Bukefalos 28 år!

Privatstall...

Fiorano

Trådstartare
Nu vet jag inte om tråden ligger rätt men jag tar chansen...

Mina tre hästar står inhyrda på en lokal ridskola. Privatstallet består av åtta hästar. På helgerna har ridskolan ingen riktig personal utan frivilliga får skriva upp sig. Detta resulterar ju givetvis i en massa fel... :(

På mina hästars boxar står tydliga lappar vilket täcke hästen ska ha ute och vilken hage den ska gå i. Trots det har det inte blivit rätt EN enda helg på två månader!!! :mad: Hästarna har släppts i fel hage med okända hästar, fel täcken, fel foder osv... :mad: :mad:

Vad ska man göra? Vad mer kan man göra än att skriva tydliga lappar? :confused: Jag har ingen möjlighet att åka dit vartenda morgon då jag på helgerna jobbar till fyra på natten-då vill jag bara sova. Dessutom betalar jag ju en hel del för att folk ska byta täcken och släppa ut hästarna i rätt hagar.

Hur har ni det i era stall? Och har nån tips vad man kan göra åt detta? :bump:
 
I vårt stall sköter stallägaren oftast om sånt men ibland tar småtjejorna insläpp å utsläpp....Å det blir rätt, med hjälp av rutiner å whiteboard på varje boxdörr...

Jag antar att det inte är olika tjejor varje helg utan att det på ett ungefär är samma personer....Varför inte ta en timmes "undervisning" i morgonrutinerna någon gång, å gå igenom allt ni vill ska göras (tex läsa lapparna), eller sammanställa rutinerna på en checklista (läst på lapparna, täckat varje häst, släppt rätt häst i rätt hage...)som ska bockas av och skrivas under av ansvarig utsläppare....Berätta om riskerna med att fel häst hamnar i fel hage....på nåt pedagogiskt vis, å helst innan dom gör om det, inte efter som förmaning....

Kan ju funka, eller så har alla ungarna lässvårigheter.....

Lycka till!
 
På vår ridskola har vi en "privatstallsavdelning" Där står för tillfället 10 hästar + 1 föl.
Just pga missar, fel och div andra anledningar har vi gjort så att vi har en egen "privathästjour" som sköter helgerna i privatstallet.
Ridskolan har en grupp som tar hand om det stallet, medans vi privathästägare har fått dela upp helgerna mellan oss. Detta innebär ca 6 dagar/termin. Den som har privatsidan den dan ansvarar för antingen morgon eller kvällsutfodringen av samtliga hästar (ridskolans del tar den ena utfodringen, privatsidan tar den andra utfödringen), samt in och utsläpp av alla privathästar. Sedan får privathästägarna själv komma upp och mocka och ordna mat åt sin egen häst. Har man inte möjlighet att komma upp just den dan kan man byta mockning med varandra. Sist jag hade så mockade jag åt nästan alla privathästar, mot att de mockar åt mig när de har jouren. Det är lättare att samla privathästägare till ett möte och diskutera om nåt blivit fel, foderstatsändringar eller liknande, än att sätta lappar över hela stallet och hoppas att ridskoledelen ska förstå allt man skriver... :crazy:

Sen måste jag bara fråga! Har ni alltså frivilliga som ställer upp och sköter stallet på helgerna?? :eek: :confused:
 
Vi har ett schema där två boxar per helgdag tillsammans sköter fodring morgon och kväll samt utsläpp, det fungerar jättebra. Kan man inte den dagen man är uppsatt på, så får man själv byta med någon.
 
Japp, det finns frivilliga. Styrelsen betalar med en ridlektion veckan efter jouren....

Ang. egen privathästjour är det så när som omöjligt i vårt stall. Jag och nån till jobbar oftast nätter och de andra går i skolan och vill sova på helgerna... Vi är ju bara fem ägare eftersom jag tar tre av platserna.

Vi betalar ju alla just för att det ska fungera och att vi inte själva har tid...
 
Helt otroligt att ni kan få ihop frivilliga som sköter stallet på helgen! Förut (då jag var liten) fanns det massor av frivilliga som ställde upp, jag kom ihåg själv att jag var i stallet varenda helg, bara för att jag tyckte det var så kul, men det är omöjligt att få ihop i vårat stall!
Alla som rider på ridskolan har obligatorisk stall jour ca 5 helgdagar/termin. Ifjol satte vi upp listor på stallskötseln för helgdagarna, så att frivilliga fick ta jul, nyår osv. Men det finns inga frivilliga på vår ridskola, förutom stalltjejerna som man inte precis vill ska vara ansvarig för stallet själva... Så iår delade vi upp privatsidan och ridskolesidan och satte ut alla helgdagar som obligatoriska dagar, för att folk öht ska komma och hjälpa till. Enklast så...
 
I vårat stall behöver ingen hjälpa till; i veckorna är det en anställd och på helgerna är det vi som sköter stallet. Det blir lugnast så.. På andra stall vi stått på innan har det alltid funnits människor som tycker att hästarna kan få sovmorgon på helgerna osv... :crazy:
 
För det första, gör övertydliga märkningar och kartor. Hagarna bör ha en stor skylt med hagnummer vid insläppet och det ska finnas en karta i stallet över hagarna. Där ska det tydligt anges vilka hästar som ska gå i vilken hage. Ha namnlapp på grimman och gärna ett foto på hästen med namn och hagnummer på boxen. När det gäller täcken så är det bästa att hänga fram ett enda täcke på boxdörren som de får sätta på. Be dem inte meckla med av- och på klädning, grönt eller gult täcke om det är 5 eller 10 grader ute utan gör det så lätt som möjligt så att det inte ska vara möjligt att det blir fel. Ett alternativ (som vissa alltid gör med andastäcken) är att ha hästarna "färdigklädda på helgerna".
Hoppas det kommer att gå bättre framöver!
 
sammanlagt e vi 6 privathästägare som delar på helgerna alltså vi har ca 8 helger per år ...inte så farligt :bump:
 
Jag håller med Sar att ni istället för att skriva tydliga lappar får skriva övertydliga ;). Det bästa är förmodligen om det finns ETT större anslag med i stort sett alla information och karta.

Beträffande täckena - kanske kan ni privathästägare gå samman och färgmärka era täcken? Blå lappar på utetäckena, röda på stalltäckena? Information om detta skall finnas på översiktskartan.

Hagarna bör man kanske numrera och så sätta samma nummer på boxen och detta skall gälla ALLA hästar, även lektionshästarna. De hästar som går i hage 1 har en 1:a på boxen.

Sammantaget tror jag att ni måste gå samman och även prata med ridskolechefen, för hur tydliga lappar man än skriver själv blir det förvirrande för ovana människor om boxgrannen skrivit tydliga lappar på ett något annorlunda sätt. Mitt förslag är alltså ett informationssystem som gäller HELA stallet.

Anneli
 
Jag tror att om man har en massa krångel med hästarna som täckesbyten och så är det lätt att det blir fel.

Antingen får man sköta det själv eller så får man förenkla för de andra som skall sköta det hela. Eftersom det inte tycks fungera med instruktioner. Grejen är att instruktioner kan vara rätt svårtydda - "gröna täcket vid kallt väder, blå vid regn" jaha, och hur skall den som sköter täckena veta vad Du anser som kallt ? och regn är det när det duggar pyttelite ? eller risk för regn ? Det kanske är fint när de släpper ut och spöregnar när du kommer....
 
Mina hästar var också inackorderade på en ridskola förut.
Men förutom sådana missar du skriver om, så verkade även regelrätt misshandel av hästarna ingå i stallhyran! :mad:

Jag har tyvärr märkt med åren att många människor är enormt slarviga, vissa är noga med sina egna hästar, och ställer höga krav och anser att enormt omständlig skötsel ska alla andra stå för. Men samtidigt är de själva hur slarviga som helst med ANRDRAS hästar! :mad:

Jag har också träffat på varianten som är lika slarvig med både sina och andras hästar...

Jag bytte stall. Höll på att få nervkollaps av allt slarv! Hästar som inte fick sin mat, som fick täcken pålagda med avigsidan ut, kryssgjordar felknäppta så de hängde en halvmeter under magen, folk som "glömde" sin stalljour osv.

Nu står jag i ett stall där INGA LAPPAR ELLER WHITEBOARDTAVLA BEHÖVS!
För jag, min medryttare och stallägaren (de enda som har hästar där), är de enda som gör stall!
Och förutom att vi är så få som sköter hästarna, så är alla NOGGRANNA och måna om ALLA hästar, samt äger LOGISKT TÄNKANDE!

Jag har bara så här att säga om mina nya stallplatser: :bow: :bow: :bow:

Vore jag du skulle jag fundera på att byta stall!
 
Detta är mitt fjärde stall jag har min häst i nu, har ägt henne i 2 1/2år. Och nu äntligen stormtrivs jag. Tidigare har det varit en massa grejer som jag inte varit nöjd med: dålig foderkvalité, för få fodringar, ingen täckesbytning, dåliga hagar, för kort hagvistelse. Jag är väldigt "petig" med min häst och även om hon har varit tvungen att flytta runt en del så ångrar jag det inte en sekund. Nu är allt verkligen toppen. Vi står i ett litet stall med tre andra hästar vilket gör att man får en helt annan kontakt med alla hästar och har bra koll på vad de ska ha för mat, täcken osv. Stallägaren lägger på täcke om det behövs på morgonen och tar av på kvällen, de går ute länge i stora hagar och får mat fyra ggr/dag. Vi har en whiteboardtavla där vi skriver om det är något... Jag mådde verkligen dåligt i de andra stallen, även om ingen av de andra inhyrda tänkte på dessa saker, de har ju haft häst där i flera år. Jag menar, tänk på hur många timmar man spenderar i stallet, självklart måste både du och framför allt hästen trivas och må bra.....
 
"vill sova och kan inte"

De orden finns tyvärr inte när det gäller häst,men hade jag varit dig hade jag bytt stall lr visat de som ska sköta stallet hur och var allt finns och sak vara....
Måste ju ändå säga at det hade varit lättare om ni privatägare själv hade skött det (givetvis mot lägre hyra)

Man måste ju inte a hela helgen..man kan ju dela upp de så nån tar morgonen,nån kvällen osv.

Tycker de e bättre än att ha en hel helg eftersom man e fast hela helgen då..

De gäller att prata ihop sig med dm andra och vara rkigt överrens innan man börjar med nåt nytt
 
"vill sova och kan inte" existerar visst när man betalar andra för att vilja och kunna...

Ang. att byta stall känns det svårt. Den ena hästen är jättekänslig vid miljöbyten och förrutom helgerna funkar det ganska bra... Eftersom det är jag själv som byter täcken, tar av lindor och släpper ut på morgonen och jag tar själv in dom på eftermiddagen. I veckan har jag nämligen tid!

Nytt stallmöte är på gång då de andra ägarna också börjar surna till!
 
Håller med om att man måste trivas! För som du säger, det är MÅNGA timmar/vecka man är i stallet!

Det låter som om du också hittat ett bra stall! :)
Visst är det skönt när de man delar hästskötseln med är "självtänkande"?
Vad mkt oro man slipper då!

Minns tex i gamla stallet där jag stod. En gång hade en av hästägarna glömt blöta sin betfor på kvällen.
Och då gav personalen hennes hästar TORR betfor... :crazy:
 
Samma problem finns hos oss men inte lika omfattande.

Vi har en whiteboardtavla där vi ritat upp alla hagar på en karta och sedan är de döpta till kodnamn typ a1, a2 osv, och samma kod står på grindstolpen på hagen. På boxen finns en plastficka där man sätter i sin lapp med koden, a2, om man vill ha hästen i den hagen. På whiteboarden finns dessutom magneter med hästarnas namn som man placerar i rätt hage på kartan, för att förtydliga. Det har dock hänt att dessa flyttats och hästarna hamnat fel om man inte dubbelkollat på boxen, så varning varning!!!!

För det allra mesta blir det rätt hagar, och skulle det bli fel så är det inte hela världen då de flesta hästar går ensamma och isåfall hamnar ensam i fel hage.

Vad gäller täcken - försöt ha ett så litet antal täcken som möjligt att välja bland och förtydliga noga (fast det antar jag att du gör....). Jag har en privat liten whiteboard på min box där jag skriver allt som gäller för min häst, inga lappar, för att få det mer strukturerat.

Håller med om att det är ett jätteproblem med sådana här viktiga saker som lätt blir fel.
 
Uppdelningen glömde jag ju.
Eftersom stallet är så stort har vi delat i olika avldeningar, som delar stalltjänsten på helgen. Det betyder att på min häst som står i en del med 14 hästar får jag tjänst var 14:e helgdag, vilket ju inte är mycket alls. Då ingår fodring, in och utsläpp av alla dessa 14 morgon-lunch-eftermiddag fram tills hästarna går in, och sedan får jag åka hem. Ridskolans hästar hjälps man åt med i alla stalldelar (man är 3 stycken totalt).

Detta fungerar faktiskt bra, men vissa tycker självklart det är jobbigt och försöker slippa. :smirk:
 
Som sagt övertydlig skyltning och enkla täcken, utetäcke över inntäcket och inget krångligare än så. Och så bara ett täcke på boxen så det inte KAN bli fel.

Sen är det svårt att få det att fungera fläckfritt. Står i kollektivstall och är glad att jag inte har hästen med i kollektivet. Igår så släppte stallets besserwisser ut stoet som ska gå i sjukhage i sin vanliga hage där hon INTE får gå. (Självklart flyttade jag på henne när jag såg det).

Detta efter att ha påpekat en massa saker för oss andra i stallet :mad: :devil:
 
Hej!
Jag tycker att det verkar vara så smarta peroner i stallet där du är? Jag menar, står det tydligt på lappar vart hästen ska stå osv. så förstår jag inte HUR det kan bli fel?

Själv sköter jag en ardenner, jag har ingen egen häst, och den står i privat stall. Där bor ägaren på gården så det är hon som fodrar och släpper ut.
Men det är inte bara hennes tre hästar som står där. Man kan hyra box också.
Hos henne så talar man om vad hästen brukar ha för täcken och hästarna brukar hon bestämma vad dom ska stå i för hage.
Så det är ju enkelt, men om man har på ett ställe som du är på förstår jag att det kan bli svårare.
Har ni ingen stor foderstats tavla, typ som en whiteboard, där ni kan skriva i vad hästarna ska ha för mat? Det skulle ju vara enklare att för den som ska fodra om allt står på samma ställe?
En annan sak man kan göra också, är ju att du kan blanda i ordning frukosten när du åker från stallet på kvällen så att den som fodrar på morgonen bara behöver hälla i det..?
Sen kanske du är där när de ska ha middag så att du kan blanda i ordning allt så att det står klart?

/goliat lover
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 185
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp