Privatryttare ej välkomna...

Så det enda styrelsen har rättighet att besluta är om arrangemanget ska fortsätta eller inte? Helt utan att att ta ställning till ridhustider känns det som det är dags att säga upp det arrangemanget, vad är det för vits med en ridklubb med en anläggning som inte har någon beslutande rätt angående något alls? Tecknar man ett nytt avtal bör man lägga upp tydliga ramar, här verkar ju verksamhetschefen kunna göra som det faller hen in utan att någon har något att säga till om.

I min värld är det rimligt att ridskolan går före när det gäller ridhustider, men man ska inte hantera privatryttarna hur som helst. Bäst vore god framförhållning och att kanske gå över gradvis samt en tydlig motivering till beslutet.

Jag tycker också att det är rimligt att ridskolan går före, men här har det gått för långt. Verksamhetschefen styr i princip klubben och fattade beslut av hen går inte att backa på med hänvisning till att det är verksamhetsbeslut. Vilket innebär att styrelsen inte har kompetens att förstå vad det handlar om. Vilket inte är sant - det finns kompetens folk - men så länge ordföranden tycker att arrangemanget är passande så kommer det rulla på. Himla bekvämt för styrelsen i alla fall.

Jag har pratat med valberedningen om att kanske ersätta vissa individer, typ ordföranden. Dock "finns det ingen annan". Vilket inte heller är sant, men medlemmar som är kritiska till upplägget (som typ jag) blir inte invalda i styrelsen.

/Lizzie
 
Under 25 års tid har vi haft ett halvt ridhus för oss privatryttare (40x20 m) alla kvällar och helger utom vid tävling.

Från och med i höst får vi tillgång till privatdelen av ridhuset efter kl 20:10 - mellan kl 16.00-20:10 har vi 20 x 20 m att rida på under mån-fre. Lördag em och hela söndag har vi tillgång till ridhuset, utom då det är aktiviteter på anläggningen. Vilket det är i princip varje helg.

Vad jag kan förstå av den här tråden så ska vi inte gnälla, men för oss som är van vid annat är det rena katastrofen. Vi hade möte ikväll och beslutet är taget och vi har absolut ingenting att säga till om. Antalet privatryttare med anläggningskort drastiskt minskat de senaste åren och numera är vi kanske 25 st. Jag som trailar kommer få leta reda på annat ridhus att åka till. Kommer dock få ställa av hästen när det blir för kallt eftersom jag inte kommer få tillgång till uppvärmt ridhus. Något jag behöver pga köldastma. Men för några som står uppstallade på och nära anläggningen så innebär det att de är tvungna att leta reda på andra stallplatser. De har ju valt stallplatsen (och stått i mååååånga år) på anläggningen just pga tillgången till ridhus och ridlärare för privatlektioner. Så alla är ledsna och uppgivna.

Verksamhetschefen tyckte på fullt allvar att rida innan man ska till jobbet var ett mycket gott alternativ. Ja men jippi. Jag börjar mitt jobb 7:00 :cautious:.

Jag har i alla fall hittat ett ridhus 15 min hemifrån där jag var mer än hjärtligt välkommen :love:. Tillgång till 20x60 m ridhus och lika stor dressyrbana. Får rida när det passar mig och det är ytterligare 4 personer som nyttjar ridhuset. Kändes jättebra! Dock är det oisolerat så jag får väl skippa ridning när det kallare än -10 grader. Förhoppningsvis blir det inte allt för många dagar under vinterhalvåret det blir kallare än så (bor i Närke).

/Lizzie
Man har alltså i praktiken drivit ett uppvärmt 20x40 ridhus för 25 betalande kunder! Det låter inte som en hållbar affär om ni inte har en väldigt hög avgift. Bara upplysning av ett ridhus är en rätt dyr affär.
Låter snarare som om ridskolan har subventionerat er med ridhus.
 
Svar ja på din fråga.

Verksamhetschefen bestämmer över ridskolan, som nyttjar HELA anläggningen, inklusive privatstall och dess hagar. Och bestämmer vilka tränare som vi privatryttare ska få rida för - även om vi skulle rida mitt i natten. Verksamhetschefen bestämmer också om de aktiviteter som läggs ut på helgerna, träningar, extra ridning etc. Verksamhetschefen har totalt ansvar och totalt beslutmandat. Endast information till styrelsen.

/Lizzie
Det låter som om styrelsen delegerat bort sin eget existensberättigande. Att en styrelse inte ska lägga sig i småsaker som ifall en krubba behöver bytas ut är rimligt men det här handlar ju om verksamhetens grundförutsättningar och ska det bestämmas av verksamhetschefen så finns det inget kvar för styrelsen (medlemmarna) att besluta om.
 
Jag tycker också att det är rimligt att ridskolan går före, men här har det gått för långt. Verksamhetschefen styr i princip klubben och fattade beslut av hen går inte att backa på med hänvisning till att det är verksamhetsbeslut. Vilket innebär att styrelsen inte har kompetens att förstå vad det handlar om. Vilket inte är sant - det finns kompetens folk - men så länge ordföranden tycker att arrangemanget är passande så kommer det rulla på. Himla bekvämt för styrelsen i alla fall.

Jag har pratat med valberedningen om att kanske ersätta vissa individer, typ ordföranden. Dock "finns det ingen annan". Vilket inte heller är sant, men medlemmar som är kritiska till upplägget (som typ jag) blir inte invalda i styrelsen.

/Lizzie
Om majoriteten vill så kommer det ske en förändring men inte om den är nöjd med situationen. Bara för att privatryttarna misstycker innebär det inte att det är den allmänna meningen.

Det finns liksom inte rätt eller fel utan olika åsikter.
 
Om majoriteten vill så kommer det ske en förändring men inte om den är nöjd med situationen. Bara för att privatryttarna misstycker innebär det inte att det är den allmänna meningen.

Det finns liksom inte rätt eller fel utan olika åsikter.
Ja, klart vi har olika åsikter. Inget konstigt. Missnöjet pyr, men svårt att få upp engagemanget. Folk har inte tid, inget unikt för vår klubb.

Jag har gjort vad jag kan och det får räcka.

/Lizzie
 
Det låter som om styrelsen delegerat bort sin eget existensberättigande. Att en styrelse inte ska lägga sig i småsaker som ifall en krubba behöver bytas ut är rimligt men det här handlar ju om verksamhetens grundförutsättningar och ska det bestämmas av verksamhetschefen så finns det inget kvar för styrelsen (medlemmarna) att besluta om.

Exakt!!!

/Lizzie
 
Man har alltså i praktiken drivit ett uppvärmt 20x40 ridhus för 25 betalande kunder! Det låter inte som en hållbar affär om ni inte har en väldigt hög avgift. Bara upplysning av ett ridhus är en rätt dyr affär.
Låter snarare som om ridskolan har subventionerat er med ridhus.

Höjning av avgiften var ett av våra förslag.

/Lizzie
 
Årsabonnemang 1800 kr. Bra underlag, men i övrigt sunkigt ridhus med mögelproblem. Dock uppvärmt och jag skulle inta ha några som helst problem med höjd avgift.

/Lizzie

Oj vilket billigt abonemang. Här i krokarna kostar det 6000kr+ för 'vanliga' ridhus.
 
Även uppvärmda? 😊
Nix. Finns ett uppvärmt där det kostar 2.200 kr, men det ligger på fel sida av stan för min del. Dock har jag börjat snegla åt det hållet också. Uppvärmt lockar, och det kan vara värt den längre resan.

Det närmaste ridhuset har jag 7 km till. Totalt nybyggt, 20x60 men oisolerat, även tillgång till utebana på 20x60 m. 4000 kr/år. Dock kommer de ha bokningssystem och man får bara rida 60 min per bokning. Jag kommer inte riktigt klara det - hela min arbetsdag är fullsmockad med möten så på min fritid vill jag slippa bokningar i största möjligaste mån. Att sedan endast få nyttja ridhuset endast en timme kommer stressa mig oerhört. Det superfint ridhus och bra parkering etc så vore det inte för bokningssystemet hade det varit mycket intressant för mig.
,
/Lizzie
 
Jag har alltid upplevt att ridskolan går klart först. Men det har inte heller betytt att det har blivit på bekostnad av privatryttarna. Jag rider på en ridskola och har egen häst som är uppstallad på ett annat ställe idag iofs, men på ridskolan så finns det såpass mycket olika ställen att rida på att det aldrig är ett problem. Det är som mest två lektioner igång samtidigt, men det finns två ridhus, tre olika paddockar/grusbanor plus en gräsbana att rida på. Så det enda som begränsar är egentligen bara väder och vind. Det ställs höga krav på privatryttarna att få vara uppstallade på ridskolan men aldrig orimliga sådana. (typ stallpass, funktionärstimmar osv) Överlag är stämningen väldigt bra skulle jag säga. Så jag delar din erfarenhet att ridskolan går först men aldrig att det varit något negativt eller att privatryttarna får "lida" för det.
 
Stod uppstallad på en ridskola förr. Ridhus (litet, 20x40), stor paddock som inte saltades och gräsbana vid fint väder, plus en anlagd ridslinga runt stallet. Vi hade tillgång till ridhuset före och efter lektioner samt en 17.30-18.30 tisdag-fredag. Ridskolan hade förstås företräde.

Ärligt talat funkade det alltid bra för oss. Vi var förvisso få privatryttare (inga externa ryttare utan bara de på klubben, dock hade de ett medryttarsystem så att ibland gick ju ridskolehästarna även utanför lektionerna), men jag kände aldrig att det inte funkade. Klart att det var skönt när typ paddocken var ridbar (och underbart när vi dessutom hade gräset), men jag kände aldrig att vi inte fick plats. Sedan är det ju lättare nu när jag vill rida träning etcetera, helt enkelt för att vi är färre intressenter (men där jag står idag har vi ju inte ridhus heller).

Minns att vi pratade på ett årsmöte om privatryttare och att en person ur styrelsen lite krasst konstaterade att man inte har privatryttare för ekonomin, men att det kan finnas andra värden i det. Och jag köper det helt! Nu funkade inte utetider och uteridningsmöjligheter för oss där längre (plus att vi har fler hästar idag), men rent anläggningsmässigt kände jag inte att det var dåligt.
 
Årsabonnemang 1800 kr. Bra underlag, men i övrigt sunkigt ridhus med mögelproblem. Dock uppvärmt och jag skulle inta ha några som helst problem med höjd avgift.

/Lizzie

Årsabonnemang 1800 kr. Bra underlag, men i övrigt sunkigt ridhus med mögelproblem. Dock uppvärmt och jag skulle inta ha några som helst problem med höjd avgift.

/Lizzie
Är inte det extremt billigt? Om man jämför vad lokalhyra för många andra sportet kostar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det...
2
Svar
28
· Visningar
4 885
Senast: Lobelia
·
Anläggning Fick ett totalt infall! Min "bys" ridskola ska arrenderas ut alt anställning som ridskolechef. Detta är en STOR klubb där inomhus SM i...
Svar
13
· Visningar
2 871
Senast: MaRomer
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 311
Senast: svea
·
N
Ekonomi & Juridik Jag får generalisera min föregående fråga lite så den inte tas bort igen :) Jag ställer mig lite undrande. Många av annonserna om...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp