Privatryttare ej välkomna...

lizzie

Trådstartare
Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet.

I den klubben som jag är med (än så länge) så jag har under en längre period, märkt att vi som är privatryttare inte ses som att kunna tillföra något positivt till klubben. Utan det är ridskolan som räknas och vi som är privatryttare - både de som står uppstallade på anläggningen, och vi som endast löst anläggningskort - ses som en stor belastning för klubben.

Det försvåras mer och mer för oss till förmån för ridskolan, genom att tillgänglighet till anläggningen minskas till ett minimum. Tidigare hade privatryttarna en tillgång till en egen bana på 20x40 m, från och med i höst är denna tillgänglig efter att ridskolan stängt för dagen. Om man inte åker in och rider på dagen. Svårt när man har barn som går i skolan, eller jobbar rak vecka.

En annan ridskola där har man helt enkelt höjt uppstallningsavgiften så pass att folk inte har råd att stå kvar och tagit bort möjlighet för privatryttare att ha någonstans att rida.

Är detta en vind som blåser över hela Sverige? Ut med alla privatryttare från föreningar som bedriver ridskola? Vill man inte vara en klubb för alla.

Klubben jag är med i, ansåg tidigare att privatryttarna var ett viktigt ben för klubben. Lika viktigt som ridskoleeleverna! Tyvärr verkar det vara som bortblåst.

Vi får höra att det finns privata ridhus för oss att rida i, men nu när jag kollat upp vilka alternativ jag har. Så visar det sig att de flesta privata ridhus är till för de som står uppstallade vid ridhuset. De som tar emot utifrån har bokningssystem och man kan alltså inte bestämma sig samma dag att åka in.

Så bara för att det finns väldigt många privata ridhus betyder inte att de är öppna för kreti och pleti. Dessutom gillar jag detta med att vara med i en klubb och kunna rida på en anläggning där jag själv kan vara med och påverka. Eller är det jag som börjar bli mossig och gammal.

Hur som helst så tycker jag det är en sabla trist utveckling - varför ska man ställa ridskoleryttare mot privatryttare? När jag var ridskoleryttare så såg jag verkligen upp till de privatryttare som fanns på anläggningen. Så ville jag också ha det.

Nu är man alltså bara välkommen så länge men rider på ridskolan - skaffar man egen häst då är man inte välkommen längre :(.

Tänk om detta vore i fotbollsklubb! Nä nu får ni elitspelare faktiskt spela i en annan klubb - för nu ska vi öka på knattefotbollen. Det är ju bara helt galet!

Jag har fått till mig att vi privatryttare åker ut för kommunen inte vill betala för privatryttare (kommunen ger ridskolan bidrag för anläggningen). Men så är det ju även i stora fotbollsklubbar och ishokeyklubbar. Där får ju till och med elitspelarna lön för att spela.... Alltså inget argument som jag köper.

Hur ser ni övriga på denna trend - om det nu är en trend?

/Lizzie
 
Dom ridklubbar jag varit med i och som haft ridskola har alltid haft att ridskolan går först. Rida i ridhus och på ridbanor får man göra innan eller efter lektionerna som oftast pågick från 15.30 till 21.30. Har bott och varit aktiv på ridskolor i Dalarna och Uppsala.
 
Dom ridklubbar jag varit med i och som haft ridskola har alltid haft att ridskolan går först. Rida i ridhus och på ridbanor får man göra innan eller efter lektionerna som oftast pågick från 15.30 till 21.30. Har bott och varit aktiv på ridskolor i Dalarna och Uppsala.
Har det då funnit privatuppstallning på de ridskolorna?

För om det inte finns privatuppstallning förstår jag att ridskolan absolut går först.

/Lizzie
 
Ser det som en självklarhet att ridskoleverksamheten går först, även om man står uppstallad på anläggningen. Man får, som privatryttare, rida på tider då det inte pågår ridskoleverksamhet helt enkelt. Så har det alltid varit hos oss och det är man också medveten om när man stallar upp där.
 
Har det då funnit privatuppstallning på de ridskolorna?

För om det inte finns privatuppstallning förstår jag att ridskolan absolut går först.

/Lizzie
Ja, samtliga har även haft privathästar uppstallade.

På en ridskola fick man i mån av plats rida sin egen häst med på lektionen gratis, så kunde man ibland rida i ridhuset lite tidigare.
 
De ridskolor jag har varit aktiv på, som haft privatuppstallning, har privatryttare haft tillgång till ridbanor när ridskolan inte använde dem. Vilket i praktiken innebar dagtid, sena kvällar (om det inte stred mot anläggningens öppettider) och strötider mellan lektioner.

Det stall där det fanns paddock hade med andra ord mer ridmöjligheter rent tidsmässigt, eftersom det bara pågick lektioner på en av ytorna samtidigt. Däremot fungerade paddocken även som hage så delar av dagen var den upptagen av lektionshästar på annat vis. De flesta i min närhet med kontorstider väljer således bort uppstallning på "ren ridskolegård" just på grund av de begränsade tiderna.
 
Här har de numera två ridhus eller ja de har de gamla tältet kvar där privatryttarna får rida som jag förstått de när ridskolan pågår. Stora ridhuset går all lektionsverksamhet först. Så antingen får man rida innan eller vänta till efter om man vill utnyttja nya ridhuset och så var de förr med när de bara hade tältet. Inget konstigt med det då ridskolan faktiskt måste kunna bedriva sin verksamhet utan störning.
 
Så har det alltid varit på den ridskolan jag red. Ridskolan hade prio 1 på ridhuset. De privatryttare som var uppstallade på anläggningen fick rida där när ridskolan inte var där.
 
På ”min” ridskola, där jag hade hästen uppstallad till nyligen var det också ridskolan som gick först. I andra hand kom ev träningar eller andra aktiviteter och i sista hand kom privatryttare :)
 
Jag står uppstallad i ett stall med ridskola och där är det självklart att ridskolan går först och vi privatryttare får nyttja anläggningen på övriga tider. Även kurser, privatlektioner och övriga träningar kan boka upp något eller båda ridhusen. Men det funkar fint. :) Dock har vi två ridhus och en ridbana så även om ridskolan (som kör två grupper parallellt hela kvällen) tar upp två av dem så finns oftast ett ridhus eller en utebana att rida på ändå.
 
Att ridskolan alltid har företräde har jag nog alltid upplevt, både som ridskoleryttare för tio år sedan och bakåt och sedan dess som privatryttare. Skulle aldrig stalla upp på ridskola om jag inte jobbade något annat än kontorstider. Förutom tillgången till ridhus (häromkring har ridklubbarna oftast bara ett, vet att det är vanligare med fler ridhus/klubb på andra ställen) på eftermiddag/kväll vinterhalvåret (på sommarhalvåret används utebana/or oftare i undervisningen så att det blir en bättre spridning på ledigt ridhus/ ledig utebana) känns det som att hagtider, hagar osv är anpassade efter ridskoleverksamheten.

Däremot, som privatryttare uppstallad i litet stall har jag inte alls samma erfarenhet av att det är svårt att få tillgång till ridhus. Här är det visserligen en bit mellan ridhusen så man får köra lite, men många har ridhus till en inte så stor verksamhet och har minst lika många utifrån som har löst ridhuskort och kommer och rider regelbundet.
 
Att ridskolan alltid har företräde har jag nog alltid upplevt, både som ridskoleryttare för tio år sedan och bakåt och sedan dess som privatryttare. Skulle aldrig stalla upp på ridskola om jag inte jobbade något annat än kontorstider. Förutom tillgången till ridhus (häromkring har ridklubbarna oftast bara ett, vet att det är vanligare med fler ridhus/klubb på andra ställen) på vinterhalvåret så känns det som att hagtider, hagar osv är anpassade efter ridskoleverksamheten.

Däremot, som privatryttare uppstallad i litet stall har jag inte alls samma erfarenhet av att det är svårt att få tillgång till ridhus. Här är det visserligen en bit mellan ridhusen så man får köra lite, men många har ridhus till en inte så stor verksamhet och har minst lika många utifrån som har löst ridhuskort och kommer och rider regelbundet.

Där min medryttarhäst står finns det rätt många privata ridhus och en stor klubb (ej ridskola) som har tävlingsverksamhet. Den stora klubbens ridhus får man endast ha ridhuskort till om man också är medlem och ställer upp som funktionär ett antal gånger per termin. Det blir både dyrt och tidsödande. De privatägda ridhusen har inte så man kan köpa ridhuskort. Så vi rider bara ute, 99% av tiden uteritt. Men visst hade det varit skönt att ha tillgång till ett ridhus på vintern när det är kallt, lerigt, mörkt och regnigt.
 
Att ridskolan alltid har företräde har jag nog alltid upplevt, både som ridskoleryttare för tio år sedan och bakåt och sedan dess som privatryttare. Skulle aldrig stalla upp på ridskola om jag inte jobbade något annat än kontorstider. Förutom tillgången till ridhus (häromkring har ridklubbarna oftast bara ett, vet att det är vanligare med fler ridhus/klubb på andra ställen) på eftermiddag/kväll vinterhalvåret (på sommarhalvåret används utebana/or oftare i undervisningen så att det blir en bättre spridning på ledigt ridhus/ ledig utebana) känns det som att hagtider, hagar osv är anpassade efter ridskoleverksamheten.

Däremot, som privatryttare uppstallad i litet stall har jag inte alls samma erfarenhet av att det är svårt att få tillgång till ridhus. Här är det visserligen en bit mellan ridhusen så man får köra lite, men många har ridhus till en inte så stor verksamhet och har minst lika många utifrån som har löst ridhuskort och kommer och rider regelbundet.
Svarade på fel inlägg... :grin:
 
På en gammal klubb fördes samma diskussion, "vi privatryttare sponsrar verksamheten med vår hyra, utom oss skulle det inte gå runt! Ändå får vi både ha fodring varannan helg och knappt rida i ridhuset någonsin!". När man räknade på det sponsrade ridskolan i själva verket deras hästägande med väldigt mycket fler minuter personaltid i månaden än stallhyran täckte. Dvs klubben går de facto back på att ha privathästar installade.

Inga av mina klubbar genom åren har haft "håltimmar" för privatryttare under kvällen. Ridskolan behöver fylla de timmar de kan med verksamhet. Elevernas ridavgifter är vad som verkligen driver runt ridskolan.
 
Både klubben jag är medlem i nu och klubben jag var medlem i som barn har liknande system med en ridskoleverksamhet med ett antal ridskolehästar, runt 10 privathästar som står uppstallade, ett ridhus och två paddockar (en stor med belysning och en liten utan belysning). Det pågår bara lektioner på en av ytorna samtidigt. Vintertid, när ridhuset används för lektioner, innebär det att privatryttarna kvällstid inte har tillgång till ridhuset, eftersom det då är lektioner där, utan de har bara tillgång till paddockarna. Sommartid, när den största paddocken används för lektioner (eller skogen/någon äng), så kan privatryttarna rida i ridhuset eller lilla paddocken. Om ridhuset inte är bokat för lektioner eller några andra aktiviteter som ridskolan har så kan privatryttare boka det för träning, om de t.ex. vill vara ensamma eller ha ut tränare och inte bli störda.

Sen är man ju som privatryttare självklart välkommen att själv rida lektion på sin egen häst - vilket jag gör, även om jag har hästen hemma snarare än uppstallad på ridskolan som jag bor granne med (max 4-5 ryttare i vuxengrupperna, min häst är än så länge väldigt outbildad, och ridläraren jag rider för är utöver ridlärarutbildningen även C-tränare i dressyr). I klubben jag är med i nu så lånar ridskoleverksamheten också några av de uppstallade privathästarna vissa vardagar, vilket ju gör att de inte behöver krångla med att försöka få tid till att rida före/efter lektionerna. Lektionerna i klubben jag är i nu pågår mellan 17-21 på måndagar till torsdagar, och sedan även en del timmar på fredagar och söndagar.
 
På en gammal klubb fördes samma diskussion, "vi privatryttare sponsrar verksamheten med vår hyra, utom oss skulle det inte gå runt! Ändå får vi både ha fodring varannan helg och knappt rida i ridhuset någonsin!". När man räknade på det sponsrade ridskolan i själva verket deras hästägande med väldigt mycket fler minuter personaltid i månaden än stallhyran täckte. Dvs klubben går de facto back på att ha privathästar installade.

Inga av mina klubbar genom åren har haft "håltimmar" för privatryttare under kvällen. Ridskolan behöver fylla de timmar de kan med verksamhet. Elevernas ridavgifter är vad som verkligen driver runt ridskolan.
Min känsla är att för säg 20 år sedan ställde privatryttarna upp väldigt mycket ideellt i tävlingssektion, styrelse m.m
Detta gjorde att de dels hade en tydlig röst ur "synvinkel och dessutom drog runt verksamhet som bidrog till föreningens ekonomi.

Idag när det är svårt att få privathästägare att arbeta ideellt är ridskolan både det som för in nya styrelsepersoner och den stora inkomsten. Det är ridskolan som får bidrag . Privatryttarna är plötsligt inte så viktigt alls för föreningen.
 
Bor visserligen inte i Sverige men min erfarenhet från Sverige är att det alltid har varit så här.

Detta oavsett om man jobbat på ridskolan och haft sin häst där eller om man haft anläggningskort på en ridskola.

Då har man ju vackert fått ta de tider man fått chans till för att rida egen häst utanför arbetstid.

Eller för att lyckas med en privat hoppträning vilket för oss oftast blev klockan åtta en söndagmorgon på ridskolan närmast vårt privatstall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det...
2
Svar
28
· Visningar
4 885
Senast: Lobelia
·
Anläggning Fick ett totalt infall! Min "bys" ridskola ska arrenderas ut alt anställning som ridskolechef. Detta är en STOR klubb där inomhus SM i...
Svar
13
· Visningar
2 871
Senast: MaRomer
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 311
Senast: svea
·
N
Ekonomi & Juridik Jag får generalisera min föregående fråga lite så den inte tas bort igen :) Jag ställer mig lite undrande. Många av annonserna om...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp