Bukefalos 28 år!

Problem efter uppsittning

Gampi

Trådstartare
Hej. Jag har sökt runt bland en massa trådar efter en lösning på mitt problem men hittar inget som stämmer in.
Jag är medryttare till en kallblodstravare som så fort jag hoppar upp på honom börjar snurra runt, bocka, göra krumsprång och sparka bakut och ha lite allmän rodeo med mig för att visa att det minsann är han som bestämmer. Han gör samma sak med sin ägare så det beror nog inte på mig. Han trampar lite precis när man hoppar upp men inte så farligt mycket och sen när man suttit på hästen i ca 1 sekund så börjar han. Efter ett tag när han märker att han inte fått av sin ryttare så lugnar han ner sig och slutar bråka, bortsett från några halvhjärtade försök till bocksprång som blir allt mindre och mer sällan under ridpasset. Men nästa gång man hoppar upp är det samma visa. Han rusar inte iväg utan står ofta still på stället och busar så det spelar ingen roll hur mycket jag begränsar hans utrymmme.
Det är nästan som en fix idé han har fått att göra så när man hoppar upp och ägaren har gett mig rådet att smälla till honom på bogen med ett spö för du brukar han lägga av men det hjälper ju tydligen inte i längden eftersom han gör likadant varje gång. Har testat att longera före för att få bort överskottsenergin men utan framgång.
Hur ska jag göra?
 
Sv: Problem efter uppsittning

Upplever han obehag under uppsittningen tro? Det är en otrolig snedbelastning för hästen när man sitter upp från ena sidan (och hur skulle man annars göra, iofs? ;)), därför är det viktigt att kolla upp att hästen är frisk och hel i sin rygg, att sadeln passar och att man använder en pall för att korta ner den värsta snedbelastningsfasen.

När man fixat och kollat upp detta är det bara att träna!

Acceptera inte att hästen trampar det allra minsta någon gång under uppsittningsmomentet, avbryt i så fall, kliv ner på marken och börja om. Ibland beror beteendet på stress och förväntan att komma iväg, och då måste man bevisa för hästen att det tar mycket långre tid att komma iväg om den inte står stilla.

Ta gärna hjälp av någon som håller i hästen för säkerhets skull, men denna ska inte blåhålla hästen på plats till varje pris, utan bara fungera som en extra säkerhet. Hästen ska själv komma på att den ska stå stilla!

De flesta hästar lär sig på detta sätt (förutsatt att de inte har ont, såklart!) att det är bättre och snabbare att stå stilla några sekunder tills ryttaren kommit på plats, än att fördröja den roliga ridturen genom att stöka runt. :)
 
Sv: Problem efter uppsittning

Ja han har sadeltvång men har ridit andra hästar som också har det med de har inte stökat runt på det viset och de som till en början har gjort det har lugnat ned sig. Jag hoppar inte upp innan han står helt still men det spelar ingen roll för så fort man kommit upp och satt sig så börjar han.
 
Sv: Problem efter uppsittning

Men du skrev:
Han trampar lite precis när man hoppar upp men inte så farligt mycket
:confused:

Sadeltvång är lite av en "sjukdom", som knappast botas genom att bli hård mot hästen.

Se det inte heller som att han ska "visa att det minsann är han som bestämmer", utan det är faktiskt obehagligt på riktigt för hästen om den har sadelvång.
 
Sv: Problem efter uppsittning

Ja han har sadeltvång men har ridit andra hästar som också har det med de flesta har inte stökat runt på det viset och de som till en början har gjort det har lugnat ned sig.
Jag hoppar inte upp innan han står helt still men det spelar ingen roll för så fort man kommit upp och satt sig så börjar han.

Jag tror inte att det är just uppsittningen som har tycker är jobbig heller eftersom han visar inte på något vis att det skulle göra ont eller vara obnehagligt, dessutom vågar jag knappast hoppa upp från något som står på marken för han tar ingen hänsyn för vart han tar vägen när han börjar busa och skulle säkert kunna skada sig själv om det fanns någonting ivägen.
Ägaren säger även att det brukar hjälpa att låta honom trava av sin energi och koncentrera sig på att springa i stället för att hoppa runt men det känns inte riktigt bra heller för jag tror han ser det som en belöning att få springa.
 
Sv: Problem efter uppsittning

Sadeln är nog väl inpassad vad jag vet och han verkar inte bry sig alls om den när man spänner fast den eller longerar honom med sadeln på, då bryr han sig knappt. Han är ranghög och försöker alltid dominera en lite, såväl på marken som upsutten men jag låter honom inte göra det men det hindrar honom inte från att försöka. Och när man väl börjat rida och han insett att det är jag som bestämmer så slutar han ju med bockandet. Även om han alltid kommer ha sadeltvång så måste det ju finnas ett sätt att få honom att lugna sig litre och bete sig som han gör i slutet av passet även i början? Det funkar ju inte att ha en häst som få varken vågar eller kan rida?

Har inte testat barbacka, har inte vågat då jag är orolig att han ska börja likadant då och då kommer det nog bli svårt att hålla sig kvar. Men det kanske är något som jag skulle prova?
 
Sv: Problem efter uppsittning

E sadlen kollad att den passar? Var har han för gjord? En mer argonomisk gjord kan annars vara vart att prova. Samt att sitta upp från en pall så det inte blir det "trycket" i ena sidan vid uppsittningen.

Att vara hårdare och visa vem som bestämmer hjälper inte, iom att han vissar obehag.

Dock vet jag en som hade en polle med sadeltvång. Så när hon satte upp så fick hon hästen att skritta fram så fort som möjligt. Då slutade hästen att så på plast och bocka och istället gå.
 
Sv: Problem efter uppsittning

Ägaren säger även att det brukar hjälpa att låta honom trava av sin energi och koncentrera sig på att springa i stället för att hoppa runt men det känns inte riktigt bra heller för jag tror han ser det som en belöning att få springa.

Men då får du hästen att tänka framåt istället för uppåt. Och det e (iaf) i mina ögon mycket bättre.
 
Sv: Problem efter uppsittning

Ja, det är ju verkligen värt ett försök, men ibland så tänker han både uppåt och framåt samtidigt vilket inte är någon höjdare det heller. Men om jag tar kontrollen och säger att han ska gå i stället så kanske det blir bättre, tack.
 
Sv: Problem efter uppsittning

Ja han har sadeltvång men har ridit andra hästar som också har det med de har inte stökat runt på det viset och de som till en början har gjort det har lugnat ned sig. Jag hoppar inte upp innan han står helt still men det spelar ingen roll för så fort man kommit upp och satt sig så börjar han.

Sadeltvång är inget som yttrar sig på precis likadant sätt hos alla hästar som har det.

Tycker främst ni ska ta ut en vet som kan kolla hästen då du skriver att han fortsätter göra bocksprång då och då under ridpasset.

Att han skulle bocka som en galning för att visa att det är han som bestämmer tror jag inte så mycket på. En häst som börjar bocka på de sätt du beskriver så fort ryttaren kommit upp i sadeln, och sen fortsätter mer eller mindre under hela ridpasset upplever obehag på ett eller annat sätt, och det är inget man får bukt på genom att smälla till hästen eller på annat sätt bli hård mot den, då förvärras det bara.
Om ni börjar slå hästen med ett spö när den börjar bocka kommer det inte dröja länge innan ni har en häst som inte kan ridas öht.
 
Sv: Problem efter uppsittning

Du använder ord som "busa" "dominans" och "visa vem som bestämmer", fast du beskriver en häst som flyr från obehag.

Prova att longera hästen i minst 20 minuter och använd de 20 minuterna till att dra sadelgjorden hål för hål. Sitt sen upp, se hur det påverkar.
 
Sv: Problem efter uppsittning

Det gäller ju verkligen att passa sig för hur man uttrycker sig här. Jag vet väl att det är för att han upplever obehag. Är det verkligen omöjligt för en häst att vara ranghög och försöka dominera bara för att han har sadeltvång? Skulle inte tro det. Självklart vet jag att han bockar för att han upplever obehag och ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag använde ordet "busa".

Skulle gärna vilja ha lite tips i stället på vad man kan göra i stället för folk som säger åt mig att han har sadeltvång och upplever obehag, ska ta dit en veterinär men så länge vore det snällt med något tips på vad man kan göra. Som t.ex. skritta framåt i stället som Aliil skrev.
Spänner åt sadelgjorden bit för bit med långa mellanrum, även under longering, hjälper inte. Men kanske behöver mer tid för att han ska vänja sig. Men han gör absolut ingenting när man spänner sadelgjorden, ser lika lugn, glad och avslappnad ut som innan utan det är bara just när man suttit upp.
 
Sv: Problem efter uppsittning

Rid inte alls tills en vetreinär tittat på hästen isf. Eller rid möjligen barbacka. :)

Att börja "korrigera" och greja med en häst som kanske har ont orsakar bara mer stress och obehag. Först och främst ska hästen vara frisk!

Se till att veterinären får titta på när du sitter upp en gång, hästens reaktioner i varjae ögonblick är viktiga ledtrådar till VAD som gör ont, om det nu gör ont.
 
Sv: Problem efter uppsittning

Okej tack! Ska ge det att försök att rida barbacka och hoppas på att han inte protesterar lika mycket mot att bara ha en ryttare på sig utan sadel, har en känsla av att det blir en liten flygtur eller åtminstone väldigt ont i rumpan om han hoppar runt som han brukar :)
 
Sv: Problem efter uppsittning

Det gäller ju verkligen att passa sig för hur man uttrycker sig här. Jag vet väl att det är för att han upplever obehag. Är det verkligen omöjligt för en häst att vara ranghög och försöka dominera bara för att han har sadeltvång? Skulle inte tro det.

1. Dominans förekommer inte mellan två arter. En elefant kan inte dominera en giraff eller myra, möjligen stampa på dem, fast då med ett helt annat resutlat.
2. Dominans förekommer när två av samma art vill ha något som är begränsat. Tex tillgång till mat, vatten eller skydd. Då kommer den dominante att tvinga undan den icke-dominate, alt helt enkelt skäla den lägres mat.

Exakt på vilket sätt skulle din häst dominera dig genom att bocka? "Ha ha, det finns bara två äpplen på marken, jag skickar upp henne i en talltopp så är de bara mina!"
 
Sv: Problem efter uppsittning

Ok visst, dominera kanske inte är rätt ord. Jag är väldigt intresserad av NH och har läst otroligt många böcker om hästars beteende. Bland annat står det att man måste ha respekt för hästen och framförallt måste den ha respekt för människan, många hästar kan se sig själva som ledare i förhållandet om de får göra vad de vill, när de vill, om personen är på marken såväl som uppsutten. Ser hästen människan som lägre i rang så kan det bli farligt då hästar är både starkare och större än oss och därför måste människan vara ledaren och självklart kan en häst protestera mot detta på olika vis t.ex genom att inte lyssna på sin ryttare.
Om du inte förstår så rekommenderar jag dig att läsa Sven Forsströms bok Horsemanship från grunden. Annars så behöver du inte berätta vad du tror om en häst kan dominera en människa eller inte för det var inte min fråga utan jag ville ha hjälp med att lösa mitt problem, inte ha en språkpolis som hakar upp sig på vilka ord jag använder
 
Sv: Problem efter uppsittning

Exakt så där betedde sig en häst jag brukade rida förut. Han stod still vid uppsittning men började bocka helt hysteriskt när man skulle börja gå. Han hade sadeltvång som berodde på att han var sammanvuxen från öron till svansrot och hade helt enkelt ont. Är hästen undersökt av veterinär?
 
Sv: Problem efter uppsittning

Förlåt glömde tipset... Vi stretchade frambenen och masserade sadelgjordstaden. Hade alltid en person som höll i honom vid uppsittning och matade honom med äpple. Sadelgjorden spände vi under lång tid. Viktigt var att man inte tvingade honom till någonting med korta tyglar utan att man lät honom skritta fram ordentligt på lång tygel.
Han blev för övrigt också spänd vid hoppning och kunde reagera på liknande sätt som vid uppsittning samt galopperade i korsgalopp. I dressyren gick han i en väldigt låg form pga sammanväxten. Tyvärr fick vi ta bort honom eftersom han inte mådde bra. Ska kanske tillägga att hästen var drogad vid köptillfället och när vi fick tag på den ägaren som hade ägt hästen innan den vi köpte honom av så fick vi reda på att han var såld som sällskapshäst dvs inte en lämplig ridskolehäst...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 684
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 715
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 195
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 197
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp