Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

Targa

Trådstartare
Dressyrtanten funderar på att börja träna hoppning till hösten (fast bara låga hinder :crazy: ).

Har f n bara en dressyrsadel till den hästen - behöver köpa en begagnad allround- eller hoppsadel. Hästen ifråga är ett halvblod av grövre typ.
Har ni några bra förslag på en begagnad, prisvärd sadel. Maxpris helst inte mer än 4000:- Och naturligtvis skön för både häst och ryttare!
 
Sv: Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

Hon har en go´gammal Sabre dressyrsadel, 31 tum i bomvidd, 17 tum i sitsen. Det är ett halvblod, som sagt, av ganska kraftig modell med relativt bred rygg - dock lite omusklad än så länge (ett avelssto som jag har börjat jobba med nu).
 
Sv: Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

Jag gissar på att hon har lite svankig rygg då?
Har du möjligtvis ett kort på henne?
 
Sv: Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

Jag har tyvärr inget bra förslag på en sadel till dig. Men om du itne tänker hoppa så mycket, är det ju bättre att lägga pengar på en allround sadel, dessutom har jqg fått för mig att de är litet billigare än hopp också! =) (Beror ju iofs på..)
 
Sv: Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

prestige green star kanske ?
 
Sv: Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

Jag har trivts väldigt bra med Zaldi Royal. Klossar både fram och bak så det blir bra stöd vid hoppning (för att vara allroundsadel) och bekväm att rida ut i. Passar häst med svängd rygg. Bör kunna hittas i din prisklass.
 
Sv: Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

Nej, hon är inte speciellt svankig. Jag har inget bra kort taget från sidan där hon är ordentligt uppställd. På det här ser hon lite överbyggd ut, men det är hon inte.

http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/Album2014.jpg

Håller med om att det nog är vettigast att satsa på en allround.

Ska kolla på Zaldi Royal och Prestige Green Star!
 
Sv: Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

Om du kollar på Prestige så titta på Silver Star också. Green Star har inte klossar bak om du vill ha det, men det går att få på Silver Star. SS är ullstoppad, de andra två är permanentstoppade. För- och nackdelar med båda alternativen.

Stübben Siegfried VSS är en mycket vanlig allroundsadel mot hopp och det kryllar av dem på begagnatmarknaden.
 
Sv: Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

Ullstoppad låter mer sympatiskt! Vad innebär permanentstoppad - vilket material är det då i dem?

Gamla Stübben har en tendens att vara stenhårda ...:crazy:
 
Sv: Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

Bra! Tack för alla tips - nu har jag en del att gå på! :)
 
Sv: Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

Targa skrev:
Ullstoppad låter mer sympatiskt! Vad innebär permanentstoppad - vilket material är det då i dem?

Gamla Stübben har en tendens att vara stenhårda ...:crazy:
Zaldin har latexpaneler. Fördelen med att köpa permanentstoppad när man köper begagnat är att stoppningen är OK. Inte alltid den är det på de ullstoppade utan de kan behöva stoppas om ganska snart efter köpet.

Det går att hitta Stübben-sadlar som är gjorda på denna sidan sekelskiftet för ditt maxpris och då är de ofta en aning mjukare i sitsen än de gamla.

D_K: Är inte dina sadelförslag dressyrsadlar?
 
Sv: Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

En stubben Romanus kanske?!
Mkt mjukare än vanliga gamla Siegfried.
Skulle själv välja en ren hopp ,om du redan har en dressyr.
Man får mkt bättre stöd!
Tycker själv även om Passier med PS-baum och Kieffersadlar!
Lycka till!
 
Sv: Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

Ah - jovisst var det så ;) Tänkte inte på att det var hoppsadlar hon var ute efter.

Trådskaparen - Stubben Siegfried CS hade nog funkat bra. Edinburgh hopp/allroundsadlar är det sällan man hittar, så då borde du nog kolla på Jaguars hoppsadlar istället. Zaldi med kilbossor (t.ex. Jupitermodellen) hade nog kunnat funka - dock tror jag att Zaldi Royal blir lite väl böjd när hästen kommer upp med ryggen under arbete.
 
Sv: Prisvärd, begagnad allroundsadel mot hopp - vad rekommenderar ni?

JA, det är lätt att tänka fel ibland :) Och jag som tyckte det lät så bra att man skulle kunna hitta en begagnad Edinburgh hoppsadel för 4000:- :D

Men Jaguar o Zaldi Jupiter tar jag med på listan!
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 633
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 596
Utrustning Letar efter allroundsadel alternativt hoppsadel till nya hästen. Har en Prestige D1K dressyrsadel som ligger superbra och hästen har...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Wilfa
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp