Probihorse, erfarenhet?

Dopy

Trådstartare
Har beställt hem Probihorse eftersom jag fick tipsa att det kunde sprayas på hoven i förebyggande syfte nu inför hösten och minska risken för hovproblem pga blöt/lerigt väder.
Efter en hovböld i somras (pga en spricka i hoven) så har matte blivit lite nojig ;)

När man läser om det säger endel att det även hjälper emot gallor och ger bättre hovar.
Mina hästar har inga magproblem eller hudproblem. Men den äldre hästen har gallor på 2 ben, och jag hoppas den yngre ska funka som barfota hästen utan att bli hov öm. Någon som vet om ge Probihorse i fodret hjälper emot gallor och förbättrar hov kvalitén?
 
Har aldrig gett det själv, men antar att det ska vara någon slags probiotika?
Isf hjälper det bara mot foderrelaterade gallor, tex de hästen får vid foderbyten eller när den släpps på mer gräs. Har hästen alltid gallor så kommer det troligen inte hjälpa för isf beror gallorna på något annat än foder/magproblem.
 
Varför man skulle ha probiotika på hästen hovar har jag dock ingen aning om. Låter jättekonstigt.

Jag googlade snabbt, verkar som att det finns två varianter. Den ena är vetekli och vad den flytande är för ngt förstod jag inte riktigt..
 
Varför man skulle ha probiotika på hästen hovar har jag dock ingen aning om. Låter jättekonstigt.

Jag googlade snabbt, verkar som att det finns två varianter. Den ena är vetekli och vad den flytande är för ngt förstod jag inte riktigt..
Såhär står det om Flytande Probihorse.
"Flytande Probihorse. De goda mikroorganismerna lägger sig som en skyddande hinna på strålen, i hålrum och sprickor och hindrar därmed tillväxt av dåliga bakterier."

Handlar väl om att göra en miljö där bakterier och svamp inte trivs helt enkelt :)
 
Såhär står det om Flytande Probihorse.
"Flytande Probihorse. De goda mikroorganismerna lägger sig som en skyddande hinna på strålen, i hålrum och sprickor och hindrar därmed tillväxt av dåliga bakterier."

Handlar väl om att göra en miljö där bakterier och svamp inte trivs helt enkelt :)
Jag tycker det låter som ren humbug, sen när kan man använda probiotika utvärtes?
 
Jag tycker det låter som ren humbug, sen när kan man använda probiotika utvärtes?
Det finns ju en del cremer till människa med probiotika i som säljs på bla apotek. Intimcremer, hudcremer tex. Vet dock inte hur väl de fungerar.
Funderar på hur länge probiotikan sitter kvar och verkar på en hov som går i vatten och lera? Eller tränger den in i hoven och verkar där?
 
Jag tycker det låter som ren humbug, sen när kan man använda probiotika utvärtes?
Probihorse är inte ett probiotika för magen, och säljs inte enbart som en produkt för magen, utan även för hud och hovar.
Det är många som använder det på bl.a hudproblem med mycket god effekt.

Detta finns tex att läsa om hud (allmänt, det inom "" har inge med just Probihorse att göra)
"De flesta bakterier på huden är naturliga och är därmed ofarliga. Istället skyddar de mot farliga mikroorganismer, som till exempel svamp. Vår normalflora av mikroorganismer försvarar oss även mot inkräktande bakterier genom att konkurrera om både utrymme och näring."
Så i teorin genom att mikroorganismerna i Probihorse hjälper kroppens naturliga bakterier/mikroorganismer så bygger man ett naturligt försvar emot skadliga bakterier/mikroorganismer.
 
Senast ändrad:
Det finns ju en del cremer till människa med probiotika i som säljs på bla apotek. Intimcremer, hudcremer tex. Vet dock inte hur väl de fungerar.
Funderar på hur länge probiotikan sitter kvar och verkar på en hov som går i vatten och lera? Eller tränger den in i hoven och verkar där?
Som jag fattat det skapar den en miljö som inte bakterier och svamp trivs i.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
10 998
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 792
Senast: kryddan
·
A
Hästvård Min halvblodshäst blev extremt öm i höger fram efter senaste verkningen. Han är barfota, har varit barfota bak men skodd fram till och...
2
Svar
22
· Visningar
5 854
Senast: Nea_
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
20 515
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp