Privatlektioner med fyra deltagare?

Lobelia

Trådstartare
Jag läser tidvis om när folk her eller erbjuder privat lektioner men många gånger så visar det sig att lektioner är långt ifrån privat. Jag läste nyss en annons med "privat lektion tillsammans med 4 andra". Hur kan man dela en privatlektion? Semiprivat möjligen, men för mig är allt över en ryttare en grupp lektion. Är jag kitslig som irriterar mig?
 
Jag läser tidvis om när folk her eller erbjuder privat lektioner men många gånger så visar det sig att lektioner är långt ifrån privat. Jag läste nyss en annons med "privat lektion tillsammans med 4 andra". Hur kan man dela en privatlektion? Semiprivat möjligen, men för mig är allt över en ryttare en grupp lektion. Är jag kitslig som irriterar mig?

Konstig formulering av den som erbjuder lektioner om det är en gruppträning som avses. Men jag har sett formuleringen ”privatlektioner” ibland om än sällan och oftast då handlar det om en tränare som nyttjar en anläggning mot avgift till anläggningen för att sedan utöver det hålla träningar i egen regi.

Tokigt blir det oavsett.
 
Kanske mer avser vilken regi det hålls i? När jag red på ridskola i ungdomen fanns det "ridskolehästar" och "privathästar" uppstallade på anläggningen, och allt som skedde utanför ridskolans regi var "privat-någonting" oavsett om det avsåg ett eller 20 ekipage. Oavsett kan man ju formulera det bättre om det är en gruppträning som avses!
 
Kanske mer avser vilken regi det hålls i? När jag red på ridskola i ungdomen fanns det "ridskolehästar" och "privathästar" uppstallade på anläggningen, och allt som skedde utanför ridskolans regi var "privat-någonting" oavsett om det avsåg ett eller 20 ekipage. Oavsett kan man ju formulera det bättre om det är en gruppträning som avses!

Ja precis - brukar stå sen i detaljerna i vilka konstellationer träningarna som erbjuds kan vara upplagda inkl då skillnad på helt ensamträning och träning med fler samtidigt, med även skillnad i pris .
 
Jag tänker att det kan tolkas lite olika. Privat som privathästar. Jag har sett privstlektioner för mindre grupper och tycker inte det är så himla märkligt.
 
Jag tänker att det kan tolkas lite olika. Privat som privathästar. Jag har sett privstlektioner för mindre grupper och tycker inte det är så himla märkligt.
Det är inte märkligt, jag tycker mest det är fel. För mig är en privatlektion ensam. Jag har inte sett fenomenet flera på en privatlektion när det gäller sång, piano eller liknande (men det kanske jag missat). Jag får mest känslan av att man vill få det att verka bättre än det är.
 
Jag tycker det är en oturlig formulering. Jag kan se båda sidor av det dock.
Privat i och med om tränaren tänkt åka till dig.
Är det en träning där du måste åka dit med din häst är det en gruppträning.

Jag vet många tränare som vill ha ett minst antal ryttare för att komma till ditt stall. Men det har ändå varit privatlektioner om 30-40min individuellt.

Hopplektioner brukar dock vara tillsammans.

Oturlig formulering. Jag har dock inte tid att bli upprörd över det ;)
 
Håller med om att det är lite märklig formulering. Å andra sidan så började jag ju faktiskt på liknande sätt, med en grupp där vi inte red i de vanliga ridgrupperna utan var några som bokade löpande tider som passade oss och ridläraren (Ofta på morgonen). Det var ju inte så att ridskolan kunde slänga in någon i vår grupp, utan vi bestämde. Dock var ju upplägget som en vanlig lektion. Inte som när jag senare började ta privatlektioner och verkligen fick ridlärarens fulla fokus ("Japp, då gör vi hörnpasseringar ända tills det ser ut som något som eventuellt i dålig belysning skulle kunna misstas för en hörnpassering..." :D).
 
På ridskolor kallar man det ofta så när det är ridning utöver de ordinarie ridgrupperna. Man kan ofta välja att rida ensam eller flera. Inget konstigt alls, tycker jag. :)
 
Tycker att det här är en märklig diskussion. Det handlar ju i slutänden om hur man uttrycker sig bara. Finns inget "rätt eller fel" så man kommer ändå ingen vart med att diskutera det. Så länge man är ärlig med hur många elever lektionen gäller så var det väl skit samma vad man kallar den, kan jag tycka.
 
Tycker att det här är en märklig diskussion. Det handlar ju i slutänden om hur man uttrycker sig bara. Finns inget "rätt eller fel" så man kommer ändå ingen vart med att diskutera det. Så länge man är ärlig med hur många elever lektionen gäller så var det väl skit samma vad man kallar den, kan jag tycka.
Rätt och fel. Det är fel användning av det svenska språket att man menar att privat är tillsammans med flera okända eller i vart fall inte personer man bokat tillsammans med som det varit i några fall jag kommit i kontakt med.

Jag blev dessutom utlovad en privatlektion vid ett tillfälle och jag fick dela den med flera andra. Där fick jag inte vad jag trodde mig betala för.

Om man i en prislista räknar upp att man kan boka privatlektioner för en eller flera har jag större förståelse för. Det går att argumentera att det är privat för att de bara är för bokad person/grupp.
 
Rätt och fel. Det är fel användning av det svenska språket att man menar att privat är tillsammans med flera okända eller i vart fall inte personer man bokat tillsammans med som det varit i några fall jag kommit i kontakt med.

Jag blev dessutom utlovad en privatlektion vid ett tillfälle och jag fick dela den med flera andra. Där fick jag inte vad jag trodde mig betala för.

Om man i en prislista räknar upp att man kan boka privatlektioner för en eller flera har jag större förståelse för. Det går att argumentera att det är privat för att de bara är för bokad person/grupp.
Ja, om ingenting nämnts om att ni skulle vara fler så förstår jag att du tyckte det blev tokigt. Det borde de ha sagt.
 
Jag läser tidvis om när folk her eller erbjuder privat lektioner men många gånger så visar det sig att lektioner är långt ifrån privat. Jag läste nyss en annons med "privat lektion tillsammans med 4 andra". Hur kan man dela en privatlektion? Semiprivat möjligen, men för mig är allt över en ryttare en grupp lektion. Är jag kitslig som irriterar mig?

Jag håller med dig. Privatlektion uppfattar jag som enskild undervisning, men det är inte den enda möjliga tolkningen, kanske inte ens den rätta.

SAOB har denna definition: ”lektion som hålles privat (i allm. för en l. ett par elever i sänder); jfr -timme. Ge, ta, få privatlektioner. SvLittFT 1836, sp. 552. —” [Tryckår 1954]

SO har definitionen: ”lektion som ges av privatlärare” [Tryckår 2009]

Kanske har det språkligt skett en förskjutning, där privatlektion kommit att uppfattas som synonymt med enskild undervisning, medan den ursprungliga innebörden är att det är något läraren gör utanför ordinarie tjänst.
 
Jag ser det såhär:
Privatlektion: Alltid ett ekipage med en tränare.
Vi har även delade privatlektioner: då är man två ryttare på en tränare.
Allt annat är lektioner i grupp, och en grupp kan vara allt ifrån 3-13 ekipage.

Jag rider alltså oftast privatlektion, delad privatlektion eller lektion i mindre grupp.
 
Jag håller med dig. Privatlektion uppfattar jag som enskild undervisning, men det är inte den enda möjliga tolkningen, kanske inte ens den rätta.

SAOB har denna definition: ”lektion som hålles privat (i allm. för en l. ett par elever i sänder); jfr -timme. Ge, ta, få privatlektioner. SvLittFT 1836, sp. 552. —” [Tryckår 1954]

SO har definitionen: ”lektion som ges av privatlärare” [Tryckår 2009]

Kanske har det språkligt skett en förskjutning, där privatlektion kommit att uppfattas som synonymt med enskild undervisning, medan den ursprungliga innebörden är att det är något läraren gör utanför ordinarie tjänst.
För mig är det enskild undervisning eller möjligen när man i grupp tillsammans bokar en lektion där ingen annan får vara med.

Jag har sett det på några ställen när man hyr ut hästar/har medryttare/delfodervärdar och en"privatlektion" tillsammans med några andra som hyr häst ingår. För mig finns det inte privat någonstans i det upplägget utan det ingår en lektion i mindre grupp.


Frågan är då hur man definierar privatlärare? Om det är en som ger privatlektioner blir det ett cirkelresonemang ;)
 
Det är inte märkligt, jag tycker mest det är fel. För mig är en privatlektion ensam. Jag har inte sett fenomenet flera på en privatlektion när det gäller sång, piano eller liknande (men det kanske jag missat). Jag får mest känslan av att man vill få det att verka bättre än det är.
Vet inte, men har sett på ridskola att man kan boka "privatlektion" 1 person X kronor per person, 2 personer Y kronor per person. Antar att man då vill ge en frihet i att få välja att få vara två och dessutom få betala ngn hundralapp mindre per person. Det "privata" i det hela är väl att man ringer och bokar speciellt och två till tre är ju inte så många heller.
 
Senast ändrad:
Rätt och fel. Det är fel användning av det svenska språket att man menar att privat är tillsammans med flera okända eller i vart fall inte personer man bokat tillsammans med som det varit i några fall jag kommit i kontakt med.

Jag blev dessutom utlovad en privatlektion vid ett tillfälle och jag fick dela den med flera andra. Där fick jag inte vad jag trodde mig betala för.

Om man i en prislista räknar upp att man kan boka privatlektioner för en eller flera har jag större förståelse för. Det går att argumentera att det är privat för att de bara är för bokad person/grupp.
Att ha bokat en privatlektion med en tränare och sedan upptäcka två till man aldrig sett förr på lektionen skulle jag inte alls tycka var ok!

Jag menar att man är tre och bokar tillsammans (vi tre och vår privata ridlärare i 60 minuter :D när jag tänker efter så innebär ju det -vår privata ridlärare i 60 minuter, i sig att ridläraren inte kan plocka in tre till hipp som happ och det är ok.).
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 803
Senast: jemeni
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 668
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon här på Buke som gjort det, och hur får man livet och ekonomin att gå ihop? Jag har en kandidatexamen sedan fem år tillbaks och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 823
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp