Privatleasa bil

Stinaelin

Trådstartare
Jag är så trött på vår gamla skrutt till bil och funderar på en ny. Jag vill ha en miljöbil, kanske helst en elbil, och jag funderar på om jag ska leasa en. Varken jag eller mannen vill/orkar/kan bry oss över huvud taget om bilen. Vi tankar och kör liksom.

Så mina frågor är;

1) Ni som har privatleasing. Hur funkar det? Känns det som det är värt pengarna? Vad ska en tänka på? Tips på bra avtal. Tips på bra bil?

2) Ni som har elbil; Hur funkar det? Tips på bra bil?
 
Jag är inne på min 3e privatleasade bil. Två Toyota och en Kia. Började med att jag fick jobb och behövde bil för att kunna pendla. Och iom 7 års studier så hade jag inga pengar att köpa bil för.

Jag tycker det har fungerat suveränt. Jag betalar en summa varje månad, och den summan står fast. Det enda jag betalar utöver är eventuell bilskatt. Service, bil, försäkring. Allt på en faktura.

Dock vet jag att andra bilmärken inte är riktigt lika inkluderande, så det är någonting att titta på när man letar bil.
 
Jag är så trött på vår gamla skrutt till bil och funderar på en ny. Jag vill ha en miljöbil, kanske helst en elbil, och jag funderar på om jag ska leasa en. Varken jag eller mannen vill/orkar/kan bry oss över huvud taget om bilen. Vi tankar och kör liksom.

Så mina frågor är;

1) Ni som har privatleasing. Hur funkar det? Känns det som det är värt pengarna? Vad ska en tänka på? Tips på bra avtal. Tips på bra bil?

2) Ni som har elbil; Hur funkar det? Tips på bra bil?
Det lönar sig att söka runt ordentligt, för det går att fynda när man ska privatleasa
 
Ska ni ha en renodlad elbil så börja med att kolla på bilmodeller och se vilken bil som passar era behov. Kör man långa sträckor tex är det vissa modeller som faller ifrån direkt. När ni har några olika tänkbara alternativ så kan ni kolla på avtal.
 
Har två elbilar och står i begrepp att köpa en tredje (skåpbil). ALLT - precis ALLT - handlar om hur du vill använda den.

Jag vill ha den till småturer på 2-3 km 3-4 ggr/veckan, lite längre turer 5-10 km två ggr/vecka och långa turer 60 mil 2-3 ggr/år.

Vi behöver en kombi, för vi har två hundar.
 
Vi behöver en kombi, för vi har två hundar.

Då blir det tufft. Kia Niro kanske. Eller en Hyundai Kona, om de kan vara tillräckligt med utrymme.

Kan du tänka dig elhybrid: Mitsu PHEV (Outlander). Kör på el de kortare turerna och bensin de längre. Men dyrare att serva eftersom det är två olika system i samma bil.
 
Jag är så trött på vår gamla skrutt till bil och funderar på en ny. Jag vill ha en miljöbil, kanske helst en elbil, och jag funderar på om jag ska leasa en. Varken jag eller mannen vill/orkar/kan bry oss över huvud taget om bilen. Vi tankar och kör liksom.

Så mina frågor är;

1) Ni som har privatleasing. Hur funkar det? Känns det som det är värt pengarna? Vad ska en tänka på? Tips på bra avtal. Tips på bra bil?

2) Ni som har elbil; Hur funkar det? Tips på bra bil?

Jag skaffade privatleasingbil i juni så har haft den i en månad snart. Än så länge har det fungerat bra.
Det blev lite dyrare än jag räknat med, då jag inte tänkt på att priset i annonser osv bara var för själva bilen sen tillkommer försäkring och serviceavtal på det, men blev inte så fasligt dyrt ändå i slutändan, med tanke på allt som ingår.

Var inte helt säker på modell eller så men kollade lite alternativ och valde en bilfirma som ligger nära hemmet där dom hade bilmärken jag kunde tänka mig och som verkade smidigt när jag läste på hemsidan. Kunde säkert hittat billigare alternativ men "orkade" inte leta vidare och behövde ny bil rätt på direkten (hämtade ut den 1 vecka efter jag var där då jag gjorde lite tillval).

Jag åker mycket bil både privat och jobbpendling, så ville ha en nyare bil både säkerhetsmässigt, driftsäkerhet och förhoppningsvis mer miljövänlig än gamla bilen (från 99). Något jag inte hade haft råd att köpa i dagsläget så tänkte att jag provar på leasing som ett alternativ, speciellt som jag inte har något direkt intresse av att pyssla själv med bilen.

En lampa började lysa efter jag haft bilen 2 dagar, kollade i boken och gjorde som det stod där, blev ingen bättring. Då ringde jag till min servicetekniker jag fått med leasingen. Inom en timme hade jag provat själv, åkt in och fått problemet fixat (någon hade missat och nollställa i systemet innan jag hämtade ut bilen första gången ) och sen var det bara att tacka så mycket för hjälpen och åka hem igen. Precis som jag vill ha det. Utan krångel.
 
Vår dotter har en leasingbil, en Golf, kostar c:a 3300:- i månaden inkl vinterdäcken. Hon har 1500 mil per år som maxgräns, hade hon valt 1000 mil hade det blivit billigare. Nu kör hon till jobbet OCH har en pojkvän som bor en halvtimmas bilväg bort, så det börjar se oroväckande nära ut att hon får låta bilen stå några veckor i höst - överskrider man maxsträckan blir det kostsamt.

Men just nu känns det som en bra deal - hon har en splirrans ny, säker bil som inte pajar med jämna mellanrum (som äldre begagnade bilar tycks ha en tendens att göra, enligt min erfarenhet...) och om 2 år då hon förmodligen drar utomlands lämnar hon tillbaka den.

(Kan nämna att då bilen är helt ny, var den inte ens tillverkad när vi bokade den... Vi fick vänta i 3 månader och under den tiden fick hon låna en likadan bil av fjolårets modell - gratis! :-) )
 
Nackdelen med leasing är att kostnaden för repor (även minimala) och klädselslitage och märken invändigt blir EXTREMT kostsamt. Tyvärr har många fått erfara detta den hårda vägen. Ett gigantiskt risktagande, särskilt om det är på ekonomiska bevekelsegrunder en valt leasing.

Till TS: här går att se några modeller elhybrider, som sedan går att titta på om man vill leasa. KVD har också vissa till releasing, som går att leasa när man köper begagnat https://www.kvd.se/auktioner?orderBy=-grade&vehicleType=car&fuel=plugin_hybrid
 
Jag är så trött på vår gamla skrutt till bil och funderar på en ny. Jag vill ha en miljöbil, kanske helst en elbil, och jag funderar på om jag ska leasa en. Varken jag eller mannen vill/orkar/kan bry oss över huvud taget om bilen. Vi tankar och kör liksom.

Så mina frågor är;

1) Ni som har privatleasing. Hur funkar det? Känns det som det är värt pengarna? Vad ska en tänka på? Tips på bra avtal. Tips på bra bil?

2) Ni som har elbil; Hur funkar det? Tips på bra bil?

Vi har leasat en Subaru Forester och har haft den sedan september förra året. Vi betalar 2995 kr/månad inkl service, vinterdäck och 4500 mil (3 år). Vi är jättenöjda hittills, jätteskönt med ny bil till så bra pris. Vi valde till foliering fram på huven och ovanför framrutan plus ett instegsskydd vid bakluckan för att skydda mot stenskott och skav, för övrigt är jag inte speciellt orolig för att det ska bli dyrt när vi lämnar tillbaka då vi är rädda om våra bilar och inte rädda för att förhandla med bilhandlaren. 😁
 
Menar du att leasingfirman skulle komma ut och sätta upp en stolpe för att du leasar en bil av dom?
Öh, ja... Laddare ingår ju till bilen, men de flesta vill ju använda något stabilare än vanligt Schuko.
Funderade bara högt på om det gick att leasa det med. Eller om man för att leasa elbil alltså måste ha ett eget garage med egen laddstolpe. Alla hyrgarage har inte laddstolpe, och då finns kanske inte alternativet att välja elbil.
 
Funderade bara högt på om det gick att leasa det med. Eller om man för att leasa elbil alltså måste ha ett eget garage med egen laddstolpe. Alla hyrgarage har inte laddstolpe, och då finns kanske inte alternativet att välja elbil.

Varför måste du ha en laddstolpe? Många löser det på andra sätt, t ex genom en schuko-kontakt vid parkeringsplatsen. Andra laddar på/i närheten av jobb/träning/på vägen/Circle K.

Att montera en stolpe kostar ju rätt saftigt mycket, så det kommer ju i så fall på leasingavgiften. För mig, på egen mark, kostade det runt 80 000 kr.
 
Jag valde bort leasing pga att jag har hundar och att jag inte vill behöva vara extremt rädd om bilen. Hundsrna fäller inte ens men såklart blir det skitigt ändå trots bur och bagagerumsmatta. Jag vågade inte riskera att få betala dyra pengar för rengöring eller något skråma här och där. Det, plus att jag kör ganska mycket mer än 1500 mil/år.
 
Jag vill ha den till småturer på 2-3 km 3-4 ggr/veckan, lite längre turer 5-10 km två ggr/vecka och långa turer 60 mil 2-3 ggr/år.

Vi behöver en kombi, för vi har två hundar.

Hade en väninna som kollade upp leasingbil och har hund. Hon blev i princip avrådd av de företag hon var i kontakt med. Att ha hund i leasingbil räknas tydligen inte som normalt slitage och det kunde komma till ganska saftiga kostnader vid återlämnadet tydligen. Exakt vad för kostnader vet jag inte. Hon hade ändå tänkt använda hundbur och matta vilket hon förklarade för företagen hon var i kontakt med. Det går heller inte att sätta upp solfilm eller dylikt på rutorna för att skydda hundarna mot sol varma dagar.
 
Jag har tittat och räknat en del på privatleasing och kommit fram till två saker.
Dels att det kan vara ett intressant alternativ om man ändå står i begrepp att skaffa en ny bil och kalkylerar med den kostnadsnivån. Men många, däribland jag själv, privatköper inte en fabriksny bil utan en kanske 2-3 år gammal och hamnar därmed i ett helt annat kostnadsläge.
Dels att kalkyler i marknadsföringen av privatleasingupplägg ofta baseras på en relativt låg årlig körsträcka, ofta 1500 mil, med dyra mil utöver den sträckan. Jag kör 3000-4000 mil/år och har redan av den anledningen svårt att räkna hem en privatleasing.
 
Jag har tittat och räknat en del på privatleasing och kommit fram till två saker.
Dels att det kan vara ett intressant alternativ om man ändå står i begrepp att skaffa en ny bil och kalkylerar med den kostnadsnivån. Men många, däribland jag själv, privatköper inte en fabriksny bil utan en kanske 2-3 år gammal och hamnar därmed i ett helt annat kostnadsläge.
Dels att kalkyler i marknadsföringen av privatleasingupplägg ofta baseras på en relativt låg årlig körsträcka, ofta 1500 mil, med dyra mil utöver den sträckan. Jag kör 3000-4000 mil/år och har redan av den anledningen svårt att räkna hem en privatleasing.

Jag har kommit till samma slutsats. De där 3000 milen gör det till en kass affär. Lägger man då på att bilen körs på grusväg mycket och (hmmm) det ibland förekommer ett och annat häst- och hundhår i bilen och lite lera och grus så skulle det handla om tiotusentals kronor i extra slitageavgift.

Just nu kör vi bilarna hela vägen från inköp till skrot. Ibland fabriksnytt och ibland nybegagnat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
395
Senast: Fideli
·
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
559
Senast: tanten
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 310
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp