Privat frupp på FB?

tanten

Trådstartare
Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry:
Det är verkligen inte meningen.

Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen offentlig igen.
Jag är adminisratör men verkar sakna en del befogenheter.

Vad har hänt? Vad har jag - eventuellt - gjort för fel?
Hur kan jag rätta till det?
 
Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry:
Det är verkligen inte meningen.

Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen offentlig igen.
Jag är adminisratör men verkar sakna en del befogenheter.

Vad har hänt? Vad har jag - eventuellt - gjort för fel?
Hur kan jag rätta till det?
Går inte att rätta till enligt detta

Screenshot_20240225_185808_Facebook.jpg
 
Vill du att inläggen ska kunna läsas av utomstående? Tänker den är inte "hemlig" utan sökbar fortfarande.
 
Mmmmm. visst det är Meta som äger allt. Men jag har levt i nån villfarelse att "min" grupp kunde jag ha lite inflytande över. Men fick upptryck i ansiktet att det kunde jag glömma.

Det är en grupp som ska vara synlig och gå att dela från. Ville dela infon om ett sportlovsarr och det visade sig omöjligt.

Vore inte fb så etablerat som kommunikationsväg så skulle jag skita i det, men ännu är det billigaste enklaste sättet att sprida info.
 
Mmmmm. visst det är Meta som äger allt. Men jag har levt i nån villfarelse att "min" grupp kunde jag ha lite inflytande över. Men fick upptryck i ansiktet att det kunde jag glömma.

Det är en grupp som ska vara synlig och gå att dela från. Ville dela infon om ett sportlovsarr och det visade sig omöjligt.

Vore inte fb så etablerat som kommunikationsväg så skulle jag skita i det, men ännu är det billigaste enklaste sättet att sprida info.
Fast att man inte hux-flux kan göra en privat grupp offentlig tycker jag är väldigt vettigt. I det här fallet hade det ju inte spelat någon roll, men det finns fall när jag väljer att inte gå med i en offentlig grupp eftersom jag inte vill att alla jag känner ska se vad jag skriver i just den gruppen. Det behöver inte vara något superhemligt men man kan ju ändå vilja hålla en del saker lite privata.

Det enklaste är kanske att du skapar en ny offentlig grupp? Du kan ju förklara vad som har hänt och sedan be folk gå med i den nya gruppen istället?
 
Det enklaste är kanske att du skapar en ny offentlig grupp? Du kan ju förklara vad som har hänt och sedan be folk gå med i den nya gruppen istället?
Inte görbart i det här fallet.

Det är ganska många hundra personer med. Främst används den för att annonsera arrangemang, och upplysnigar om bortsprungna djur, tjuvar som varit hem till nån av oss etc etc.
Men mest annonser om bygdegårdens arrangemang.
 
Inte görbart i det här fallet.

Det är ganska många hundra personer med. Främst används den för att annonsera arrangemang, och upplysnigar om bortsprungna djur, tjuvar som varit hem till nån av oss etc etc.
Men mest annonser om bygdegårdens arrangemang.
Görbart är det, det tar bara mycket tid. Vi flyttade över en förening från grupp till person/företag och fick dubbelposta i nästan två år men nu är gruppen utfasad.
 
Jag tycker att det är bra att det inte går att göra en privat grupp offentlig. Det är ju inte svårt att tänka sig att någon i en privat grupp skrivit lite mer öppet/utlämnande just för att det är en privat grupp. Om det sen blir offentligt kan det ju dels skada den personen och om personen hade vetat att det skulle göras om till en offentlig grupp så hade hen kanske aldrig skrivit i gruppen. Jag tycker att det är jättebra att det inte går!

Jag tycker att förslaget med Instagram är jättebra! Många yngre har inte Facebook så gäller gruppen information om evenemang och liknande så är Instagram bättre. Om man vill nå även de yngre.
 
Jag tycker också regeln låter vettig, att man inte kan öppna en grupp huxflux.

Eftersom jag vare sig har konto på fb eller instagram så blir det noll information när människor väljer dessa plattformar, så jag föredrar webbplats typ digital anslagstavla eller mejlutskick för att inte låsa in informationen. Men det är såklart en avvägning på vad man kan och orkar och hur viktigt det är med inkluderande.
 
Jag tycker att det är bra att det inte går att göra en privat grupp offentlig. Det är ju inte svårt att tänka sig att någon i en privat grupp skrivit lite mer öppet/utlämnande just för att det är en privat grupp. Om det sen blir offentligt kan det ju dels skada den personen och om personen hade vetat att det skulle göras om till en offentlig grupp så hade hen kanske aldrig skrivit i gruppen. Jag tycker att det är jättebra att det inte går!

Jag tycker att förslaget med Instagram är jättebra! Många yngre har inte Facebook så gäller gruppen information om evenemang och liknande så är Instagram bättre. Om man vill nå även de yngre.
Det sjuka är att gruppen varit offentlig, precis som omgivande byars grupper är.
Men nu tycker fb att vi inte platsar som offentliga längre. Har ingen koll på mär det skedde tyvärr.
 
Det sjuka är att gruppen varit offentlig, precis som omgivande byars grupper är.
Men nu tycker fb att vi inte platsar som offentliga längre. Har ingen koll på mär det skedde tyvärr.
Fast jag tror nog inte att FB har ändrat detta åt er. Du eller någon annan admin kanske råkat klicka på något av misstag?
Alternativt om ni påverkades av den ändring FB gjorde för ganska länge sedan 8är nog flera år) där de tog bort en variant. Då bör någon admin ha fått en notis. Tror dock inte ni bör ha påverkats om gruppen var offentlig från start.
 
Inte görbart i det här fallet.

Det är ganska många hundra personer med. Främst används den för att annonsera arrangemang, och upplysnigar om bortsprungna djur, tjuvar som varit hem till nån av oss etc etc.
Men mest annonser om bygdegårdens arrangemang.
Varför skulle det behöva vara en offentlig grupp för det? De som har intresse av sådant kan ju fortfarande hitta gruppen och ansöka om att gå med. För egen del upplever jag privata grupper som trevligare, och mer aktiva. Långt ifrån alla är bekväma med att skriva i offentliga grupper, även om det inte är hemligheter som skrivs.

Tillägg: Kan också säga att jag avskyr när olika byar/kommuner har offentliga diskussionsgrupper :p Det gör att jag gång på gång får upp information i nyhetsflödet om någon liten lokal händelse i en stad många mil ifrån mig, bara för att jag råkar känna någon där som är med i gruppen. Jag har absolut noll intresse av att se information om borttappade plånböcker eller en kareokekväll på lokala puben 7 timmars resväg från mig. Men facebook visar allt sådant, och tycker att eftersom mina vänner är intresserade, då är säkert jag det också.
 
Inte görbart i det här fallet.

Det är ganska många hundra personer med. Främst används den för att annonsera arrangemang, och upplysnigar om bortsprungna djur, tjuvar som varit hem till nån av oss etc etc.
Men mest annonser om bygdegårdens arrangemang.
Gör en sida till bygdegården? Och skriv där och dela sen till gruppen
 
Men nu tycker fb att vi inte platsar som offentliga längre.

Fast nej, fb (meta) går inte in och ändra gruppinställningar
Det är det en gruppadmin som gjort.

Sen kan det naturligtvis ha gjorts av misstag, men faktum kvarstår att ändringen är gjord av gruppadmin.
 
Senast ändrad:
Fast nej, fb (meta) går inte in och ändra gruppinställningar
Det är det en gruppadmin som gjort.

Sen kan det naturligtvis ha gjorts av misstag, men faktum kvarstår att ändringen är gjord av gruppadmin.
Problemet i så fall är att ursprunglig admin inte längre är aktiv alls. Jag tror hen om vad som helst.

Jag kom inte in i bilden förrän för ca 5 år sen.
 
Om ni gör en ny sida för event, skapar ett event, länkar det i gruppen och ber folk att dela från eventsidan? Inte kul med extrajobb men vet flera som behövt göra på det viset. Då kan utomstående se eventet men eventuella kommentarer från medlemmar i den privata gruppen syns inte för utomstående:)
 
Varför skulle det behöva vara en offentlig grupp för det? De som har intresse av sådant kan ju fortfarande hitta gruppen och ansöka om att gå med. För egen del upplever jag privata grupper som trevligare, och mer aktiva. Långt ifrån alla är bekväma med att skriva i offentliga grupper, även om det inte är hemligheter som skrivs.
Det är ju lättare att nå många om det är en öppen. Framför allt de som inte har Facebook. En av föreningarna här har en öppen och en stängd grupp. Den öppna läggs inget nytt upp i. Det har varit flera gånger när grannföreningens medlemmar försökt ta reda på träningar men inte hittar det. Även blivande intressenter försöker få reda på information.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
240
Senast: tanten
·
Fritid Jag gick med i en Facebookgrupp rätt nyligen, och snart började jag få upp inlägg från den gruppen som alla började "Hej alla! Jag vill...
Svar
5
· Visningar
831
Senast: Lavine
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 009
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp