Privatleasa bil

Jag hade tidigare en äldre bil och funderade på att lesa, men kom fram till att det blev väldigt dyrt då jag kör nästan 2000 mil bara till och från jobbet. Det blev istället en tre år gammal bil, då den kostar mig ungefär samma summa varje månad som tidigare äldre bil trots lån. Hade den gamla bilen börjat krångla, så hade den kostat mer än nuvarande. Speciellt då jag måste lämna in bilen så fort den krånglar.
 
Hade en väninna som kollade upp leasingbil och har hund. Hon blev i princip avrådd av de företag hon var i kontakt med. Att ha hund i leasingbil räknas tydligen inte som normalt slitage och det kunde komma till ganska saftiga kostnader vid återlämnadet tydligen. Exakt vad för kostnader vet jag inte. Hon hade ändå tänkt använda hundbur och matta vilket hon förklarade för företagen hon var i kontakt med. Det går heller inte att sätta upp solfilm eller dylikt på rutorna för att skydda hundarna mot sol varma dagar.
Vi har hund i vår leasingbil och det var inga problem. Iofs blir det inget slitet efter henne, vi har överdragsklädsel och hon är väldigt lugn.

Varför skulle det inte gå att tona rutorna? Vi beställde vår bil med tonade rutor. Om man tonar själv så är det ju bara att ta bort filmen när man lämnar tillbaka bilen.
 
Nackdelen med leasing är att kostnaden för repor (även minimala) och klädselslitage och märken invändigt blir EXTREMT kostsamt. Tyvärr har många fått erfara detta den hårda vägen. Ett gigantiskt risktagande, särskilt om det är på ekonomiska bevekelsegrunder en valt leasing.

Till TS: här går att se några modeller elhybrider, som sedan går att titta på om man vill leasa. KVD har också vissa till releasing, som går att leasa när man köper begagnat https://www.kvd.se/auktioner?orderBy=-grade&vehicleType=car&fuel=plugin_hybrid

Kan bli kostsamt.
Vi leasade en Toyota i tre år. Blev lite stenskott, något dörruppslag och mindre repor, dvs helt normalt slitage. Var inga bekymmer alls när vi lämnade tillbaka bilen.
 
Varför måste du ha en laddstolpe? Många löser det på andra sätt, t ex genom en schuko-kontakt vid parkeringsplatsen. Andra laddar på/i närheten av jobb/träning/på vägen/Circle K.

Att montera en stolpe kostar ju rätt saftigt mycket, så det kommer ju i så fall på leasingavgiften. För mig, på egen mark, kostade det runt 80 000 kr.
Oj vad dyrt. Mina föräldrar betalade 23 000kr och sen fick de tillbaka 10 000kr i bidrag. På egen mark.
 
Jaha okej men då behöver det ju inte bli så dyrt.

Det beror ju HELT på vad som behövs, och om en har egen fastighet att sätta laddaren på. Och för all del: tillräcklig ingående säkring för att orka med en laddstolpe.

Jag ville illustrera att det inte är rimligt att leasingbolaget ska sätta upp en stolpe bara för att man leasar en bil.

Vad installerade dina föräldrar och hur?
 
Jag valde också bort leasing pga katterna. Och med tanke på att bilen har fått diverse parkeringsskador av okända personer, varav en stor buckla, så är jag glad för det. Köpte ny med serviceavtal istället.
 
Det beror ju HELT på vad som behövs, och om en har egen fastighet att sätta laddaren på. Och för all del: tillräcklig ingående säkring för att orka med en laddstolpe.

Jag ville illustrera att det inte är rimligt att leasingbolaget ska sätta upp en stolpe bara för att man leasar en bil.

Vad installerade dina föräldrar och hur?
Har ju inte påstått heller att leasingbolaget ska betala en laddstolpe. Tyckte bara att ditt blev sjukt dyrt och att det inte behöver bli det.

Kommer inte sitta här och redogöra för dig om mina föräldrars laddstolpe.
 
Varför måste du ha en laddstolpe? Många löser det på andra sätt, t ex genom en schuko-kontakt vid parkeringsplatsen. Andra laddar på/i närheten av jobb/träning/på vägen/Circle K.

Att montera en stolpe kostar ju rätt saftigt mycket, så det kommer ju i så fall på leasingavgiften. För mig, på egen mark, kostade det runt 80 000 kr.

Det lät extra dyrt. Kollade på det och räknade på runt 40.000. Men med risk att man skulle behöva ytterligare sanering av elsystemet kanske det hade gått upp 10.000 till. Egen mark, utanför allfarsvägarna. Ingen elbilsmodell höll riktigt hela måttet dock så det rann ut i sanden (att behöva 0,2l bensin per mil för värme på vintern som Kia Niro var inte på kartan....)

Ganska lycklig att jag hittade en snål diesel, 4-hjulsdriven, med väldigt låg skatt, som kan dra min transport på 10-kilot när, begagnat ståendes i närheten, i en modell jag suktat efter hos märkeshandlarn men inte mäktat finansiera två månader tidigare. Nån gång ibland, har man lite tur.
 
Tack för alla svar! Det låter ju kanske som leasing inte är optimalt för hundägare. I alla fall inte för något slarviga hundägare. Vilka vi liksom är... :angel:

Jag funderar vidare. :up: Ska ge mig ut i hybridelbilsdjungeln lite. Tur att vi inte har bråttom. Bilen fungerar i alla fall fortfarande (ta i trä).
 
Trevligt.

Det kanske kan vara intressant för de som funderar på elbil att veta vad en får för installationspengarna.
Tycker mest det vore trist om folk tror det kostar 80 000 och lägger ner tankarna på elbil. Bättre att de får olika perspektiv på saken och kan kolla upp alternativ som passar de själva.

Trevlig på dig själv du.
 
Tack för alla svar! Det låter ju kanske som leasing inte är optimalt för hundägare. I alla fall inte för något slarviga hundägare. Vilka vi liksom är... :angel:

Jag funderar vidare. :up: Ska ge mig ut i hybridelbilsdjungeln lite. Tur att vi inte har bråttom. Bilen fungerar i alla fall fortfarande (ta i trä).
Vi valde en Toyota Auris elhybrid och är så sjukt nöjda! Min pappa (som annars bara köper tyska bilar) blev så förtjust så han nu köpt efterföljaren en Toyota Corolla elhybrid. Den laddar sig själv när man kör dvs ingen laddstolpe behövs.
 
Vi valde en Toyota Auris elhybrid och är så sjukt nöjda! Min pappa (som annars bara köper tyska bilar) blev så förtjust så han nu köpt efterföljaren en Toyota Corolla elhybrid. Den laddar sig själv när man kör dvs ingen laddstolpe behövs.

De där elhybriderna: jag räknade på skillnaden mellan att köpa en (jag tror det var Toyota Auris) elhybrid eller en bensin. Man var tvungen att köra väldigt långt innan det lönade sig ekonomiskt att köpa en elhybrid istället för en bensinare (samma modell i övrigt). Eftersom elhybriden är så pass mycket dyrare i inköp. Så jag la ner tanken på elhybrid faktiskt.

Är det inte dessutom så att eldriften främst används när man kör saktare än 50 km/h? Så det kan vara en bra idé om man kör mycket stadskörning men mindre bra om man kör mycket på landsvägar och motorvägar.
 
Även jag har valt bort leasing eftersom jag kör en bra bit över 1500mil/år vilket tycks göra att det blir väldigt dyrt. Bilen som jag köpte nu i sommar har jag uppskattat till 2500mil/år, då jag inte har häst fn, men övriga har rullat mer än så.

Plus att jag blir avskräckt av höga avgifter för sånt som jag anser vara fullkomligt normalt slitage (även om en är rädd om bilen).

Har dock bekanta som haft leasingbilar och varit nöjda.
 
De där elhybriderna: jag räknade på skillnaden mellan att köpa en (jag tror det var Toyota Auris) elhybrid eller en bensin. Man var tvungen att köra väldigt långt innan det lönade sig ekonomiskt att köpa en elhybrid istället för en bensinare (samma modell i övrigt). Eftersom elhybriden är så pass mycket dyrare i inköp. Så jag la ner tanken på elhybrid faktiskt.

Är det inte dessutom så att eldriften främst används när man kör saktare än 50 km/h? Så det kan vara en bra idé om man kör mycket stadskörning men mindre bra om man kör mycket på landsvägar och motorvägar.
Jo så är det. För oss som mest kör korta sträckor i stadstrafik har det lönat sig något enormt, jämfört med en vanlig bensinbil. Skatten är också väldigt låg så månadskostnaden är verkligen betydligt mindre.
Batteriet hjälper till även vid snabbare hastigheter, det är när man kör på endast el som man inte kan köra snabbare än 50 km/h. Så det blir snålare även vid längre turer i högre hastighet.
Om vi haft råd hade vi köpt en plug-in då vi har laddstolpar hemma och på jobbet. Däremot vill jag inte ha en ren elbil då det blir jobbigt med laddningen när vi åker på semester eller till stugan i Norrland.
 
De där elhybriderna: jag räknade på skillnaden mellan att köpa en (jag tror det var Toyota Auris) elhybrid eller en bensin. Man var tvungen att köra väldigt långt innan det lönade sig ekonomiskt att köpa en elhybrid istället för en bensinare (samma modell i övrigt). Eftersom elhybriden är så pass mycket dyrare i inköp. Så jag la ner tanken på elhybrid faktiskt.

Är det inte dessutom så att eldriften främst används när man kör saktare än 50 km/h? Så det kan vara en bra idé om man kör mycket stadskörning men mindre bra om man kör mycket på landsvägar och motorvägar.

Hur miljövänligt är en elhybrid egentligen? Att det inte lönar sig ekonomiskt kan jag ta, men det måste löna sig miljömässigt annars är det ju ingen idé.
 
Hur miljövänligt är en elhybrid egentligen? Att det inte lönar sig ekonomiskt kan jag ta, men det måste löna sig miljömässigt annars är det ju ingen idé.
Sålänge man faktiskt kör mkt på el så bör det ju vara betydligt bättre iom minskade utsläpp.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
395
Senast: Fideli
·
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
559
Senast: tanten
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 317
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp