Privatekonomi i USA

Ja det är jättekomplicerat med stora variationer från delstat till delstat och försäkringsbolag till försäkringsbolag. Jag får erkänna att jag fortfarande är osäker t.om på min egen situation och därför googlar efter information över hur saker fungerar (hur många gånger kan jag gå till sjukgymnasten innan taxeringen ändras, t.ex). Saker ändras varje år och en sådan liten sak som att man flyttar till en annan delstat (även om man behåller samma jobb och därför samma försäkring) kan påverka hur saker fungerar. (Så är det väl iofs i Sverige också: du skall använda sjukvården där du är bokförd och inte behöva köra genom tre landskap för att gå till tandläkaren.)

Men i korthet, för att verkligen förenkla det, så får du generellt inte tillgång till samma läkare om du har Medicaid/Obamacare som när du har privat försäkring (antingen genom jobbet eller köpt själv). Privat försäkring finns i olika grader där olika grejer ingår. Ju ”bättre” försäkring, desto mer ingår och desto mer flexibilitet har du. T.ex brukar jag och min man, som båda har perfekt syn, inte ha ögonförsäkring varje år. Vår vanliga sjukförsäkring täcker nämligen ögon-olyckor samt två optiker-besök varje år, så vi tycker inte att vi behöver den utökade ögonförsäkringen. Det är kanske det som är största skillnaden mellan en privat försäkring i USA och i Sverige? De olika graderna av valmöjlighet inom försäkringstypen, så att säga? @hastflicka vad säger du?

https://www.healthcare.gov/choose-a-plan/plan-types/ Här finns lättsmält information om dem olika kategorierna av sjukförsäkring.


Tack för bra länk! Vet du om det generellt är dyrt att gå till optiker i USA och skaffa glasögon/linser? Jag tänker om man bara behöver kolla synen på grund av försämring och behöver glasögon och inte någon olycka eller så med ögonen. Är optiker organiserade inom den vanliga sjukvården eller finns det optikerkedjor liknande Specsavers och Synsam som finns här i Sverige? Det kanske också skiljer sig mellan olika stater? Sist jag skaffade nya glasögon i början av sommaren så betalade jag 6000 kronor ca för två par glasögon med progressiva glas som ju är dyrare än enkelslipade glas och då valde jag näst bästa glaset. Fick då ett vanligt par och ett par solglasögon med slipning, antireflex m.m. Men hade säkert komma undan med betydligt billigare kostnad om jag valt ett lite mindre bra glas t.ex. Linser har jag ingen koll på vad det kostar här eftersom jag aldrig har haft det.
 
Icke att förglömma är att många amerikaner bor i s.k. food deserts. Inte konstigt att man äter mycket dålig takeout/billig fast food om man är låginkomsttagare utan bil och har långt till närmsta livsmedelsbutik. Så det är inte bara att folk väljer att ”äta ute” för att det är ”billigt”: ibland är det enda alternativet. I svenska öron låter det ju helt otroligt att ha tio fast food-ställen runt hörnet men inte en enda matbutik, men det är inte ovanligt. Det har forskats mycket på food deserts och hur dessa öknar påverkar befolkningen extremt negativt: det finns data som visar att ju mer frekvent tillgång en människa har till färska grönsaker, desto större chans är det att personen går ut skolan. Läs om skolträdgårdarna i Harlem om ni är intresserade! Harlem Grown.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/what-are-food-deserts#location
 
Senast ändrad:
Tack för bra länk! Vet du om det generellt är dyrt att gå till optiker i USA och skaffa glasögon/linser? Jag tänker om man bara behöver kolla synen på grund av försämring och behöver glasögon och inte någon olycka eller så med ögonen. Är optiker organiserade inom den vanliga sjukvården eller finns det optikerkedjor liknande Specsavers och Synsam som finns här i Sverige? Det kanske också skiljer sig mellan olika stater? Sist jag skaffade nya glasögon i början av sommaren så betalade jag 6000 kronor ca för två par glasögon med progressiva glas som ju är dyrare än enkelslipade glas och då valde jag näst bästa glaset. Fick då ett vanligt par och ett par solglasögon med slipning, antireflex m.m. Men hade säkert komma undan med betydligt billigare kostnad om jag valt ett lite mindre bra glas t.ex. Linser har jag ingen koll på vad det kostar här eftersom jag aldrig har haft det.
Oj jag har ingen aning. Ropar på @hastflicka :)

Jag vet att det finns glasögon-kedjor men huruvida de är optiker-baserade vet jag inte.
 
Icke att förglömma är att många amerikaner bor i s.k. food deserts. Inte konstigt att man äter mycket dålig takeout/billig fast food om man är låginkomsttagare utan bil och har långt till närmsta livsmedelsbutik. Så det är inte bara att folk väljer att ”äta ute” för att det är ”billigt”: ibland är det enda alternativet. I svenska öron låter det ju helt otroligt att ha tio fast food-ställen runt hörnet men inte en enda matbutik, men det är inte ovanligt. Det har forskats mycket på food deserts och hur dessa öknar påverkar befolkningen extremt negativt: det finns data som visar att ju mer frekvent tillgång en människa har till färska grönsaker, desto större chans är det att personen går ut skolan. Läs om skolträdgårdarna i Harlem om ni är intresserade! Harlem Grown.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/what-are-food-deserts#location
Överlag tycker jag att det är en sak jag ofta reagerar på när jag besöker USA - att det inte alls finns lika många livsmedelsbutiker (och speciellt inte välsorterade sådana) som i större städer i Sverige. Tycker avstånden mellan större livsmedelsbutiker är betydligt längre än vad jag är van vid.
 
Överlag tycker jag att det är en sak jag ofta reagerar på när jag besöker USA - att det inte alls finns lika många livsmedelsbutiker (och speciellt inte välsorterade sådana) som i större städer i Sverige. Tycker avstånden mellan större livsmedelsbutiker är betydligt längre än vad jag är van vid.
Generellt är väl ett problem i USA att det idag inte finns särskilt stora möjligheter för "mixed use", utan man har bostadsområden, och där får det bara finnas bostäder, och sedan har man områden där det får finnas butiker, och sedan områden där det får finnas industrier (kanske lite väl generaliserat). Åtminstone är det intrycket jag fått från diverse förklarande YouTube-kreatörer, varav en håller på med en doktorsexamen som stadsplanerare i Kalifornien (City Beautiful).
 
Jag vet. Men i USA är det ännu striktare, här finns ofta någon gräns som kan vara ok om man är under (typ lunch, frukost eller smörgås på ett möte) men där är det 0 som gäller. Här kan det också variera lite vad som är ok eftersom många myndigheter har egna (strängare) regler än de lagliga gränserna.

Det stammer inte att det ar sa strikt i USA ... daremot kan det stamma i nagon/nagra stater.

De stater jag har jobbat i har det inte varit nagra problem att ta emot "normala" gavor, en frukt/mat/vin korg tex. (inte ovanligt att man far) Mycket dyrbara gavor maste dock tas up pa deklarationen och kan innebara mer skatt. Arbetsgivare har ger ocksa garna bonus vid jul, men da det ofta ar en "substantial" gava maste det tas upp som inkomst.
Vad det galler att bli bjuden pa lunch av en kund sa har det varit ett vanligt satt att motas pa "normala" restauranger. Inte direkt lyxstallen. Det handlar helt enkelt om hur mycket i penga varde man tar emot av kunden.

Har har familjen den uppfattningen fran vanner och bekanta i Sverige att det har varit oandligt mycket striktare dar.
 
Tack för bra länk! Vet du om det generellt är dyrt att gå till optiker i USA och skaffa glasögon/linser? Jag tänker om man bara behöver kolla synen på grund av försämring och behöver glasögon och inte någon olycka eller så med ögonen. Är optiker organiserade inom den vanliga sjukvården eller finns det optikerkedjor liknande Specsavers och Synsam som finns här i Sverige? Det kanske också skiljer sig mellan olika stater? Sist jag skaffade nya glasögon i början av sommaren så betalade jag 6000 kronor ca för två par glasögon med progressiva glas som ju är dyrare än enkelslipade glas och då valde jag näst bästa glaset. Fick då ett vanligt par och ett par solglasögon med slipning, antireflex m.m. Men hade säkert komma undan med betydligt billigare kostnad om jag valt ett lite mindre bra glas t.ex. Linser har jag ingen koll på vad det kostar här eftersom jag aldrig har haft det.

Det finns manga kedjor som nar over hela landet, sedan kan det ocksa finnas kedjor som bara tacker en eller nagra stater.
De jag har anvant har haft en hel del optikers, men det har alltid funnits en Opthamologist (ogon lakare) i storre kedjor. Vad det galler priset finns allt fran betydligt billigare an det du tar up, till vansinnigt mycket dyrare. Sista paret glasogon jag kopte kostade bagarna under 200 sek. och glasen, med alla "bells and whistles", kostade under 800 sek, jag minns helt enkelt inte exact.

Generellt är väl ett problem i USA att det idag inte finns särskilt stora möjligheter för "mixed use", utan man har bostadsområden, och där får det bara finnas bostäder, och sedan har man områden där det får finnas butiker, och sedan områden där det får finnas industrier (kanske lite väl generaliserat). Åtminstone är det intrycket jag fått från diverse förklarande YouTube-kreatörer, varav en håller på med en doktorsexamen som stadsplanerare i Kalifornien (City Beautiful).

Inte i nagon stat jag har bott har det varit sa. Det finns bilverkstader och smabutiker och butiker som mest paminner om bensinmackar som har lite livsmedel och fardiggjorda mackor (och som har ocksa har ol och vin) i Sverige. Sedan har varje stat mycket olika regler runt hur de "stads planerar" ocksa. California ar inte en stat att riktigt jamfora med. Pa grund av deras brist pa vatten, stora brandrisker, och enorma befolkning har de mycket andra regler an de flesta andra stater.

Sedan bor man kanske ocksa patala att det for att det ska vara "food desert" sa maste 500 manniskor, eller 33% av innevanarna bo mer an 1.6 km fran den narmaste stora mataffaren, pa landet maste 500 manniskor eller 33% av innevanarna bo mer an 16 km fran narmaste stora mataffar. Jag undrar om inte den kriterian skulle placera valdigt manga Svenskar i en food desert ocksa?

Enligt den har kriterian bor jag, som tyckt att jag har sa himla manga fina mataffarer precis innom rackhall, i en food desert (med en liten bensinstations aktig butik dar man kan kopa full fett mjolk och en sorts varmkorv, agg och nagra fa andra livsmedel men inga gronsaker) Jag har 7 storre matbutiker innom 6 km, ett par lagpris, en endast organisk och med mycket litet fruset, nastan allt ar farskt och resten "normala" stora butiker.

Den storsta skillnaden ar att det finns samre "public transportation" pa de flesta stallen har i USA aven om manga stater/stader/kommuner har mycket bra buss services sa ar det inte nagot allmanne man tanker pa pa samma satt som man gor i Sverige. Vi har mycket bra buss service har, man kan till och med ringa och boka att en buss plockar upp en utanfor dorren en viss tid. Det kostade 15-20 sek fore pandemin, nu ar det fortfarande gratis, men de flesta tanker inte pa att det ar nagot man kan anvanda om bilen inte gar da bussar inte ingar i kulturen pa samma satt som i Sverige.
 
Det finns manga kedjor som nar over hela landet, sedan kan det ocksa finnas kedjor som bara tacker en eller nagra stater.
De jag har anvant har haft en hel del optikers, men det har alltid funnits en Opthamologist (ogon lakare) i storre kedjor. Vad det galler priset finns allt fran betydligt billigare an det du tar up, till vansinnigt mycket dyrare. Sista paret glasogon jag kopte kostade bagarna under 200 sek. och glasen, med alla "bells and whistles", kostade under 800 sek, jag minns helt enkelt inte exact.



Inte i nagon stat jag har bott har det varit sa. Det finns bilverkstader och smabutiker och butiker som mest paminner om bensinmackar som har lite livsmedel och fardiggjorda mackor (och som har ocksa har ol och vin) i Sverige. Sedan har varje stat mycket olika regler runt hur de "stads planerar" ocksa. California ar inte en stat att riktigt jamfora med. Pa grund av deras brist pa vatten, stora brandrisker, och enorma befolkning har de mycket andra regler an de flesta andra stater.

Sedan bor man kanske ocksa patala att det for att det ska vara "food desert" sa maste 500 manniskor, eller 33% av innevanarna bo mer an 1.6 km fran den narmaste stora mataffaren, pa landet maste 500 manniskor eller 33% av innevanarna bo mer an 16 km fran narmaste stora mataffar. Jag undrar om inte den kriterian skulle placera valdigt manga Svenskar i en food desert ocksa?

Enligt den har kriterian bor jag, som tyckt att jag har sa himla manga fina mataffarer precis innom rackhall, i en food desert (med en liten bensinstations aktig butik dar man kan kopa full fett mjolk och en sorts varmkorv, agg och nagra fa andra livsmedel men inga gronsaker) Jag har 7 storre matbutiker innom 6 km, ett par lagpris, en endast organisk och med mycket litet fruset, nastan allt ar farskt och resten "normala" stora butiker.

Den storsta skillnaden ar att det finns samre "public transportation" pa de flesta stallen har i USA aven om manga stater/stader/kommuner har mycket bra buss services sa ar det inte nagot allmanne man tanker pa pa samma satt som man gor i Sverige. Vi har mycket bra buss service har, man kan till och med ringa och boka att en buss plockar upp en utanfor dorren en viss tid. Det kostade 15-20 sek fore pandemin, nu ar det fortfarande gratis, men de flesta tanker inte pa att det ar nagot man kan anvanda om bilen inte gar da bussar inte ingar i kulturen pa samma satt som i Sverige.
Just public transport är ju ett jättebra exempel på hur extremt olika det kan vara mellan olika stater. Jag har en god vän från Indiana: han hade aldrig sett en buss som inte var en skolbuss förrän han besökte Chicago som tonåring. I hans del av Indiana (fattig landsbygd, många kyrkor och trailer parks, inte mycket pengar i omlopp) prioriterades det helt enkelt inte i budgeten. Men i södra New York State (runt NYC alltså) kan man ju ta sig snabbt och enkelt (och billigt!) kors och tvärs med både tunnelbana, tåg och buss på ett sätt som absolut är lika ”bra” som i den bästa svenska storstad. Och i NYC är det nog ingen som hellre kör bil till jobbet än tar tunnelbanan, för ”på ön” är det ju kutym att ta public transport. Å andra sidan skulle Indiana-borna nog inte veta vad de skulle göra med bussen. De skall ju inte till skolan, liksom.

Visste inte att bussarna i Oregon var så bra men det är ju inte förvånande med tanke på hur framåt Oregon är i övrigt. 👍
 
Tack för bra länk! Vet du om det generellt är dyrt att gå till optiker i USA och skaffa glasögon/linser? Jag tänker om man bara behöver kolla synen på grund av försämring och behöver glasögon och inte någon olycka eller så med ögonen. Är optiker organiserade inom den vanliga sjukvården eller finns det optikerkedjor liknande Specsavers och Synsam som finns här i Sverige? Det kanske också skiljer sig mellan olika stater? Sist jag skaffade nya glasögon i början av sommaren så betalade jag 6000 kronor ca för två par glasögon med progressiva glas som ju är dyrare än enkelslipade glas och då valde jag näst bästa glaset. Fick då ett vanligt par och ett par solglasögon med slipning, antireflex m.m. Men hade säkert komma undan med betydligt billigare kostnad om jag valt ett lite mindre bra glas t.ex. Linser har jag ingen koll på vad det kostar här eftersom jag aldrig har haft det.
Jag betalar ca 1500/år för linser (månadslinser). Men då har jag linser som ska kompensera för min astigmatism också, finns kanske billigare.
 
@hemlig OT, men det är billigt! Mina kostar 350:-/mån om jag ska ha månadslinser (det dubbla för endagslinser). Linser för astigmatism och rätt bra syregenomsläpplighet, varken dyrast eller billigast på marknaden...
 
Jag vet. Men i USA är det ännu striktare, här finns ofta någon gräns som kan vara ok om man är under (typ lunch, frukost eller smörgås på ett möte) men där är det 0 som gäller. Här kan det också variera lite vad som är ok eftersom många myndigheter har egna (strängare) regler än de lagliga gränserna.

Jag tankte pa det har i dag. Jag fick ett till "gift card" av min chef "som tack for allt jag gor" aven om jag ocksa far betalt for det (hon gillar initiativ). Jag har nu tre stycken varda ungefar 250 sek var som jag fatt i sommar. (Jag glommer att anvanda dem :cautious:) det ar inte nagot jag behover fundera pa att betala skatt pa. Eller att firman lanar ut en bil till anstallda om de behover. En tjej korde med en firmabil i 3 manader efter att hon blev pakord da hon inte "fick andan ur vagnen" att satta fart pa grejorna och henne's forsakringsbolag var segare an sirap.

Nar jag kopte mobler i Sverige och tog pa utforsel for att slippa betala skatt, ungefar 30,000 sek, vilket blev ganska precis fraktkostnad. Jag bavade for vilken tull och skatt vi skulle fa har i USA ... det visade sig att det var inte tillrackligt dyra grejor for att de skulle besvara sig att ta ut skatt, sa de skickade bara hela kontainern vidare nar den var klar i tullen.

IRS (taxeringsmyndigheten) ar inte att leka med, men vi har betydligt storre utrymme har an man har i Sverige, aven har i Oregon kan man "negotiate" (forhandla?) aven med taxeringsmyndigheten. Det trots att Oregon's skatt ar betydligt hogre an dar vi bodde forut.
 
Jag tankte pa det har i dag. Jag fick ett till "gift card" av min chef "som tack for allt jag gor" aven om jag ocksa far betalt for det (hon gillar initiativ). Jag har nu tre stycken varda ungefar 250 sek var som jag fatt i sommar. (Jag glommer att anvanda dem :cautious:) det ar inte nagot jag behover fundera pa att betala skatt pa. Eller att firman lanar ut en bil till anstallda om de behover. En tjej korde med en firmabil i 3 manader efter att hon blev pakord da hon inte "fick andan ur vagnen" att satta fart pa grejorna och henne's forsakringsbolag var segare an sirap.

Nar jag kopte mobler i Sverige och tog pa utforsel for att slippa betala skatt, ungefar 30,000 sek, vilket blev ganska precis fraktkostnad. Jag bavade for vilken tull och skatt vi skulle fa har i USA ... det visade sig att det var inte tillrackligt dyra grejor for att de skulle besvara sig att ta ut skatt, sa de skickade bara hela kontainern vidare nar den var klar i tullen.

IRS (taxeringsmyndigheten) ar inte att leka med, men vi har betydligt storre utrymme har an man har i Sverige, aven har i Oregon kan man "negotiate" (forhandla?) aven med taxeringsmyndigheten. Det trots att Oregon's skatt ar betydligt hogre an dar vi bodde forut.
Vi får också presentkort och ibland en flaska champagne av arbetsgivaren och egentligen ska vi väl skatta på det men ingen gör det 😁

Firmabil finns också, det har hänt några gånger att vaktmästaren använt den för att hämta eller skjutsa anställda när det varit problem att ta sig till/från jobbet pga dåligt väder/kaos i trafiken pga väder exempelvis.

hittade detta på skatteverket:

Julgåva – är skattefri för dig som anställd om värdet inte överstiger 500 kr (inklusive moms).

Jubileumsgåva – är skattefri för dig som anställd om värdet inte överstiger 1 500 kr (inklusive moms).

Minnesgåva - är skattefri för dig om värdet inte överstiger 15 000 kr (inklusive moms) och du inte får den mer än vid ett tillfälle utöver när anställningen upphör.

Under 2021 gäller en tillfällig skattefrihet för gåvor från arbetsgivaren upp till ett värde på 2 000 kronor inklusive moms per anställd. Detta gäller utöver de möjligheter att ge skattefria gåvor som redan tidigare funnits, exempelvis julgåvor.
 
Just public transport är ju ett jättebra exempel på hur extremt olika det kan vara mellan olika stater. Jag har en god vän från Indiana: han hade aldrig sett en buss som inte var en skolbuss förrän han besökte Chicago som tonåring. I hans del av Indiana (fattig landsbygd, många kyrkor och trailer parks, inte mycket pengar i omlopp) prioriterades det helt enkelt inte i budgeten. Men i södra New York State (runt NYC alltså) kan man ju ta sig snabbt och enkelt (och billigt!) kors och tvärs med både tunnelbana, tåg och buss på ett sätt som absolut är lika ”bra” som i den bästa svenska storstad. Och i NYC är det nog ingen som hellre kör bil till jobbet än tar tunnelbanan, för ”på ön” är det ju kutym att ta public transport. Å andra sidan skulle Indiana-borna nog inte veta vad de skulle göra med bussen. De skall ju inte till skolan, liksom.

Visste inte att bussarna i Oregon var så bra men det är ju inte förvånande med tanke på hur framåt Oregon är i övrigt. 👍
Fast nä. Det är ju enorm skillnad på att åka tunnelbana i NYC och i Europa. Så mörk, trång och skitig som tunnelbanan är i NYC har jag inte sett någonstans i Europa. Kollektiva lösningar verkar inte riktigt vara amerikanarnas grej, jämfört med Europa.
 
Fast nä. Det är ju enorm skillnad på att åka tunnelbana i NYC och i Europa. Så mörk, trång och skitig som tunnelbanan är i NYC har jag inte sett någonstans i Europa. Kollektiva lösningar verkar inte riktigt vara amerikanarnas grej, jämfört med Europa.
Nu var det väl inte riktigt den jämförelsen det gällde, jag uppfattar ganska tydligt att jämförelsen handlade om möjligheten att ta sig 'snabbt enkelt och billigt' mha den kollektivtrafik som finns runt NY. Inget annat.
 
Nu var det väl inte riktigt den jämförelsen det gällde, jag uppfattar ganska tydligt att jämförelsen handlade om möjligheten att ta sig 'snabbt enkelt och billigt' mha den kollektivtrafik som finns runt NY. Inget annat.
Just public transport är ju ett jättebra exempel på hur extremt olika det kan vara mellan olika stater. Jag har en god vän från Indiana: han hade aldrig sett en buss som inte var en skolbuss förrän han besökte Chicago som tonåring. I hans del av Indiana (fattig landsbygd, många kyrkor och trailer parks, inte mycket pengar i omlopp) prioriterades det helt enkelt inte i budgeten. Men i södra New York State (runt NYC alltså) kan man ju ta sig snabbt och enkelt (och billigt!) kors och tvärs med både tunnelbana, tåg och buss på ett sätt som absolut är lika ”bra” som i den bästa svenska storstad. Och i NYC är det nog ingen som hellre kör bil till jobbet än tar tunnelbanan, för ”på ön” är det ju kutym att ta public transport. Å andra sidan skulle Indiana-borna nog inte veta vad de skulle göra med bussen. De skall ju inte till skolan, liksom.

Visste inte att bussarna i Oregon var så bra men det är ju inte förvånande med tanke på hur framåt Oregon är i övrigt. 👍

Fast nä. Det är ju enorm skillnad på att åka tunnelbana i NYC och i Europa. Så mörk, trång och skitig som tunnelbanan är i NYC har jag inte sett någonstans i Europa. Kollektiva lösningar verkar inte riktigt vara amerikanarnas grej, jämfört med Europa.
I Europeiska (och många Asiatiska om jag förstått det rätt) städer tar man sig fram snabbt, enkelt och billigt med kollektivtrafiken. I NY not. När man säger att kollektivtrafiken är bra i/kring NY så är det i jämförelse med nästan icke-existerande kollektivtrafik i övriga USA. Turtätheten, biljettsystemen, tidhållningen/tillförlitligheten, bekvämligheten och standarden på fordon och stationer hade inte accepterats i Europa.
Turtätheten är förvånande låg, även i rusningstid. Det är omständligt att byta mellan tåg/tunnelbana/buss och man behöver ibland köpa ny biljett vid byte vilket gör det dyrt/krångligt. I rusningstid behöver du köpa tillägg. Det blir inte enklare av att det är en delstatsgräns med olika tågbolag (och biljetter) i de olika staterna. Driftsäkerheten är ett skämt. Förutom att avsaknaden av ATC gör att pendeltågen kan köra rakt in i plattformen på vissa stationer så verkar stopp i trafiken av tekniska orsaker vara vanligt förekommande (trodde ett tag att det var jag som hade otur, men andra säger att det inte är så). Har inte siffrorna i huvudet längre, men andelen som reser kollektivt i NY är jämförelsevis liten. Kapaciteten (och därmed hur många som faktiskt kan resa) påverkas av att man inte kan köra tågen tätare. Nu går det ju inte snabbare att köra bil, men att gå (eller numera cykla) är faktiskt ofta ett konkurrenskraftigt alternativ. Med detta sagt så HAR det på senare år blivit bättre med enklare biljetter och busskörfält t ex.
Helt klart är det så att ens referenser ändras efter vad man är van vid och vad man jämför med. I Seattle är de mycket nöjda med sin (jämförelsevis) fantastiska kollektivtrafik. Den fungerar bra för att resa till/från arbete inne i stan och till/från Redmond. Men den fungerar mindre bra för resor inom staden och den slutar gå tidigt på kvällen. Byten mellan buss och metro är krångligt (om man lyckas hitta de väl gömda metrostationerna).
 
Nu var det väl inte riktigt den jämförelsen det gällde, jag uppfattar ganska tydligt att jämförelsen handlade om möjligheten att ta sig 'snabbt enkelt och billigt' mha den kollektivtrafik som finns runt NY. Inget annat.
Exakt så. New York City, inte något annat. Sade jag inte t.om ”på ön?” för att vara extra tydlig?
 
Senast ändrad:
I Europeiska (och många Asiatiska om jag förstått det rätt) städer tar man sig fram snabbt, enkelt och billigt med kollektivtrafiken. I NY not. När man säger att kollektivtrafiken är bra i/kring NY så är det i jämförelse med nästan icke-existerande kollektivtrafik i övriga USA. Turtätheten, biljettsystemen, tidhållningen/tillförlitligheten, bekvämligheten och standarden på fordon och stationer hade inte accepterats i Europa.
Turtätheten är förvånande låg, även i rusningstid. Det är omständligt att byta mellan tåg/tunnelbana/buss och man behöver ibland köpa ny biljett vid byte vilket gör det dyrt/krångligt. I rusningstid behöver du köpa tillägg. Det blir inte enklare av att det är en delstatsgräns med olika tågbolag (och biljetter) i de olika staterna. Driftsäkerheten är ett skämt. Förutom att avsaknaden av ATC gör att pendeltågen kan köra rakt in i plattformen på vissa stationer så verkar stopp i trafiken av tekniska orsaker vara vanligt förekommande (trodde ett tag att det var jag som hade otur, men andra säger att det inte är så). Har inte siffrorna i huvudet längre, men andelen som reser kollektivt i NY är jämförelsevis liten. Kapaciteten (och därmed hur många som faktiskt kan resa) påverkas av att man inte kan köra tågen tätare. Nu går det ju inte snabbare att köra bil, men att gå (eller numera cykla) är faktiskt ofta ett konkurrenskraftigt alternativ. Med detta sagt så HAR det på senare år blivit bättre med enklare biljetter och busskörfält t ex.
Helt klart är det så att ens referenser ändras efter vad man är van vid och vad man jämför med. I Seattle är de mycket nöjda med sin (jämförelsevis) fantastiska kollektivtrafik. Den fungerar bra för att resa till/från arbete inne i stan och till/från Redmond. Men den fungerar mindre bra för resor inom staden och den slutar gå tidigt på kvällen. Byten mellan buss och metro är krångligt (om man lyckas hitta de väl gömda metrostationerna).
Wikipedia säger 39% tunnelbana och 11% buss samt 7% commuter rail för dagligt bruk i NYC, alltså åka till jobbet. Tror det är betydligt mer än där jag växte upp i Skåne. Hittar inga relevanta siffror för Sverige men har inte tid att gräva. Om du är en commuter så har du ju så klart månadsbiljett och då spelar det ingen roll att du byter system.
 
Wikipedia säger 39% tunnelbana och 11% buss samt 7% commuter rail för dagligt bruk i NYC, alltså åka till jobbet. Tror det är betydligt mer än där jag växte upp i Skåne. Hittar inga relevanta siffror för Sverige men har inte tid att gräva. Om du är en commuter så har du ju så klart månadsbiljett och då spelar det ingen roll att du byter system.
Du kan ju inte jämföra med skåne? Får ju vara storstad iaf.
 
Du kan ju inte jämföra med skåne? Får ju vara storstad iaf.
Där i Skåne skrev jag. Det finns väl åtminstone två städer som kan räknas som stora i Skåne. :) Vill inte outa mig själv genom att koppla för mycket identifierbar information till mitt konto (har en gammal pojkvän/stalker som jag vet fortfarande letar efter mig på internet).
 
Där i Skåne skrev jag. Det finns väl åtminstone två städer som kan räknas som stora i Skåne. :) Vill inte outa mig själv genom att koppla för mycket identifierbar information till mitt konto (har en gammal pojkvän/stalker som jag vet fortfarande letar efter mig på internet).
Jag tänker inte att någon stad i skåne passar. Stockholm eller Göteborg är väl de enda man kan fundera på om man ska jämföra..
 

Liknande trådar

Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 574
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 701
Senast: avslutat medlemskap
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 524
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 332
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp