Prix d'Amerique 2006 Skandal

L

linneaforss

Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker att Prix d'Amerique 2006 var en skandal. För det första så förstår jag inte hur man kan ha ett sånt makalöst startsystem som fransmännen har. Allt är huller om buller och som skapat för kaos! Det är som gjort för omstarter och olyckor! 2 omstarter + en lös häst i Prix d'Amerique, det går inte för sig! Prix d'Amerique är det största loppet i världen, där ska bara de mäst rutinerade hästarna och kuskarna vara med! tycker jag! Det passar sig inte med massa omstarter i ett sådant stort lopp! Och heller inte med lösa hästar och kuskar som ramlar ur sulkyn. Visseligen så kan det ju hända när som helst, men jag är helt övertygad om att om det skulle vara ett mer organiserat startsystem så skulle det inte hänt!
Och för det andra att man ser vinnaren Jag de bellouet, på upploppet byter spår mitt framför giganten! Visseligen så hade det inte blivit någon förändring på målgången om han inte gjort det. Men att det äns förekommer på sån hög nivå!. Och sen efteråt när de utsett honom till segrare så säger dem att igentligen så skulle de bytt plats på Giganden och Jag de bellouet.så giganten skulle vunnit i stället, För att Jag de bellouet gjorde det här misstaget.
Men dem mena på att i såna här stora samanhang kan man inte göra det!
Rätt ska väll vara Rätt!! Till och med vi Ponnykuskar får lära oss att man inte kan byta spår hur som helst på upploppet! Till och med Vi Ponnykuskar blir diskade om vi gör det i ett Ponnylopp!
Men visst va Jag de bellouet en värdig vinnare det är ingen snack om saken han är ju en klass för sig! Men sånt misstag som hans kusk gjorde får inte förekomma och jag tycker att de skulle gett segern till den tappre Gigant Neo som skulle ha fått det!
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

Håller med men tror inte det kommer bli några förändringar.
Fast Gigant Neo skulle inte vunnit även om kannibalens kusk hållt sig på samma spår.
 
Senast ändrad:
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

Ja så är dom! fransoserna!:smirk:
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

Lazio skrev:
Håller med men tror inte det kommer bli några förändringar.
Fast Gigant Neo skulle inte vunnit även om kannibalens kusk hållt sig på samma spår.


Nej ja vet... Jag de bellouet är ju oslagbar..Men han skulle ha blivit diskad! eller nerflyttad till 2a plats!
Fransoserna urs för dem!...Dem kan vara bra där hemma och stöddiga...Men inte fasen vågar de utmana oss i sverige. när våra förhållanden gäller!:confused:
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

Fat å andra sidan händer det lite mer med fransosernas system, det är inte så givet. Loppen är ju aningens mer händelserika än sveriges "spets-alla-rädder-för-favoriten-här-och slut".
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

plus att Gigantens kusk har erkänt att han "rattade häst" så att det skulle se ut som om han blev störd...:crazy:

Spelar roll.. Jaggen kunde ingen slå..i söndags.
AM
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

Den som ger sig in i leken,får leken tåla.Vad som gäller i PdA vet alla.
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

anhe skrev:
Fat å andra sidan händer det lite mer med fransosernas system, det är inte så givet. Loppen är ju aningens mer händelserika än sveriges "spets-alla-rädder-för-favoriten-här-och slut".

:D :bow:

------
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

Vågar? tror nog Jag de Bellouet skulle sopa banan med de flesta om han startade här i Sverige.
Dvs om han är i samma form som när han vann Pda.
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

Att hålla han i den formen och följa svenskt dopingreglemente tror inte jag är möjligt.
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

omstarterna och den lösa hästen var ju verkligen flopp! att fransoserna har det som dom har med sina regler blir jag inte förvånad över att det som skedde skedde :smirk:

varför inte vara beredd som i USA med quarters när det ändå handlar om världens största lopp? Hade ju gått betydligt smidigare och snabbare till om man fångade in hästen med andra hästar istället för en jäkla golfbil eller vad det nu var som förmodligen stressade hästen ännu mera :crazy:
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

personligen tror jag inte att dom kommer till Sverige alls nånting
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

Zuzzi skrev:
Hade ju gått betydligt smidigare och snabbare till om man fångade in hästen med andra hästar istället för en jäkla golfbil eller vad det nu var som förmodligen stressade hästen ännu mera :crazy:

Men är det inte sånt som gör det hela så typiskt franskt???
Kaos och allmän o-organisation?

För två år sedan hade dom indianuppvisning där.
Då ramlade en av ryttarna av och hästen drog iväg.
På andra sidan banan gick prixhästarna i lugn och ro då denna lösa kom skenandes..
Vad hade inte kunnat hänt då??

Själv blir jag aldrig förvånad..troligtvis inte fransmännen heller.
Det är bara svenskarna som förfasar sig över "regelbrott"

HAr vi alla här glömt när startbilen inte ens kom iväg i starten p.g.a. lera och snö under en V75 helg??

Saker händer och man kan vara glada att dom lyckades fixa det hela till slut. eller???

En känd travgubbe i frankrike berättade en sak för oss.
Han sa så här:

I Sverige går alla efter regelboken
I Italien går alla emot samma regelbok.
Och här i Frankrike är vi någonstans mitt i mellan.

Så rätt..så rätt..

AM
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

Såg upploppet i en repris i anslutning till visandet av galopploppet, solklar protest som borde gått igenom tyckte jag. Dessutom blev jag riktigt upprörd över intervjun där de talade om att en protest inte gick att genomföra under dessa förhållanden. Vilka förhållanden!?! Hade det varit galopp(vilket jag är van vid utomlands och i Sverige) hade det troligtvis blivit diskning, för att hästen blir störd både auktionsmässigt och rent markmässigt. När det gäller trav måste det ju vara än värre! Kusten i fråga måste ju ha sin häst mer i hand på ett annat sätt och är mer beroende av hästens rytm. Dessutom så finns det ju alltid en chans att hästen skall råka trampa upp i sulkyn!

Riktigt osnyggt och pinsamt när man profilerar travet som en världs sport. Egentliggen är det skit samma när det gäller ägarna, men tänk på spelarna… Spelarna som sporten lever av… Men det är klart, man kan ju resonera som att vinnaren skulle ha vunnit endå… Men så skall inte en skiljedomstol tänka…
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

Saxat från Ronden.
Detta är Gigantens kusk egna ord om upploppet:

– Äsch, det var egentligen aldrig någon chans att de skulle diska Jag de Bellouet, även om domarna ibland fattar beslut som ingen begriper, Jag blev heller inte störd, utan försökte mest få det att se ut på det sättet, sade Dominiek Locqueneux.
AM
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

Nafayette skrev:
Saxat från Ronden.
Detta är Gigantens kusk egna ord om upploppet:

– Äsch, det var egentligen aldrig någon chans att de skulle diska Jag de Bellouet, även om domarna ibland fattar beslut som ingen begriper, Jag blev heller inte störd, utan försökte mest få det att se ut på det sättet, sade Dominiek Locqueneux.
AM


Ja om det va på så sätt så är det ju inge snack om saken! :p Så hade ju aldrig en svensk kusk gjort!
Och till dej som sa att Jag de Bellouet vist vågar komma till sverige:
Det tror inte jag! I sverige så har vi solklara regler, Vi har ett välordnat och rättvist startsystem där dem inte kan komma och "tränga" sig till ett bra spår. Dessutom så tror jag inte att Jag de Bellouet kommer om någon, Om han inte blivit bättre. Här kan dem inte komma och behandla honom bara några dagar innan start.
Gör de ens dopingtest där :confused:
Och dessutom så blev ju fransoserna tilltäpta på näsan i Elitloppet här om året, när de kom mer sin Franska häst som sas vara omöjlig att slå. Men så blev det ju inte med den saken!
Så började dem skylla på det ena med de andra.
Dessutom är ju inte alls samma underlag att springa på här på Solvalla som där nere i vincennt ...lr hur det stavas.
Jag tror inte att dem vill riskera att få stryk en gång till!
Vi har ju helt annat underlag
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

linneaforss skrev:
Det tror inte jag! I sverige så har vi solklara regler, Vi har ett välordnat och rättvist startsystem där dem inte kan komma och "tränga" sig till ett bra spår.

Jaså det säger du :crazy:

Och dessutom så blev ju fransoserna tilltäpta på näsan i Elitloppet här om året, när de kom mer sin Franska häst som sas vara omöjlig att slå. Men så blev det ju inte med den saken!
Så började dem skylla på det ena med de andra.

Alla tränare/kuskar oavsett land är väldigt duktiga att skylla på än det ena än det andra om inte hästen går bra.

Sen så tror jag att alla vet att Jag de bellouet inte kommer starta i Sverige.
 
Sv: Prix d'Amerique 2006 Skandal

Lazio skrev:
Jaså det säger du :crazy:

´Ja det säger jag! Det är bättre här än där nere vad det gäller starten.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp