PrisvÄrd???

W

windy

Tänkte betäcka mitt halvblodssto med en hopphingst. Finns det någon prisvärd hopphingst att betäcka med?? Ska vara en hingst där man betalar språngavgift eller vid 20 dagars dräktighet och sen vid levande föl.
 
Sv: PrisvÄrd???

Hur definierar du prisvärd? En hingst som kostar 10 000:- i avgifter kan ju vara väldigt prisvärd eftersom en väldigt hög procent av hans avkommor är framgångsrika. En annan hingst som kostar några tusenlappar mindre kan vara en sån som själv är duktig tävlingshäst, men som inte nedärver det.
 
Sv: PrisvÄrd???

Max 10000kr när språngavgift och levande fölavgift är betalda. Ska vara en hingst som lämnat avkommer som visat hoppförmåga.
 
Sv: PrisvÄrd???

Naturlig betäckning, transport eller fryst?

Och vad är det för stam på stoet?
 
Sv: PrisvÄrd???

Visst är det!

Men eftersom man faktiskt inte ser vart frågeställaren bor är det svårt att föreslå någon som står på naturlig betäckning om man också ska räkna in transportkostnader.
 
Sv: PrisvÄrd???

Hej!
Jag är ledsen, men jag tror inte du kommer att hitta något som passar dina kriterier....
Som Görel sa, har du ett stycke att åka, så går det fort pengar i transport...
Och de hingstar som har en relativt låg avgift, hamnar ändå i trakterna där, eftersom momsen skall läggas på....
Avgifter för uppstallning + moms tillkommer om du inte kör stoet fram och tillbaka tillkommer ju....
Jag brukar räkna kallt med att språngavgiften, + uppstallning +veterinär, resor, + allt annat som kommer till, ligger strax i underkant av 90 dagarsaviften (eller levande föl) gör.
Om man nu inte använder någon som kostar rejält!

Hade jag varit som du, hade jag sparat mina pengar ett år, och köpt en billig fölis av någon stackars sate, som har panik och måste sälja.

mvh och lycka till!
 
Sv: PrisvÄrd???

Har också svårt att du skulle kunna hitta ett alternativ för detta priset. Tänk på att det kan kosta väldigt mycket under dräktighet och när fölis är sjuk. Fick själv lösa ut mor/föl på djursjukhuset för 33000 kr. Håller med ovan. Hitta ett färdigt föl för 10000 om det är det du kan lägga. Lycka till
 
Sv: PrisvÄrd???

Jag tror nog att du kan hitta en prisvärd hingst. :) Men de där max 10000 kr du pratar om är det inkl övriga kostnader? Eller menar du bara språngavgift plus levande fölavgift? Det tillkommer ju stationsavgift, avgifter för transportsperma, uppstallningsavgifter etc..

Var bor du? Naturlig betäckning, transport eller fryst?

En prisvärd hingst i mina ögon är Lipton, han står på Naturlig betäckning och finns utanför Halmstad. Han kostar 500 kr i språngavgift plus 4500 kr i levande fölavgift, moms tillkommer.

De äldre hingstarna är oftast lite billigare och speciellt de som går på Naturlig betäckning. Ex Zeppelin, Pascal, Zephyr, Uskudar des Malais, Magini, Dammen, Shogun

Menar du bara språngavgift plus levande fölavgift så finns det faktiskt en hel del hingstar som kostar under 10000 kr inkl moms. Köp hingskalendern och bläddra.. Eller gå in på flyinges hemsida, www.flyinge.se

Vad är det för sto du har?
 
Sv: PrisvÄrd???

Stoet är efter Maraton och vi bor ca 20 minuters bilfärd från Flyinge så det är inte så långt att köra. Finns ganska många seminstationer omkring här i skåne.
 
Sv: PrisvÄrd???

Men menar du 10.000 kr för bara hingstens kostnader eller menar du allt? En viss skilllnad..

Maraton.. hmmm då kan du stryka Magini från min lista ovan! Lite väl nära släkt..
 
Sv: PrisvÄrd???

windy skrev:
Max 10000kr när språngavgift och levande fölavgift är betalda. Ska vara en hingst som lämnat avkommer som visat hoppförmåga.

Kanske det vore bättre att vänta ett år, spara pengar, så att du nästa år har 15-20.000:- att betäcka för, då finns det en möjlighet för dig att välja en betydligt bättre hingst... Som det skrivits av Orpaskorpan... allt kan ju hända med föl, ston,förlossningar mm och då kan man ju inte ha satt sig helt på bar backe...
 
Sv: PrisvÄrd???

Om du bor i Skåne och har 20 minuter till Flyinge så kan Uskudar vara ett prisvärtalternativ. Han står ca 4,5 mil öster om Flyinge och verkar på naturlig betäckning.
Har inte årets hingstkatalog men innan har han kostat 1500 + 5000 + moms har jag för mig. Plus att man som stoägare brukar bli mycket väl omhändertagen av hingstägarna.
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 094
Senast: athena
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 837
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 534
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp