk hade ändå råd att behålla. Men sen bromsade importen upp och så blev det brist? Det gissar jag är det som påverkade priset. Tror inte det är som på hund en ökad efterfrågan pga corona.
Hm... sant. Det har jag inte riktigt reflekterat över.

Jag trodde nog att man skaffade häst eftersom resorna uteblir och andra hobbies/sporter blivit svårare att utöva.

Men du har kanske rätt, importerna minskade och därmed utbudet.

Det har dock annonserats flitigt hela hösten från flera handlare, vars fokus är importer.

:idea:
 
Hm... sant. Det har jag inte riktigt reflekterat över.

Jag trodde nog att man skaffade häst eftersom resorna uteblir och andra hobbies/sporter blivit svårare att utöva.

Men du har kanske rätt, importerna minskade och därmed utbudet.

Det har dock annonserats flitigt hela hösten från flera handlare, vars fokus är importer.

:idea:

Jo nu I höstas ja. Men i våras slog det tvärnit närmast med annonser om nyimporterade eller som stod utomlands.

Men eg är ju alla gissningar lika bra, det lär knappast forskas om det. Tyvärr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp