Problem. Häst vägrar gå fram

Alltså låg form, när han började arbeta med ryggen. Han ville etc inte klättra i backar, andra gången jag gick till klätterbacken så stod han stil och vägrade gå till fram och sparkade och studsade.
Hur som helst, detta går inte på min försäkring eftersom försäkringsbolaget vet att denna skada hade han innan jag köpte honom. Köpte inte en dyr (för mig) häst för att behöva behandla/operera för mina egna pengar. Fungerar liksom inte.. även om det är de jag vill göra eftersom jag vill ha kvar honom och bryter ihop varje gång jag tänker på detta..
I vissa fall av KS och andra ryggproblem kan rehabiliteringen bestå av anpassad träning som kan gradvis ökas. Tycks som många hästar med ryggproblem-problem mår dåligt av att stå still en tid, behöver alltså hållas igång.
Med andra ord, kanske inte alls kostar några pengar att behandla hästens problem. Men det helt säkert krävs tålamod och kunskap.
här är en artikel på ämnet, finns givetvis massvis fler
http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/manga-hastar-lever-bra-liv-trots.htm
Lite frågor, ömmar hästen över ryggen vid beröring? Och var sitter KS-kotorna, vilken del av ryggen?
 
I vissa fall av KS och andra ryggproblem kan rehabiliteringen bestå av anpassad träning som kan gradvis ökas. Tycks som många hästar med ryggproblem-problem mår dåligt av att stå still en tid, behöver alltså hållas igång.
Med andra ord, kanske inte alls kostar några pengar att behandla hästens problem. Men det helt säkert krävs tålamod och kunskap.
här är en artikel på ämnet, finns givetvis massvis fler
http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/manga-hastar-lever-bra-liv-trots.htm
Lite frågor, ömmar hästen över ryggen vid beröring? Och var sitter KS-kotorna, vilken del av ryggen?

Fast Krokus. Jag tycker det där är ganska respektlöst mot TS. Hen har köpt en häst för X kr, som visat sig vara behäftad med ett rätt gravt fel. TS har beskrivit vad hon köpt hästen till. Hästens försäkring gäller heller inte pga defekten. TS vill inte ha en KShäst att rehabilitera även om hen tycker om hästen.

Dina upprepade det kan gå att operera/behandla/rehabilitera riktade Mot TS tycker jag är osmakliga. TS har inget intresse av att för de pengar hon lagt för att få en frisk häst med full kapacitet ha en sjuk häst som kanske ev kan funka på mån nivå efter rehab. Är två kotor sammanväxta är det rätt gravt problem och hästen kan aldrig bli frisk. Kanske symptomfri på nån nivå.
TS mår uppenbart dåligt nog över situationen som den är. Och du sitter och ger råd och allmänna spekulationer. Som går rakt emot der TS vill. Jag tycker som sagt det äe respektlöst.

Hade TS köpt en rygghäst eller bett om råd och erfarenheter kring hur rehaba en sådan - visst. Men det är verkligen inte vad tråden handlar eller handlat om.
 
Fast Krokus. Jag tycker det där är ganska respektlöst mot TS. Hen har köpt en häst för X kr, som visat sig vara behäftad med ett rätt gravt fel. TS har beskrivit vad hon köpt hästen till. Hästens försäkring gäller heller inte pga defekten. TS vill inte ha en KShäst att rehabilitera även om hen tycker om hästen.

Dina upprepade det kan gå att operera/behandla/rehabilitera riktade Mot TS tycker jag är osmakliga.
TS har inget intresse av att för de pengar hon lagt för att få en frisk häst med full kapacitet ha en sjuk häst som kanske ev kan funka på mån nivå efter rehab. Är två kotor sammanväxta är det rätt gravt problem och hästen kan aldrig bli frisk. Kanske symptomfri på nån nivå.
TS mår uppenbart dåligt nog över situationen som den är. Och du sitter och ger råd och allmänna spekulationer. Som går rakt emot der TS vill. Jag tycker som sagt det äe respektlöst.

Hade TS köpt en rygghäst eller bett om råd och erfarenheter kring hur rehaba en sådan - visst. Men det är verkligen inte vad tråden handlar eller handlat om.


Menar inte att vara respektlös mot någon på något vis.

Och har inte skrivit något om att "det kan gå att operera".
Sen att du skriver "TS har inget intresse av...." och "spekulationer som går rakt emot det TS vill" har ingen aning om vad du grundar detta på, men har i mina svar utgått från vad TS förmedlat i denna tråd och inget annat.
nu senast
"Hur som helst, detta går inte på min försäkring eftersom försäkringsbolaget vet att denna skada hade han innan jag köpte honom. Köpte inte en dyr (för mig) häst för att behöva behandla/operera för mina egna pengar. Fungerar liksom inte.. även om det är de jag vill göra eftersom jag vill ha kvar honom och bryter ihop varje gång jag tänker på detta.."

Uppfattar även andra delar i ditt inlägg som respektlöst, utöver de (såvitt jag kan se) illa grundande uttalande om @Fjjfjf s vilja och intressen i denna mycket svåra situation. Detta med "TS mår uppenbart dåligt nog...." alltså du antyder att någon försöker/önskar/vill att hon ska må dåligt eller vad?
Jag önskar iallafall bara att problemen ska lösa sig till det bästa, och hur det nu ska gå till bör vara TS s sak att besluta.
Det är en svår situation och tycker det är bra att det i tråden ges tips och råd kring juridiken angående reklamationer och liknande.
Allt är av intresse, kan jag tänka mig.
 
Senast ändrad:
Jag tror ingen här inne vill TS ska må sämre.Jag hade Inväntat kollegan till vet svar sen bett om prisuppgifter på vad antingen behandling eller ev operation kostar samt frågat om prognos.Sen hade jag väl kontaktat säljaren berättat svar på vitt om skadan och kostnaderna som följer.Vill du fortfarande behålla hästen hade jag bett om kompensation.Går inte det hade jag hävt köpet.Det borde gå att göra även rent juridiskt eller?
 
Jag tror ingen här inne vill TS ska må sämre.Jag hade Inväntat kollegan till vet svar sen bett om prisuppgifter på vad antingen behandling eller ev operation kostar samt frågat om prognos.Sen hade jag väl kontaktat säljaren berättat svar på vitt om skadan och kostnaderna som följer.Vill du fortfarande behålla hästen hade jag bett om kompensation.Går inte det hade jag hävt köpet.Det borde gå att göra även rent juridiskt eller?

Man kan yrka på prisavdrag ja. Alltså reklamera pga fel och yrka på prisavdrag. Det "nya" priset ska spegla vad varan är värd med felet, dvs om den skulle sålts med information om felet.
 
Jag tror ingen här inne vill TS ska må sämre.Jag hade Inväntat kollegan till vet svar sen bett om prisuppgifter på vad antingen behandling eller ev operation kostar samt frågat om prognos.Sen hade jag väl kontaktat säljaren berättat svar på vitt om skadan och kostnaderna som följer.Vill du fortfarande behålla hästen hade jag bett om kompensation.Går inte det hade jag hävt köpet.Det borde gå att göra även rent juridiskt eller?
Kollat med Strömsholm, ca 16.000kr om de kan göra operationen stående.
Men ni som vet mkt om kissing spines, om man opererar, försvinner kissing spines då?
 
Kollat med Strömsholm, ca 16.000kr om de kan göra operationen stående.
Men ni som vet mkt om kissing spines, om man opererar, försvinner kissing spines då?

Man opererade mer förr. Om det hjälper eller ej råder oenighet om från olika veterinärer. Olika bra resultat på olika fall med.

Lång rehabilitering. Så absolut värt försöka om veterinären tror det kan funka och man är beredd lägga lång tid och pengar på det, samt är nöjd om hästen inte återfår samma kapacitet som innan.

Så vad har du köpt den för, tävlingshäst för höga klasser eller hobbyhäst?

Värt att veta är att smärtminnen kan sitta hårt. Så det kan ibland vara mycket svårt bli av med beteendet även om man fått bort smärtan.
 
Man opererade mer förr. Om det hjälper eller ej råder oenighet om från olika veterinärer. Olika bra resultat på olika fall med.

Lång rehabilitering. Så absolut värt försöka om veterinären tror det kan funka och man är beredd lägga lång tid och pengar på det, samt är nöjd om hästen inte återfår samma kapacitet som innan.

Så vad har du köpt den för, tävlingshäst för höga klasser eller hobbyhäst?

Värt att veta är att smärtminnen kan sitta hårt. Så det kan ibland vara mycket svårt bli av med beteendet även om man fått bort smärtan.
Jag har köpt honom som tävlingshäst. Han har all kapacitet i världens för de absolut högsta så det är verkligen jätte tråkigt att det är fel mellan två kotor :( han hoppar som en miljon.
Men säljaren är inte pigg på reklammering,hävning eller byta häst
 
Jag har köpt honom som tävlingshäst. Han har all kapacitet i världens för de absolut högsta så det är verkligen jätte tråkigt att det är fel mellan två kotor :( han hoppar som en miljon.
Men säljaren är inte pigg på reklammering,hävning eller byta häst

Vad ger säljaren för skäl?
 
Att säljaren har större chanser att vinna än mig enligt säljarens advokat. Pga säljaren inte anser att kissing spines gör ont på honom utan att hästen vunnit över mig och kör med mig..

Och vad säger veterinären ang smärta? Här är ett bra läge att prova bedöva ryggen och rida. Det är inte alltid så att ingen skillnad innebär att der inte gör ont. Positivt svar däremot innebär alltid att man konstaterat smärta.

Låt någon annan duktig rida hästen och se vad den gör.

Filma är ett bra tips.

Sen i slutänden om säljaren fortsätter bråka så är det ju en fråga om huruvida du vill ta det till domstol eller ej.

Tillägg: redan röntgenförändringen i sig kan dock anses vara fel, beroende på omständigheterna.
Om du med hänsyn till hästens pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta ett visst skick så är det fel i varan om den inte är i det skicket.

Har du själv någon advokat?

 
Och vad säger veterinären ang smärta? Här är ett bra läge att prova bedöva ryggen och rida. Det är inte alltid så att ingen skillnad innebär att der inte gör ont. Positivt svar däremot innebär alltid att man konstaterat smärta.

Låt någon annan duktig rida hästen och se vad den gör.

Filma är ett bra tips.

Sen i slutänden om säljaren fortsätter bråka så är det ju en fråga om huruvida du vill ta det till domstol eller ej.

Tillägg: redan röntgenförändringen i sig kan dock anses vara fel, beroende på omständigheterna.
Om du med hänsyn till hästens pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta ett visst skick så är det fel i varan om den inte är i det skicket.

Har du själv någon advokat?

Japp, ska göra vidare utredning på ryggen nu efter han slutat med smärtstillande :) vet kunde inte göra något sist pga han gick på smärtstillande.

Ja, jag har en som ev tar över ärendet snart men kostar så de smakar...

Men kissing spines, har läst mig hjärntvättad på internet. Det står bla att om tornutskott som bara är täta och trycker på varandra, gör ont. Men att om det är sammanväxt mellan två kotor så kan hästen bara vara stel i rygg men utan smärta ? Stämmer det? Minns inte vart jag läste det någonstans.
 
Jag har läst din tråd i tysthet och vill ge dig en eloge för att du fortsätter att uppdatera här även efter upptäckten av att det faktiskt var ks och inte "dumheter". Jag hoppas och tror att din tråd kan få andra att tänka om angående "dumma" hästar och det kanske kan hjälpa andra hästar i framtiden. Det finns en tråd här på buke där vi som har ks-hästar peppar och pratar med varandra.
http://www.bukefalos.com/threads/nya-ks-traden.1303648/
(Om du vill eller blir tvungen att behålla honom)
Där finns några som har opererat sina hästar. Hoppas att allt ordnar sig till det bästa för dig och din häst.
 
Japp, ska göra vidare utredning på ryggen nu efter han slutat med smärtstillande :) vet kunde inte göra något sist pga han gick på smärtstillande.

Ja, jag har en som ev tar över ärendet snart men kostar så de smakar...

Men kissing spines, har läst mig hjärntvättad på internet. Det står bla att om tornutskott som bara är täta och trycker på varandra, gör ont. Men att om det är sammanväxt mellan två kotor så kan hästen bara vara stel i rygg men utan smärta ? Stämmer det? Minns inte vart jag läste det någonstans.

En sammanväxning kan vara smärtfri ja. Men det är inte alltid så. Men är därför man med KS-hästar, oavsett hur ryggen ser ut, försöker bedöva och se om skillnad osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 216
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 224
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp